HKL:n 19. kilpailutus

Tarkottaako se että h74:llä on luvattu ne Irisbussit sitä että Veolian pitää myös ajaa ainoastaan niillä autoilla? Nehän lupasivat ainoastaan 5kappaletta Ivecoja. Olisi kyllä hauska jos olisi vihdoin yhdellä linjalla täysin saman näköisia busseja, eikä aina erimallisia ja erivärisiä.
 
Tarkottaako se että h74:llä on luvattu ne Irisbussit sitä että Veolian pitää myös ajaa ainoastaan niillä autoilla? Nehän lupasivat ainoastaan 5kappaletta Ivecoja. Olisi kyllä hauska jos olisi vihdoin yhdellä linjalla täysin saman näköisia busseja, eikä aina erimallisia ja erivärisiä.

Käytännössä tarkoittaa sitä, sillä liikenteeseen vaaditaan vain viisi autoa. Kuitenkin luulen että kaksi uutta autoa vaihdetaan johonkin jossa nykyään on vanhaa kalustoa "kokopäivä"vuorossa ja ne kaksi vanhaa tulevat 74:n ruuhkaan. Näin myös PL toimi h22, h23 ja h67/X kanssa, että vaihtoi h58/b ja h59:n kanssa keskenään autoja..
 
Tarkottaako se että h74:llä on luvattu ne Irisbussit sitä että Veolian pitää myös ajaa ainoastaan niillä autoilla? Nehän lupasivat ainoastaan 5kappaletta Ivecoja. Olisi kyllä hauska jos olisi vihdoin yhdellä linjalla täysin saman näköisia busseja, eikä aina erimallisia ja erivärisiä.

Kyllä Veolia voi ajaa h74:sta myös Scaloilla, koska ilmastoidun EEV-Scalan kalustopisteet ovat paremmat kuin Crossway LE:n. HSL ei vaadi, että liikenne pitäisi hoitaa juuri tietyn merkkisellä kalustolla, kunhan linjalla käytettävä kalusto vain on pisteiltään vähintään yhtä hyvää kuin tarjottu kalusto.
 
Kyllä Veolia voi ajaa h74:sta myös Scaloilla, koska ilmastoidun EEV-Scalan kalustopisteet ovat paremmat kuin Crossway LE:n. HSL ei vaadi, että liikenne pitäisi hoitaa juuri tietyn merkkisellä kalustolla, kunhan linjalla käytettävä kalusto vain on pisteiltään vähintään yhtä hyvää kuin tarjottu kalusto.

Eli Scalojakin voi nähdä edelleenki 74:llä. No mutta uusia busseja silti liikenteessä, jos vertaa siihen et millä sitä on suurimmaks osaks ajettu. Ei sitä oo kyl kovin vanhoilla aikasemminkaa ajettu (8700LE, uusimmat Citarot), mut ruuhkassa on kyl nähnyt vähän vanhempaa 00-03 mallisia busseja. Mutta saa nähä miten talvella sitten onnistuu Veolia tota linjaa ajamaan, koska HelB:llä sekä TLL:llä oli vaikea pysyä aikataulussa. Parhaimmillaa olin viime talvena jopa 20min myöhässä olevalla bussilla.
 
Nonnii, lähetinpä kyselyn eilen HSL:lle koskien osittain tätä tarjouskilpailua. Kyselin linjan h74/N, h73 ja h76A ja B:n uusista kalustoista.

h74:lle on Veolia luvannut Irisbus Crosswayt niiku aikasemmin on mainittu, mutta myös samojen ominaisuuksien perusteella olevia eri merkkisiä autoja.

h73 TLL voitti linjan ja oli tarjonnut 34-paikkaisia kalustoja, itseäni ainekin ihmetyttää miksi hyväksyttiin niin vähä paikkaiset autot? H73 tarvitsee enemmän paikkoja kuin 34, vaikka onhan siellä muutamia telibussejakin liikenteessä.

h76A:lle ja B:lle tulee kokopäivävuoroihin 8700LE:t, ruuhkavuoroissa voi nähdä vielä vanhempia autoja.

Tilaajavärityksestäkin kysyin, ja vastaus oli tämmöinen: "Tilaajaväritys tulee aluksi vain uusiin busseihin. Vielä ei ole varmaa, ehtiikö se vuodenvaihteeksi tuleviin busseihin. Se tulee viimeistään ensi vuoden syksyksi tuleviin uusiin busseihin."

Viestiini vastasi HSL:n suunnittelija Arttu Kuukankorpi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös