Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän nuo junalautat (ainakin tässä tapauksessa) ole lähinnä tavaraliikennettä varten.
Mitenkäs paljon junalauttaa rahtiliinteeseen voisikaan kaivata? Tulisiko keski- ja eteläeurooppalainen tavara kätevämmin raiteita pitkin baltian halki?
Tähän on syynä juurikin tuossa mielipidekirjoituksessa mainitut laivaliikenteeseen (muistaakseni) vuonna 2015 voimaan tulevat uudet rikkipäästörajat, jotka nostavat merkittävästi laivaliikenteen polttoainekustannuksia ja näin ollen merikuljetusten hintoja. Nykytilanteessa on kannattavampaa laivata junanvaunut suoraan Saksaan tai Puolaan, mutta näin ei välttämättä enää ole viiden vuoden päästä vaikka laivat olisivat nopeudeltaan kilpailukykyisiä.Jos junavaunut laitetaan kerran laivaan, miksi laiva ei kulje sitten Puolaan tai Saksaan? Baltian läpi rahtaamisessa taitaa olla kovin vähän aikaetua. Rahtilaivat kulkevat kuitenkin nykyään likimain 30 km/h eli Itämeren etelärannalla ollaan suunnilleen vuorokaudessa. Laiva on taloudellisempi ja halvempikin kulkuväline rahdille.
Eiköhän nykytilanteessakin Itämeren laivarahdin edullisuus johdu pitkälti Rail Baltican puuttumisesta. Onhan siellä Itämeren etelärannalla kuljetettu rahtia saman rannan satamien välillä laivalla, kun maayhteydet ovat kehnot. Se, että yhteydet ovat kehnot, johtuu poliittisesta historiasta, ei siitä, että laivakujetus on aina kannattavampaa kuin maaliikenne.Nykytilanteessa on kannattavampaa laivata junanvaunut suoraan Saksaan tai Puolaan, mutta näin ei välttämättä enää ole viiden vuoden päästä vaikka laivat olisivat nopeudeltaan kilpailukykyisiä.
Eiköhän nykytilanteessakin Itämeren laivarahdin edullisuus johdu pitkälti Rail Baltican puuttumisesta. Onhan siellä Itämeren etelärannalla kuljetettu rahtia saman rannan satamien välillä laivalla, kun maayhteydet ovat kehnot. Se, että yhteydet ovat kehnot, johtuu poliittisesta historiasta, ei siitä, että laivakujetus on aina kannattavampaa kuin maaliikenne.
Onhan Vuosaaresta raideyhteys Helsinkiin. Ja kaavoituksessa on varauduttu siihen, että satamaan tehdään metroasema. Tosin tällaista ei ole suunnteltu tehtäväksi ainakaan 50 vuoteen, sillä ratauran päälle sallitaan rakentaa taloja, vaikka rata tehtäisiin avokaivantona.
Se, että yhteydet ovat kehnot, johtuu poliittisesta historiasta, ei siitä, että laivakujetus on aina kannattavampaa kuin maaliikenne.
Päteehän sama myös rekkajunissa. Suomessa tosin kuskit eivät matkaa junan mukana.Laivakuljetuksen yksi etu on myös siinä, että kuskit pääsevät syömään ja nukkumaan oikeaan sänkyyn ja kun matka kuitenkin edistyy samalla kun nukkuu...
Ei verkosta enää näy löytyvän tietoa aiheesta. Mutta muistan itse, että metroasemaa sinne kaavailtiin. Ja tämä oli joihinkin suunnitelmakarttoihinkin piirretty.Mielenkiintoista, mistä tuollaista kaavoitussuunnitelmaa pääsisi lukemaan jossa satamassa on metroasema? En ihan heti keksi, mihin se sinne järkevästi mahtuisi, tai edes vähemmän järkevästi. Kääntöraiteesta puhumattakaan, kun Sipoon metroa ei kai ole tarkoitus sataman läpi vetää.
Tuleva huoltoraide olisi yhtä hyvin voitu tehdä vaikka kaksiraiteisena ja sähköistettynä.
Valmisteilla ja voimassa olevia asemakaavoja pääsee tutkimaan Kaupunkisuunitteluviraston nettisivuilta löytyvän palvelun avulla. Keskeneräinen kaavoitus löytyy kohdasta ”Suunnitelmat kartalla” ja valmiit kavat kohdasta ”Voimassa olevat kaavat”. Haluttu asemakaava valitaan kartalta, joten Vuosaaren satamaa koskeva kaava 11730 löytyy klikkaamalla satamaa karttanäkymästä.Mielenkiintoista, mistä tuollaista kaavoitussuunnitelmaa pääsisi lukemaan jossa satamassa on metroasema? En ihan heti keksi, mihin se sinne järkevästi mahtuisi, tai edes vähemmän järkevästi. Kääntöraiteesta puhumattakaan, kun Sipoon metroa ei kai ole tarkoitus sataman läpi vetää.
Jos junavaunut laitetaan kerran laivaan, miksi laiva ei kulje sitten Puolaan tai Saksaan? Baltian läpi rahtaamisessa taitaa olla kovin vähän aikaetua. Rahtilaivat kulkevat kuitenkin nykyään likimain 30 km/h eli Itämeren etelärannalla ollaan suunnilleen vuorokaudessa. Laiva on taloudellisempi ja halvempikin kulkuväline rahdille.
Junat eivät kuitenkaan tarvitse öljypohjaista nestemäistä polttoainetta päästääkseen eteenpäin. Matkustajajunaa varten ei välttämättä junalauttaa tarvita mutta olisi hyvä juttu jos Tallinnan satamasta lähtisi edes joku kerta viikossa suora matkustajajuna Eurooppaan.Ja kaukojunat Tallinnan kautta Keski-Eurooppaan taitaisivat kokonaisuudessaan kuluttaa enemmän ympäristöä kuin lentoliikenne. Ei junaliikennekään päästötöntä ole.
Baltian maiden nykyjärjestelmässä juna Puolaan ja siitä eteenpäin tarvitsisi hyvinkin nestemäistä öljypohjaista polttoainetta Puolan Białystokiin asti. Mutta tuskin toivoitkaan tuota pikajunaasi nykyradoille...Junat eivät kuitenkaan tarvitse öljypohjaista nestemäistä polttoainetta päästääkseen eteenpäin.
Karkeasti rata linjautuu niin, että se kulkee ensin Vuotien reunassa siinä, mihin nyt on rakennettu huoltoraide. Sataman puolella se kaartuu kohti matkustajaterminaalia ja asema tulee suunnilleen Rahtarinkadun alle. Suunitelma on, että rata on satamakentän alla. Muuta vaihtoehtoa ei käytännössä ole, sillä metron pintaradan estevaikutus on sataman toiminnoille kestämätön.
Päteehän sama myös rekkajunissa. Suomessa tosin kuskit eivät matkaa junan mukana.