Jaaha.. Linjalla 436 seisoo joka päivä matkustajia. Usein lähes tuulilasikuormaksi asti.
Kirjoitinkin:
Missään päin Helsinkiä ei ole sellaista tilannetta, että pitäisi laittaa matkustajia seisomaan, jotta kaikki mahtuu kyytiin. Täällä ei ole yksinkertaisesti sellaisia ihmisvirtoja. Jos jokin linja kulkumuodosta riippumatta ylikuormittuu, on kyseessä suunnitteluvirhe.
Eli jossain voi olla näin, mutta niin ei tarvitse olla missään.Tuo linjahan on kiertelevä linja, joka tarjoaa peruspalvelun Niipperin alueelle tunnin välein ja kiertää ja kaartaa, jotta saadaan yhteen vaunuun mahdollisimman paljon matkustajia.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:48 ----------
Kyllä on, esim. Pasilan poikittaislinjoilla, 14/18/39:llä ja jokerilinjoilla.
Näillähän on kyse siitä, että on keskitetty paljon liikennettä samaan korridoriin.
Aikaisemmin Kulosaaren sillalta tuli sentään neljä eri korridoria, kun oli lisäksi Sturenkadulle ja Helsinginkadulle (sekä tässä yhteydessä epärelevantit) Kauppatorille kulkevat bussit, mutta nekin on poistettu ja kaikki liikenne kulkee joko a) Hakaniemen kautta rautatieasemalle tai b) Teollisuuskadun ja Pasilan aseman kautta Meilahteen. (Pasilaan ja Meilahteen kulkee Vanhankaupunginlahden pohjoispuolelta kulkeva bussi, joka kuitenkin on käyttökelvoton matka-ajan takia niin pitkille matkoille kuin esimerkiksi Myllypuro - Meilahti.)
Kantakaupungin sisällä on puolestaan niin, että poikittaisliikenne on päätetty hoitaa pääasiassa bussein raitiovaunujen sijaan. Esimerkiksi Munkkiniemen ja Pasilan välillä ei tule jatkossakaan menemään raitiovaunua, mutta välillä kulkee bussiralli, jossa menee peräti 22 bussia tunnissa. Jos liikenne hoidetaan tällä logiikalla, totta kai kulkuvälineet saadaan menemään tukkoon.
Linjalla 550 on puolestaan niin, että kaikki muut Kehä I -tason yhteydet on jollain tavalla viallisia. Joko ne kulkee liian harvoin, on liian hitaita tai epävarmoja tai on enemmän tai vähemmän jonkinlaisia pätkälinjoja. Lähinnä linja 54 on toinen varteenotettava Kehä I -tason poikittaislinja. Kun muuta tarjontaa ei ole, ei ole ihmekään että ainut linja menee tukkoon. Lisäksi on syntynyt negatiivinen kierre niin että vuoroväli tihenee ainoalla linjalla koko ajan, mikä tekee siitä houkuttelevamman.
Tajusin itse siinä vaiheesta hyvin linjan 550 problematiikan, kun katselin vyöhykkeen Reittioppaasta eri matkoja, jotka ei kulje vyöhykkeen A kautta. No sehän ehdottaa suurimmassa osassa ehdotuksia linjan 550 käyttöä, jos jompikumpi määränpää vaan on Kehä I tasalla. Hyvin huomattava osa matkoista siis on sellaisia, että on nopeinta käyttää linjaa 550, vaikka se ei olekaan ainut poikittaislinja.