HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 24/2012

Tuon 23/2012-kilpailutuksen tuloksia tutkittuani täytyy todeta, että en usko Jokerin voittavan tarjouksen kalustona olevan niveliä. Hintataso oli nimittäin huomattavasti korkeampi ja hintapisteet huonommat linjojen h58 ja h59 sekä h68, h71 ja h71V niissä tarjouksissa, joissa tarjottava kalusto oli nivel- eikä telibusseja.
Mutta Joonas täytyy muistaa, Jokeri on Jokeri, se on täysin eri kuin h58, mutta kukaan ei voi tietää, vielä. Hyvinkin voi olla että niveliä tulee Jokerille, can't say. ;)
 
Mutta Joonas täytyy muistaa, Jokeri on Jokeri, se on täysin eri kuin h58, mutta kukaan ei voi tietää, vielä.

Eikös 58:n pitäisi olla ns. nollajokeri ;)

Mutta joo, siltä kovasti näyttää, että liikennöitsijät pelkäävät uutta ja outoa. On turvallista hinnoitella nivelet sillä tavoin, että tilaaja ei kiinnostu niistä. Ja onhan siinä liikennöitsijälläkin sitten pienemmät riskit.

Olisikohan nivelille saatu edullisempi hinta, jos olisi kilpailutettu vain nivelvaihtoehto? Silloin nivel ei olisi ikään kuin plussaoptio, jota ei tarvitse hinnoitella tosissaan, vaan se pitäisi ihan oikeasti hinnoitella kilpailijat huomioiden. Ja edelleen tilaajalla olisi ollut se vaihtoehto, että jos ei mikään nivelhinta miellytä, niin pannaan uusi kilpailu telein pystyyn.

Eipä silti, ei kai niistä nivelistä matkustajille juuri hyötyä ole. Että parempi kaikin puolin näin.
 
Eipä silti, ei kai niistä nivelistä matkustajille juuri hyötyä ole. Että parempi kaikin puolin näin.
Matkustajille siitä nivelestä on hyötyä jos avorahastus otetaan käyttöön niin se nopeuttaa ruuhka-aikana huomattavasti, ja ei kerääntyisi 3-5 autoa peräkkäin. :lol:
 
Avorahastus tietysti nopeuttaa. Mutta miksi se nopeuttaisi niveltä enemmän kuin teliä? Kyllä teliin saadaan tarvittaessa kolmet pariovet.
 
Avorahastus tietysti nopeuttaa. Mutta miksi se nopeuttaisi niveltä enemmän kuin teliä? Kyllä teliin saadaan tarvittaessa kolmet pariovet.
Totta, mutta kuka valmistaa täysmatalia telejä? MAN, kuka haluaa MANneja? ei kukaan.
 
Totta, mutta kuka valmistaa täysmatalia telejä? MAN, kuka haluaa MANneja? ei kukaan.
Tietääkseni ei valmista myöskään MAN enää, vaan on keskittynyt pätkien ja nivelten valmistukseen. Ne kun ilmeisesti menevät ympäri Eurooppaa huomattavasti paremmin kaupaksi...

No mutta... Ainakin Solarikselta saa täysmatalaa teliä, mutta istumapaikkaluku noissa taitaa jäädä halutuista lukemista hiukan...?
 
Tietääkseni ei valmista myöskään MAN enää, vaan on keskittynyt pätkien ja nivelten valmistukseen. Ne kun ilmeisesti menevät ympäri Eurooppaa huomattavasti paremmin kaupaksi...

No mutta... Ainakin Solarikselta saa täysmatalaa teliä, mutta istumapaikkaluku noissa taitaa jäädä halutuista lukemista hiukan...?

Joo mutta miksi ostaa Solarikselta Täysimatalaa teliä, pistää vähän lisää niin saa nivelen, kun eikös Solaris ole aika kallis?
Mutta tämä (LE) on ainut teli mitä olen löytänyt sieltä..
Solaris-teli
 
Viimeksi muokattu:
Eipä silti, ei kai niistä nivelistä matkustajille juuri hyötyä ole. Että parempi kaikin puolin näin.
Mahtuu aina kyytiin ja samaan asiaan liittyen, vähemmän häiriöherkkä (esim. jos kokonainen koululuokka pyrkii bussiin).
Avorahastus tietysti nopeuttaa. Mutta miksi se nopeuttaisi niveltä enemmän kuin teliä? Kyllä teliin saadaan tarvittaessa kolmet pariovet.
Ja niveleen vastaavasti tarvittaessa neljät.
 
Totta, mutta kuka valmistaa täysmatalia telejä? MAN, kuka haluaa MANneja? ei kukaan.

Miksi kukaan ei haluaisi MAN:ia? Hinnan ja muiden ominaisuuksien sopiessa olisivat varmasti varteenotettava vaihtoehto liikennöitsijälle kuin liikennöitisjälle. Kyllähän MAN on kuitenkin käynyt hyvin kaupaksi Ruotsiissa ja Norjassa, Keski-Euroopasta puhumattakaan...


Tietääkseni ei valmista myöskään MAN enää, vaan on keskittynyt pätkien ja nivelten valmistukseen. Ne kun ilmeisesti menevät ympäri Eurooppaa huomattavasti paremmin kaupaksi...

No mutta... Ainakin Solarikselta saa täysmatalaa teliä, mutta istumapaikkaluku noissa taitaa jäädä halutuista lukemista hiukan...?


Täysmatalia teliautoja valmistavat ainakin MAN (viime vuonnakin toimitettu Ruotsiin ja Norjaan paljon sekä kaasu- että dieselversiona) ja Solaris, ilmeisesti myös Mersun Citarosta on mahdollista sellaista versiota saada. Toisaalta epäilen kuinka hyvin nuo täyttävät istumapaikka- ja muut vaatimukset, jolloin saattaa olla etteivät enemmän standardikamaa olevat nivelautot tulisikaan paljoa kalliimmiksi. Ja nivelautoissahan tuota valikoimaakin sitten olisi sekä "tuttujen ja turvallisten", että voimakkaasti tuloaan tekevien merkkien joukossa: Volvo, Scania, VDL, Irisbus, MAN, MB, Solaris jne.

Sinällään luulen kyllä että tässä (Jokerin tapauksessa) avorahastus on se ratkaiseva tekijä edes jotenkin toimivampaan liikenteeseen (ratikkaa odottaessa), ei niinkään se onko käytössä 15- vai 18-metriset bussit. Harvalta pysäkiltä kyytiin (tai ulos) pyrkijöitä kuitenkaan on niin paljoa, että neljäs ovipari enää ratkaisevasti vaikuttaa - samallahan ovet vievät tilaa arvokkailta istumapaikoilta...

Tästäkin huolimatta uskon, pohjoismaisten esimerkkien valossa, että nivelautoillekin on tilausta tietyillä linjoillta. Mutta onko Jokeri sellainen, se selviää kun maltetaan odottaa kilpailun tuloksia!
 
Jokerilla istumapaikat nimenomaan eivät ole kullanarvoisia. Tyypillinen matka ei ole sellainen, että istuminen olisi mitenkään oleellista. Paras Jokeribussi sisältäisikin vain pyöräkoteloiden ja teknisen tilan päällä olevat tuolit (+klaffit), loput tilat kannattaa sijoittaa mahdollisimman väljään seisomiseen.

Avorahastus taisi vaatia täysmatalat, joten täysmatalien telien saatavuuden puutteessa nivelet lienevät ainoa todellinen vaihtoehto.
 
Avorahastus tietysti nopeuttaa. Mutta miksi se nopeuttaisi niveltä enemmän kuin teliä? Kyllä teliin saadaan tarvittaessa kolmet pariovet.

Nivelessä on mahdollista järjestää pariovien eteen paremmin vapaata kiertotilaa, joka helpottaa ovista kulkemista. Kolmien pariovien telissä on jo valmiiksi niukasti istumapaikkoja verrattuna nykyisiin takaa korkeisiin teleihin. Paikkoja pitäisi poistaa vielä lisää kiertotilan saamiseksi. Niveleen sen sijaan saa sekä kohtuullisesti nykytasoa vastaavan istumapaikkamäärän että kiertotilaa. Tästä on etua myös ruuhkan ulkopuolella, kun matkustajia ei tarvitse seisottaa ruuhkan takia vähäistuimiseksi jätetyssä autossa.

HSL ei toisaalta nyt ehdottomasti vaadi kilpailutuksessa Jokerille sen enempää niveliä kuin täysin matalaa kalustoakaan. Katsotaan mitä tulee.
 
HSL:n toimintaympäristössä nivelbussin valitseminen telibussin sijaan merkitsee käytännössä myös vuorovälin harventamista, eli palvelutason ja tuotteen kilpailukyvyn huonontamista.
Näin käy jos tilaaja päättää "säästää".

Jokerilla useilla vuoroilla kapasiteetti on jo loppunut (=ajetaan täynnäkilvillä ohi) ja yleisestikin linja on täysin ylikuormitettu. Siten nivelautot ei kyseisellä linjalla ole todellakaan ylikapasiteettia, vaan pikemminkin vastaamista kysyntään.

Jos on varaa viivästyttää kaikenlaisilla tekosyillä raidejokeria vuosikymmeniä, on oltava sitten varaa ajaa nivelautoilla.
 
Jos on varaa viivästyttää kaikenlaisilla tekosyillä raidejokeria vuosikymmeniä, on oltava sitten varaa ajaa nivelautoilla.
Olen periaatteessa samaa mieltä. Mutta se nyt vaan taitaa olla niin, että kaupunkien ja kuntayhtymien hallinnoissa, virkamiesten ja poliitikkojen keskinäisissä ja toistensa välisissä suhteissa on aina vallinnut tietty nokkimisjärjestys, mistä johtuen on usein perin hankalaa (tai vähintäänkin haasteellista) saada aikaiseksi järkeviä päätöksiä palvelua käyttävien ihmisten näkökulmasta - eli tässä tapauksessa tavallisen joukkoliikenteen käyttäjän eli matkustajan.
Asustelin seudulla 2000-luvulla peräti 6 vuotta ja sellainen kuva jäi joukkoliikenteen järjestämisestä, että paljon hyvää mutta monet asiat olivat jääneet jotenkin puolitiehen. Tämä kehityssuunta näyttää HSL:n aikana osittain vain voimistuneen, toki samalla kun rahahanoja ollaan entistä enemmän availtu. Päätöksenteko on kylläkin valunut mielestäni kauemmas tavallisista ihmisistä - mikä muutenkin on (valitettavasti) vallitseva kehityssuunta kaikkialla.

Liekö tässä haitarionnikka-asiassa vaikutuksensa myös kulttuuri, Ruotsissa kun niveliä tungetaan ongelmitta hyvinkin monenlaiseen liikenteeseen, meillä niitä näytetään hyljeksittävän kautta linjan. Varmasti nivelissä on omat ongelmansa ja haasteensa (kuten on kotikylässäni Mansessa koettu), mutta niin on myös sellaisen liikenteen hoidossa, joka on kapasiteetiltaan arvioitu täydellisesti alakanttiin.
 
Jos H45:n jää HelB:lle niin olen aika varma että sinne tulee Scaloja lisää ja varmasti HelB 707-709 autot.
 
Takaisin
Ylös