- Liittynyt
- 4 Lokakuu 2009
- Viestit
- 3,236
Kilpailutuksen järjestäminen on esillä HSL:n hallituksessa 24.1.:
HSL:n hallituksen kokouksen 24.1.2012 esityslista sanoi:HSL:n keväällä 2012 järjestämään bussiliikenteen tarjouskilpailuun 24/2012 tulevat ne Helsingin sisäiset linjat (kohteet 137 - 140), joiden käsittely jäi pöydälle HSL:n hallituksen kokouksessa 13.12.2011. Näiden kohteiden nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät vuoden 2012 lopussa.
Lisäksi kilpailuun tulee linja 550 eli Jokeri (kohde 147), jonka liikennöintisopimus on päättymässä kesäliikenteen lopussa 2013.
Kilpailukierroksen 24/2012 järjestäminen edellyttää kohteisiin 137 - 140 sisältyvien linjojen osalta ensiksi HSL:n hallituksen päätöksen näitä linjoja koskevista muutoksista Etelä- ja Länsi-Helsingin linjastosuunnitelmassa 2012 ja liikennöintisuunnitelmassa 2012 - 2013.
Mikäli Etelä- ja Länsi-Helsingin linjastosuunnitelma 2012 ja liikennöintisuunnitelma 2012 - 2013 hyväksytään mainittujen linjojen osalta, kierroksella 24/2012 kilpailutettavan bussiliikenteen laajuus on noin 5,2 milj. linjakilometriä vuodessa. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 67 linja-autoa, jotka ovat kaksiakselisia A1- ja A2-tyypin linja-autoja sekä C-tyypin telilinja-autoja. Mikäli kilpailutettavissa kohteissa päädytään käyttämään myös D-tyypin nivellinja-autoja, kalustotarve on silloin 60 linja-autoa arkisin.
Nyt kilpailutettavan liikenteen laajuus on noin 5,5 % sekä HSL:n tilaaman bussiliikenteen linjakilometreistä että automäärästä.
Tarjouskilpailuun 24/2012 tulevat liikenteen kohteet ja linjat ovat
Kohde 137
Linja 16 (Rautatientori - Korkeasaari)
Kohde 138
Linja 18 (Eira - Munkkivuori)
Linja 18N (Katajanokka - Munkkivuori)
Kohde 139
Linja 39 (Kamppi - Martinlaakso)
Linja 39N (Elielinaukio - Malminkartano)
Linja 45 (Kamppi - Malminkartano)
Kohde 140
Linja 55 (Rautatientori - Koskela)
Kohde 147
Linja 550 (Itäkeskus - Westendinasema)
Kohde 147 (Bussi-Jokeri) kilpailutetaan kahdella eri vaihtoehdolla siten, että aikataulut ja kalustokierrot laaditaan sekä telibusseille (C-tyyppi) että nivelbusseille (D-tyyppi). Vaihtoehdossa A liikenne hoidetaan 33 telibussilla ja vaihtoehdossa B liikenteen hoitoon tarvitaan 26 nivelbussia.
Kohteiden 137 ja 139 - 140 sopimuskausi alkaa 1.1.2013 ja päättyy 31.12.2019. Kohteen 138 sopimuskausi alkaa 1.1.2013 ja päättyy 31.12.2015. Kohteiden tarjouskilpailun viivästymisen vuoksi voi olla tarpeellista lykätä uusien sopimusten alkua, jotta aika riittää uuden kaluston hankintaan, tai sallia liikenteen aloittaminen tilapäisellä kalustolla.
Lisäksi liikennöintisopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään 3 vuoden jatko-optioon. Option käyttäminen edellyttää hyvin hoidettua liikennettä sopimuskaudella ja molempien osapuolten hyväksyntää. Optiolla voidaan myös sovittaa sopimuksen jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.
Kohteen 147 (Bussi-Jokeri) sopimuskausi alkaa talviliikennekauden alkaessa vuonna 2013. Sopimuskauden on tarkoitus jatkua Raide-Jokerin liikennöinnin aloitukseen saakka, jos liikennettä hoidetaan laadukkaasti ja sopimuksen mukaisesti ja mahdollisista liikenteen muutostarpeista voidaan sopia. Tämän hetkisen arvion mukaan raitioliikenne voisi alkaa aikaisintaan kesäliikennekauden päättyessä 2020, mutta todennäköisesti myöhemmin. Toteutusajankohdasta ei ole sitovia päätöksiä. Siksi Bussi-Jokerin kohdalla varaudutaan sopimuskauden joustavaan jatkamiseen.
Sopimuskauden oletuspituus on 10 vuotta, mutta 5 vuoden jälkeen käsitellään neuvottelumenettelyssä liikenteen ja käytettävän kaluston muutostarpeet sekä mahdolliset korvaushintojen tarkistusperusteet. Sopimus voidaan irtisanoa päättymään aikaisintaan 7 vuoden jälkeen, jos muutoksista ei päästä sopimukseen tai jos Raide-Jokerin liikennöinti voi alkaa ennen syksyä 2023. 10 vuoden jälkeen sopimuskauden jatkosta optiokausilla päätetään erikseen, ja jatkopäätöksen yhteydessä käsitellään jälleen mahdolliset liikenteen, kaluston ja korvaushintojen muutostarpeet. Bussi-Jokerin sopimuskausi voi olla yhteensä enintään 15 vuoden pituinen, kun perusteena voimassaolon pidentämiseen käytetään linjan liikenteeseen hankittavan uuden kaluston investointien poistoaikaa EU:n palvelusopimusasetuksen (EY 1370/2007) mukaisesti.
Kilpailukierroksen kohteissa käytettävän linja-autokaluston tulee olla:
- A1-tyyppiä (matalalattiainen kaupunkilinja-auto, jossa on vähintään 32 istumapaikkaa)
- A2-tyyppiä (vähintään 40-paikkainen matalalattiainen kaupunkilinja-auto)
- C-tyyppiä (3-akselinen matalalattiainen kaupunkilinja-auto, jossa on vähintään 49 istumapaikkaa) tai
- D-tyyppiä (matalalattiainen nivellinja-auto, jossa on vähintään 50 istumapaikkaa).
Kohteissa 137 ja 140, joiden linjat liikennöivät Helsingin kantakaupungin ympäristövyöhykkeellä ja joiden liikennöintisopimus on seitsemän (7) vuotta, linja-autokalustolta edellytetään EEV - tason päästönormin täyttämistä. Kohteessa 147 edellytetään vähintään EEV - tason päästönormin täyttämistä sopimuskaudella.
Kohteissa 138 ja 139 kaluston päästönormiluokan tulee olla vähintään Euro 3. Kalustotyyppivaatimukset on määritelty tarkemmin kohteittain.
Kohteen 147 eli Bussi-Jokerin sopimuksen erityisvaatimuksilla varaudutaan avorahastuksen käyttöönottoon, liikenteen säännöllisyyttä parantavan aktiivisen liikenteenohjausjärjestelmän käyttöön sekä lippuautomaattien asentamiseen ja kuljettajan lipunmyynnin lopettamiseen uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän valmistuttua. Lisäksi kaluston varustelussa ja pisteytyksessä otetaan huomioon tiheän runkolinjaliikenteen nopeuteen, säännöllisyyteen ja mukavuuteen vaikuttavat näkökohdat.
Kilpailukohteiden tiedot on esitetty liitetaulukossa 1.
Ehdotus (SR)
Hallitus päättää
a)
järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituista kohteista 137 - 140 ja kohteesta 147 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa toukokuussa 2012.
b)
että kohteiden sopimuskaudet määritellään seuraavasti:
- kohteissa 137 ja 139 - 140 sopimuskausi alkaa 1.1.2013 ja päättyy 31.12.2019 (7 vuotta)
- kohteessa 138 sopimuskausi alkaa 1.1.2013 ja päättyy 31.12.2015 (3 vuotta)
- kohteiden 137 - 140 sopimuskauden alkua voidaan tarvittaessa siirtää enintään kesäliikenteen alkuun 2013, jos liikenteen aloittamiseen ja uuden kaluston hankintaan liittyvät käytännön järjestelyt sitä vaativat
- kohteiden 137 - 140 sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon.
- kohteessa 147 sopimuskausi alkaa talviliikennekauden alkaessa 2013 ja päättyy kesäliikennekauden päättyessä 2023
- kohteen 147 sopimus voidaan irtisanoa päättymään aikaisintaan kesäliikennekauden päättyessä 2020, jos 5 vuoden jälkeen mahdollisesti tarvittavista sopimuksen tarkistuksista ei päästä neuvottelumenettelyssä sovintoon tai jos Raide-Jokerin liikenne voi alkaa ennen syksyä 2023
- kohteen 147 sopimuskauden jatkamisesta päätetään Raide-Jokeri
-hankkeen toteutusaikataulu huomioon ottaen tarvittaessa useina optiojaksoina, jotka voivat yhteensä jatkua enintään kesäliikennekauden loppuun 2028
c)
oikeuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn
d
oikeuttaa liikennepalvelut -osaston johtajan hyväksymään tarjouskilpailusta esitettyjen tarkentavien kysymysten vastaukset