HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Minkä takia HSL ei kelpuuta käytettyjä nivelbusseja väliaikaiskalustoksi 570:lle niitä Helbin uusia sähköniveliä odottaessa? se olisi myös kuljettajien näkökulmasta hyvin toimiva ratkaisu jolloin he pääsisivät harjoittelemaan nivelbussin hallintaa käytetyillä nivelillä ennen uusien nivelien saapumista. Ne TKL:ltä hiljattain poistuneet pari Solarista olisivat sopineet mainiosti Helbille väliaikaiskalustoksi uusien nivelien saapumiseen asti. Tai jos ois ollut tarvetta useammalle, ois myös varmasti Ruotsistakin löytynyt moni hyvä yksilö...
 
Minkä takia HSL ei kelpuuta käytettyjä nivelbusseja väliaikaiskalustoksi 570:lle niitä Helbin uusia sähköniveliä odottaessa? se olisi myös kuljettajien näkökulmasta hyvin toimiva ratkaisu jolloin he pääsisivät harjoittelemaan nivelbussin hallintaa käytetyillä nivelillä ennen uusien nivelien saapumista. Ne TKL:ltä hiljattain poistuneet pari Solarista olisivat sopineet mainiosti Helbille väliaikaiskalustoksi uusien nivelien saapumiseen asti. Tai jos ois ollut tarvetta useammalle, ois myös varmasti Ruotsistakin löytynyt moni hyvä yksilö...

Eiköhän sekä HSL:n että Helsingin Bussiliikenteen intressi ole käyttää olemassaolevia autoja väliaikaisen sopimuksen ajan, kun niitä on konsernissa ylimääräisenä. Nivelet hommataan sitten, kun sopimus sen edellyttää. Toisin sanoen, ei osteta autoja turhaan ostamisen ilosta.
 
Eiköhän sekä HSL:n että Helsingin Bussiliikenteen intressi ole käyttää olemassaolevia autoja väliaikaisen sopimuksen ajan, kun niitä on konsernissa ylimääräisenä. Nivelet hommataan sitten, kun sopimus sen edellyttää. Toisin sanoen, ei osteta autoja turhaan ostamisen ilosta.

Paitsi että ne TKL:n entiset Scalat eivät tulleet KA-konsernin sisältä. Yhtä hyvinhän Helb ois voinut hommata TKL:ltä niiden lisäks ne pari saman ikäistä nivel-Solarista.
 
Paitsi että ne TKL:n entiset Scalat eivät tulleet KA-konsernin sisältä. Yhtä hyvinhän Helb ois voinut hommata TKL:ltä niiden lisäks ne pari saman ikäistä nivel-Solarista.

No joo, kaikkea C-tyypin kalustoa ei ollut ylimääräisenä konsernissa. Mutta, kuten aiemmin totesin, ei osteta ostamisen ilosta, nuo Scalat saatiin varsin edullisesti ja täyttävät vaatimukset, Solaristen kohdalla olisi voinut olla toisin, mutta nehän eivät olleet edes myytävänä tuossa kaupassa.
 
Paitsi että ne TKL:n entiset Scalat eivät tulleet KA-konsernin sisältä. Yhtä hyvinhän Helb ois voinut hommata TKL:ltä niiden lisäks ne pari saman ikäistä nivel-Solarista.
Solaris-nivelet eivät liene mikään järkiostos. #80 taitaa olla vielä ehjä mutta käsittääkseni #76:sta hajosi jo kone ja poistettiin joskus keväällä.
 
Tai sitten pitää tehdä enemmän tätä pyöritystä, jota ainakin Jyväskylässä on tehty jo vähän: sinne tulee Kuopiosta Kabuseja ja sitten taas sieltä ex-HelB:ejä palautetaan HelB:lle. Riittääpä maalareilla hommia.

Tämä kilpailukohde määriteltiin ennen koronaa, joten liikenne alkaa varmasti selvästi suppeampana kuin mitä se kilpailutettiin. Myös HelB:n muista kohteista on vähennetty liikennettä, joten muualta konsernista ei tarvita lähellekään sitä 46:tta korvaavaa 2-akselista, mitä kohteeseen on alun perin tarjottu uusia 2-akselisia.

Runkolinjaniveliäkin korvaamaan riittää varmaan ne telit, jotka on jo nyt oransseina, koska säästöjen vuoksi 550:n automäärä on kasvanut kilpailutuksesta vain yhdellä pitkistä poikkeusreiteistä huolimatta (ja sinne on kuitenkin sopimuskauden aikana tullut neljä uutta) ja 560:lla taas kalustotarve vähenee elokuusta alkaen.


Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuinka paljon autoja Helb lopulta tarvitsee. Maakunnissa noita Ex-Helbläisiä tai muitakaan sopivia autoja ei vain taida kauheasti olla jäljellä.

Kalustolistoja kun tutkii voidaan todeta seuraavaa ja lähdetään siitä että Helsinkiin ei tulisi VDL:ä, Kabusseja eikä teliautoja:

Porvoo: Jäljellä lähinnä L94-Scaloja ja yksi uudempi. Ei kai näitä enää helsinkiin?

Lahti: 5 kpl 2011-mallisia Helb-taustaisia Scaloja.

Jyväskylä: 4 kpl Volvo 8700, 3kpl 06-Scalaa joilla Helb tausta. 6 kpl Norjalais-8700:a. Sitten toki 4kpl kaksiakselisia Citywidejä, mutta näiden uskon jäävän Jyväskylään.

Kuopio: Ei mitään

Rauma: Ei mitään

Oulu: Kymmenkunta KUB-Scalaa joista ainakin 3 ellei 4 on tullut juuri Jyväskylästä, joten olisi outoa jos ne samantien lähtisivät Hkiin.
 
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuinka paljon autoja Helb lopulta tarvitsee. Maakunnissa noita Ex-Helbläisiä tai muitakaan sopivia autoja ei vain taida kauheasti olla jäljellä.

HelB:llä lienee syksyllä HSL-liikennettä n. 315 - 320 auton verran, joten 10 %:n vara-automäärällä autotarve olisi n. 350 autoa. Kun laskuista jättää kaasubussit pois, lienee HelB:llä jo maakunnista siirretyt ja TKL:ltä ostetut autot huomioiden n. 360 autoa, joten enempää ei ehkä tarvitakaan. Tuolla 360 autolla riittäisi jo reilummin vara-autoja Linkkereiden ja raskaaseen ajoon joutuvan vanhemman kaluston sijaistamiseksi.
 
31.1.2020 HelB:llä oli 305 auton liikenne ja 347 bussia. Ilmeisesti kaasubussien ja Linkkereiden takia vara-autoja on oltava vähän enemmän kuin 10%.

Tällä hetkellä mun laskuissa HelB:llä on kevätkaudella linjalla olleita busseja 350 kpl, joista 15 kaasuja (13 MAN:ia ja 2 Scaniaa). Muualta on tähän mennessä tullut 21 bussia, jotka eivät vielä ole olleet linjalla (7 TKL, 3 Porvoon Liikenne, 2 Linkkeriä, ex-HelB:t 610 - 612, 701, 702 ja 1113 - 1116). Jos kaasubussit lähtevät pois mutta Linkkerien takia vara-autoja tarvitaan enemmän kuin 10%, niin jonkin verran tarvittaisiin vielä lisäkalustoa. Siihen esim. noi Jyväskylän ex-HelB:t ja/tai ex-norjalaiset riittäisi hyvin.

Ehkä siis koronasäästöt pelasti HSL-alueen Kabuseilta :) Kohtahan se nähdään.
 
Maalarilla tai teipparilla on ollut tosiaan hommia, HelB 1113 näkyy olevan HSL-väreissä.
 
Runkolinjaniveliäkin korvaamaan riittää varmaan ne telit, jotka on jo nyt oransseina, koska säästöjen vuoksi 550:n automäärä on kasvanut kilpailutuksesta vain yhdellä pitkistä poikkeusreiteistä huolimatta (ja sinne on kuitenkin sopimuskauden aikana tullut neljä uutta) ja 560:lla taas kalustotarve vähenee elokuusta alkaen.

Mikähän 560:n autotarvetta vähentää, kun talviaikataulujen mukaan reitti kulkee edelleen Honkasuolle ja 8min vuorovälikin näyttäisi jatkuvan aamuruuhkassa yhdestä suunnasta melkein kierrosajan verran, ja toisesta puolisen tuntia?

Samoin myös auto 1114 on maalattu. Mutta ei ollut HSL/HelB-logoja vielä teipattu kun sen viimeksi näin.

Eivätkos nämä ole kylkinumerosta huolimatta vuodelta 2010, eli niitä ei olisi pakko maalata HSL-vareihin?
 
Mikähän 560:n autotarvetta vähentää, kun talviaikataulujen mukaan reitti kulkee edelleen Honkasuolle ja 8min vuorovälikin näyttäisi jatkuvan aamuruuhkassa yhdestä suunnasta melkein kierrosajan verran, ja toisesta puolisen tuntia?
Koronasäästöt kuten aika monella muullakin linjalla. Noin pitkällä linjalla yhden auton vähennys vaikuttaa keskimääräiseen vuoroväliin luokkaa 20-30 sekuntia ja mahdollinen ajoajan nopeutuminen voi vielä hieman vähentää vaikutusta, joten kovin dramaattista palvelutason heikennystä ei ole luvassa.
 
Koronasäästöt kuten aika monella muullakin linjalla. Noin pitkällä linjalla yhden auton vähennys vaikuttaa keskimääräiseen vuoroväliin luokkaa 20-30 sekuntia ja mahdollinen ajoajan nopeutuminen voi vielä hieman vähentää vaikutusta, joten kovin dramaattista palvelutason heikennystä ei ole luvassa.

Kyseisellä linjalla on kuitenkin saattanut varsinkin talvisin joskus nähdä jopa kolme bussia lähes peräkkäin, vaikka linjan vuoroväli ei ole ihan hurjan tiheä ja tällöin linjan palvelutaso ja luotettavuus on ollut aika heikkoa. Monesti on tuntunut, että linja tarvitsisi ennemminkin pidemmät kääntöajat. Toki linjaa ei ole esim. Rastilassa tahdistettu metroon (vaikka on ainoa liityntälinja kyseiseltä asemalta Vuosaaren asukkaille), joten sinänsä aikataulun epäluotettavuudella on vähemmän merkitystä ja joskus siitä voi jopa hyötyä.
 
Eivätkos nämä ole kylkinumerosta huolimatta vuodelta 2010, eli niitä ei olisi pakko maalata HSL-vareihin?
Tuon erän Scalat olivatkin alunperin HelB:n omissa väreissä, Helsingissä yhtäjaksoisesti pysyneet yksilöt ovat edelleenkin. Kyseinen 1113 ehti olla muutaman vuoden Jyväskylässä, ja sillä oli siellä Linkki-värit. Helsinkiin paluu sitten muutti tilannetta ja uudet värit oli joka tapauksessa saatava. Myös 613 - 615, samoin 712 sekä 1014 ja 1015 saivat jo aiemmin HSL-värit, vaikka alun perin niissäkään ei sellaisia ollut ollut. Ojankoa varten ilmeisesti lyhytaikaiseen käyttöön ajateltuihin jo varsin ikääntyneisiin autoihin 610 - 612 sekä 626 - 628 näköjään tyydyttiin maalaamaan vain valkoinen pohjaväri, jonka päälle on merkitty tarvittavat tunnukset.
 
Takaisin
Ylös