Eli siispä mielestäsi metro ja HSL-alueen kaupunkijunat ovat tasan sama asia, vain eri operaattorien tarjoamana? En lähde uudestaan luomaan listaa eroista, enkä edelleen ymmärrä, miksi kaupunkiratajunat on erotettava taajamajunista (esim. U- tai R-juna) ja kaukojunista.
En minäkään ymmärrä miksi, mutta asia on nyt vain näin. Sekä lähijuna- että metrobrändi ovat selkeästi erillään ja esillä uutisissa eri järjestelminä sekä iskostunut matkustajiin ja ovat toimineet saumattomasti ilman, että matkustajat olisivat pihalla. Tosiaan: Miksi kaikkialla muualla HSL-alueella menee sekä bussi lähimmälle juna-asemalle että suoraan Helsingin keskustaan, mutta Itä-Helsingissä esim. kivikkolaiset voivat valita vain liityntäbussin ja metron, vaikka moottoritie on yhtä lähellä kuin Jakomäessäkin ja sitä pitkin pääsisi paljon nopeammin keskustaan. Miksi Itä-Helsinkiin tarjotaan huonompaa palvelutasoa?