Ei se niin mene. Ei Pohjolan Kaupunkiliikenteen HSL:lle ajamista busseistakaan voi ostaa lippuja pikavuoroihin Turkuun, eikä olisi mitään järkeä sellaista tarjotakaan. Eikä Nobinan busseista voi ostaa lippuja muihin kaupunkeihin, joissa Nobina ajaa. Kaupunkiliikenne ei toimi niin, että lippuja voitaisiin tarjota palveluna laaja skaala, varsinkaan ajoneuvoista. HSL:n palvelupisteet olisivat ainoa paikka, johon kaukoliikenteen lippuja voisi edes harkita myytäväksi.
Parasta olisi toki, että jokaisella asemalla olisi rakennus, joka sisältäisi vessan, kioskin, lämmitetyn odotustilan ja lipunmyyntitiskin, josta myytäisiin HSL:n ja VR:n lippuja. Metroasemille tarvitaan niin paljon tilaa, valaistusta, liukuportaita, kunnostusta (ja onhan niillä kioskit) ym. että kuvailemaani palvelua rautatieasemalla ei voisi pitää kohtuuttomana. Tämä lienee kuitenkin Suomen erikoisolosuhteiden vuoksi saavutettavissa vasta 2100-luvulla.
Jatkoyhteyksien tarjoaminen kaukojunista lähiliikenteeseen on selvästi eri asia kuin jatkoyhteyksien tarjoaminen lähiliikenteestä kaukoliikenteeseen. Vai voitko nimetä esimerkkinä jonkun kaupungin, jossa kaupungin liikennelaitos myisi kaukojuna- tai kaukobussilippuja?
Olen varma, että jossain maassa/kaupungissa saa paikallisjunista lippuja, jotka kelpaavat myös kaukojunissa. Lisäksi sitä ei voisi pitää palvelua parantavana seikkana, että kaukojunasta voit ostaa lipun Malmille, mutta Malmilta Järvenpäälle palatessasi tilanne onkin muuttunut siten, ettet saa totutusti lippua junasta Järvenpäälle. Se ero tässä on bussiliikenteeseen, että Suomen rautatiet ovat selvästi hahmotettavissa oleva verkko, jonka pilkkominen lipunmyynnin suhteen vain sekoittaisi asiakkaita.
Mutta jos asemilta saa myös VR:n vyöhykelippuja, mikäs siinä, jos VR automaatit sinne tuo. Junissa nyt ei pitäisi myydä lippuja muutenkaan, paitsi automaateista. Mutta HSL:n junissa on turha pitää sekoittamassa VR:n automaatteja. Miksi myydä junassa lippuja, jotka eivät kelpaa siihen junaan?
Keskivertomatkustaja ei ajattele tuolla tavoin. Hän saa käteen sekä HSL:n että VR:n lipun, tietää pääsevänsä sillä perille asti ja on tyytyväinen palveluun. Liput voivat olla vaikka liimattu yhteen, jos kaksi eri lippua sekoitaa jonkun pään.
Tarkoittanet nyt kiellolla lähiliikenteen lippuja, jossa HSL-alueella vyöhykkeillä A-B myydään vain HSL-lippuja? Hki–Tkl-välin matkustamista kaukojunilla ei liene kielletty?
Ei ole, se on lisäpalvelua ja monet talvipakkasissa tästä palvelusta ovat iloisiakin. HSL voisi yrittää toki neuvotella lipun kelpoisuuden kaukojuniin, mutta tämän mariginaalipalvelun hinnassa pitäisi olla tarkkana.
Tampere–Lempäälä-välillä 2013 ja vähän myöhemmin Nokialle ja Orivedelle on muuten tulossa kuvailemasi kaltainen systeemi, jossa seutulippu kelpaa kaikissa matkustajajunissa ko. rataosilla. Puolet Lempäälän junista on toki taajamajunia, mutta onpa siellä useita IC2-junia ja jopa yksi oikea IC-junaparikin – myöhemmin Orivedeltä käytössä on koko kirjo pendolinoja myöten.
Jos VR ei vedä liikaa välistä, ei palvelutason nousemisesta voi olla kuin yhtä mieltä. Lähipäästöttömän liikenteen lisäkäyttö on myös aina askel oikeaan suuntaan!
Mä en ymmärrä, mitä relevanssia tällä argumentilla on.
Koko Eurooppa on täynnä metroja ja U-baanoja, joiden operointialueet (raidekorridorit) ovat täysin eri suunnissa. Vrt.: [KUVA]
Tämä on se oleellinen ero saksalaisten mielessä S-Bahnin ja U-Bahnin välillä.
Kyllä minä ainakin eron näen.
Mielestäni Helsingin kaupunkiradat ja metrot kokonaisuutena ovat yhdistelmä S- ja U-Bahnia: ne (käytännössä) kohtaavat toisensa Cityssä poikittain, ja kummallakin systeemillä yksinään on läjä asemia runko-osuudella ja sitten haarat esikaupunkialueella. Selkeyden ja järjestelmätasolla olevan erottelun vuoksi läntinen (A/M) ja itäinen kaupunkirata (I/N) pitää vielä tulkita erillisinä, ja siinä meillä on kolme haarukkaa:
- Matinkylästä Mellunmäkeen ja Vuosaareen
- Töölönlahdelta Leppävaaraan ja Lentoasemalle
- Kaisaniemestä Lentoasemalle ja Keravalle
Olkoonkin, että väli Helsingin ja Pasilan asemien välillä on kahjon pitkä.
Olet oikeassa siltä osin, että kyllä noi seutujunat pitää lisätä ehdottomasti samalle raideliikennekartalle kuin muutkin linjat. Mutta ei sotketa nyt mitään S-junaa tähän keskusteluun (siltä osin, kun puhumme Helsinki–Kirkkonummi-
S-junasta eikä
S-Bahnista). Kirkkiksen junat ovat RegionalBahn-tyyppistä lähiliikennettä, ei S-Bahn-tyyppistä – paitsi runko-osuudella Kauklahti–Helsinki.
MetroExpress keskinopeiden lähijunien brändiksi? Tai ehkei sittenkään, kun Metro Express Oy älähtäisi brändin varastamisesta.
Paikallisjunille vain sellainen metron sisarbrändi, että sen kriteereihin kelpaa kaikki paikallisjunaliikenne. Ei välttämättä Metro Express, mutta jotain nopeuteen liittyvää. Vauhtilinjat, Pikarata, mitä tahansa. Näin myös ne vain hieman metroa nopeammat linjat saisivat ponnetta tästä nopean matkustuksen brändistä. Ketään ei brändi huijaisi, sillä pitkille etäisyyksille on näitä asemia ohittavia linjoja, kyllähän myös joku linja tulee menemään Keravalta suoraan Tikkurilaan ja Pasilaan, se on sitten ajan kysymys, tarjoaako sen VR (miksei se saisi olla vuoro, joka jatkaa Keravalta eteenpäinkin?) vai saako joku muu Kerava-Helsinki-"pika"linjan. Tulevaisuudessa kaukorataa käytettäisiin myös mahdollisen HSL-Järvenpään liikenteen hoitamiseen.
Samoin rautateiden lähiliikenteen maanalaisten asemien prosentti sukeltaa eli kasvaa, tosin tässä vaiheessa toki vasta yhdestä kolmeen, kun Ruskeasanta ja Viinikkala jäävät kummitusasemiksi. Montakos maanalaista asemaa on Calais'n ja Ashfordin välillä? Ja mitä merkitystä sillä on, ettei Helsingissä ainakaan vielä ole yhtään maantasoista metroasemaa? Lipunmyyntikäytännön kannalta kyllä, mutta muuten? Katutasosta saavutettava metrolaituri olisi vain hyvää palvelua. Kyllä ne Asiaton oleskelu kielletty Obehörig vistelse förbjuden-kyltit sinne voidaan saada siitä huolimatta, että sinne pääsee ilman liukuportaita.
Älä tee sääntöä, jota ei voi valvoa. Vai pistetäänkö sinne joku valvomaan, ettei kukaan oikaise kauppareissuaan kärrypolun sijaan kävelemällä laiturin päästä päähän?
Totta kai se voi käyttää, ja vartin vuoroväli on ihan kiitettävä siinä suhteessa. Kyseessä on selvästi liikenne, joka voi täyttää S-Bahnin kriteerit (juuri ja juuri) Kauklahteen asti, jonka jälkeen palvelu on RegionalBahn-tyyppistä. Metroksi brändäys tässä tapauksessa tuntuisi kuitenkin väärältä, kun mennään samoilla raiteilla kaukojunaliikenteen kanssa ja vuoroväli ei kuitenkaan yllä siihen 10 minuutin haamurajaan ja Kökkelin jälkeen palvelutaso romahtaa. Tässä kohtaa menee siis minulla se raja, minkä jälkeen metro-brändi alkaa olla falskia ylimainostusta.
Tämän harmaan rajan vuoksi jättäisin metron siihen ojaan, jossa se nyt on, ja miettisin lähiliikenteen tunnukseksi jotakin muuta. Mutta näinhän olemme jo tehneet
Kaupunkiratojen asemaväliin nettovaikutus on tasan 0. Paitsi sitten, jos Kerava–Riihimäki-välille rakennetaan lisäraiteet.
Merkittävä osa HSL-paikallisjunaliikenteestä tapahtuu ja on järkevääkin tapahtua kaukoraiteilla. Kirkkonummelle ainoa reitti on kaukoraiteet, eikä sinne asti ole kapastiteettitarvetta neljälle raiteelle. On toki myös Kauklahti, Espoon keskus, Järvenpää jne. mutta joku sanoisi luultavasti, että ihan justhan siinä on kaupunkiraide. Muistakaa nyt, että olemme Suomessa, missä kaikkea suunnitellaan vähitään 30 vuotta.
Tiettyyn rajaan asti
less is more.
Tässä tapauksessa pitäisin mittakaavallisesti vastaavat järjestelmät yhdellä kartalla, mukaan voisi harkinnan mukaan tulla runkolinjapikaraitiotiet, mutta ei keskustan raitiolinjoja eikä mielellään runkobussilinjoja.
Ymmärtääkseni kaikki runkolinjat tulevat olemaan seudullisia yhteyksiä Nollajokeria lukuunottamatta. Kyllä kaikki runkolinjat siihen kuuluisi, onhan sentään selvästi suurin osa Helsingin seudusta palveltavissa vain bussein.
Kuittaan tämän lainauksen tällä kuvalla: [KUVA]
HSL-alueelle ei ole tietääkseni tulossa sellaista pikaraitiotietä, joka kävisi yhteen Metro-brändiimme, mielestäni. Raide-Jokerin suunniteltu pysäkkitiheys ei sovi: Metroasemia olisi esim. Veräjämäki-Pirjontie-välillä 0,45 km välein. Lisäksi nykyiseen metroasemien palveluun kuuluu vähitään kioski, laiturinäytöt, sateen- ja tuulensuoja, jne. Lämmitystä tosin ei olla vielä saatu aikaiseksi. Lisähuomautuksena Jokeria ajetaan tällä hetkellä sunnuntai-iltaisin 20 minuutin välein, eikä varmastikaan tule tarvetta ajaa suurta ratikkaa sen tiheämmin.
PS: Jossain vanhassa metroaiheisessa ohjelmassa oli huomautus: metroasemilla ei ole pelkästään lehtikioski, vaan paljon muitakin palveluja. Hakaniemi taitaa olla yksi harvoista asemista , jotka pitävät tämän lupauksen:lol::