Tässä paperissa on paljon hyvää ja mielenkiintoista. Mutta miksi vain jokin osa joukkoliikenteestä olisi normaalien hyvien käytäntöjen mukaista? Kaikki se, mitä esitetään vain muutamille runkobussilinjoille, pitää olla koko joukkoliikennejärjestelmän ominaisuutena. Miksi siis muu kuin runkobussilinjat pitää olla huonommin järjestettyä?
Toinen peruskysymys on, miksi paperin nimi on BUSSIsuunnitelma? Alussa on ensin todettu raskaan raideliikenteen kyvyttömyys palvella koko seutua ja sitten kiintoisalla tavalla tunnistettu joitain vahvoja joukkoliikenteen reittejä. Mutta ei edes yritetä ratkaista verkkoa parhaiten sopivalla tavalla, vaan lähdetään esittämään busseja reiteille, joilla niiden kapasiteetti tiedetään riittämättömäksi jo nyt. Pahinta on se, että kun busseja esitetään väärään paikkaan, ongelmia ryhdytään ratkomaan järjestämällä lisää ongelmia sotkemalla liian tiheä bussiliikenne raitiovaunujen haitaksi.
Kantakaupungissa ei ole tilaa erillisille autoliikenteen haittaamattomille bussikaistoille, joilla voidaan liikennöidä nopeammin kuin nykyisillä bussikaistoilla. Ylipäätään on turhaa pitää rinnakkain suuren kapasiteetin raitiotiekaistaa ja alhaisenkapasiteetin bussikaistaa. Raitiotiekaista kykenee hoitamaan sen matkamäärän, joka on bussikaistalla, ja ilman autoilun häiriöitä. Kunhan vain hidastuksia ja seisomista vaativat ratageometria ja liikennevalo-ohjaus korjataan normaalille eurooppalaiselle tasolle.
Bussilinjan nimittäminen runkobussiksi ja ehkä poikkeava bussin ulkoasu eivät muuta linjaa nopeaksi ja häiriöttömäksi. Eikä tavoiteltu 30 km/h linjanopeustaso edes ole mitään ihmeellistä. Helsingin alueella on jo nyt useita bussilinjoja, joiden linjanopeus on 25–30 km/h tai joillain jopa enemmän. Keskustassa tähän ei päästä, vaikka nimitetään mitä ja harvennetaan pysäkkiväliä. Lukija voi harjoitukseksi selvittää linjan 15 pysäkkitiheyden ja linjanopeuden.
En voi päätellä tästä muuta, kuin että tarkoitus on yrittää kehittää bussiliikennettä, ei joukkoliikennettä kokonaisuutena. Joukkoliikenteen kehittämiseksi paljon hyödyllisempi paperi, myös bussiliikenteen osalta, on HKL:n viimeiseksi julkaisuksi jäänyt julkaisu D: 18/2009 Vakiominuuttiaikataulusta.
Kiintoisa runkobussiselvityksen yksityiskohta on, että siellä on todettu bussikadun/-kaistan olevan aivan yhtä kalliin kuin raitiotieradan. Valitettavasti tätä ei vaan noudateta läpi suunnitelman, vaan muutamaa erikoistapausta lukuun ottamatta bussit kulkevat jälleen ilmaisilla kaduilla.
Edellä olevat kommentit ovat tietenkin myöhässä siksi, että HSL on jo hyväksynyt paperin sellaisenaan. Mutta paperia voi edelleen tulkita oikealla tavalla: Paperissa on myönnetty raskaan raideliikenteen puutteet ja soveltumattomuus seudun joukkoliikenteeseen muualla, kuin missä raskasraiteita jo on. Seudulta löytyy vahvoja ratkaisemattomia joukkoliikennereittejä, joiden pohjalta kannattaa ryhtyä rakentamaan seudullista raitiotieverkkoa. Koska sellaisen teko tietenkin kestää, raitiotiehankkeet on syytä käynnistää heti ja tulevia raitiolinjoja voidaan ennen niiden valmistumista ajaa busseilla. Siten asukkaat tottuvat uusiin yhteyksiin ja matkamäärät pääsevät kasvuun kuten on tapahtunut jo Jokerin kanssa.
Antero