HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

Minkälaisen vastaanoton tällainen tunnus saisi? Ehkä liikaa sälää liian ahtaassa, mutta noin niinkuin periaatetasolla? Vrt. U-Stadtbahn.
[]
edit: täähän oli niin kiva, etä menee avatariin. Postin modifoitu logo olikin jo aikansa elänyt. :)
edit2: s-kirjain lisätty stadin ja baanan väliin
K-kirjain mielummin, ja Kaupunkijuna-tekstillä, jos ei voi VR:ltä omia Lähijunaa. Mutta ulkoasu on hieno sekoitus tälle sisarbrändille - sama kirjain kuitenkin vain sekoittaisi soppaa.
Elmo Allen sanoi:
Tlajunen varmaan tietää taas paremmin, mutta veikkaisin, että laiturin päässä (johon sen tasoylikulun voi ainoastaan tehdä) vauhti saattaa olla hyvin jopa 80 km/h. Ja asemallehan enimmäkseen kulkee ihmisiä vain silloin, kun se junakin on tulossa. Harvalla vuorovälillä ei siis ole merkitystä, ellet tarkoita koko radan ylittämistä. Mutta silloinhan siellä on ne kaukojunienkin raiteet.
Valimon tapauksessa riittäisi yhden raiteen ylitys ja sekin on raide, jolta juna lähtee asemalta, joten kuskin päässä nopeus siinä kohti lienee maksimissaan 40 km/h.
Elmo Allen sanoi:
Mutta Espoon bussista ei voi myöskään ostaa lippua Kotkan pikavuoroon, vaikka molemmat huristelevat aika kovaa moottoritietä pitkin. Menevät vielä samalle bussiasemallekin!
Pikavuorot ja kaupungin vuorot kulkevat samaa reittiä kuitenkin murto-osan matkastaan, siinä missä lähi- ja kaukojunat vieri vieren koko matkan. Lisäksi Suomen tieverkko on aika lailla laajempi käsite, kuin rataverkko.
Elmo Allen sanoi:
Eli kun mielestäsi metron ja lähijunien integrointi yhtenäiseksi on ihan ylivoimaisen vaikeaa, esität että tämän täysin uuden "runkolinja"-käsitteen alle niputettaisiin sekä metro että lähijunat ja vielä joukko bussilinjoja ympäri seutua? Miten tämä voisi olla mitenkään helpompaa? Ei tuollaista keinotekoista käsitettä ota kukaan oikeasti edes käyttöön.
Runkolinjabrändi tulee joka tapauksessa, halusit tai et. Sille ei ole vielä vain nimeä valittu. Se korvaa Jokeri-brändin, ellei runkolinjabrändiksi valita nimenomaan Jokeria. Siihen kuuluu joka tapauksessa joukko verkostomaisia bussilinjoja, joilla on normaalia bussia 2-3 kertaa harvempi pysäkinväli. Ajattelin vain, että samaan karttaan runkobussilinjojen kanssa sopii myös pikaraitiotiet, metrot ja kaikki lähijunat.
Elmo Allen sanoi:
Eikö olisi siis vain parempi, että ne joista vähiten pääsee "oikeaan junaan" eivät ole rautatieasemia ollenkaan?
On mielikuvallisesti helpompaa ja nopeampaa vaihtaa lähijunasta lähijunaan tai kaukojunaan eli liikkua Suomen rataverkolla, kuin mennä ensin metrolla päästäkseen juna-asemalle, päästäkseen lähijunaan, vaikka oli rataverkkomme äärellä koko ajan.
Elmo Allen sanoi:
Ja sitten kun joku uuno lukee, että lähijunilla on Leppävaarassa ongelmia, hän luulee että junat Keravallekin lakkaavat kulkemasta? Miten tämä eroaa tuosta esittämästäsi? Pitäisiko Rantarata brändätä erilleen, etteivät vain lähijunien yhden osuuden ongelmat heijastu toiseen?
Eroaa siten, että lähijunilla on oikeasti yhtenäinen verkko ja varsinkin Kehäradan jälkeen Rantaradan ja Pääradan ongelmat saattavat pahimmassa tapauksessa heijastua keskenään. Miksi kuitenkaan liioitella brändäämällä kaupunkijunien lisäksi vielä metroakin kaikkine automatisointiongelmineen mukaan soppaan? Nyt, jos metroliikenteeseen tulee katkos, se ei vaikuta lainkaan lähi/kaupunkijunaliikenteeseen. Miksiköhän?
 
On mielikuvallisesti helpompaa ja nopeampaa vaihtaa lähijunasta lähijunaan tai kaukojunaan eli liikkua Suomen rataverkolla, kuin mennä ensin metrolla päästäkseen juna-asemalle, päästäkseen lähijunaan, vaikka oli rataverkkomme äärellä koko ajan.

Mutta HSL:n tilaamien ja maksamien lähijunien ei kuulukaan edistää VR-brändin kattavuutta vaan viestiä HSL-alueen liikennetarjonnan kattavuudesta. Mainitsemasi mielikuva nimenomaan toimii VR:n eduksi mutta HSL:n haitaksi. Näin ei voi olla.

---------- Viesti lisätty kello 21:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:29 ----------

Miksi kuitenkaan liioitella brändäämällä kaupunkijunien lisäksi vielä metroakin kaikkine automatisointiongelmineen mukaan soppaan?

Koska ongelmasi on oikeasti suurimmalta osaltaan keksitty ja todellinen vain häviävän pieneltä osalta. Se ei missään tapauksessa ylitä yhtenäisen brändäyksen hyötyjä. Minkä tahansa suurkaupungin asukkaatkin osaavat lukea häiriötiedotteita siten, että katsovat mihin osaan se todella vaikuttaa. Vai onko tosiaan niin, että koko New York aina lamaantuu, kun kerrotaan että yhdellä Subwayn linjalla on häiriöitä?

---------- Viesti lisätty kello 22:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:32 ----------

Vapailla markkinoilla jokainen tehköön, kuin tahtokoon. HSL-joukkoliikenne ei kuitenkaan ole vapaata markkinaa, vaan kaikkien on tehtävä sopimus HSL:n kanssa, HSL:n ehdoin ja kaikki jl-matkustaminen tapahtuu pian HSL:n alla.

Tähän liittyen vielä piti kysyä: Mielestäsi siis metroonkin pitäisi saada lipunmyyjät? Jos lähijunissa on ehdottomasti hyvän palvelutason vuoksi oltava kiertävä lipunmyyjä, kai sitten metrossakin?

---------- Viesti lisätty kello 22:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:16 ----------

Minkälaisen vastaanoton tällainen tunnus saisi? Ehkä liikaa sälää liian ahtaassa, mutta noin niinkuin periaatetasolla? Vrt. U-Stadtbahn.

Ihan kiva, mutta minä tosin muokkaisin vähän metronkin piktogrammia HSL-suuntaan. Tuo Helvetica on niin HKL-ajalta. Gotham ei olisi kuitenkaan iso muutos. Ja ehkä pyöristetyt kulmat, kun ne on kaikkialla muuallakin informaatioviestinnässä, niin voisivat olla asemillakin.

Mutta varsinkin jos puhutaan todellisesta siirtymävaiheesta eikä vain parhaimman lopputilanteen hypoteesista, on ehkä ihan hyvä, että pieni aspekti tuttuun junarataan säilytetään. Ja "kaupunkiradalla" ei ole VR-painolasteja myöskään.

Väristä en sitten tiedä. Tuo on vähän HKL-bussien sininen. En kyllä tiedä, olisko HSL-bussien sininen sitten parempi, mutta ainakaan se ei olisi taas yksi uusi väri. Toisaalta jollei metron oranssinpunaiseen (Kalasatama on jo todella punainen) mennä, ei ole paljon vaihtoehtojakaan. Minua ei kyllä haittaisi, että tuo piktogrammi olisi oranssi vaikka junat eivät. Eikä kalustoa muuten kannatakaan maalata oranssiksi niin kauan kuin VR on vielä vaiheessa siirtyä vihreään. Ja niin kauan kuin meillä on VR:n punavalkoista kalustoa HSL-liikenteessä. Ehkäpä siinä vaiheessa kun seuraava junasarja tilataan, asiaa voi miettiä uudelleen.

Minusta joka tapauksessa HSL:n piktogrammit tulisi miettiä kokonaisuutena kunnolla ja sitten myös toteuttaa ne. Lontoossahan se viivaympyrä löytyy joka bussipysäkiltäkin. Kun HSL todella ajaa joka niemennotkoon ja saarelmaan, pitäisi niissä jokaisessa olla se. Nyt Espoossa on jopa pysäkkejä, joissa ei ole kuin se oranssi liikennemerkki. Olkoonkin että Nuuksiossa, mutta silti.

edit2: s-kirjain lisätty stadin ja baanan väliin

En ole ruotsin ekspertti, mutta miksi? Ruotsin stads-sanat myös suomennetaan kaupungin-, kuten nyt vaikka stadshus.

---------- Viesti lisätty kello 22:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:25 ----------

K-kirjain mielummin, ja Kaupunkijuna-tekstillä, jos ei voi VR:ltä omia Lähijunaa. Mutta ulkoasu on hieno sekoitus tälle sisarbrändille - sama kirjain kuitenkin vain sekoittaisi soppaa.

No ensinnäkin se Kaupunkijuna-teksti on turha, jos kirjain on K. Sama kirjain ei sekoita soppaa, vaan on juuri se vahva yhdysside siihen metron palveluun. Ulkoasun eri väri ja lisäteksti ovat aivan riittävä erottelija. Kuten jo aikaisemminkin sanoin, Stadtbahnin vahva U-Bahn-viittaus juuri hakee niitä viitteitä ihmisille tutusta järjestelmästä, vaikka ajetaankin ratikoilla. Se kaikki menetetään, jos otetaan K-kirjain käyttöön. Kaikilla uusilla kirjaimilla pitäisi aloittaa iso koulutustyö siinä, mitä se kirjain sitten myös tarkoittaa.

Jos se on K, kysymys on mitä se tarkoittaa. Seuraava kysymys on, mitä se kaupunkirata tarkoittaaa. Mutta jos meillä on M (Kaupunkirata), se aukeaa: Ahaa, M niin kuin metro? Ja Kaupunkirata sitten täytyy olla vähän niin kuin metrorata?

Mutta tässäkin on riskinsä. Ja siinä olen samaa mieltä, että myytävä palvelu ei ole se rata, ja Suomessa ei liikennepalveluita myydä väylän nimellä. Suomessa kuljetaan junalla, bussilla, metrolla ja ratikalla. Ruotsissa otetaan tunnelirata ja Saksassa maanalainen rata. Olisi ihan oma vaivansa opettaa ihmisiä käyttämään rataa sillä kulkevien junien sijaan. Kaupunkirata on ollut vain suunnittelunimi. Jos se olisi osattu lanseerata ratojen käyttöönottovaiheessa, tilanne olisi helpompi. Mutta siinäkin on menetetty yksi sauma, kun kaupunkiradoille ei alusta alkaen otettu yhtä tunnistettavaa ja yhtenäistä ilmettä käyttöön. YTV ei ollut siihen riittävän vahva tekijä HKL:n ja VR:n puristuksessa.

Kaupunkijuna-nimessä on taas vähän tautologian vika. Metrohan on kuin onkin kaupunkijuna; miksi sitä pitäisi erikseen selittää sillä sanalla? Sikäli "kaupunkirata" on hyvä täydentäjä, koska se vihjaisi juuri siitä, että kyseessä on rautatieverkolla kulkeva metrojuna.
 
Joku paremmin tietävä voisi kertoa, onko Undergroundilla asemia, jossa junat olisivat rinnakkain varsinaisten rautateiden junien kanssa.

Tube- ja sub-surface -linjoilla suurin ero on kuormaulottuma. En menisi väittämään, että kyseessä on kaksi kokonaan eri järjestelmää, vaikka toki hieman tarkoitushakuisesti asian voi niinkin nähdä.

Mutta itse kysymykseen vastauksena: Lontoon metro ei ole totaalisen erotettu rautateistä. Niillä on yhteisiä asemia, sekä sellaisia joilla metro ja junat ovat viereisillä raiteilla että sellaisia joilla ne käyttävät samoja raiteita. Esimerkkinä mainittakoon vaikkapa Kew Gardens. Kyseinen asema palvelee sekä metron District Linea (sub-surface -linja) että entistä British Railin (ja sen seuraajien) North London Linea. Esimerkki on tosin vähän ongelmallinen, koska sattumoisin North London Linea ei enää ole olemassa vaan se on osa uutta London Overgroundia, josta taas vastaa TfL (Transport for London) eli sama taho kuin metrosta. Ero taustaorganisaatioissa on siis hävinnyt, mutta teknisesti toinen linja on edelleen metrolinja ja toinen "tavallinen" urbaani rautatie. Tosin kun ne liikennöivät samoilla raiteilla, voidaan myös väittää että tiukasti ottaen teknistä eroa ei ole... Loppujen lopuksi kaikki tämä on määrittelykysymys.

Pilkkua viilaten vastaan myös kirjaimellisesti kysymykseen onko asemia, joilla tube-linja ja rautatiet ovat vierekkäisillä raiteilla. Toki on. En rupea selvittämään kuinka paljon niitä loppujen lopuksi on, mutta ainakin Stratfordin asema Itä-Lontoossa on erinomainen esimerkki tällaisesta. Ainakin Central Line (tube-linja) sijaitsee fyysisesti viereisillä raiteilla rautateistä katsoen. Lisäksi siellä kohtaavat toinen tube-linja Jubilee Line, jo mainittu London Overground sekä Docklands Light Railway, mutta en muista miten Jubilee Line sijoittuu asemalle fyysisesti (samaan vai eri tasoon). Kyseinen asema taitaa saada kuuluisuutta lähiaikoina, koska sen ympärille on noussut olympiakylä, jossa kisat alkavat piakkoin. Tämä tuo paljon painetta alueen joukkoliikenneyhteyksiin, joita onkin koetettu parantaa ennen kisoja.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta HSL:n tilaamien ja maksamien lähijunien ei kuulukaan edistää VR-brändin kattavuutta vaan viestiä HSL-alueen liikennetarjonnan kattavuudesta. Mainitsemasi mielikuva nimenomaan toimii VR:n eduksi mutta HSL:n haitaksi. Näin ei voi olla.
Se toimii matkustajien eduksi, kun ei eritellä junia. Sillä ehdolla toki, että myös taajamajuniin käy HSL-liput. Näinollen se on matkustajille kuin HSL-liikennettä, koska HSL:n asiakkaat voivat niitä käyttää ja näinollen niitä on turha erottaa.
Koska ongelmasi on oikeasti suurimmalta osaltaan keksitty ja todellinen vain häviävän pieneltä osalta. Se ei missään tapauksessa ylitä yhtenäisen brändäyksen hyötyjä. Minkä tahansa suurkaupungin asukkaatkin osaavat lukea häiriötiedotteita siten, että katsovat mihin osaan se todella vaikuttaa. Vai onko tosiaan niin, että koko New York aina lamaantuu, kun kerrotaan että yhdellä Subwayn linjalla on häiriöitä?
Taas huono esimerkki, sillä New Yorkin Subwaylla on ihan oikeasti sama rataverkko ja yhden linjan lamaantuminen todennäköisesti aiheuttaa usealle muulle poikkeusreittejä.

Tähän liittyen vielä piti kysyä: Mielestäsi siis metroonkin pitäisi saada lipunmyyjät? Jos lähijunissa on ehdottomasti hyvän palvelutason vuoksi oltava kiertävä lipunmyyjä, kai sitten metrossakin?
Jos sama henkilö voi myydä kahvia ja lippuja, tarkastaa matkustajien liput ja pitää järjestystä yllä, kyllä. Metroistahan tulee yhtenäisiä, väliseinättömiä M300-sarjan myötä. Jos Länsimetron myötä kaikki junat ovat kahden vaunuparin junia, M100- ja 200-vaunupareihin voisi asentaa välipalan, jolla luoda työntekijälle mahdollisuus vaihtaa vaunua. Lyhyen junan ehtii käydä läpi ennen kuin yksikään pummi on yhtä pysäkinväliä pitempää reissua ehtinyt matkaamaan.

Ihan kiva, mutta minä tosin muokkaisin vähän metronkin piktogrammia HSL-suuntaan. Tuo Helvetica on niin HKL-ajalta. Gotham ei olisi kuitenkaan iso muutos. Ja ehkä pyöristetyt kulmat, kun ne on kaikkialla muuallakin informaatioviestinnässä, niin voisivat olla asemillakin.
Hmm, K-kirjaimen kolkkous katoaisi Gothamin avulla.
Minusta joka tapauksessa HSL:n piktogrammit tulisi miettiä kokonaisuutena kunnolla ja sitten myös toteuttaa ne. Lontoossahan se viivaympyrä löytyy joka bussipysäkiltäkin. Kun HSL todella ajaa joka niemennotkoon ja saarelmaan, pitäisi niissä jokaisessa olla se. Nyt Espoossa on jopa pysäkkejä, joissa ei ole kuin se oranssi liikennemerkki. Olkoonkin että Nuuksiossa, mutta silti.
Raha-asioitakin kannattaa miettiä, joten jonkun tarran pitäisi riittää Nuuksiossa ja Sipoossa, sellaisia pysäkkejä kun on monta ja halpa ratkaisu ottaa huomioon mahdolliset (ei toivottavat) eroamiset. Päreeseen aina, kun mahdollista ja tolppaan muuten.
No ensinnäkin se Kaupunkijuna-teksti on turha, jos kirjain on K. Sama kirjain ei sekoita soppaa, vaan on juuri se vahva yhdysside siihen metron palveluun. Ulkoasun eri väri ja lisäteksti ovat aivan riittävä erottelija. Kuten jo aikaisemminkin sanoin, Stadtbahnin vahva U-Bahn-viittaus juuri hakee niitä viitteitä ihmisille tutusta järjestelmästä, vaikka ajetaankin ratikoilla. Se kaikki menetetään, jos otetaan K-kirjain käyttöön. Kaikilla uusilla kirjaimilla pitäisi aloittaa iso koulutustyö siinä, mitä se kirjain sitten myös tarkoittaa.
Koska mikään muu ei muutu kuin se tolppa ja kartat, ei mitään tarvitse selittää. Hiljalleen matkustajat oppivat, että näillä K-asemilla näyttäisi olevan kaupunkimainen, korkealaatuinen palvelu, eli automaatti, kartta, aikataulut, penkit, korkea laituri ja katos - lyhyen odotusajan lisäksi.
Jos se on K, kysymys on mitä se tarkoittaa. Seuraava kysymys on, mitä se kaupunkirata tarkoittaaa. Mutta jos meillä on M (Kaupunkirata), se aukeaa: Ahaa, M niin kuin metro? Ja Kaupunkirata sitten täytyy olla vähän niin kuin metrorata?

Mutta tässäkin on riskinsä. Ja siinä olen samaa mieltä, että myytävä palvelu ei ole se rata, ja Suomessa ei liikennepalveluita myydä väylän nimellä. Suomessa kuljetaan junalla, bussilla, metrolla ja ratikalla. Ruotsissa otetaan tunnelirata ja Saksassa maanalainen rata. Olisi ihan oma vaivansa opettaa ihmisiä käyttämään rataa sillä kulkevien junien sijaan. Kaupunkirata on ollut vain suunnittelunimi. Jos se olisi osattu lanseerata ratojen käyttöönottovaiheessa, tilanne olisi helpompi. Mutta siinäkin on menetetty yksi sauma, kun kaupunkiradoille ei alusta alkaen otettu yhtä tunnistettavaa ja yhtenäistä ilmettä käyttöön. YTV ei ollut siihen riittävän vahva tekijä HKL:n ja VR:n puristuksessa.

Kaupunkijuna-nimessä on taas vähän tautologian vika. Metrohan on kuin onkin kaupunkijuna; miksi sitä pitäisi erikseen selittää sillä sanalla? Sikäli "kaupunkirata" on hyvä täydentäjä, koska se vihjaisi juuri siitä, että kyseessä on rautatieverkolla kulkeva metrojuna.
Ei K kaupunkirata, koska ei tarvitse selittää kaupunkirataa eikä kertoa mikä on kaupunkirata. Ei M koska tämä ei ole metro: ei ole 2.5 minuutin vuoroväliä, ei ole sisätiloja ja lippuhallia, laiturilla saa oleskella, monia asioita joita on turha sekoittaa metroon. K kaupunkijuna, joka vain on tiheämpään, kuin mikä tahansa juna, mutta metroa harvempaan kulkeva ja kaupunkimaisemissa suhaileva väline, sillä ei siis pääse maaseudulle saakka. Kaupunkijuna, kaupunkitasoiset asemat. HSL:ää edustaisi vaikka se Gotham. Jos halutaan kertoa metromaisuudesta, voisi kyltti olla myös oranssi M-kirjaimen sijaan. Eihän Jokeri-busseillekaan tule M-kirjainta siniselle pohjalle vaan oma brändi oranssille pohjalle - sama logiikka.
 
Tube- ja sub-surface -linjoilla suurin ero on kuormaulottuma. En menisi väittämään, että kyseessä on kaksi kokonaan eri järjestelmää, vaikka toki hieman tarkoitushakuisesti asian voi niinkin nähdä.

No kun mun pointti oikeastaan oli, että nimenomaan ei ole haluttu että ne olisivat kaksi eri järjestelmää. HSL:n lähijunilla ja metrolla ei ole yhtään sen enempää eroa kuin undergroundilla ja sub-surfacella, jos niin vain halutaan. Kun tätä halutaan, ero kutistuu meilläkin nimenomaan vähän erilaiseen kalustoon ja laiturikorkeuteen.

---------- Viesti lisätty kello 1:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:13 ----------

Se toimii matkustajien eduksi, kun ei eritellä junia. Sillä ehdolla toki, että myös taajamajuniin käy HSL-liput.

Matkustajien eduksi ei toimi se, että markkinoidaan kahta samanlaista järjestelmää erilaisina. Tässä keskustelussa ei voida jättäytyä ainoastaan niihin matkustajiin, jotka lähijunissa jo nyt on, vaan myös potentiaaliin saada uusia.

---------- Viesti lisätty kello 1:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:15 ----------

Taas huono esimerkki, sillä New Yorkin Subwaylla on ihan oikeasti sama rataverkko ja yhden linjan lamaantuminen todennäköisesti aiheuttaa usealle muulle poikkeusreittejä.

Esimerkkini oli erittäin relevantti. Nykissä niin kuin maailman metroissa lähes kaikkialla muuallakin kaikki linjat ovat erittäin erillään toisistaan. Yhden linjan häiriö ei vaikuta toiseen. Yhtä hyvin voin tähän nimetä Lontoon, Pariisin, Tukholman. Minkä tahansa metrokaupungin.

---------- Viesti lisätty kello 1:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:16 ----------

Jos sama henkilö voi myydä kahvia ja lippuja, tarkastaa matkustajien liput ja pitää järjestystä yllä, kyllä.

Eihän lähijunassakaan konduktööri myy kahvia eikä tarkasta lippuja.

---------- Viesti lisätty kello 1:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:18 ----------

Eihän Jokeri-busseillekaan tule M-kirjainta siniselle pohjalle vaan oma brändi oranssille pohjalle - sama logiikka.

Mutta nyt ei puhutakaan kadulla kulkevista busseista (raide-Jokerikin kulkisi kadulla) ja metrojunista vaan kahdesta samanlaisesta raskasraiteesta. Siksi ei voida sanoa, että metroa ja lähijunia ei voida yhdistää yhteen markkinointinimeen sillä perusteella, että metroa ja bussejakaan ei voida.

---------- Viesti lisätty kello 1:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:20 ----------

Ei M koska tämä ei ole metro: ei ole 2.5 minuutin vuoroväliä, ei ole sisätiloja ja lippuhallia, laiturilla saa oleskella, monia asioita joita on turha sekoittaa metroon.

Ei ole olemassa mitään metroraamattua, joka sanoisi että metro-standardiin voidaan sisällyttää vain tuonkaltaisia linjoja. Metron brändi voi ihan yhtä hyvin tarkoittaa vain vähintään 10 minuutin välein kulkevaa liikennettä, laadukkaasti järjestettyä liityntäliikennettä (tämä on erittäin tärkeä aspekti meidän metrosta puhuttaessa), aseman keskeistä sijaintia ja hyvää saavutettavuutta, lipunoston helppoutta asemalla, aikataulussa pysymistä sekä keskustan kattavaa saavutettavuutta tunneliasemien avulla (Pisaran myötä).

Ainoa asia, josta kannattaa edes keskustella on tuo lipun käytön rajapinta, koska sen vain tulee olla mahdollisimman intuitiivista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Matkustajien eduksi ei toimi se, että markkinoidaan kahta samanlaista järjestelmää erilaisina. Tässä keskustelussa ei voida jättäytyä ainoastaan niihin matkustajiin, jotka lähijunissa jo nyt on, vaan myös potentiaaliin saada uusia.
Mutta sinulle ei riitäkään se, että luodaan sisarbrändi, jolla on selvä yhteys HSL:ään, perusvaatimukset kaupunkiasemille, aikataulu- ja karttauudistukset, tilaajaväritys (esim.Flirt-väritys) ja minimivuoroväli. Sinä haluat väittää, ettei 2,5 ja 10 sekä 5 ja 20 minuutin vuoroväleillä ole eroa, et ainakaan sinä näe niissä muuta kuin samanlaisuutta, eikä mielestäsi tekniset ratkaisut, palveluerot tai säännöt vaikuta matkustajan mieltymykseen brändistä. Sinä haluat, että kaupunkiradan junia kutsutaan - ja väitetään - metroiksi - se tässä nyt on suurin mielipide-ero.
Esimerkkini oli erittäin relevantti. Nykissä niin kuin maailman metroissa lähes kaikkialla muuallakin kaikki linjat ovat erittäin erillään toisistaan. Yhden linjan häiriö ei vaikuta toiseen. Yhtä hyvin voin tähän nimetä Lontoon, Pariisin, Tukholman. Minkä tahansa metrokaupungin.
Vilkaisepas uudestaan. Lähes tulkoon mikään linja ei ole yksin. Eikä sama väri tarkoita samaa linjaa, jos samanvärisillä, erinumeroisilla linjoilla on saman verran yhteistä, kuin erillistä osuutta.
Eihän lähijunassakaan konduktööri myy kahvia eikä tarkasta lippuja.
Olenko väittänytkään niin? En. Lähijunat ja metrot eivät ole minulle edelleenkään sama asia, vaan sinulle, ja, jos metrossa on tasalattia ja Flirtissä ei, metrossa voi myydä kahvia ja Flirtissä ei. En ainakaan näe portaissa kahvin kiikuttelemista järkevämpänä, kuin kevyttä kärryä, joka voi sisältää myös vuorokausilippuja ja muita helposti syötäviä herkkuja. Kärry kuitenkin vaatii tasalattian.


Mutta nyt ei puhutakaan kadulla kulkevista busseista (raide-Jokerikin kulkisi kadulla) ja metrojunista vaan kahdesta samanlaisesta raskasraiteesta. Siksi ei voida sanoa, että metroa ja lähijunia ei voida yhdistää yhteen markkinointinimeen sillä perusteella, että metroa ja bussejakaan ei voida.
Samanlainen, se on edelleenkin mielipiteesi, ei fakta. Se on tietyllä tasolla samanlainen ja tietyllä tasolla ajautumassa yhä erilaisemmiksi, laituriovetkin tulevat pakolla kaikille uusille asemille, se muiden ainakin kolme kertaa mainittujen erojen lisäksi.
 
Mutta sinulle ei riitäkään se, että luodaan sisarbrändi, jolla on selvä yhteys HSL:ään, perusvaatimukset kaupunkiasemille, aikataulu- ja karttauudistukset, tilaajaväritys (esim.Flirt-väritys) ja minimivuoroväli.

Tuossa tekstissä johon viittasin, sinähän halusit nimenomaan korostaa brändin yhteyksiä VR:ään ja kaukojuniin. Joita ei siis tule sillä brändillä olla, oli se sisarbrändi tai ei.

---------- Viesti lisätty kello 1:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:38 ----------

Vilkaisepas uudestaan. Lähes tulkoon mikään linja ei ole yksin.

Ihan sama. New York olisi kuollut kaupunki, jos häiriö yhdessä osassa verkkoa aiheuttaisi koko verkon lamaantumisen. Voi olla että laajojakin häiriöitä joskus tulee, mutta NY ei kaupunkina kerta kaikkiaan toimisi, jos se olisi yleistä. Tyypillinen häiriö on vuorenvarmasti vaikutuksiltaan pieni. Ja sama pätee edelleen myös vaikka sinne Lontooseen tai Pariisiin. Matkustajien on kerta kaikkiaan opittava havaitsemaan, miten jokin häiriö vaikuttaa omaan matkustukseen eikä vain ajatella, että koko verkko on sitten pois käytöstä. Helsinkiin pätee aivan sama. Ei ole mitään syytä pitää kahta järjestelmää vain sen takia, että häiriötiedotuksessa on helpompi sanoa vaikutuksista. Kuten jo sanoin, nytkin rantarata ja päärata ovat täysin toisistaan erillään. Siihen ei vaikuta se, että tulevaisuudessa ne ovat enemmän yhdessä, koska jo nykyhetkestä voidaan havaita, että homma pelaa. Sitä paitsi tulevaisuudessakin meillä on toisistaan täysin riippumattomia osuuksia ja toisistaan täysin erillisiä häiriöitä. Vai onko ajatuksesi, että Kehäradan jälkeen häiriötiedotus yksinkertaistetaan tasolle, että "lähijunaverkossa häiriöitä; emme kerro keitä vaikutus koskee ja miten"? Joka tapauksessa häiriötiedotus täytyy kohdistaa tarkkaan. Siinä ei ole vähäisintäkään merkitystä sillä, onko meidän neljä raskasraidelinjaa samannimisen järjestelmän alla vai eivät.

---------- Viesti lisätty kello 1:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:46 ----------

Olenko väittänytkään niin? En. Lähijunat ja metrot eivät ole minulle edelleenkään sama asia, vaan sinulle, ja, jos metrossa on tasalattia ja Flirtissä ei, metrossa voi myydä kahvia ja Flirtissä ei. En ainakaan näe portaissa kahvin kiikuttelemista järkevämpänä, kuin kevyttä kärryä, joka voi sisältää myös vuorokausilippuja ja muita helposti syötäviä herkkuja. Kärry kuitenkin vaatii tasalattian.

Mutta kun minun pointtini on se, että olet koko ajan vaatinut, että lähijunissa on myytävä lippuja ja katsottava ovet. Jos metroon halutaan palveluhenkilökuntaa vaikka jonglööraamaan ja sivutoimisesti myymään lippuja, on kyseessä täysin eri asia. Mutta sinun mielestäsi yksin lipunmyynti on jo ollut riittävä syy sille.

Eli toistan kysymyksen uudelleen muotoiltuna: jos metroon on ei ole saatavissa lipunmyyjiä muuten kuin pelkkää lipunmyyntiä hoitamaan, olisiko ne silti sinne saatava? Jos ei, miksi ne on sitten lähijuniin saatava?

---------- Viesti lisätty kello 1:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:48 ----------

Samanlainen, se on edelleenkin mielipiteesi, ei fakta. Se on tietyllä tasolla samanlainen ja tietyllä tasolla ajautumassa yhä erilaisemmiksi, laituriovetkin tulevat pakolla kaikille uusille asemille, se muiden ainakin kolme kertaa mainittujen erojen lisäksi.

On myös vain sinun mielipiteesi, että metro-brändin ehtojen olisi oltava kaikki ne tekniset seikat, joita vain keksit luetella lähijunista eroavaksi. Ja vieläpä melko vähin perusteluin ilmaistu mielipide, kun en muista lukeneeni, miksi jollekulle käyttäjälle olisi metron käytön kannalta tärkeämpi seikka se, onko sillä laituriovet kuin se, minkälainen liityntäbussilinjasto asemalle kulkee.

Ja että miksi metro-brändille olisi tärkeää, että junat kulkevat 2,5 minuutin vuorovälein, kun eivät ne nytkään kulje niin usein. Mellunmäessä ja Myyrmäessä on nyt lähes sama vuoroväli. Kaikissa muissakin maailman kaupungeissa metron eri linjojen vuoroväli säädetään kysynnän mukaan alemmaksi, jos siihen on tarvetta. Ei niillä kaikilla ole muuta kuin riittävän tiheä laadukkaaseen palveluun. Eroja riittää.

---------- Viesti lisätty kello 2:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:55 ----------

Samanlainen, se on edelleenkin mielipiteesi, ei fakta.

Tosin on vielä pakko lisätä tähän, että kun olen luetellut ne tekijät, joiden perusteella metro ja lähijunat ovat ihan samanlaisia, miten se muka olisi vain mielipiteeni. Jokainen yhtäläisyys on yleisesti tiedossa. Valistunutta arvailua toki on, kun pitää määrittää, miten kaikki HSL:n miljoona käyttäjää ne tekijät kokevat. Mutta ei sekään silti ihan pelkkä mielipide ole, jos väitän että matkustajat kokevat järjestelmässä tärkeämmäksi riittävän vuorovälin, verkoston yleisen helppokäyttöisyyden, sen keskustan saavutettavuuden, liityntäliikenteen järjestelyt, sen ulottuvuuden koko seudulla, lippujen kelpaavuuden, luotettavuuden ja monen muun tekijän tärkeämmäksi kuin sen, kuka junia operoi, miten niistä voi vaihtaa kaukojuniin, onko niillä laituriovet, mikä niiden huippunopeus on, ovatko ne automatisoituja ja mitä muita niitä nyt olikaan.

Myytävä tuote ratkaisee aina jonkin ongelman. Brändi on lupaus siitä, että se ratkaisee sen hyvin ja saman brändin alla samalla tavalla. Siinä ei ole mitään merkitystä jollakin laituriovilla.

Metron ja lähijunien samanlaisuuden parhaiten havainnollistava seikka on se, että kun niiden verkon piirtää kartalle ja iskee vierelle aikataulut, voiko niitä sen perusteella luokitella kahdeksi eri tyypiksi. Ei voi. Tämä ei ole mielipide vaan faktaan perustuva argumentti. Siinäkin on iso ero.
 
K-kirjain mielummin, ja Kaupunkijuna-tekstillä, jos ei voi VR:ltä omia Lähijunaa. Mutta ulkoasu on hieno sekoitus tälle sisarbrändille - sama kirjain kuitenkin vain sekoittaisi soppaa.
Luulenpa, että Kesko Oyj:llä olisi jotain sanottavaa siihen…

Pikavuorot ja kaupungin vuorot kulkevat samaa reittiä kuitenkin murto-osan matkastaan, siinä missä lähi- ja kaukojunat vieri vieren koko matkan. Lisäksi Suomen tieverkko on aika lailla laajempi käsite, kuin rataverkko.
Entäs M-juna?

Runkolinjabrändi tulee joka tapauksessa, halusit tai et. Sille ei ole vielä vain nimeä valittu. Se korvaa Jokeri-brändin, ellei runkolinjabrändiksi valita nimenomaan Jokeria.
Toivon itse, että poikittaisten runkolinjojen Jokeri-brändi ylläpidetään jollain tasolla uudistuneena, jottei se huku oranssiin massaan. Linjanumerot voisi vaihtaa kolminumeroisista esim. 550 –> J1, mikä-hitto-se-kakkosjokeri-olikaan -> J2 jne. Säteittäisillä runkolinjoilla voisi olla oma nimensä, eikä se ole Pokeri.

Ihan kiva, mutta minä tosin muokkaisin vähän metronkin piktogrammia HSL-suuntaan. Tuo Helvetica on niin HKL-ajalta. Gotham ei olisi kuitenkaan iso muutos. Ja ehkä pyöristetyt kulmat, kun ne on kaikkialla muuallakin informaatioviestinnässä, niin voisivat olla asemillakin.
Joudun käyttämään töissäni Gotham Roundedia, mutten voi sanoa pitäväni siitä fontista. Mielestäni se on ylipyöristetty ja joukkoliikenteen imagon kannalta ylifeminiinen. Siispä tuo 5 minuutissa tehty logoharjoitelma olikin samalla myös statement, sillä pidän Neue Helveticaa erittäin kauniina, loppuun asti viimeisteltynä ja joukkoliikenneopasteisiin sopivana, onhan se ollut jo 40 vuotta osa Helsingin metroa (ja edelleenkin, vaikka HSL yrittää pyrkiä siitä eroon) ja noin 30 vuotta myös osa Suomen rautateiden opastusjärjestelmää.

Väristä en sitten tiedä. Tuo on vähän HKL-bussien sininen.
Väri on tarkalleen VR/RHK/LiVi:n opastejärjestelmän sininen. Helpottaa siirtymäaikaa, kun ihan jokaista pömpeliä Pääradalla ei tarvitse vaihtaa.

En ole ruotsin ekspertti, mutta miksi? Ruotsin stads-sanat myös suomennetaan kaupungin-, kuten nyt vaikka stadshus.
Google-menetelmä antoi liian vähän tuloksia "stadbana":lle verrattuna "stadsbana":an.

Se toimii matkustajien eduksi, kun ei eritellä junia. Sillä ehdolla toki, että myös taajamajuniin käy HSL-liput. Näinollen se on matkustajille kuin HSL-liikennettä, koska HSL:n asiakkaat voivat niitä käyttää ja näinollen niitä on turha erottaa.
Onko Berliinissä matkustava yleisö pihalla siitä, kelpaako Berliinin liput RB- ja RE-junissa? Em. junatyypit näkyvät muuten Berliinin raskasraidekartalla, mutta erilaisella viivoituksella.

Ei M koska tämä ei ole metro: ei ole 2.5 minuutin vuoroväliä, ei ole sisätiloja ja lippuhallia, laiturilla saa oleskella, monia asioita joita on turha sekoittaa metroon. K kaupunkijuna, joka vain on tiheämpään, kuin mikä tahansa juna, mutta metroa harvempaan kulkeva ja kaupunkimaisemissa suhaileva väline, sillä ei siis pääse maaseudulle saakka. Kaupunkijuna, kaupunkitasoiset asemat. HSL:ää edustaisi vaikka se Gotham. Jos halutaan kertoa metromaisuudesta, voisi kyltti olla myös oranssi M-kirjaimen sijaan. Eihän Jokeri-busseillekaan tule M-kirjainta siniselle pohjalle vaan oma brändi oranssille pohjalle - sama logiikka.
Elmo kerkisi jo huomauttaan, mutta metron haaroillehan vuoroväli on tällä hetkellä 8/10 minuuttia. Samoin kaupunkiradoille vuoroväli on 10 min latvoille, yhteisillä osuuksilla Hki–Hpl ja Hki–Tkl vuoroväli on noin 5 min, K-junan kirimisestä johtuen Pääradalla paikoin jopa tiheämpi. Jos lähijunien liikennöinti ei olisi niin törkeän kallista, voitaisiin ymmärtääkseni turvalaitteen puolesta liikennöidä tiheämminkin.

Ei ole olemassa mitään metroraamattua, joka sanoisi että metro-standardiin voidaan sisällyttää vain tuonkaltaisia linjoja. Metron brändi voi ihan yhtä hyvin tarkoittaa vain vähintään 10 minuutin välein kulkevaa liikennettä, laadukkaasti järjestettyä liityntäliikennettä (tämä on erittäin tärkeä aspekti meidän metrosta puhuttaessa), aseman keskeistä sijaintia ja hyvää saavutettavuutta, lipunoston helppoutta asemalla, aikataulussa pysymistä sekä keskustan kattavaa saavutettavuutta tunneliasemien avulla (Pisaran myötä).
Juuri näin. Tosin radan kalleudesta johtuen miettisin Pisaralle vaihtoehtoja: miten se saataisiin keskustaan ilman, että se on törkeän hintainen hanke?

Olenko väittänytkään niin? En. Lähijunat ja metrot eivät ole minulle edelleenkään sama asia, vaan sinulle, ja, jos metrossa on tasalattia ja Flirtissä ei, metrossa voi myydä kahvia ja Flirtissä ei. En ainakaan näe portaissa kahvin kiikuttelemista järkevämpänä, kuin kevyttä kärryä, joka voi sisältää myös vuorokausilippuja ja muita helposti syötäviä herkkuja. Kärry kuitenkin vaatii tasalattian.
Mistä lähtien metrossa on myyty kahvia? Lähijunissahan niitä repputermarimyyjiä oli kokeiluluontoisesti vähän aika sitten…

laituriovetkin tulevat pakolla kaikille uusille asemille, se muiden ainakin kolme kertaa mainittujen erojen lisäksi.
Automaattimetropäätös ei ole lainvoimainen.
 
New Yorkin metron oletetusta häiriöherkkyydestä: systeemi on vanhana ja huonokuntoisenakin erittäin varmatoiminen, koska suuri osa Manhattanin linjastosta on neliraiteista, mikä mahdollistaa pikavuorot, häiriötilanteen kiertämisen sekä 24 h operoinnin (kun huoltoa tehtäessä jollakin rataosuudella junat kierrätetään toista raidetta pitkin).
 
Minkälaisen vastaanoton tällainen tunnus saisi? Ehkä liikaa sälää liian ahtaassa, mutta noin niinkuin periaatetasolla? Vrt. U-Stadtbahn.
ihan kiva. ehkä kuitenkin samalla värimaailmalla varustettu toimisi paremmin. lähijunametron tunnukseen voisi sitten lisätä jonkun vekkulin yksityiskohdan, joka ilmentäisi sen roolia enemmän maaseutumaiseen ympäristöön siirtävänä välineenä, ja täten hienovaraisesti erottaisi sen metrometrosta rikkomatta kuitenkaan kokonaisbrandya.
 
Berliinissähän on niitä metroratikoita ja metrobusseja tavallisten ratikoiden ja bussien ohella. Otetaanko sieltä mallia? ;)

Berliinissä on parempikin esimerkki, nimittäin yhteinen S- ja U-junakartta, mihin on lisäksi saatu ujutettua mm. R-junat. Siellähän S-juna on jotakuinkin sellainen, jollaiseksi HSL:n junien brändiä pitäisi saada, ja jonka kaltainen Helsingin metro jo jotakuinkin on. Siististi samoilla asemilla R- ja kaukojunien kanssa, mutta kuitenkin myös keskellä tiiviisti rakennettua kaupunkia silloilla tai kuiluissa, paikoin jopa tunneleissa. Eli metro, ihan niin kuin HSL-junat. Mutta se ei vie sitä metromaisuutta pois U-junilta, vaan asuu siististi samassa kaupungissa.

Berliini ei tietenkään ole ainut esimerkki, vaan niitä löytyy pitkin maailmaa.
 
Tuossa tekstissä johon viittasin, sinähän halusit nimenomaan korostaa brändin yhteyksiä VR:ään ja kaukojuniin. Joita ei siis tule sillä brändillä olla, oli se sisarbrändi tai ei.
Kaukojunalippuja saa jo nytkin, joten palvelun poistaminen tuskin ketään auttaa. Ainoa yhteys, jonka vaatisin brändissä liittyvän taajama- ja kaukojuniin on "-juna" pääte ja eri kirjain, kuin metrolla, olkoon väri mikä hyvänsä.

Ihan sama. New York olisi kuollut kaupunki, jos häiriö yhdessä osassa verkkoa aiheuttaisi koko verkon lamaantumisen. Voi olla että laajojakin häiriöitä joskus tulee, mutta NY ei kaupunkina kerta kaikkiaan toimisi, jos se olisi yleistä. Tyypillinen häiriö on vuorenvarmasti vaikutuksiltaan pieni. Ja sama pätee edelleen myös vaikka sinne Lontooseen tai Pariisiin. Matkustajien on kerta kaikkiaan opittava havaitsemaan, miten jokin häiriö vaikuttaa omaan matkustukseen eikä vain ajatella, että koko verkko on sitten pois käytöstä. Helsinkiin pätee aivan sama. Ei ole mitään syytä pitää kahta järjestelmää vain sen takia, että häiriötiedotuksessa on helpompi sanoa vaikutuksista. Kuten jo sanoin, nytkin rantarata ja päärata ovat täysin toisistaan erillään. Siihen ei vaikuta se, että tulevaisuudessa ne ovat enemmän yhdessä, koska jo nykyhetkestä voidaan havaita, että homma pelaa. Sitä paitsi tulevaisuudessakin meillä on toisistaan täysin riippumattomia osuuksia ja toisistaan täysin erillisiä häiriöitä. Vai onko ajatuksesi, että Kehäradan jälkeen häiriötiedotus yksinkertaistetaan tasolle, että "lähijunaverkossa häiriöitä; emme kerro keitä vaikutus koskee ja miten"? Joka tapauksessa häiriötiedotus täytyy kohdistaa tarkkaan. Siinä ei ole vähäisintäkään merkitystä sillä, onko meidän neljä raskasraidelinjaa samannimisen järjestelmän alla vai eivät.
Mutta Helsingin metrossa sattuu katkoksia pahimmillaan joka kuukausi. Sillä on aina vaikutusta koko metroliikenteeseen eikä koskaan vaikutusta millään lailla lähijunaliikenteeseen. Sitä en näe järkeä muutettavan, vaan pitämällä kaupunkiradan junille oma sisarbrändi, ei tarvitse selitellä, ettei koske metrolinjoja, jotka eivät olleet jokin aikaa sitten metrolinjoja.
Eli toistan kysymyksen uudelleen muotoiltuna: jos metroon on ei ole saatavissa lipunmyyjiä muuten kuin pelkkää lipunmyyntiä hoitamaan, olisiko ne silti sinne saatava? Jos ei, miksi ne on sitten lähijuniin saatava?
En hyväksyisi heitä pelkästään lipunmyyntihommiin, jos automaattimetroa ei tule tai jos metropoliisi hoitaa valvonnan. Mutta lähijunien kondyktöörit - he ovat olleet totutusti aina lähijunissa myymässä lippuja ja lipunmyynti on junissa yleinen palvelu. Lähijuniin ei saa vartijoita tilattua yhtä nopeasti, kuin metroon. Lisäksi juniin pukkaa lisää turisteja Kehäradan avauduttua, joille voisi myydä junasta vuorokausilippuja, jotka käyvät sitten metrossakin jo valmiiksi.
On myös vain sinun mielipiteesi, että metro-brändin ehtojen olisi oltava kaikki ne tekniset seikat, joita vain keksit luetella lähijunista eroavaksi. Ja vieläpä melko vähin perusteluin ilmaistu mielipide, kun en muista lukeneeni, miksi jollekulle käyttäjälle olisi metron käytön kannalta tärkeämpi seikka se, onko sillä laituriovet kuin se, minkälainen liityntäbussilinjasto asemalle kulkee.
Jos toisella metrolinjalla saa olla laitureilla ja toisilla ei, siinä voi mennä sekaisin. Ja siinä, ettei toiset metrot olekaan oransseja. Ja vaikka missä muussa. Jos "kunnianhimoinen" metroprojekti saa laituriovensa toimimaan, luulen, että tavoitteeksi asetetaan laituriovet kaikille asemille peruskorjauksien ja asemanlyhennyksien yhteydessä. Metron laiturieristyneisyys tuskin on katoamassa (jota valvotaan myös) ja lähijunien laiturillaliikkumislupa tuskin myöskään (jonka valvomiselle ei riitä resursseja). Metrolaitureilla jos tehtäisiin, tai siis kun tehdään tarkastuksia, tai liukuportaiden päässä, mistä tiedetään, suhaileeko siellä laiturilla hengailijoita vai pummilla matkustajia? Tämä on tärkeä kysymys, sillä jo näin iso ero voi olla liikaa, jotta voidaan alkaa kutsumaan lähijunia metroiksi.
Ja että miksi metro-brändille olisi tärkeää, että junat kulkevat 2,5 minuutin vuorovälein, kun eivät ne nytkään kulje niin usein. Mellunmäessä ja Myyrmäessä on nyt lähes sama vuoroväli. Kaikissa muissakin maailman kaupungeissa metron eri linjojen vuoroväli säädetään kysynnän mukaan alemmaksi, jos siihen on tarvetta. Ei niillä kaikilla ole muuta kuin riittävän tiheä laadukkaaseen palveluun. Eroja riittää.
20 minuutilla ja 8-10 minuutilla on kuitenkin metromaiseen palveluun tottuneella ero. Kehäradan vuoroväliä ei voi taloudellisesti tihentää näillä näkymin.
Tosin on vielä pakko lisätä tähän, että kun olen luetellut ne tekijät, joiden perusteella metro ja lähijunat ovat ihan samanlaisia, miten se muka olisi vain mielipiteeni. Jokainen yhtäläisyys on yleisesti tiedossa. Valistunutta arvailua toki on, kun pitää määrittää, miten kaikki HSL:n miljoona käyttäjää ne tekijät kokevat. Mutta ei sekään silti ihan pelkkä mielipide ole, jos väitän että matkustajat kokevat järjestelmässä tärkeämmäksi riittävän vuorovälin, verkoston yleisen helppokäyttöisyyden, sen keskustan saavutettavuuden, liityntäliikenteen järjestelyt, sen ulottuvuuden koko seudulla, lippujen kelpaavuuden, luotettavuuden ja monen muun tekijän tärkeämmäksi kuin sen, kuka junia operoi, miten niistä voi vaihtaa kaukojuniin, onko niillä laituriovet, mikä niiden huippunopeus on, ovatko ne automatisoituja ja mitä muita niitä nyt olikaan.
On se sinun mielipiteesi, jos mielestäsi luettelemani seikat eivät vaikuta asiaan - ja päinvastoin. Tarvitaan suuria muutoksia, jos halutaan pakottaa brändit yhteen metroon kahdella verkolla niin, ettei käyttäjät ihmettele mitään. Kaupunkijunabrändi taas sulaisi nykyiseen kaupunkiradan lähiliikenteeseen paljon vaivattomammin.
Myytävä tuote ratkaisee aina jonkin ongelman. Brändi on lupaus siitä, että se ratkaisee sen hyvin ja saman brändin alla samalla tavalla. Siinä ei ole mitään merkitystä jollakin laituriovilla.
Miksi laituriovet tehdään, jos niillä ei ole vaikutusta metron ilmeeseen, turvallisuuteen ja sitä myötä mukavuustasoon ja laatukriteereihin?
Metron ja lähijunien samanlaisuuden parhaiten havainnollistava seikka on se, että kun niiden verkon piirtää kartalle ja iskee vierelle aikataulut, voiko niitä sen perusteella luokitella kahdeksi eri tyypiksi. Ei voi. Tämä ei ole mielipide vaan faktaan perustuva argumentti. Siinäkin on iso ero.
Jos ne ovat paperilla samaa väriä, ei se kerro vielä mitään. Ai niin: metrossa et tarvitse aikatauluja, lähijunissa voi hyvinkin tarvita, Leppävaaran kaupunkiradan 30 min kärkiesimerkkinä ja 20 min katoamattomana esimerkkinä.

Luulenpa, että Kesko Oyj:llä olisi jotain sanottavaa siihen…
M-ketjun M-Marketit ja M-kaupat ovat yhtä lailla olemassa ympäri Suomen:)
Entäs M-juna?
Kehärata tulee olemaan pian yhtenäinen rataosuus, jonka reitistä suuri osa on kaukojunien vierellä.
Toivon itse, että poikittaisten runkolinjojen Jokeri-brändi ylläpidetään jollain tasolla uudistuneena, jottei se huku oranssiin massaan. Linjanumerot voisi vaihtaa kolminumeroisista esim. 550 –> J1, mikä-hitto-se-kakkosjokeri-olikaan -> J2 jne. Säteittäisillä runkolinjoilla voisi olla oma nimensä, eikä se ole Pokeri.
Kyllä se nykyinen Jokeri-brändi onkin onnistunut tuotos. Olen samaa mieltä kyllä, ettei oranssi ollut paras valinta. Pysäkkivälikään ei vastaa metromaisuutta. Limenvihreässä olis sitä jotain!

Joudun käyttämään töissäni Gotham Roundedia, mutten voi sanoa pitäväni siitä fontista. Mielestäni se on ylipyöristetty ja joukkoliikenteen imagon kannalta ylifeminiinen. Siispä tuo 5 minuutissa tehty logoharjoitelma olikin samalla myös statement, sillä pidän Neue Helveticaa erittäin kauniina, loppuun asti viimeisteltynä ja joukkoliikenneopasteisiin sopivana, onhan se ollut jo 40 vuotta osa Helsingin metroa (ja edelleenkin, vaikka HSL yrittää pyrkiä siitä eroon) ja noin 30 vuotta myös osa Suomen rautateiden opastusjärjestelmää.
Tätä minäkin mietin, molemmilla kun on pointtinsa.
Onko Berliinissä matkustava yleisö pihalla siitä, kelpaako Berliinin liput RB- ja RE-junissa? Em. junatyypit näkyvät muuten Berliinin raskasraidekartalla, mutta erilaisella viivoituksella.
Minähän olen juuri kahden sisarbrändin kannalla. Karttaan vaikka oranssilla metro, sinisellä kaupunkiradan junabrändi ja harmaalla/ohuella muu tunnuksellinen lähiliikenne, jolla HSL-liput käyvät. Ero on nyt siinä, pitäisikö osaa lähijunista kutsua nimenomaan metroksi (tietyistä eroista huolimatta) oranssein opastein ym. vai ei.
Elmo kerkisi jo huomauttaan, mutta metron haaroillehan vuoroväli on tällä hetkellä 8/10 minuuttia. Samoin kaupunkiradoille vuoroväli on 10 min latvoille, yhteisillä osuuksilla Hki–Hpl ja Hki–Tkl vuoroväli on noin 5 min, K-junan kirimisestä johtuen Pääradalla paikoin jopa tiheämpi. Jos lähijunien liikennöinti ei olisi niin törkeän kallista, voitaisiin ymmärtääkseni turvalaitteen puolesta liikennöidä tiheämminkin.
Ei junissa ole kovinkaan suuri tungos nykyisillä vuoroväleillä eikä Kehäradan vuorovälikään ole miksikään muuttunut. Ja junatkin on niin lyhyitä, että niiden pidennystä pitäisi harkita ensin - joissakin tapauksissa, useinkin, jos on aseman päässä samaa aikaa, kun juna saapuu, pitää vielä juosta keskemmäs/toiseen päähän.

Mistä lähtien metrossa on myyty kahvia? Lähijunissahan niitä repputermarimyyjiä oli kokeiluluontoisesti vähän aika sitten…
Mutta kun minun pointtini on se, että olet koko ajan vaatinut, että lähijunissa on myytävä lippuja ja katsottava ovet. Jos metroon halutaan palveluhenkilökuntaa vaikka jonglööraamaan ja sivutoimisesti myymään lippuja, on kyseessä täysin eri asia. Mutta sinun mielestäsi yksin lipunmyynti on jo ollut riittävä syy sille.
Tämä riippuu nyt liikaa automaattimetropäätöksestä. Jos se astuu voimaan, henkilökuntaa tulee joka tapauksessa ja silloin haluan, että heillä riittää tekemistä. Jos taas automaattia ei tule, nykyinen henkilökunta videokameroineen riittää. Itse pyysit puhumaan vuoden 2018 tilanteesta.
Automaattimetropäätös ei ole lainvoimainen.
No, vaikeapa on mitään sanoa kun lopputuloskin on hämärän peitossa.

New Yorkin metron oletetusta häiriöherkkyydestä: systeemi on vanhana ja huonokuntoisenakin erittäin varmatoiminen, koska suuri osa Manhattanin linjastosta on neliraiteista, mikä mahdollistaa pikavuorot, häiriötilanteen kiertämisen sekä 24 h operoinnin (kun huoltoa tehtäessä jollakin rataosuudella junat kierrätetään toista raidetta pitkin).
Kiertoreittejä syntyy silti. Mistä K-junan on kierrettävä, jos metroliikenne seisahtuu Kaisaniemessä?
Berliinissä on parempikin esimerkki, nimittäin yhteinen S- ja U-junakartta, mihin on lisäksi saatu ujutettua mm. R-junat. Siellähän S-juna on jotakuinkin sellainen, jollaiseksi HSL:n junien brändiä pitäisi saada, ja jonka kaltainen Helsingin metro jo jotakuinkin on. Siististi samoilla asemilla R- ja kaukojunien kanssa, mutta kuitenkin myös keskellä tiiviisti rakennettua kaupunkia silloilla tai kuiluissa, paikoin jopa tunneleissa. Eli metro, ihan niin kuin HSL-junat. Mutta se ei vie sitä metromaisuutta pois U-junilta, vaan asuu siististi samassa kaupungissa.

Berliini ei tietenkään ole ainut esimerkki, vaan niitä löytyy pitkin maailmaa.
Siinä on kyllä hieno kartta, ja on hyvä olla myös R-junat, sillä niiden avulla voi löytää niitä autoiluakin nopeampia reittejä.
 
Tuota noin. Jos ajatellaan että lähijunat (ainakin osa niistä jne.) olisivat metroja tai junametroja taikka mitä vain metroja. Niin uutisoinnissa luonnollisesti mainittaisiin että "Metroliikenteessä katkoksia välillä Itäkeskus - Kalasatama" ja sitten kaikki välillä olevat asemat lueteltuina. Näin jopa se junteista juntein ymmärtää ettei koske esim. väliä Rautatientori - Kerava.
 
Tuota noin. Jos ajatellaan että lähijunat (ainakin osa niistä jne.) olisivat metroja tai junametroja taikka mitä vain metroja. Niin uutisoinnissa luonnollisesti mainittaisiin että "Metroliikenteessä katkoksia välillä Itäkeskus - Kalasatama" ja sitten kaikki välillä olevat asemat lueteltuina. Näin jopa se junteista juntein ymmärtää ettei koske esim. väliä Rautatientori - Kerava.
Vaikka poikkeusliikennetiedotus pelaisikin, metroliikenteen ongelmat heijastuvat miellekuvina kaupunkiradan juniin, jos niitä kutsuttaisiin metroiksi ja yritettäisiin antaa mielikuva, että ne ovat osa samaa verkkoa. Sanomalehtien uutisetkaan harvoin erottelevat asemaväliä, vaan yleistävät yleensä metron aina yhdeksi kokonaisuudeksi. Jos yksinkertaisesti metroliikenteessä on ollut usein ongelmia, voi joku mieltää, että myös metroliikenne on yhtä häiriöherkkää.. ei kun siis, niin juuri, metroliikenne. Tähän asti tilanne on ollut oikeastikin niin, joten ainakin tottumiseen voisi mennä vuosia, jos kaupunkiratajunat saataisiin uskoteltua metroiksi.

Laitetaan vielä vertailun vuoksi, liittyen vahvasti viestiketjun otsikkoon, muitakin vaihtoehtoja, mukana myös ykkösenä Ultrixin alkuperäinen teos, jota on myös käytetty hyödyksi muissa kuvakkeissa. Gotham Rounded löytyy, mutta Helveticaa en omista, mutta todella lähellä sen ulkonäköä olevan fontin (Hilbert Neue) kylläkin, toivottavasti se kelpaa. Ultrix, odottelin tähän asti, jos kävisit täällä, ja postilaatikkosi oli täynnä, joten toivottavasti et pahastu, kun julkaisen nämä sovellutukseni ennen kuin viestini vanhenee.
1HSL-juna_1.png 2HSL-juna_2.png 3HSL-juna_3.png 4HSL-juna_3B.png
5HSL-juna_4.png 6HSL-juna_4B.png 7HSL-juna_5.png 8
HSL-juna_5B.png
 
Takaisin
Ylös