HSL-lippuautomaatit

Lisätkää lippukauppaan mahdollisuus tilata uusi matkakortti netistä vahvan tunnistautumisen avulla. Ei tarvi käsitellä valituksia siitä miten hankalaa Pasilaan on kulkea, kun tämänkin saa helposti ja nykyaikaisesti hoidettua itsepalveluna netissä.
Miten kauan sä luulet, että tolla puljulla on mitään matkakortteja olemassa? Eiköhän ne kohta poisteta kokonaan käytöstä. Olkoonkin, että ilman sitä korttia ei pääse pyöräparkkiin vai miten se nyt oli.
 
Onko HSL:ltä saatu vielä laskelmaa siitä, miksi korttimaksujen kulut ovat sille 10 kertaa kalliimpia kuin muille yrittäjille? Mihin tämä väite perustuu? Vetääkö joku Hyvän veljen korttimaksuhandling Oy välistä, vai onko väite suoraan valehtelua? HSL:n logiikalla jos kauppa myy 10 sentillä ostetun tikkarin asiakkaalle 20 sentillä, jäisi se 10 senttiä tappiolle julman korttiyhtiön maksujen vuoksi. Näin pienyrittäjänä en ihan purematta niele, todelliset kulut ovat prosentin-parin luokkaa.

Järjestelmän perustuskulut on jo maksettu, ja ne olisivat sitä pienemmät per lippu, mitä useampi lähimaksulippu olisi myyty. Mitään järkeä ei ole ensin kustantaa tälläistä systeemiä ja sitten toivoa, että mahdollisimman harva käyttäisi sitä.
 
Vaikka ihmisten valitus voi vaikuttaa turhauttavalta, täytyy käsittää, että eri ihmisillä on erilaisia tarpeita ja odotuksia.
Juuri tämä ihmisiltä unohtuu.

Ja se on ihan okei, että jos mä perustan Kallen Kahvilan, niin siellähän voin vaikka päättää, että maksutapana kelpaa vain Diners Club ja Singaporen dollarit. Jos ei se sovi, juokaa kahvinne muualla. Mutta kun Höseli tarjoaa julkista palvelua, jonka pitäisi olla kaikkien saavutettavissa ja jonka kanssa ei edes saa kilpailla, niin silloin (mun mielestä) on niin, että siinä joutuu sitten ottamaan huomioon sen, että yksi maksaa käteisellä, toinen matkakortilla, kolmas pankkikortilla ja neljäs sovelluksella, ja kaikkien näiden pitää jollakin kohtuullisella tavalla olla mahdollista ilman valtavia rajoitteita lisämaksujen, aukioloaikojen tms muodossa.
 
Vaikka ihmisten valitus voi vaikuttaa turhauttavalta, täytyy käsittää, että eri ihmisillä on erilaisia tarpeita ja odotuksia. Lippuautomaattien poistaminen voi olla perusteltua kustannussäästöjen kannalta, mutta se voi myös aiheuttaa ongelmia niille, jotka eivät käytä mobiililippuja tai joilla ei ole mahdollisuutta ostaa lippuja etukäteen. On siis ymmärrettävää, että ihmiset ovat huolissaan palveluiden heikkenemisestä, vaikka se tapahtuisi kustannusten säästämiseksi. Lisäksi, vaikka jotkut palvelut eivät olisi itselle tärkeitä, ne voivat olla elintärkeitä jollekin toiselle.
Se, että osa ei käytä mobiililippua, on aika heikko peruste. Mobiililipun kun saa käytännössä mihin tahansa älypuhelimeen. Toki kaikilla ei ole älypuhelinta, mutta se on mielestäni jokaisen oma valinta, joka perustuu haluttomuuteen oppia käyttämään nykyaikaista teknologiaa. Hinta tuskin on ylitsepääsemätön este, Powerista saa tälläkin hetkellä Android-luureja alkaen 79€.
Kyllä, mutta vaikka kompromissien tekeminen ja priorisointi on tärkeää, pelkkä taloudellinen tai käytännöllinen toteutettavuus ei saisi olla ainoa peruste päätöksille. On myös otettava huomioon sosiaaliset ja eettiset näkökulmat. Joskus kustannussäästöt voivat johtaa epäoikeudenmukaisuuteen tai syrjäytymiseen, jolloin on pohdittava, onko säästöjen arvoista aiheuttaa haittaa tietyille ihmisryhmille. Tasapainon löytäminen vaatii siis kokonaisvaltaista arviointia, jossa otetaan huomioon monia eri tekijöitä. Mielestäni uudistus on etuajassa lippujärjestelmän kehittyneisyyteen nähden.
Mielestäni on myös kohtuutonta, että pienen kansanosan itse itselleen aiheuttamat erityistarpeet aiheuttavat kaikille kohtuuttomia kustannuksia. Olisitko valmis esimerkiksi sellaiseen kompromissiin, jossa lippuautomaatit säilyisivät käytössä, mutta niihin tulisi myös palvelumaksu?
Automaattien häviämiseenhän liittyy se, että HSL:n taustajärjestelmän uusimisen myötä vanhat lippuautomaatit eivät ole yhteensopivia uuden järjestelmän kanssa. Lippuautomaattien säilyttäminen vaatisi ylimääräistä ohjelmistokehitystä, ja sehän on tunnetusti edullista lystiä. Luultavasti hintalappu pelkästään tälle pyörisi heittämällä sadoissatuhansissa. Lisätään siihen tosiaan vielä laitteiden ylläpitokulut korjauksista, kuittirullien vaihdosta ja käteisen käsittelystä, niin nuo tuskin maksaisi itseään koskaan takaisin.

Ja se on ihan okei, että jos mä perustan Kallen Kahvilan, niin siellähän voin vaikka päättää, että maksutapana kelpaa vain Diners Club ja Singaporen dollarit. Jos ei se sovi, juokaa kahvinne muualla. Mutta kun Höseli tarjoaa julkista palvelua, jonka pitäisi olla kaikkien saavutettavissa ja jonka kanssa ei edes saa kilpailla, niin silloin (mun mielestä) on niin, että siinä joutuu sitten ottamaan huomioon sen, että yksi maksaa käteisellä, toinen matkakortilla, kolmas pankkikortilla ja neljäs sovelluksella, ja kaikkien näiden pitää jollakin kohtuullisella tavalla olla mahdollista ilman valtavia rajoitteita lisämaksujen, aukioloaikojen tms muodossa.
Meidän käsitys valtavista rajoitteista poikkeaa ilmeisesti aika perustavanlaatuisesti toisistaan. Mielestäni ei ole kohtuutonta tai valtava rajoite olettaa, että ihmiseltä löytyy älypuhelin, pankkikortti, internet-yhteys, tai ainakin yksi edellämainituista.
 
Hinta tuskin on ylitsepääsemätön este, Powerista saa tälläkin hetkellä Android-luureja alkaen 79€.
Mun mielestä on lähtökohtaisesti täysin posketon ajatus, että mun pitää maksaa 79 € vain siitä ilosta, että se antaa mulle oikeuden ostaa matkalippu.

Mielestäni on myös kohtuutonta, että pienen kansanosan itse itselleen aiheuttamat erityistarpeet aiheuttavat kaikille kohtuuttomia kustannuksia.
Tästä olen, näin asiayhteydestä irrotettuna, samaa mieltä. Mutta meillä on kyllä ihan eri käsitys siitä, mikä on "pieni kansanosa".

Olen ensimmäisten joukossa sanomassa, että joukkoliikenne on joukkoja varten ja kaikenlaiset tyhjinä kiertelevät pakettiautot, joiden nousijakulu on taksiluokassa, pitää lopettaa, vaikka ne sitten jotain pienen pientä kansanosaa palvelisivatkin, noin esimerkiksi. Mutta pienen kansanosan määritelmästä olemme aivan eri mieltä.

Meillä on nyt jo tilanne sellainen, että joukkoliikenne ei palvele tasapuolisesti kaikkia, koska aika monella on varaa valita. Siksi busseissa esimerkiksi sukupuolijakauma ei ole tasainen – useammalla miehellä on mahdollisuus valita kuin naisella. Mutta todella monella, ei siis pienellä kansanosalla, ei sitä valinnanmahdollisuutta ole. Alaikäisillä ei ole ajokorttia. Monella vanhuksella ei ole sitä enää, ja ehkäpä tieliikenneturvallisuuden kannalta se on hyväkin. Näillä kahdella, suurella, ryhmällä ei myöskään välttämättä ole älypuhelinta. Itse asiassa juuri luin uutisen siitä, miten lapsille ostetaan se eka älyluuri myöhemmin kuin aiemmin, koska niiden haitoista puhutaan niin paljon. Lapsilla ei ole maksukorttiakaan.

Meidän käsitys valtavista rajoitteista poikkeaa ilmeisesti aika perustavanlaatuisesti toisistaan. Mielestäni ei ole kohtuutonta tai valtava rajoite olettaa, että ihmiseltä löytyy älypuhelin, pankkikortti, internet-yhteys, tai ainakin yksi edellämainituista.
Mä näen asian niin, että houkuttelevan joukkoliikenteen tulee mahdollistaa ennakoimattomat ja spontaanit matkat, johtuvat ne sitten siitä, että autosta puhkesi juuri rengas, siitä että alkoikin kuppi maistua ja auto piti jättää kapakan eteen tai ihan vaan siitä, että tuolla ulkona tallustellessa tuli mieleen, että nyt kun ratikka osui kohdalle, niin käynpä tervehtimässä mummoa, hän varmasti ilahtuu.

Tämän pitää olla mahdollista myös silloin kun luurista on akku loppu. Lähimaksu auttaa jo todella paljon, nyt vihdoin, mutta sulkee pois vähintään aika monet lapset.

Olen noin ylipäätään vähän huolissani siitä, että tämä jatkuva lippujen hankkimisen vaikeuttaminen tulee johtamaan yhä kasvavaan pummilla matkustamiseen. Ja siihenhän Höseli ei käytännössä puutu, sillä smurffeja on vain nimeksi eivätkä nekään saa "ketään" maksamaan niitä tarkastusmaksuja, oliko se nyt 75–80 % ulosottoon. Se ei ole joukkoliikenteen talouden kannalta hyvä asia.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että osa ei käytä mobiililippua, on aika heikko peruste. Mobiililipun kun saa käytännössä mihin tahansa älypuhelimeen. Toki kaikilla ei ole älypuhelinta, mutta se on mielestäni jokaisen oma valinta, joka perustuu haluttomuuteen oppia käyttämään nykyaikaista teknologiaa. Hinta tuskin on ylitsepääsemätön este, Powerista saa tälläkin hetkellä Android-luureja alkaen 79€.

Mielestäni on myös kohtuutonta, että pienen kansanosan itse itselleen aiheuttamat erityistarpeet aiheuttavat kaikille kohtuuttomia kustannuksia. Olisitko valmis esimerkiksi sellaiseen kompromissiin, jossa lippuautomaatit säilyisivät käytössä, mutta niihin tulisi myös palvelumaksu?
Automaattien häviämiseenhän liittyy se, että HSL:n taustajärjestelmän uusimisen myötä vanhat lippuautomaatit eivät ole yhteensopivia uuden järjestelmän kanssa. Lippuautomaattien säilyttäminen vaatisi ylimääräistä ohjelmistokehitystä, ja sehän on tunnetusti edullista lystiä. Luultavasti hintalappu pelkästään tälle pyörisi heittämällä sadoissatuhansissa. Lisätään siihen tosiaan vielä laitteiden ylläpitokulut korjauksista, kuittirullien vaihdosta ja käteisen käsittelystä, niin nuo tuskin maksaisi itseään koskaan takaisin.


Meidän käsitys valtavista rajoitteista poikkeaa ilmeisesti aika perustavanlaatuisesti toisistaan. Mielestäni ei ole kohtuutonta tai valtava rajoite olettaa, että ihmiseltä löytyy älypuhelin, pankkikortti, internet-yhteys, tai ainakin yksi edellämainituista.
"Kaikki munat samaan koriin"? Yhteiskuntamme on tosiaan menossa siihen suuntaan, että yhä useampi asia hoidetaan älypuhelimen avulla. Mikäpäs siinä, kun tietotekniikan kehitys mahdollistaa sen. Valitettavasti kyseessä on kuitenkin sähkölaite, johon voi tulla hetkellisiä vikoja tai sitten akku loppuu tms. Olen ollut lähietäisyydellä näkemässä, kun lentoaseman lipuntarkastuksessa matkustajan puhelin temppuili ja matkalippua ei meinattu saada näytettyä. Tuosta tilanteesta onneksi selvittiin puhelimen uudelleen käynnistämisellä.

Lähimaksutoiminto on ollut kiva lisä HSL:n lipunlukijoihin, mutta täysin toimintavarma ei tuokaan maksutapa ole. Aika ajoin uutisoidaan häiriöistä pankkien verkkoliikenteessä. Toisaalta lähimaksu maksutapana joukkoliikenteessä on varsin oiva ratkaisu siinä tapauksessa, kun ollaan vieraassa kaupungissa - ainakin Tampereella ja Tukholmassa on tuota maksutapaa tullut käytettyä joukkoliikenteessä ja myönteiset kokemukset jäivät.

Mutta eipä toki tuo HSL:n perinteinen matkakortti sekään ongelmaton ole. Käytän siis pääsääntöisesti HSL:n matkakorttia matkalippunani. Lokakuun alusta tämän kuun loppupuolelle tuli käytettyä joukkoliikennettä päivittäin ja mielestäni turhan usein kohdalle osui bussi, jossa kortinlukija ei syystä tai toisesta toiminut ollenkaan. Toimiessaan tuo laite on kyllä armoton eli se antaa välittömän palautteen siitä, onko matkalippu voimassa vai ei. Eliminoi ainakin hieman noita huijausyrityksiä, joita esiintyy kännykkälipuissa.

Toivottavasti en nyt kuulosta valittajalta yllä olevan perusteella, mutta summa summarum: melkein jokaisessa joukkoliikenteen maksutavassa on niin hyvät kuin huonot puolensa.
 
Toivottavasti en nyt kuulosta valittajalta yllä olevan perusteella, mutta summa summarum: melkein jokaisessa joukkoliikenteen maksutavassa on niin hyvät kuin huonot puolensa.
Kuulostat minulta. Muut saa päättää, ollaanko valittajia vai ei. Voi kyllä olla, että ollaan, mutta tuo viestisi olisi voinut olla mun kirjoittama.

Silloin kauan sitten, kun oli paperiliput ja leimauslaitteet, niin ei tarvinnut murehtia mistään. Jos taskussa oli lippu tai kolikoita, niin pääsi kyytiin, eikä mikään voinut mennä pieleen. Jos leimauslaite ei toiminut, niin kuski kirjoitti kynällä lippuun, joskaan mun kohdalle sellaista ei milloinkaan sattunut, mutta tariffiohjeissa tällainen simppeli ohjeistus oli.

Nyt epävarmuustekijöitä on vaikka kuinka paljon, ja vaikka en kovin usein matkusta, ne ovat silti realisoituneet jos ei minun niin jonkun muun kohdalla niin että olen nähnyt. Joskus tosin positiiviseenkin suuntaan. Singaporessa minä matkustin matkakortilla ja isä lähimaksulla, no isältä ei koskaan veloitettu niitä metromatkoja jostain syystä, portit kyllä aukesivat nätisti. (Turussa uutisen mukaan veloitettiin porukalta sitten lähimaksuja senkin edestä kunnes tili tyhjeni.)

Lentoasemilla naurattaa nämä kännyköjen kanssa touhuavat. Mä printtaan boordarini automaatilla tai jo kotona, jolloin se on paperilla, josta ei lopu akku ja joka ei jäädy ja joka löytyy taskusta sekunnissa, kun muilla on milloin mitäkin ongelmia kännykkänsä kanssa. Se ärsyttääkin, kun seisoo jonossa ja edellä olevalla kestää pieni ikuisuus löytää sieltä luurin uumenista se mitä tarvitsee.

Tai HSL-sovellus, joka jumittaa ja jäätyy, jonka aikaviive on ennakoimaton ja joka hukkaa lippuja randomisti. Tosi kiva. Edes matkakortin kanssa et voi oikein todistaa mitenkään, että olet maksanut matkasi ja mille vyöhykkeelle olet lippusi ostanut. Tämäkin on minulle käynyt joskus San Franciscossa, Caltrainin konduktööri väitti etten ole maksanut ja mä sanoin sille suunnilleen maailman kyllästyneimmällä äänellä että kyllä se matka on maksettu, en sitten tiedä näkikö se lopulta sieltä kortilta, että maksettu on vai ei, mutta antoi olla.

Oletan, että kaikki munat samaan koriin -kommenttiisi saat vielä joltain ohjeen, että älyluuri maksaa vain 79 €, joten tietysti voit hankkia toisen varalle, niin jommassakummassa on sitten akkua. Mutta tarkemmin ajateltuna edes se ei auta, koska se sovelushan ei voi yhtä aikaa toimia kahdessa luurissa...
 
Meidän käsitys valtavista rajoitteista poikkeaa ilmeisesti aika perustavanlaatuisesti toisistaan. Mielestäni ei ole kohtuutonta tai valtava rajoite olettaa, että ihmiseltä löytyy älypuhelin, pankkikortti, internet-yhteys, tai ainakin yksi edellämainituista.
Joissain Keski-Euroopan maissa käytetään vielä pääsääntöisesti käteistä, eikä turistilla välttämättä ole tietoa/halua ladata paikallista sovellusta tai alkaa etsiä lähintä ruokakauppaa. Mielestäni ainakin kaupungin keskeisimmillä sijainneilla tulisi säilyttää lippuautomaatit.

Tähän perään on kuitenkin sanottava, että Helsingissähän on kaupungin parkkilippuautomaatteja, joista saa ostaa Höselin lippuja. Jos ne automaatit ovat Helsingin hallinnoimia, niin sittenhän niistä varmaan saa lippuja jatkossakin. Toki Höseli voi kieltää lippujen myymisen niissä, jos se haluaa, enkä ihmettelisi vaikka haluaisi.
HSL:n sivulta: "Tämänhetkisen suunnitelman mukaan tarkoitus on aikanaan poistaa käytöstä muutkin HSL-automaatit sekä lopettaa lipunmyynti Helsingin kaupungin pysäköintiautomaateissa."
 
Viimeksi muokattu:
Göfa96, juuri tuo matkakortin lataamisen/kertalipun ostamisen palvelumaksu on se huono asia. Voisitko kertoa missä eurooppalaisessa kaupungissa joutuu asiakas maksamaan siitä että hän ostaa joukkoliikennelipun? Kaikkialla missä olen matkustellut on lippuja saanut ostaa kioskeista, metro-/paikallisjunan asemilta ilman lisämaksua, jo muutaman vuoden ajan minulta on jopa kysytty että tuleeko eläkeläislippu. Tavallista on että eläkeläisille (+65v.) on -50% alennus niin kerta- kuin matkailijalipuista, myös turisteille. Lipunmyyntiautomaatteja on runsaasti, niissä voi ostaa kerta-, sarja- ja lyhyen ajan periodilippuja. Myös kioskit myyvät niitä ja niissä ladataan kuukausilippuja. Olen kohdannut jopa kaupunkiseutuja joissa kaikille yli 65v. on joukkoliikenne ilmainen (henkilöllisyystodistus mukaa lipputarkastajaa varten), myös turisteille. Olen myös kohdannut kaupunkiseutuja, varsinkin Saksassa joissa periodilipun saa myös pahvisina, siinä on QR-koodi jonka lipinlukulaite lukee.
Lisäksi HSL,n palvelupisteessä on palvelu erittäin koppavaa ja epäystävällistä. En koe palveluhenkilökunnan ansaitsevan mitään lisämaksua, joka on mielestäni palkkio hyvästä palvelusta.
 
No niin, tottakai, kuinkas muutenkaan :mad:
Tokikin. Lippujen myynti R-kioskeille, S-kaupalle ja K-kaupalle oli kilpailutettu. Koska HSL ei halunnut maksaa myyntipalkkiota, niin kilpailutetut jälleenmyyjät toki jyvittävät kuluja lippujen myyntihintaan.

R-kioskilla kulut (Kausilippu: 3,50% lipun hinnasta, max 5 euroa, Arvolippu: 1€ /kpl ja Kerta- ja vuorokausilippu: 0,90€/kpl.

S-kaupassa (Kausi- ja arvolippu: 1 euro ja Kerta- ja vuorokausilippu: 0,50 €/kpl)
 
En ole ymmärtänyt, miksi HSL ei maksa kioskille myyntipalkkiota. Asiakkaalla pitäisi olla oikeus ostaa matkalippu normaali hintaan, ihan spontaanisti jos tulee tarve matkustaa. Samoin en ymmärrä miksi HSL'n virkamiesjohto sanoo asiakkaalle, miten hänen on ostettava matkalippu, miten hänen on saatava aikataulutiedot. Samalla purnataan vähentyneitä matkustajamääriä.
 
En ole ymmärtänyt, miksi HSL ei maksa kioskille myyntipalkkiota.
Se on ainoana vastaavana toimijana maailmassa päättänyt, että saa itse enemmän, jos toimii noin. Mä en ymmärrä, mikseivät R, K ja S tee enemmän tai vähemmän yhdessä päätöstä, että eivät niitä lippuja myy. Tuskin se niille kovin kannattavaa toimintaa noilla palkkioilla on. Se voisi herätellä Höseliä, tosin norsunluutorni tuskin siitä horjuisi, kunhan ilmoittaisi, että niitä lippuja ei nyt sitten enää saa mistään mutta ostakaa iPhone18 Pro Max Super ja ladatkaa sovellus.
 
Kun aina selitetään kuinka helppoa on ladata sovellus ja ostaa lippu sieltä, niin olisi syytä edes tehdä sovelluksesta sellainen, että hermot ei menisi sen hitaudesta, tai että se ei kaatuisi joka toinen kerta, kun yrittää ostaa lippua.
 
Takaisin
Ylös