HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 47/2018

VDL:n A1 on 39 istumapaikkaa ja ovet 1+2+0. A2 minimivaatimus taas on 1+2+1 ja yksi istumapaikka enemmän. Lisäksi muutama seisomapaikka taitaa olla enemmän, ero on aika pieni.

Tällä kilpailukierroksella A1:n istumapaikkavaatimus oli 31, A2:n 39 ja telibussin 47.
 
Tällä kilpailukierroksella A1:n istumapaikkavaatimus oli 31, A2:n 39 ja telibussin 47.

Olen pitemmän aikaa ihmetellyt kun istumapaikkavaatimus pienenee koko ajan. Toivottavasti ei mennä täysin siihen, että riittää kunhan bussiin mahtuu, istumapaikalla ei ole väliä. Olen vakaasti sitä mieltä, että kun suhteellisen korkeita lipunhintoja joutuu maksamaan, niin kyllä vastineeksi on saatava istumapaikka. Parin pysäkin matkat voi tietysti seistä mutta allekirjoittanut ei sellaisia tee kun jalatkin on keksitty. On suorastaan kammottavaa kun esim. Tukholmassa on kantakaupunkilinjoilla joissain busseissa vain 28 penkkiä, toivottavasti ei meillä mennä siihen.
 
Muuttuuko linjan 551N linjatunnus vaan linjatunnukseksi 108N? Mietin sitä, että jos kolminumeroiset keskustasta lähtevät, Munkkiniemen kautta menevät linjat on 206, 212, 213 ja 280, oikeastaan 2:lla alkava linjatunnus olisi loogisin. Jos taas perustetaan Länsiväylän kautta kulkeva yölinja Aalto-yliopistolle on se puolestaan kyllä hyvä juttu.
 
Olen pitemmän aikaa ihmetellyt kun istumapaikkavaatimus pienenee koko ajan. Toivottavasti ei mennä täysin siihen, että riittää kunhan bussiin mahtuu, istumapaikalla ei ole väliä. Olen vakaasti sitä mieltä, että kun suhteellisen korkeita lipunhintoja joutuu maksamaan, niin kyllä vastineeksi on saatava istumapaikka. Parin pysäkin matkat voi tietysti seistä mutta allekirjoittanut ei sellaisia tee kun jalatkin on keksitty. On suorastaan kammottavaa kun esim. Tukholmassa on kantakaupunkilinjoilla joissain busseissa vain 28 penkkiä, toivottavasti ei meillä mennä siihen.
Joukkoliikenne on täälläpäin aika halpaa. Siihen on aika nihkeää vedota.

Sitä pitäs miettiä rohkeammin millaista kalustoa millekin linjalle kannattaa laittaa. Jos linja menee väenpaljoudesta tukkoon, ei kannata unelmoida istumapaikoista. Kannattaisi unelmoida siitä, että kaikki matkustajat mahtuvat aina kyytiin ja kyyti etenee nopeasti ja luotettavasti vaikka se olisi täyteen ahdettu. Se saavutetaan seisomapaikoilla ja leveillä käytävillä.

Istumapaikoille on paikkansa pitkillä linjoilla joilla matkustajat eivät vaihdu joka toinen pysäkki. Moni linja on tälläinen, mutta kaikki eivät ole. On täällä suosittujakin linjoja, jotka ansaitsevat niille suunnitellun kaluston.
 
Joukkoliikenne on täälläpäin aika halpaa. Siihen on aika nihkeää vedota.

Sitä pitäs miettiä rohkeammin millaista kalustoa millekin linjalle kannattaa laittaa. Jos linja menee väenpaljoudesta tukkoon, ei kannata unelmoida istumapaikoista. Kannattaisi unelmoida siitä, että kaikki matkustajat mahtuvat aina kyytiin ja kyyti etenee nopeasti ja luotettavasti vaikka se olisi täyteen ahdettu. Se saavutetaan seisomapaikoilla ja leveillä käytävillä.

Istumapaikoille on paikkansa pitkillä linjoilla joilla matkustajat eivät vaihdu joka toinen pysäkki. Moni linja on tälläinen, mutta kaikki eivät ole. On täällä suosittujakin linjoja, jotka ansaitsevat niille suunnitellun kaluston.

Onneksi järjestän menoni niin, etten tunge täysinäisimpiin kulkuneuvoihin, esimerkkinä terminaaleissa annan täysinäisimpien vaunujen mennä.
 
Kohde 246

224 Leppävaara - Karakallio - Kauniainen - Kuurinniitty - Espoon keskus - Tuomarila


Osaako joku sanoa miksi HSL kilpailutti jo nyt uudelleen linjan 224, jota Korsisaari ehti liikennöitsemään vain elokuusta 2016 lähtien? Eli käytännössä linja tuli jo 2 vuoden jälkeen uudelleen kilpailutettavaksi, onko normaalia? Olin kuvitellut että siinä oli paljon pidempi optio / sopimus? Uteliaisuuttani kyselen koska kohtuullisen (HSL-alue) pieni yritys hankki 7-8 uutta Ivecoa tuota yhtä linjaa varten ja 2 vuoden päästä HSL antaa lähtöpassit. Ei kovinkaan pitkäjänteistä touhua tämä HSL:n touhu, IMO.
 
Kohde 246

224 Leppävaara - Karakallio - Kauniainen - Kuurinniitty - Espoon keskus - Tuomarila


Osaako joku sanoa miksi HSL kilpailutti jo nyt uudelleen linjan 224, jota Korsisaari ehti liikennöitsemään vain elokuusta 2016 lähtien? Eli käytännössä linja tuli jo 2 vuoden jälkeen uudelleen kilpailutettavaksi, onko normaalia? Olin kuvitellut että siinä oli paljon pidempi optio / sopimus? Uteliaisuuttani kyselen koska kohtuullisen (HSL-alue) pieni yritys hankki 7-8 uutta Ivecoa tuota yhtä linjaa varten ja 2 vuoden päästä HSL antaa lähtöpassit. Ei kovinkaan pitkäjänteistä touhua tämä HSL:n touhu, IMO.

Linja 224 (kohde 217) jouduttiin kilpailuttamaan erikseen ajanjaksolle 8/2016 - 8/2019, koska Leppävaaran liiityntälinjojen kohteen 130+131 suoritemäärä sopimuskauden aikana oli kasvanut niin paljon, ettei tuota aiemman linjan 51 korvannutta linjaa 224 voitu sisällyttää kyseiseen kohteeseen. Sopimuskauden pituus sovitettiin alunperinkin yhteen kohteen 130+131 sopimuskauden päättymisen kanssa, jotta linjojen sijoittaminen samaan kohteeseen olisi seuraavassa kilpailutuksessa mahdollista. Liikennöitsijät ovat kohteen 217 tarjousta laskiessaan olleet tietoisia lyhyehköstä sopimuskaudesta.
 
Korsisaarella nuo autot jatkavat todennäköisesti Nurmijärven liikenteeseen, jossa matalat Euro6-bussit eivät todellakaan olisi haitaksi.
 
Korsisaarella nuo autot jatkavat todennäköisesti Nurmijärven liikenteeseen, jossa matalat Euro6-bussit eivät todellakaan olisi haitaksi.
Ihmettelisin suuresti jos menee. Kaiketi ely on edellyttänyt näin uusiin autoihin turvavyöt joita noissa katureissa ei ole.
Enpä äkkiseltään keksi noille mitään hommia, ainakaan kaikille, sitten kun 224:lta vapautuvat. Vaan eikös korsille joku kohde mennyt tässä viimeisimmässä jättikilpailussa...
 
Ihmettelisin suuresti jos menee. Kaiketi ely on edellyttänyt näin uusiin autoihin turvavyöt joita noissa katureissa ei ole.
Enpä äkkiseltään keksi noille mitään hommia, ainakaan kaikille, sitten kun 224:lta vapautuvat. Vaan eikös korsille joku kohde mennyt tässä viimeisimmässä jättikilpailussa...

Tässä kilpailussa Korsisaarelle meni kohde 254 eli Tuusulan linjat 961-961B, joten ehkä niille olisi siellä jotain käyttöä
 
Ihmettelisin suuresti jos menee. Kaiketi ely on edellyttänyt näin uusiin autoihin turvavyöt joita noissa katureissa ei ole.
Enpä äkkiseltään keksi noille mitään hommia, ainakaan kaikille, sitten kun 224:lta vapautuvat. Vaan eikös korsille joku kohde mennyt tässä viimeisimmässä jättikilpailussa...

Nurmijärven kilpailussa turvavyöt edellytetiin vain vuoroille, jotka kuljettavat "enimmäkseen lapsia tai koululaisia". Eli eiköhän katurit saa Nurmijärvelle sijoitettua - ja tarvittaessa vaikka vaihtaa penkit, jos ei muu auta.

Korsisaari tarjosi voittamaansa HSL-kohteeseen kokonaan uutta kalustoa, jonka kalustopisteet on paremmat kuin noilla Ivecoilla, joten sinne niitä ei voi laittaa.
 
Elokuusta lähtien Leppävaaran asema onkin sit suurimmaks osaks Pohjolan liikenteen valtakuntaa, mikä on mielestäni varsin hyvä muutos, kun se on ollut jo vuosia Nobinan valtakuntaa.
 
Takaisin
Ylös