HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

Karttakuvan perusteella 14 on jo niin lähellä 24:n reittiä, että eiköhän sen voi vetää Seurasaaren kautta ja lakkauttaa 24 kokonaan. 16 voidaan vetää Rautatientorilta Hietaniemeen silloin kun tarvitsee.

Tuo olisi järkevä ratkaisu mutta tuskinpa Hösseli siihen suostuu. Mutta kyllä siinä kalustossa säästettäisiin.
 
Yks säästökohde myös voisi olla linja 89. Yliskylästä muille Laajasalon linjoille on noin 1-2 km matka ja 89:n reittiä kulkee myös 85B, toinen vaihtoehto on että 85B lopetetaan ja 89 säästetään. (85B on periaatteessa pitempi versio 89:stä) 85B myös menee joka päivä.
 
Viimeksi muokattu:
Yks säästökohde myös voisi olla linja 89. Yliskylästä muille Laajasalon linjoille on noin 1-2 km matka ja 89:n reittiä kulkee myös 85B, toinen vaihtoehto on että 85B lopetetaan ja 89 säästetään. (85B on periaatteessa pitempi versio 89:stä) 89B myös menee joka päivä.

89 vie ruuhkassa suunnilleen 2 autoa. 85B ei kulje samaan aikaan, kuin 89, vaan korvaa sen hiljaisina aikoina. Ei se 89:n lakkautus paljoa auttaisi. Vai ehtisikö 85 ajaa vaikka joka toisen vuoron Yliskylän kautta nykyisillä automäärillä?
 
89 vie ruuhkassa suunnilleen 2 autoa. 85B ei kulje samaan aikaan, kuin 89, vaan korvaa sen hiljaisina aikoina. Ei se 89:n lakkautus paljoa auttaisi. Vai ehtisikö 85 ajaa vaikka joka toisen vuoron Yliskylän kautta nykyisillä automäärillä?
Ei Yliskylästä ole kamalan pitkä kävelymatka muille Laajasalon liityntälinjoille. Ja kai joka toinen 85 voisi ajaa Yliskylän kautta B-vuoroina.
 
Viimeksi muokattu:
Karttakuvan perusteella 14 on jo niin lähellä 24:n reittiä, että eiköhän sen voi vetää Seurasaaren kautta ja lakkauttaa 24 kokonaan. 16 voidaan vetää Rautatientorilta Hietaniemeen silloin kun tarvitsee.

Karttakuvan perusteela voi vetää, mutta kun otetaan huomioon, mistä ja minne suuret matkustajamäärät kulkevat, niin aikaa vievä mutka ei ole järkevä.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:20 ----------

Ja hyvä näin, koska 39:n reitin varrella rakennetaan lisää ja matkustajamäärät kasvavat. (Jollei korona halvaannuta maailmaa pysyvästi.) Jos A-juna kulkisi tiheämmin, luultavasti nykyistä useampi 39:n matkustaja vaihtaisi siihen Pitäjänmäen asemalla. Silloin 39:n matkustajakapasiteettia vapautuisi Pitäjänmäen asemalta keskustaan päin.

Korona jatkuessaan vaikuttaa tähän Helsingin tiivistämisvimmaan, joka on saanut jo uskonnollisen hurmoksen piirteitä. Osalla sujuu etätyökin niin hyvin että kohta nähdään Koronan vaikutus Helsingin asuntojen kysyntään ja edelleen hintoihin. Pitkässä juoksussa myös joukkoliikenteen suunnitteluun.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:24 ----------

Itsekin tykkään useasti vaihtaa 39:stä A-junaan, mutta olen kuullut että tiiviimmille A-junan vuoroille ei ole riittävästi käyttäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Karttakuvan perusteela voi vetää, mutta kun otetaan huomioon, mistä ja minne suuret matkustajamäärät kulkevat, niin aikaa vievä mutka ei ole järkevä.


Seurasaaren portin kautta ajaminen ei siis vie enempää aikaa. Sieltä ei ole ajettu sen takia, että reitti on kaupunkirakenteellisesti syrjässä. 14 Seurasaaren sillalle ja jokin Rautatientorille päättyvä bussi Hietaniemeen talvella niinä kellonaikoina kun on tarvetta + kesällä koko ajan toimisi varsin hyvin.
 
Seurasaaren portin kautta ajaminen ei siis vie enempää aikaa. Sieltä ei ole ajettu sen takia, että reitti on kaupunkirakenteellisesti syrjässä. 14 Seurasaaren sillalle ja jokin Rautatientorille päättyvä bussi Hietaniemeen talvella niinä kellonaikoina kun on tarvetta + kesällä koko ajan toimisi varsin hyvin.

Näkeehän tuon kartastakin että sitä ei mitenkään voi ajaa samassa ajassa kuin Paciuksenkatua suoraan. Lisäksi on 5-10 muuta syytä , miksi sieltä kautta ei pidä ajaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:35 ----------

Tässä kartta kilpailukierroksen aineistosta. Kampista mennään Pohjoisen Rautatiekadun, Meklun ja Linnankoskenkadun kautta Paciuksenkadun eteläpäähän.
Näytä liitetiedosto 3026

Kuten kuvasta näkyy suunnitellulla 14 linjalla on vain kaksi vähän haastellisempaa mutkaa. Muuten linja on varsin suora ja muodostunee toimivaksi. Kait siinä muutama palaveri ja tutkimus on tehty ennenkuin ratkaisuun on päädytty.
 
Viimeksi muokattu:
Korona jatkuessaan vaikuttaa tähän Helsingin tiivistämisvimmaan, joka on saanut jo uskonnollisen hurmoksen piirteitä. Osalla sujuu etätyökin niin hyvin että kohta nähdään Koronan vaikutus Helsingin asuntojen kysyntään ja edelleen hintoihin. Pitkässä juoksussa myös joukkoliikenteen suunnitteluun.
Helsingin tiivistäminen itseisarvoisesti on pöljää, mutta vielä emme tiedä kuinka paljon korona ja tulevat virukset muuttavat maailmaa. Ainakin jonkin verran muuttavat, se on selvä.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:07 ----------

Itsekin tykkään useasti vaihtaa 39:stä A-junaan, mutta olen kuullut että tiiviimmille A-junan vuoroille ei ole riittävästi käyttäjiä.

Vuorolla ei voi olla käyttäjiä, jos sitä ei ole olemassa. A-junan tapauksessa luulen tarjonnan lisäämisen myös lisäävän kysyntää.

Jokerista junaan vaihtaminen raidejokerin myötä loppuu ainakin Mäkkylässä. Pitäjänmäellä pitää kävellä toisesta suunnasta ja pidempi matka. Varmaan vaihtaminen tuolla suunnalla keskittyy Huopalahteen ja Leppävaaraan, koska jos missaa Pitäjänmäessä A-junan, seuraavaa joutuu yleensä odottamaan liian kauan ja se vähentää vaihtohaluja Pitäjänmäessä.

Toki kaikki A-junan käyttäjät eivät ole bussista vaihtavia ja Mäkkylä taitaa olla hiljaisin asema. Pitäjänmäelle ja Valimolle soisin kyllä nykyistä paremman palvelutason.
 
Karttakuvan perusteela voi vetää, mutta kun otetaan huomioon, mistä ja minne suuret matkustajamäärät kulkevat, niin aikaa vievä mutka ei ole järkevä.

Suuret matkustajamäärät noilta alueilta kulkevat jatkossa 5 minuutin välein kulkevilla runkolinjoilla 18, 39 ja 200.
 
Näkeehän tuon kartastakin että sitä ei mitenkään voi ajaa samassa ajassa kuin Paciuksenkatua suoraan. Lisäksi on 5-10 muuta syytä , miksi sieltä kautta ei pidä ajaa.

Reittioppaan datan perusteella molemmat menee samassa ajassa. 14 ajaa Topeliuksenkadun ja Linnankoskenkadun risteyksestä Munkkiniemen aukiolle 4 - 10 minuutissa ja 24 päätepysäkilleen 3 - 5 minuutissa. Ainut, josta ei ole dataa, on 0.6 km pätkä 24:n päätepysäkiltä Ramsaynrantaan mutta tuohon väliin tuskin menee ylettömästi aikaa. Siitä Munkkiniemen aukiolle menee aina 1 minuutti linjoilla 108N ja 552. Käytännössä nopeimmalla vuorolla menisi odotusarvoisesti sellainen 6 minuuttia ja hitaimmalla 8 minuuttia Topeliuksenkadun ja Linnankoskenkadun risteyksestä Munkkiniemen aukiolle.

Seurasaaren reitti voi jopa olla nopeampi, kun otetaan huomioon, että 14:n hitailla vuoroilla, joita rajoittaa enemmän Paciuksenkadun liikennevalot ja useammat pysähtelyt bussipysäkeille, menee enemmän matkustajia kuin nopeilla vuoroilla, joita rajoittaa enemmän Seurasaarentien ja Tamminiementien geometria.
 
Seurasaaren reitti voi jopa olla nopeampi, kun otetaan huomioon, että 14:n hitailla vuoroilla, joita rajoittaa enemmän Paciuksenkadun liikennevalot ja useammat pysähtelyt bussipysäkeille, menee enemmän matkustajia kuin nopeilla vuoroilla, joita rajoittaa enemmän Seurasaarentien ja Tamminiementien geometria.

Uskallan väittää, että ruuhka-aikana Seurasaaren kautta kiertäminen on hitaampaa, jos Ramsaynranta on edelleen yhtä tukossa ko. aikoina kuin vuosi sitten. Kävelyvauhtia mennään Munkan aukion liikennevaloista pääsyyn asti. Muutenhan reittimuutos kuulostaa oikein pätevältä.
 
Toinen seikka 24 ja 14 yhdistämisessä ajoajan lisäksi on miten Pajamäkeläiset kokevat reitin Seurasaaren kautta. Vaikka reitti ei todellisuudessa olisi hitaampi se saatetaan reitin syjäisyyden takia kokea sellaisena ja kohdata vastustusta. Muutenkin sielläpäin on nyt ruvettu vastustamaan vähän joka muutosta, ja syitä vastustamiselle keksitään ennakoiden. Esimerkiksi Vihdintien pikaratikan vasatustaminen koska se kuulemma veisi pois kaikki bussit Pajamäen sisälle, vaikka bussimuutoksista ei ole päätöstä saati sitten luonnosta.

Uskallan väittää, että ruuhka-aikana Seurasaaren kautta kiertäminen on hitaampaa, jos Ramsaynranta on edelleen yhtä tukossa ko. aikoina kuin vuosi sitten. Kävelyvauhtia mennään Munkan aukion liikennevaloista pääsyyn asti. Muutenhan reittimuutos kuulostaa oikein pätevältä.

Komppaan myös tätä. Viime syksynä 552:lla paljon kulkeneena voin sanoa, että sai katsella kun Paciuksenkadulta kääntyvät saivat useampaan kertaan vihreän Huopalahdentielle ennen kuin oma bussi pääsi risteyksen yli.
 
Viimeksi muokattu:
Jos olisi noin nerokas tuo 14 vetäminen Seurasaaren kautta, niin on olemassa syy, miksi se on skipattu 14 uutta reittiä suunniteltaessa. Tai onko sitä kuinka monen kokouksen ja tutkimuksen kanssa harkittu kuinka pitkään. Foorumilla on joukkoliikenteen suunnittelun ammattilaisia ja saanemme kohta tietää, miksi ajetaan Paciuksenkatua suoraan.
 
Takaisin
Ylös