HKL:n 19. kilpailutus

Tietääkö joku mitä kalustoa näille linjoille on tarjottu?

h14, h14B
8 x uusi Volvo B7RLE 8700LE (43 istumapaikkaa)
2 x MAN (35 istumapaikkaa)
2 x Scania N94UB4x2 (40 istumapaikkaa)
2 x Volvo B10BLE Carrus Wiima (43 istumapaikkaa)
2 x Scania L94UB 4x2 Lahti (46 istumapaikkaa)

h21V, h62, h65A, h66A
3 x uusi Volvo 8700RLE (42 istumapaikkaa)
19 x uusi Volvo 8700BLE teli (54 istumapaikkaa)
13 x Volvo B10-LE Ikarus E94 teli (54 istumapaikkaa)
1 x Volvo B10-LE Carrus 204L (43 istumapaikkaa)

h15, 15V, h15A
2 x Scania K230 UB 4x2 Scala (42 istumapaikkaa)
2 x Volvo 8500LE 6x2 Säffle teli (51 istumapaikkaa)
2 x Volvo B10B LE Carrus Wiima teli (55 istumapaikkaa)
1.1.2012 toisen Säfflen tilalle Volvo B12 BLE 6x2 Volvo 8700 teli (Euro 5, 54 istumapaikkaa)

h73, h73N
3 x uusi Volvo B7RLE 8707LE (42 istumapaikkaa)
Volvo B10BLE 8500LE teli (51 istumapaikkaa, TLL 25)
Volvo B10BLE 8500LE teli (51 istumapaikkaa, TLL 26)
Volvo B10BLE 8500LE teli (51 istumapaikkaa, TLL 27)
Mercedes-Benz Citaro (35 istumapaikkaa, TLL 18)
Mercedes-Benz Citaro (35 istumapaikkaa, TLL 17)
Mercedes-Benz Citaro (35 istumapaikkaa, TLL 2)
Mercedes-Benz Citaro (35 istumapaikkaa, TLL 16)

1.1.2013 TLL 26:n ja TLL 27:n tilalle
Volvo B7RLE 8707LE (42 istumapaikkaa, TLL 19)
Volvo B7RLE 8707LE (42 istumapaikkaa, TLL 20)

1.1.2014 TLL 19:n ja TLL 20:n tilalle
Volvo B7RLE 8707LE (42 istumapaikkaa, TLL 22)
Volvo B7RLE 8707LE (42 istumapaikkaa, TLL 23)
ja TLL 25:n ja TLL 16:n tilalle
Volvo B7RLE 8707LE (42 istumapaikkaa, TLL 19)
Volvo B7RLE 8707LE (42 istumapaikkaa, TLL 20)

h74, h74N
5 x uusi Iveco Crossway LE (43 istumapaikkaa)

h75A, h76A, h76B, h77A
11 x uusi Volvo 8700RLE (42 istumapaikkaa)
1 x Scania K95 UB 4x2 (Euro 4, 43 istumapaikkaa)
1 x Volvo B7R-LE Carrus204L-221 (43 istumapaikkaa)
3 x Volvo B10-LE Carrus 204L (43 istumapaikkaa)

h54, h54B
6 x uusi Volvo B7RLE 8700LE (43 istumapaikkaa)
1 x Scania L94UB 4x2 Ikarus E94 (43 istumapaikkaa)
1 x Volvo B7L Carrus City Stainless (39 istumapaikkaa)
6 x Scania L94UB 6x2 Ikarus E94 teli (54 istumapaikkaa)

h93, h93A
2 x uusi Volvo B7RLE 8700LE (43 istumapaikkaa)
1 x Scania L94UB 4x2 Ikarus E94 (43 istumapaikkaa)

h91, h91K
2 x uusi Mercedes 516 CDI (12 istumapaikkaa)
 
Nobinalla on tällä hetkellä telibusseja 57 kpl, joista 49 kpl vaaditaan liikenteeseen ruuhkapiikissä (poislukien Jokeri-linja ja h11). Ensi vuodenvaihteessa teliautojen tarve lisääntyy 28 bussilla (21V, 65A, 66A + 32 kpl, h15A - 4 kpl), mutta uusia on tarjottu vain 19 kpl eli teliautomäärä kasvaisi 76 kappaleeseen kun liikenne edellyttää ruuhkapiikissä 77 teliautoa.

Nobinan olisi siis syytä tilata enemmän uusia teliautoja tai hankkia jostain käytettyjä. Alihankinnankin mahdollisuus olisi olemassa.
 
Jahas, meikäläisestä tulikin sitten vissiin h63:n käyttäjä. Maunulasta kun ei sen lisäksi 2011 alun jälkeen pääse keskustaan bussilla suoraan muuta kun rämä-Nobinalla (62/66/66A) tai useimmiten myöhässä olevalla Pohjolan Liikenteellä (67).

Tai ehkä voi sen ekat pari viikkoa korkeintaan huristella noilla 62/66/66A, sen jälkeen ei :D
 
Ensi vuodenvaihteessa teliautojen tarve lisääntyy 28 bussilla (21V, 65A, 66A + 32 kpl, h15A - 4 kpl), mutta uusia on tarjottu vain 19 kpl eli teliautomäärä kasvaisi 76 kappaleeseen kun liikenne edellyttää ruuhkapiikissä 77 teliautoa.

Nobinan olisi siis syytä tilata enemmän uusia teliautoja tai hankkia jostain käytettyjä. Alihankinnankin mahdollisuus olisi olemassa.

Nyt saapui Nobinan kierrätyskone Lauttasaareen. :lol: Ehkäpä tuota Melkonkadun liikennettä pystyy logistisesti hieman tehostamaan nykyisestä, mutta vain vähän. Saa nähdä kuinka paljon tehokkaammin Nobina luulee pystyvänsä hoitamaan tuon alueen liikenteen. Täytyy muistaa, että HelBillä oli vuosikausien kokemus ko. alueen liikennöinnistä...

Uskoisin myös, ettei HSL katso kovin pitkään mahdollista säännöllistä tunarointia kaluston ja myöhästymisien suhteen. Eteenkään nyt, jos huhut pitävät paikkansa, että yhden kilpailuun osallistuneen yhtiön tarjous ko. kilpailukohteesta hylättiin vääränlaisen kaluston takia.

Miltäköhän varikolta Nobina alkaa harjoittamaan Lauttasaaren liikennettä. Käsittääkseni Klovissa on jo nyt aika ahdasta? Yrittääköhän Nobina vallata tiloja Ruskeasuolta?

Saas nähdä kuinka käy? Elämme mielenkiintoisia aikoja. :p
 
Viimeksi muokattu:
Herttileeri sentään. Onneksi peruin Lauttasaareen muuton. 13 teli-Ikaruksen rämää vetää sanattomaksi.

Launo näköjään "Volvoistaa" linjan 73(N) vuoteen 2014 mennessä pitkälti. Karmaisevinta on toki tuo Citarojen työntyminen Hakaniemen ja Suutarilan välille - sieltä tullaan varmasti usein Volvolla takaa ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Eteenkään nyt, jos huhut pitävät paikkansa, että yhden kilpailuun osallistuneen yhtiön tarjous ko. kilpailukohteesta hylättiin vääränlaisen kaluston takia.

Toimitusjohtaja Juha Hakavuoren allekirjoittaman tiedotteen mukaan HelBin tarjous kohteesta hylättiin koska linjalle 62 oli tarjottu kolme sellaista autoa jotka eivät täyttäneet kohteen vähimmäisvaatimuksia. Tämä erehdys sitten maksoi 36 auton ja useiden kymmenien kuljettajien liikenteen.
 
Tämä erehdys sitten maksoi 36 auton ja useiden kymmenien kuljettajien liikenteen.

Ja maksaa veronmaksajille sellaiset 5 miljoonaa euroa. HelBin voittamissa kohteissa hintataso nousi vain vähän (lukuunottamatta Östersundomin liikennettä, jossa hinta laskee reippaasti, koska vanha sopimus oli kilpailuttamaton). Tuossa Lauttasaaren kohteessa hinta nouseekin nyt vuositasolla 1,2 miljoonaa euroa. Hinnannousu on niin kova, että Nobinan ei tarvitse hoitaa liikennettä mitenkään erityisen tehokkaasti, ja silti voittoa jää reilusti.
 
Ja maksaa veronmaksajille sellaiset 5 miljoonaa euroa. HelBin voittamissa kohteissa hintataso nousi vain vähän (lukuunottamatta Östersundomin liikennettä, jossa hinta laskee reippaasti, koska vanha sopimus oli kilpailuttamaton). Tuossa Lauttasaaren kohteessa hinta nouseekin nyt vuositasolla 1,2 miljoonaa euroa. Hinnannousu on niin kova, että Nobinan ei tarvitse hoitaa liikennettä mitenkään erityisen tehokkaasti, ja silti voittoa jää reilusti.

Aika mielenkiintoista, että parhaan ja toiseksi parhaan tarjouksen välillä on miljoonien ero!? Tosin tuskin HelB olisi vanhalla hinnalla ajanu, mutta kuitenkin hinnassa ilmeisesti huomattava ero! Muistaakseni Nobina on ilmoittanut, että ei aio tehdä enään tarjouksia, jotka ei tuota firmalle selkeästi voittoa. Eli mitään +/-0 tai ropoja tuottavia tarjouksia ei jätetä. Ja jos sillä taktiikalla ei linjoja heru, niin sitten ei.
 
Nyt voisi olla Nobinalle kannattavaa antaa paketti 91 eli 21V, 65A... alihankintaan HelBille ja maksaa sen tarjouksen mukainen korvaus ja kääriä itselleen ehkäpä paremmat voitot kuin itse ajamalla saisi.
Kuulemani mukaan nuo linjat ovat Nobinalle hankalia hoitaa ja alihankinta voisi pelastaa monelta harmilta.

HelBissä on tulossa yt-neuvottelut kuljettajien vähennystarpeesta. Lonka-sopimus taannee heille työpaikat voittaneesta firmasta.

Mutta suosittelen kyllä tarjousten laskijan työsuhteen jatkuvuuden puntarointia heti kärkeen!
 
Ensi vuodenvaihteessa teliautojen tarve lisääntyy 28 bussilla (21V, 65A, 66A + 32 kpl, h15A - 4 kpl), mutta uusia on tarjottu vain 19 kpl eli teliautomäärä kasvaisi 76 kappaleeseen kun liikenne edellyttää ruuhkapiikissä 77 teliautoa.

Minä taas laskin, että ensi vuodenvaihteessa telejä (ilman h11:n ja 550:n kalustoa) olisi 79 kpl (8 x 99-City L, 12 x 00-Ikarus, 3 x 197 - 199, 1 x 61, 3 x 410 - 412, 3 x 478 - 480, 19 x 601 - 619, 3 x 697 - 699, 3 x 705 - 705, 5 x 744 - 748, 19 x uusi), kun taas ruuhkapiikissä telejä tarvittaisiin 75 (h21V 7, h65A+h66A 25, h72 6, e15 2, e31 2, v63 2, 106,110 6, 120 - 122 3, 231,248,270 7, 512 4, 731 5, 741-742 6). Ruhtinaalliset 4 kpl jäisi siis varalle :)
 
Takaisin
Ylös