HKL:n 19. kilpailutus

Vs: HKL:n 19. kilpailutuksen ratkaisu 20.4.2010

Onkohan tätä tarjouskilpailua tarkoitus käsitellä HSL:n hallituksen kokouksessa 20.4.?

Näin on lainaus HSL:n esityslistasta alla
HSL hallituksen esityslista sanoi:
2
HELSINGIN SISÄISEN BUSSILIIKENTEEN TARJOUSKILPAILUN 19/2009 RATKAISU
204/07/71/711/2010
Hallitus
Esittelijä Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi
Valmistelija Osaston johtaja Reijo Mäkinen, p. 4766 4230
Esityslistateksti jaetaan hallituksen varsinaisille jäsenille erillisenä. Asia on
sa lassa pidettävä ennen päätöksentekoa.
ESITYSLISTA 4/2010 5
Hallitus 20.04.2010.


klo 10 mennessä pitäisi tämän asian olla ratkaistu.
 
huomenna ratkeaa siis tulos ja itse veikkaisin seuraavaa tulosta

Kohteet ovat:
Kohde 90: linjat 14, 14B (10 EEV-matalaa, 6 matalaa) HELB tai PL
Kohde 91: linjat 21V, 62, 65A, 65N, 66, 66A (19 matalaa EEV-teliä tai -niveltä, 13 matalaa teliä tai niveltä, 3 EEV-matalaa, 1 matala) PL
Kohde 92: linjat 15, 15A, 15V (4 matalaa teliä tai niveltä, 2 matalaa) NOBINA
Kohde 93: linjat 73, 73N (10 matalaa) NOBINA, ESLL tai VT
Kohde 94: linjat 74, 74N (5 matalaa) NOBINA, ESLL tai VT
Kohde 95: linjat 75A, 76A, 76B, 77A (16 matalaa) NOBINA tai VT
Kohde 96: linjat 54, 54B (8 matalaa, 6 matalaa teliä tai niveltä) NOBINA tai HELB
Kohde 97: linjat 91, 91K, 93A, 93AK (3 matalaa, 2 mini B -bussia) HELB

Järjestyksessä ensimmäisenä oleva siis voittaisi todennäköisimmin jne.
 
PL:llä ongelmaksi taitaa muodostua varikkotilan puute sillä Ilmala taitaa olla edellisen voiton jäljiltä melkoisen täynnä, Nobina varmasti puolustaa paikkaansa Koillis-helsingin linjoilla ja sitä tukee myös lähellä sijaitsevat varikot Myllypuro ja Hakunila. Veolia tuskin tekee paluuta Helsingin sisäiseen liikenteeseen joten luulen että kohteet jaetaan Helbin ja Nobinan kesken.
 
Odotus on nyt ohi, sillä HKL:n 19. kilpailu käynnistyi tänään.

Kohteet ovat:
Kohde 90: linjat 14, 14B (10 EEV-matalaa, 6 matalaa)
Kohde 91: linjat 21V, 62, 65A, 65N, 66, 66A (19 matalaa EEV-teliä tai -niveltä, 13 matalaa teliä tai niveltä, 3 EEV-matalaa, 1 matala)
Kohde 92: linjat 15, 15A, 15V (4 matalaa teliä tai niveltä, 2 matalaa)
Kohde 93: linjat 73, 73N (10 matalaa)
Kohde 94: linjat 74, 74N (5 matalaa)
Kohde 95: linjat 75A, 76A, 76B, 77A (16 matalaa)
Kohde 96: linjat 54, 54B (8 matalaa, 6 matalaa teliä tai niveltä)
Kohde 97: linjat 91, 91K, 93A, 93AK (3 matalaa, 2 mini B -bussia)
Ratkaisu 20.4.2010
90 HelB
91 Nobina
92 HelB
93 Tammelund
94 Veolia
95 Nobina
96 HelB
97 HelB

Lähde http://www.hsl.fi/fi/mikaonhsl/uutiset/2010/Sivut/Page_20100420094303.aspx
 
Nobinalle onneksi olkoon! Sanoisin, että melkoinen arvovaltatappio tuo kohteen 91 menetys HelB:ille ja perinteisten helsinkiläisten sinisten bussien osuus katukuvassa putoaa rajusti.
 
Nobinalle onneksi olkoon! Sanoisin, että melkoinen arvovaltatappio tuo kohteen 91 menetys HelB:ille ja perinteisten helsinkiläisten sinisten bussien osuus katukuvassa putoaa rajusti.
Sittenpä näkee, kuinka äkkiä Nobina saa uudet autonsa romukuntoon! Nykykaluston kunto ei hyvää lupaa.
 
Hienoa nähdä että vielä voi kilpailuissa pärjätä myös pienempi liikennöitsijä kuten nyt Tammelundin liikenne teki, Ensin Åbergin linja teki paluun voittamalla oman linjan 105 ja nyt Tammelund sai linjan h73.
 
Sittenpä näkee, kuinka äkkiä Nobina saa uudet autonsa romukuntoon! Nykykaluston kunto ei hyvää lupaa.
Eipä niin. Ja kalustostohankinnoista puheen ollen minkähänlaista autoa nyt mahtaa olla tulossa...? Vieläkö Nobina luottaa Scalaan, vai palataanko Volvoon? Aaltoliikettä Volvon ja Scalan välillä on oikeastaan kaikilla isoilla firmoilla ollut ainakin teliautojen suhteen viime aikoina. Iveco saanee jälleen jos jonkinlaisen markkinaosuuden hankittavasta kalustosta.

Nobina varmaankin sitten hävittää ainoat maakaasutelinsä (#197...#199). Näitähän ei oikein voi 65A/66A:lla käyttää kun niissä on matkatavaratelineet, minkä takia istumapaikkaluku on pienempi. Ja taitavathan ne olla melko rujossa kunnossa muutenkin.

HelBillä varmasti kalustotilanne puolestaan helpottuu jonkin verran, kun vanhimpia ja huonoimpia teliautoja saadaan poistoon. Säffleistäkin päästään kokonaan eroon ja h54:lle ja h15A:lle jää sitten käyttöön kenties laadukkaampia autoja.
 
Ratkaisu 20.4.2010
90 HelB
91 Nobina
92 HelB
93 Tammelund
94 Veolia
95 Nobina
96 HelB
97 HelB

Veoliakin tekee pienen tauon jälkeen paluun Helsingin sisäiseen liikenteeseen. Mielenkiintoista että Tammelund on nyt mukana itsenäisenä liikennöitsijänä eikä enää pelkkänä alihankkijana.
 
Vieläkö Nobina luottaa Scalaan, vai palataanko Volvoon?

Tässä vaiheessa Nobinalla on hyvää aikaa selvittää onko noiden voitettujen linjojen varrella pahaa routimista joka sulkisi Scalat pois. :biggrin:
 
Takaisin
Ylös