HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Markkinaoikeuden ratkaisuissa ei näy, että asiaa olisi vielä käsitelty. Itse olen käsityksessä, että HelB:n kanssa on tehty väliaikainen sopimus siihen asti, että markkinaoikeus antaa ratkaisunsa ja ko. ratkaisun perusteella tehty uusi sopimus voi aikanaan alkaa. Väliaikaista sopimusta liikennöitäisiin myös väliaikaiskalustolla ja odotettavissa on mm. Kabusta sekä TKL:n 200- ja 600-sarjojen Scaloja :)

Onko TKL siis luopumassa kaikista Scaloistaan? se firma on kyllä todella ”Volvoistunut” tänä päivänä. Ja entäs sit nivelet? tuleekohan sinne jotain vanhoja ruotsalaisia niveleitä tilapäiskalustoksi?
 
Väliaikaista sopimusta liikennöitäisiin myös väliaikaiskalustolla ja odotettavissa on mm. Kabusta sekä TKL:n 200- ja 600-sarjojen Scaloja :)
Näinköhän kuitenkaan? Aikaakin on vielä vuosi ja jos ratkaisu tosiaan tuli näin nopeasti niin sittenhän kaikki menee kuin on suunniteltu.
Mitä tulee mahdollisiin väliaikaisbusseihin, niin en välttämättä oikein usko noihin mainittuihin. Kabuseista en tosin tiedä, nekin vanhenevat kovaa vauhtia. TKL:n 600-sarja on jo kuopattu viimeistä yksilöä myöten ja 200-sarjan telit alkavat olla rempattuja lukuunottamatta varsin heikossa hapessa. Jos Tampereelta pitäis tilapäiskalustoa haalia niin tarjolla vois olla parempaakin, esim. Länskärin Volvoja joita jää taas yli ensi kesänä kun Kangasala ja Lempäälä siirtyy PTL:lle.
 
Markkinaoikeuden ratkaisuissa ei näy, että asiaa olisi vielä käsitelty. Itse olen käsityksessä, että HelB:n kanssa on tehty väliaikainen sopimus siihen asti, että markkinaoikeus antaa ratkaisunsa ja ko. ratkaisun perusteella tehty uusi sopimus voi aikanaan alkaa. Väliaikaista sopimusta liikennöitäisiin myös väliaikaiskalustolla ja odotettavissa on mm. Kabusta sekä TKL:n 200- ja 600-sarjojen Scaloja :)

Kyseessä on nimenomaan väliaikainen sopimus. Jos markkinaoikeus päätyy Helbin kannalta negatiiviseen ratkaisuun niin tuleeko kohteesta uusi kilpailutus vai päätyykö se automaattisesti toiseksi tulleelle Nobinalle?
 
Jos markkinaoikeus päätyy Helbin kannalta negatiiviseen ratkaisuun niin tuleeko kohteesta uusi kilpailutus vai päätyykö se automaattisesti toiseksi tulleelle Nobinalle?

Siinä tapauksessa HSL voi päättää, haluaako se tehdä sopimuksen toiseksi tulleen kanssa vai kilpailuttaa kohteen uudestaan.
 
Siinä tapauksessa HSL voi päättää, haluaako se tehdä sopimuksen toiseksi tulleen kanssa vai kilpailuttaa kohteen uudestaan.

Väliaikainen sopimus viitannee siihen että HSL on valmistautunut kohteen mahdolliseen uuteen kilpailutukseen, koska oletan että markkinaoikeuden ratkaisu tulee ennen 8/21 ja toiseksi tulleella Nobinalla olisi riittävästi nykyistä kalustoa aloittaa liikenne lyhyellä varoitusajalla. Väliaikaisella sopimuksella HSL varmistaa liikenteen aloituksen ja voi kilpailuttaa kohteen uudestaan. Samalla voi tehdä pakettiin mahdollisia säästötoimenpiteitä koronaan liittyen.
 
Viimeksi muokattu:
Väliaikaista sopimusta liikennöitäisiin myös väliaikaiskalustolla ja odotettavissa on mm. Kabusta sekä TKL:n 200- ja 600-sarjojen Scaloja :)

Näin tänään Lahdessa Nysse-värisen Scala-telin nro 266 ja Bussikirjasto kertookin jo useamman TKL:n 200-sarjan Scalan uudeksi sijoituspaikaksi Helsingin Bussiliikenteen.
 
Siinä tapauksessa HSL voi päättää, haluaako se tehdä sopimuksen toiseksi tulleen kanssa vai kilpailuttaa kohteen uudestaan.

Mistä muuten johtuu, että HSL:n on pakko kilpailuttaa tää kohde nyt taas uudestaan eikä perinteiseen tapaan, että kun liikennöitsijä voittaa kohteen, niin kohde on voitettu ja liikennöitsijä aloittaa kohteen ajamisen sopimuskauden alkaessa ja asia pihvi? kun sopparihan jouduttiin keskeyttämään kesällä, jonka jälkeen HelB sai pitää sen? minkä takia ei ole edelleenkään varma että HelB on voittanut kohteen itelleen ja that's it?
 
Takaisin
Ylös