PL:ltä taas yllätti, kuinka he ovat tarjoneet käytettyä Euro6-kalustoa enemmän kuin mitä heillä on vapaana. He voittivat liikennettä 26:lle käytetylle VDL Citea LLE-120:lle, kun niitä on vapaana vain 10 kpl (Kuopiosta vapautuvat 201 - 210).
Jos oikein olen seurannut tilanteita, niin vapautuukohan myös Imatralta 5 kpl Euro6-busseja (#211 - 214 + joku #900-sarjalainen) vai mennäänkö siellä optiokaudelle ensi vuonna? Käytetyt VDL Citea LLE-120:t eivät ole saaneet extra kevytrakenne/energiatehokas-lisäpisteitä, joten käytännössä liikenteeseen kelpaa melkein mikä vaan Euro6.
Pöytäkirjasta selviää, että rajoittettujen kohteiden osalta Nobina olisi ollut ilmeisesti voittamassa 136 autopäivän liikenteen rajan ollessa 100 autopäivää. Automäärien perusteella pääteltynä ensimmäisenä olisi siirretty pois kohde 242 (136->131 ap.). Tämän jälkeen on kaiketi siirretty pois kohde 241 (131->103 ap.). Viimeisenä on luultavasti siiretty kohde 246 (103->56 ap.).
Rahassa mitattuna vaikutus on myös hurja. Rajoitusehdon myötä Nobinalta valahti 118 000 000 euroa liikevaihtoa muille liikennöitsijöille - 72 miljoonaa Pohjolalle ja 46 miljoonaa HelB:lle. Tämä on yli 50% siitä summasta, jonka Nobina kokonaistaloudellisesti edullisimmilla tarjouksilla ansaitsi. Todellisuudessa rajoitusehto vaikuttanee jonkin verran hinnoittelutaktiikoihin, joten asia ei ole näin yksiselitteinen.
Rajoitusehdon myötä nyt valittiin tarjouksia, joiden hintalappu sopimuskausien aikana on yhteensä 3 000 000 euroa suurempi. Tämä summa on 1% sopimusarvoista niissä kohteissa, jotka olivat rajoitusehdon piirissä ja 2,5% sopimusarvosta sellaisissa kohteissa, joissa rajoitusehtoa lopulta sovellettiin.
Kohteet 241 ja 242 olisivat viimeisimmän rajoituksen jälkeen jälleen mahtuneet Nobinan pottiin (yht. 89 ap.), mutta ne jätetty toisiksi tulleille liikennöitsijöille.
Tarjouspyynnössä on kerrottu järjestyksestä sääntö, jonka mukaan voitettuja kohteita karsitaan muille tarjoajille. Eri asia on sitten, onko tämä oikea tai reilu menetelmä pitkässä juoksussa. Mikäli kohteet 241 ja 242 olisivat jääneet Nobinan pottiin, olisi lisähintalappu 1 100 000 euroa pienempi.
------
Rajoitusehdon toimintaperiaatetta on mielenkiintoista pohdiskella hiukan talousteoreettisesti. Tähän mennessä siitä ovat hyötyneet vain kolme suurinta liikennöitsijää (Nobina, Pohjola ja HelB) ja niistä pääasiassa Pohjola ja HelB, koska Nobinalla on useimmiten ollut eniten kokonaistaloudellisesti edullisimpia tarjouksia.
Viime vuosien tarjoushintojen perusteella jakaisin HSL-liikennöitsijät kolmeen eri luokkaan: Nobina omassa luokassaan keskimäärin halvimmalla yksikkötuotantokustannuksella A. Seuraavassa luokassa ovat HelB ja Pohjola keskimääräisellä yksikkötuotantokustannuksella B, joka on suurempi kuin kustannus A. Kolmannessa luokassa keskikokoiset ja pienet liikennöitsijät keskimääräisellä yksikkötuotantokustannuksella C, joka on suurempi kuin kustannus B. Kolmannen luokan liikennöitsijät jättävät tarjouksia vain pieneen osaan kohteista ja onnistuvat voittamaan kohteita harvoin.
Rajoitusehto estää Nobinaa kasvamasta edelleen suuremmaksi toimijaksi HSL-alueella, joten pitääkseen nykyisen asemansa, oletetaan, että Nobina pyrkii edelleen hinnoittelemaan kustannukseensa A sopivalla hinnalla, jolloin maksimoidakseen/optimoidakseen voittonsa sen kannattaa tarjota lähes kaikkia kohteita, koska se mitä lopulta jää käteen näyttää olevan täysin arpapeliä. Rajoitusehdon sisältävissä tarjouskilpailuissa HelB:n ja Pohjolan kannattaakin tarjota B-hintatason sijasta lähellä C-hintatasoa olevilla hinnoilla, jolloin nämä liikennöitsijät voivat pitää lähes varmana, että ne saavat rajoituksen myötä Nobinalta jotain, mutta kuitenkin estävät pienten ja keskikokoisten yritysten saamasta liikaa. Toisin sanoen rajoitusehto todennäköisesti mahdollistaa selvästi paremmat liikevoittoprosentit sellaisille yrityksille, jotka kokonaistaloudellisesti kalliimmilla tarjouksilla voittavatkin liikennettä.
Onkin seuraavina vuosina mielenkiintoista seurata liikennöitsijöiden tilinpäätösluvuista alkavatko voittomarginaalit nousta. Toisaalta on myös mielenkiintoista seurata alkaako HSL-liikenteen hintataso nousta, jos Nobina rupeaa nostamaan hintoja. Kuitenkin tällä kierroksella seuraavaksi halvimmat tarjoukset olivat vain muutaman prosentin päässä.