Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ihan mielenkiinnosta kysymys tämän joukkoliikennefoorumin raitioliikenneammattilaisille: kuinka kiireellisesti Helsingin pysäköinninvalvonta käsittelee raideliikennettä haittaavat tapaukset ja kuinka nopeasti heidät saadaan paikalle tarvittaessa?
Eli, onko tämä uutinen "ihan normaalia" Ylen Aikaisten uutisjournalismia, jossa on ennenkin näkynyt suoranaisia asia- ja käsitevirheitä?Eihän pysäköinninvalvonta ole missään tekemisissä näiden tapausten kanssa.
Onko paljonkin niitä jääräpäitä, jotka eivät kertakaikkiaan suostu tulemaan ja siirtämään autoaan ("kyllä kyllä, minä tiedän, mutta minulla on tärkeä puhelu kesken..." tai "Haistakaa pXXXX ja vXXXX koko spårajengi; mä pysköin mun mersun aivan mihin mä halun. Hei kuulee, sen on sun sporaas kalliimpi, joten katokki, ettei tuu yhtäkään skraaduu, vXXXX mXXXXu!"?Mikäli kuljettaja ei löydy äänimerkkiä huudattamalla, soittaa raitioliikenteen työnjohtaja auton omistajalle että voisiko herra tai rouva tulla siirtämään autonsa. Jos tämäkään ei auta, liikennelaitoksen raivausauto H055 tulee siirtämään auton pois tieltä.
Eli, onko tämä uutinen "ihan normaalia" Ylen Aikaisten uutisjournalismia, jossa on ennenkin näkynyt suoranaisia asia- ja käsitevirheitä?
Osalainaus tuosta uutisesta:
"Kunnallisen pysäköinninvalvojan Kaija Kossilan mukaan pysäköinninvalvonta käsittelee raideliikennettä haittaavia tapauksia kiireellisenä. "
Eikö tieliikennelaista sitten löydy sopivaa lain kohtaa, minkä perusteella sakotuksen voisi tehdä.Sitä en sitten tiedä mitä pysäköinninvalvonta näille tapauksille tekee. Ehkä se sakottaa paikalle sopivasti sattuessaan tai kutsuttuna, mutta edes poliisi ei anna minkäänlaista sakkoa tai virhemaksua vaan tyytyy siihen että auto saadaan pois edestä.
Hinauksesta pitäisi ehdottomasti veloittaa tuntuva sakko tai H055:n kulut korvaava maksu, vaikka autoa siirrettäisiin vain metrin.H055 on yksinkertaisesti paljon nopeammin paikalla kuin pysäköinninvalvonta (ja poliisilla on kädet täynnä kiireellisempiä asioita), sen takia yleensä virhemaksu jää antamatta ja veloitetaan vain siirrosta.
Mutta sitä mietin itsekin, että eikö sakkoa voisi määrätä jälkeenpäin valokuvan perusteella. Eikö kenen tahansa ottama kuva ole yhtälailla laillinen todiste rikkeestä?
Osalainaus tuosta uutisesta:
"Kunnallisen pysäköinninvalvojan Kaija Kossilan mukaan pysäköinninvalvonta käsittelee raideliikennettä haittaavia tapauksia kiireellisenä. "
Näkeehän näitä bussinkin tuulilasin läpi. Joskus tulin linjalla 16 Hernesaaresta keskustaan ja Punavuorenkadulla ennen Fredrikinkatua olevan pysäkin kohdalla seisoi henkilöauto keskellä katua. Siitä olisi ehkä mahtunut luikertelemaan pysäkin kautta juuri ja juuri ohi, mutta ajattelin, etten riskeeraa "skraaduja" omaani enkä tämän tyypin ajoneuvoon. Vasta kolmannella, vähän pidemmällä töräyksellä tyyppi suostui siirtymään ja näytti samalla ikkunasta keskisormea taaksepäin.Onko paljonkin niitä jääräpäitä, jotka eivät kertakaikkiaan suostu tulemaan ja siirtämään autoaan ("kyllä kyllä, minä tiedän, mutta minulla on tärkeä puhelu kesken..." tai "Haistakaa pXXXX ja vXXXX koko spårajengi; mä pysköin mun mersun aivan mihin mä halun. Hei kuulee, sen on sun sporaas kalliimpi, joten katokki, ettei tuu yhtäkään skraaduu, vXXXX mXXXXu!"?
No johan nyt jotakin. Ylen Aikaisen uutiset tänään:
Helsingin pysäköinninvalvonta tyrmää HKL:n sakotusaikeet
Todellakin mielenkiintoinen tulkinta Ylen uutisilla "Tällä hetkellä raiteille pysäköinnistä ei tule ajoneuvon omistajalle seuraamuksia. "