HKL:n 19. kilpailutus

Toimitusjohtaja Juha Hakavuoren allekirjoittaman tiedotteen mukaan HelBin tarjous kohteesta hylättiin koska linjalle 62 oli tarjottu kolme sellaista autoa jotka eivät täyttäneet kohteen vähimmäisvaatimuksia.
Asia on selitetty perusteellisesti HSL:n hallituksen pöytäkirjassa.

Nyt voisi olla Nobinalle kannattavaa antaa paketti 91 eli 21V, 65A... alihankintaan HelBille ja maksaa sen tarjouksen mukainen korvaus ja kääriä itselleen ehkäpä paremmat voitot kuin itse ajamalla saisi.

Viime joulukuussa voimaan astuneen palvelusopimusasetuksen mukaan alihankintaan saa antaa korkeintaan puolet paketin liikenteestä:
Palvelusopimusasetus sanoi:
4 artikla
7. Tarjousasiakirjoista ja julkisia palveluhankintoja koskevista sopimuksista on ilmettävä avoimella tavalla, onko alihankinta mahdollinen ja jos on, missä laajuudessa. Jos alihankinnat ovat mahdollisia, julkisen henkilöliikenteen palvelujen hallinnointiin ja hoitamiseen tämän asetuksen mukaisesti valittu liikenteenharjoittaja velvoitetaan hoitamaan itse suurin osa julkisen henkilöliikenteen palveluista.
 
Aika omituisia ilmauksia on ollut tarjouksessa. Mikä ihmeen MAN Niederflür? Luulisi tästä autosarjasta täsmällisemmänkin kuvauksen olevan olemassa. Samoin Volvo B10-CNG Carrus? Säfflejähän autot 229-232 ovat.
 
Olipa tämäkin varsinainen uuden julkisjohtamisen riemuvoitto.

Helsingin (seudun kuntien) omistama yritys sähläsi tarjouskirjeensä. Tarjous yritettiin jälkikäteen korjata järjelliseksi. Tiedettiin, että jos korjaaminen ei onnistu, Helsinki menettää huonomman tarjouksen hyväksyessään tuon 1,2 miljoonaa euroa vuodessa, sekä toistaiseksi tuntemattoman määrän rahaa joutuessaan paikkaamaan bussiyhtiönsä kassavajetta. Korjausta ei kuitenkaan voitu tehdä, sillä Helsingin (seudun kuntien) ensisijainen velvollisuus oli taata ruotsalais-norjalaiselle Nobina AB:lle mahdollisimman edullinen toimintaympäristö, jotta sen omistavat amerikkalaiset investointipankit voivat kerryttää pääomaa.

En tällä epäile Nobinan kykyä hoitaa leiviskänsä, ja näin matkustajan näkökulmasta kaikki tarjoukset, joihin sisältyy kaasu-Säfflejä, saa kaikin mokomin tästä eteenpäinkin hylätä. Mutta hankintalain soveltaminen ei tässä(kään) tapauksessa palvellut yhdenkään helsinkiläisen etua - riskit kuitenkin tulivat sosialisoiduiksi tavalliseen tapaan.
 
Olipa tämäkin varsinainen uuden julkisjohtamisen riemuvoitto.

Helsingin (seudun kuntien) omistama yritys sähläsi tarjouskirjeensä. Tarjous yritettiin jälkikäteen korjata järjelliseksi. Tiedettiin, että jos korjaaminen ei onnistu, Helsinki menettää huonomman tarjouksen hyväksyessään tuon 1,2 miljoonaa euroa vuodessa, sekä toistaiseksi tuntemattoman määrän rahaa joutuessaan paikkaamaan bussiyhtiönsä kassavajetta. Korjausta ei kuitenkaan voitu tehdä, sillä Helsingin (seudun kuntien) ensisijainen velvollisuus oli taata ruotsalais-norjalaiselle Nobina AB:lle mahdollisimman edullinen toimintaympäristö, jotta sen omistavat amerikkalaiset investointipankit voivat kerryttää pääomaa.

En tällä epäile Nobinan kykyä hoitaa leiviskänsä, ja näin matkustajan näkökulmasta kaikki tarjoukset, joihin sisältyy kaasu-Säfflejä, saa kaikin mokomin tästä eteenpäinkin hylätä. Mutta hankintalain soveltaminen ei tässä(kään) tapauksessa palvellut yhdenkään helsinkiläisen etua - riskit kuitenkin tulivat sosialisoiduiksi tavalliseen tapaan.
Näin se taas menee, pilkkujen viilaamisen takia helsinkiläisten verorahat menevät ties minne. Kaupungin omaa yhtiötä käyttämällä verorahat pysyisivät kaupungin sisäisessä kierrossa, mutta sehän ei finanssimiehille ja heidän vasalleilleen käy.
 
Näin se taas menee, pilkkujen viilaamisen takia helsinkiläisten verorahat menevät ties minne. Kaupungin omaa yhtiötä käyttämällä verorahat pysyisivät kaupungin sisäisessä kierrossa, mutta sehän ei finanssimiehille ja heidän vasalleilleen käy.

Tätä kutsutaan hankintalain soveltamiseksi. Ei HSL:llä ole missään tapauksessa vähäisintäkään oikeutta lainmukaisessa tarjouskilpailussa ryhtyä soveltamaan omaa etupunnintaansa "helsinkiläisten hyödystä tai tappiosta". Ei se ole mahdollista. Viimeistään Markkinaoikeuden käsittelyssä olisi kuntayhtymä vielä maksanut reippaat oikeudenkäyntikulut Nobinalle.

Sekö sitten olisi ollut verovarojen oikeinkäyttöä?
 
Protektionismi säilyttää vaurauden. Kuka nyt ulkomaista kanssakäyntiä kaipaa? Vievät vain rahamme.
 
Tätä kutsutaan hankintalain soveltamiseksi. Ei HSL:llä ole missään tapauksessa vähäisintäkään oikeutta lainmukaisessa tarjouskilpailussa ryhtyä soveltamaan omaa etupunnintaansa "helsinkiläisten hyödystä tai tappiosta". Ei se ole mahdollista. Viimeistään Markkinaoikeuden käsittelyssä olisi kuntayhtymä vielä maksanut reippaat oikeudenkäyntikulut Nobinalle.

Sekö sitten olisi ollut verovarojen oikeinkäyttöä?
Nuo tuollaiset hankintalait ovat vain suuren rahan lobbamisen tuloksia. Eivät ne tavallisia ihmisiä palvele.
Mutta asiat ja pykälät voidaan muuttaa jos vain haluamme.
Eikö se kuitenkin olisi parempi vaihtoehto, että raha pysyisi palvelemassa helsinkiläisiä, kuin valuisi jonnekin ulkomaisten pankkiirien taskuun? Taskuun, josta voidaan taas lainata lisää rahaa ja korkoa kiskoa...
Ei minkään maan valtiojohto oikeasti maataan johda, vaan suuren rahan pankkiirien talutusnuorassa kaikki ovat! Avatkaa silmänne!
 
Nuo tuollaiset hankintalait ovat vain suuren rahan lobbamisen tuloksia. Eivät ne tavallisia ihmisiä palvele.
Mutta asiat ja pykälät voidaan muuttaa jos vain haluamme.
Eikö se kuitenkin olisi parempi vaihtoehto, että raha pysyisi palvelemassa helsinkiläisiä, kuin valuisi jonnekin ulkomaisten pankkiirien taskuun? Taskuun, josta voidaan taas lainata lisää rahaa ja korkoa kiskoa...
Ei minkään maan valtiojohto oikeasti maataan johda, vaan suuren rahan pankkiirien talutusnuorassa kaikki ovat! Avatkaa silmänne!

Näin se nykypäivänä menee, Eurooppa on yhtenäinen talousalue ja kaikkien tarjoajien kannalta on oikeudenmukaista että noudatetaan etukäteen yhdessä sovittuja sääntöjä. Myös Suomalaisilla yhtiöillä on mahdollisuus lähteä kilpailemaan Europan markkinoille jos halua ja pääomaa on. Parempi näin kuin mennessä suljetussa markkinassa, tämä toimintamalli antaa kasvulle mahdollisuuksia ja hyödyttää myös Suomalaista teollisuutta. Kokonaisuus on kuitenkin tärkein, yhdessä tarjouskilpailussa koetut "vääryydet" eivät kuitenkaan siinä paljoa merkitse.
 
Kiinnostaa nähdä tarjoaaka Veolia h74:llä paremmat bussit kuin Tammenlund. Ärsyttävää mennä jo noilla vanhoilla melu Citaroilla. Liian pienet bussit muutenkin etenki ruuhka-aikoina. Onneks h74 vaihtuu Veolialle.
 
Kiinnostaa nähdä tarjoaaka Veolia h74:llä paremmat bussit kuin Tammenlund. Ärsyttävää mennä jo noilla vanhoilla melu Citaroilla. Liian pienet bussit muutenkin etenki ruuhka-aikoina. Onneks h74 vaihtuu Veolialle.

Iirisbussejahan Veolia oli sinne tarjonnut.
 
Kiinnostaa nähdä tarjoaaka Veolia h74:llä paremmat bussit kuin Tammenlund. Ärsyttävää mennä jo noilla vanhoilla melu Citaroilla. Liian pienet bussit muutenkin etenki ruuhka-aikoina. Onneks h74 vaihtuu Veolialle.

Nojaa, paremmin nuo Citarot h74:lle sopivat kun h73:lle, jonne niitä ensi vuodenvaihteesta ilmaantuu. 73:lla kun tosiaan on ruuhkassa täyttä muutoinkin kuin Arabia-Hakaniemi -osuudella (kuten 74).
 
Iirisbussejahan Veolia oli sinne tarjonnut.

Samoja kuin mitä PL on esim. h67:ssä?

---------- Viesti lisätty kello 18:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:48 ----------

Nojaa, paremmin nuo Citarot h74:lle sopivat kun h73:lle, jonne niitä ensi vuodenvaihteesta ilmaantuu. 73:lla kun tosiaan on ruuhkassa täyttä muutoinkin kuin Arabia-Hakaniemi -osuudella (kuten 74).

No joo, mut esim. Citarot aamuruuhkassa h74:llä on täynnä jo pelkästää Puistolan-Tapanila välil jo, Viikissä jo tapoten täynnä, paitsi että osa vaihtaa siellä bussii. Sit Arabiassa ei oikeestaa tuu 74:siin matkustajia paljoakaan kun h71 ja h68 menee useammin. Mutta toivottavasti sit noi Veolian tarjoamat sit on parempia ja isoampia, ja pysyy myös aikataulussa eikä hajoa, koska olen huomannut että TL vakio bussit linjalla h74 on usein korvattu TL :n varabussilla numero 9 tai 14.
 
Samoja kuin mitä PL on esim. h67:ssä?

---------- Viesti lisätty kello 18:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:48 ----------



No joo, mut esim. Citarot aamuruuhkassa h74:llä on täynnä jo pelkästää Puistolan-Tapanila välil jo, Viikissä jo tapoten täynnä, paitsi että osa vaihtaa siellä bussii. Sit Arabiassa ei oikeestaa tuu 74:siin matkustajia paljoakaan kun h71 ja h68 menee useammin. Mutta toivottavasti sit noi Veolian tarjoamat sit on parempia ja isoampia, ja pysyy myös aikataulussa eikä hajoa, koska olen huomannut että TL vakio bussit linjalla h74 on usein korvattu TL :n varabussilla numero 9 tai 14.

Ihan samoja autoja, juu. Ja se, hajoavatko vaiko eivät, riippunee lähinnä huollosta. Näin itsestäänselvyyksiä laukoakseni. :D

Itse olen entisessä elämässäni ajanut Citarolla linjaa 74, eikä siellä Puistolan-Tapanilan välillä niin ihmeellisiä kuormia koskaan kuljeteltu. Linjasta 74 ja sen lähinnä täydentävästä vaikutuksesta Arabiassa on täällä keskusteltu puolen vuosikymmenen aikana muuten kohtuullisen monessa ketjussa. ;)
 
Itse olen entisessä elämässäni ajanut Citarolla linjaa 74, eikä siellä Puistolan-Tapanilan välillä niin ihmeellisiä kuormia koskaan kuljeteltu. Linjasta 74 ja sen lähinnä täydentävästä vaikutuksesta Arabiassa on täällä keskusteltu puolen vuosikymmenen aikana muuten kohtuullisen monessa ketjussa. ;)

Tänää tulin Hakaniemestä kotiin taas 74:lla ja jäin pois kolmannella pysäkillä ennen päättäriä ja siinä vaiheessa bussi oli jo tyhjänä lukuunottamatta itseäni. Suurin osa jäi oikeestaan pois Sepänmäen ja Kotinummentien välillä. Täynnä se kyllä oli Arabiaan meneviä ja Arabiasta Viikin lähettyville meneviä :D
 
Takaisin
Ylös