HSL-alueen paras bussimalli

HSL-alueen mukavin bussimalli

  • Carrus City M

    Äänet: 12 14.1%
  • Carrus City L

    Äänet: 29 34.1%
  • MB O405N2

    Äänet: 2 2.4%
  • Lahti 402

    Äänet: 9 10.6%
  • Ikarus E94

    Äänet: 3 3.5%
  • Ikarus E94 F

    Äänet: 1 1.2%
  • Scala

    Äänet: 14 16.5%
  • Volvo 8700 LE

    Äänet: 27 31.8%
  • Irisbus Crossway LE

    Äänet: 11 12.9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    85
  • Äänestys suljettu. .
Mäkin olen nyt pari kertaa ajanut Crossarilla ja auto on ehdottomasti positiivinen yllätys. Kulkee vakaasti, ohjaamoergonomia on juuri kohdallaan, sieltä näkee ulos vaikka turvaohjaamo onkin vähän kolho ja on todella ripeäkulkuinen.(ei tule tuntumaa, joka tulee esim nf 295:llä pysäkiltä lähtiessä. "Anteeksi matkustajat, mutta kävisittekö työntämässä vähän vauhtia että päästään liikkeelle?") Myös ulkonäkö miellyttää silmää. Melkein ennemmin jopa Ivecolla kun 8700LE:llä :)
 
Mäkin olen nyt pari kertaa ajanut Crossarilla ja auto on ehdottomasti positiivinen yllätys. Kulkee vakaasti, ohjaamoergonomia on juuri kohdallaan, sieltä näkee ulos vaikka turvaohjaamo onkin vähän kolho ja on todella ripeäkulkuinen.(ei tule tuntumaa, joka tulee esim nf 295:llä pysäkiltä lähtiessä. "Anteeksi matkustajat, mutta kävisittekö työntämässä vähän vauhtia että päästään liikkeelle?") Myös ulkonäkö miellyttää silmää. Melkein ennemmin jopa Ivecolla kun 8700LE:llä :)

itse en niin hirveästi crossarista tykkää, kun kaikki 98-00 tulleet autot alkaa häviämään niin. sanon vielä nobinan 03-04 tulleet tavaratilalliset 8700. mukavia vaikka ovatkin peltipenkeillä, kuten muutkin 8700. VDL on myös pirteä uutuus. pisteet sille.
 
Flaam... Tai no ei mitään... :)

Ei niin. Kielen nimi on hollanti. Hollanniksi nederlands. Hassun, muinaisen käännösvirheen vuoksi nimi on englanniksi ehkä neutraalein: Dutch. Myös, vaikka puhuja olisi Belgiasta.

Belgiassa puhutussa ja Alankomaissa puhutussa hollannissa on kyllä jonkin verran eroja, mutta ne ovat huomattavasti vähäisempiä kuin vaikkapa Ruotsissa ja Suomessa puhutussa ruotsissa.
 
Ei niin. Kielen nimi on hollanti.

Näin juuri. Belgian hollantia puhuvat ovat itse eri mieltä, mutta heiltähän ei kysytä.

Kerran helsinkiläisessä taksijonossa sopivan hilpeyden vallitessa kuuntelin, kun edessäni kaksi sillä hetkellä maailman kauneinta neitoa puhui hollantia. Avausrepliikiksi valikoitui: "Excuse me, is this Dutch you are speaking?" Oletin, että kielen tunnistaminen luo tilanteeseen positiivista otetta. Vastaus kuului viileästi: "No. Flemish." Elekieli antoi ymmärtää, että keskustelu päättyi tähän. :)
 
Milleinä rekisteriotteesta
Pituus: 12860
leveys: 2550
korkeus: 3300 kojetaulun tarrasta kun ei osunut silmään rek. otteesta :)
 
Ei niin. Kielen nimi on hollanti. Hollanniksi nederlands. Hassun, muinaisen käännösvirheen vuoksi nimi on englanniksi ehkä neutraalein: Dutch. Myös, vaikka puhuja olisi Belgiasta.

Melkoinen käännösvirhe tosiaan kun tuo Dutch on samaa alkuperää kuin erästä toista kieltä tarkoittava Deutsch.
 
sanon vielä nobinan 03-04 tulleet tavaratilalliset 8700. mukavia vaikka ovatkin peltipenkeillä, kuten muutkin 8700.

No niissä on sama seiskalitranen kone kun matalissa city l:ssä. Muuten ovat ihan kelpoja, mutta kone on yksinkertaisesti liian pieni tai sitten liian pienelle säädetty noille nuuksion teille. Verrataampa vaikka vanhaan kunnon åbergin Volvo B10M:n. Se meni iloisesti mäetkin ylös, nyt sitten tuolla seiskalitrasella se on yhtä hirvitystä kuunnella sitä moottorin vikinää, kun ei vain pääse kovempaan kuin kolmeakymppiä. Siinä on oivallinen esimerkki, miten hyvä idea on onnistuttu pilaamaan. Laitetaan korkeakori ja matkatavaratilat. Sitten jätetään homma puolitiehen lataamalla alle seiskalitranen kone ja kaikenlisäksi korjataan vielä jesarilla..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuljettajan näkökulmasta (joka on hiukan eri kuin nimimerkillä JT edellä):

Mutta, jos otetaan mukaan sellaisia bussimalleja, joita on työnantajallani käytössä, mutta ei enää tuotannossa, niin ehdottomiksi suosikeiksini kilaa sellaisia kuin:

3.Scania L94UB6x2/Lahti 402 (samaten PL 828 - 832, 850 ja 852 on hyviä työkaluja, vaikkakin jo hieman ikää alkaa olemaan)

Näin matkustajan näkökulmasta täytyy sanoa että nämä teli-lahtikot on mielestäni yksiä parhaita PL:n katureita. Varsinkin sisätiloiltaan autot poikkeavat täysin muiden liikennöitsijöiden tylsästä sini-harmaa värityksestä. Turkoosit kattokanavat, tummanvihreät otetangot ja uudet punaiset penkkikankaat muodostavat silmää miellyttävän kokonaisuuden. Tällaista värien käyttöä toivoisi muiltakin liikennöitsijöiltä. 402:n väljästi penkitetyissä peltikupeissa on myös mukava matkustaa. Sinänsä harmi että näillä ei ole enää paljon palvelusaikaa HSL-liikenteessä jäljellä:(
 
...sisätiloiltaan autot poikkeavat täysin muiden liikennöitsijöiden tylsästä sini-harmaa värityksestä. Turkoosit kattokanavat, tummanvihreät otetangot ja uudet punaiset penkkikankaat muodostavat silmää miellyttävän kokonaisuuden. Tällaista värien käyttöä toivoisi muiltakin liikennöitsijöiltä.

Olen ehdottoman samaa mieltä. Alkaa tuo sininen väri tekemään jo huonon olon, kun sitä on joka paikassa :D

Helbin vanhemmissa autoissa(Hkl-taustaisissa) on valkoiset kiinnipitotangot ja nekin piristävät kummasti muuten siniharmaata värimaailmaa. Sta-taustaissa oli hienot turkoosiset ruusukuvio istuimet. Niitä ei taida olla enää jäljellä? Jossain vaiheessa Ikaruksissa oli myös violetit istuimet ja marjapuuron värinen lattia ;)

Tietyt Veoliat on vähän synkkiä sisältä, kun penkit on tummanharmaat ja kiinnipitotangot graffitinharmaat ja Irisbusissa on todella tummat lasit. Mutta vuoden alussa tulleissa on niin pirteä ja raikas sisäväritys, että varmasti huonokin päivä paranee matkustaessa :)

Nobinan uudet bussit ovat mielestäni kylmän näköisiä, kun väritys on juuri niin sininen ja harmaa, kun voi olla. Siihen päälle kalvakka, sininen led-valaistus, niin menee jo kylmät väreet..
 
Takaisin
Ylös