HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

Jo on aikoihin eletty - 45-istumapaikkaisia nivelbusseja. Kuinkahan monen metrin edestä näissä menee sisätilakapasiteettia akuille...
 
Jo on aikoihin eletty - 45-istumapaikkaisia nivelbusseja. Kuinkahan monen metrin edestä näissä menee sisätilakapasiteettia akuille...

Kehitys kehittyy, 47 paikkaisesta Scalasta 45 paikkaiseen niveleen!
 
Kiitos HSL:lle Helsingin turhimman bussilinjan, linjan 17, kuoppaamisesta. Johan se lähes vuosikymmenen ehti pyöriä ympyrää muutaman matkustajan maksimikuormalla mitä reittiä milloinkin - siitäkin huolimatta, että Kruununhaan mammojen suora bussiyhteys Vironniemen terveysasemalle on kyllä katkennut linjan 17 lukuisten reittimuutosten myötä jo vuosia sitten.

Aikanaan vanhan kunnon h17:n (Merikatu-Pasila) vakikäyttäjänä on toki hankala hahmottaa Ullanlinnan ja Kaivopuiston alueen bussiliikenteen täydellistä poistumista, mutta kyllä aika on toki ajanut näistä 20 minuutin välein ahtailla kaduilla ajettavista linjoista jo ohi. Toista se oli aikanaan kun oli varaa huristella 17:lla alle 10 minuutin vuoroväleillä.

Toivottavasti bussilliikennettä ei näille kaduille enää koskaan palauteta. Samalla olisi syytä käydä läpi kaikki eteläisen Helsingin käytöstä poistetut pysäkit Bulevardilla, Uudenmaankadulla, Korkeavuodenkadulla, Kapteeninkadulla, Tehtaankadulla jne. (joita muuten riittää), jotka vievät turhaa tilaa parkkipaikoilta, ja muuttaa nämä asukaspysäköintipaikoiksi. Mielellään samalla vimmalla, kuin asukaspysäköintipaikkoja muutetaan pyörätelineiksi.
 
Kiitos joboolle uusimpien vaiheiden noteeraamisesta. Kokous pidetään 14.4.2020.

17 lakkauttaminen ja linjan 24 reittimuutos.
Tarjouskilpailun 51B/2020 järjestäminen.

Kaksi linjaa Merikadulle tuntuikin vähän liialta, mutta tällainen suunnnanmuutos yllättää.

Mitenköhän paikallinen seura, joka sai ratikan jatkon torpattua juuri tuonne suhtautuu nyt tähän kun Kirurgin eteläpuolelta loppuu viivasuora linja keskustaan. Kokevatko, että on kostoa siitä, että torppasivat ratikan, vai huomaavatko edes?
 
Kiitos HSL:lle Helsingin turhimman bussilinjan, linjan 17, kuoppaamisesta. Johan se lähes vuosikymmenen ehti pyöriä ympyrää muutaman matkustajan maksimikuormalla mitä reittiä milloinkin - siitäkin huolimatta, että Kruununhaan mammojen suora bussiyhteys Vironniemen terveysasemalle on kyllä katkennut linjan 17 lukuisten reittimuutosten myötä jo vuosia sitten.

Aikanaan vanhan kunnon h17:n (Merikatu-Pasila) vakikäyttäjänä on toki hankala hahmottaa Ullanlinnan ja Kaivopuiston alueen bussiliikenteen täydellistä poistumista, mutta kyllä aika on toki ajanut näistä 20 minuutin välein ahtailla kaduilla ajettavista linjoista jo ohi. Toista se oli aikanaan kun oli varaa huristella 17:lla alle 10 minuutin vuoroväleillä.


Jotenkin ymmärrän 17 poistamisen mutta se olisi pitänyt lopettaa jo silloin kun se ajeli eri versiota. Viimeinen reitti on ollut melko järkevä ja matkustajia on sentään ollut enemmän kuin edellisillä versioilla. (En tietenkään tarkoita tätä nykyistä poikkeusaikaa.) 24 poistamista etelästä en ymmärrä laisinkaan enkä myöskään vuorovälin harventamista. Ainakin kesällä pitäisi kulkea tiuhempaan kuin puolen tunnin välein.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:13 ----------

Kehitys kehittyy, 47 paikkaisesta Scalasta 45 paikkaiseen niveleen!

Jostain syystä en ole koskaan oikein pitänyt nivelbusseista, nyt vielä vähemmän jos niistä tehdään tällaisia seisomabusseja. Aikanaan korkealattiaisissa nivelissä oli 64 paikkaa jossain jopa 71.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:20 ----------

Mitenkä tuo 24 linja on ymmärrettävissä? Liikennöisikö se pelkästään päiväaikana? Iät ja ajat Seuriksen nurkille on ajettu varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan.Halutaanko Seurasaarentie vapauttaa kokonaan sitä kautta turhaan kulkeville yksityisautoille?

---------- Viestit yhdistetty klo 20:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:26 ----------

Toivottavasti bussilliikennettä ei näille kaduille enää koskaan palauteta. Samalla olisi syytä käydä läpi kaikki eteläisen Helsingin käytöstä poistetut pysäkit Bulevardilla, Uudenmaankadulla, Korkeavuodenkadulla, Kapteeninkadulla, Tehtaankadulla jne. (joita muuten riittää), jotka vievät turhaa tilaa parkkipaikoilta, ja muuttaa nämä asukaspysäköintipaikoiksi. Mielellään samalla vimmalla, kuin asukaspysäköintipaikkoja muutetaan pyörätelineiksi.


Haluat siis enemmän yksityisautoliikennettä kantakaupunkiin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
24 poistamista etelästä en ymmärrä laisinkaan enkä myöskään vuorovälin harventamista. Ainakin kesällä pitäisi kulkea tiuhempaan kuin puolen tunnin välein.

Talviarkena klo 9-15 ja -viikonloppuina klo 9-17 30 min vuorovälillä. Kesällä päivittäin klo 9-21 20 min vuorovälillä luki tuolla esityslistalla. Siellä kerrotaan myös, että muina aikoina ei ole ollut kysyntää linjalle 24.
 
Ohhoh, enpä olisi uskonut, että tällaista päivää näen. Höseli päätättää hallituksellaan jotain järkevää. Kiinaflunssa tahi ei, järkevää rahankäyttöä joka tapauksessa.

Tietysti tässä vähän kauhulla nyt odottaa, mitä muuta aikovat leikata.

Ja taas kerran pääsen sanomaan, että niistä isoista paketeista olisi hyötyä. Niissä kun olisi järkevää leikkausvaraa paljon enemmän kuin pikkupaketeissa.
 
Talviarkena klo 9-15 ja -viikonloppuina klo 9-17 30 min vuorovälillä. Kesällä päivittäin klo 9-21 20 min vuorovälillä luki tuolla esityslistalla. Siellä kerrotaan myös, että muina aikoina ei ole ollut kysyntää linjalle 24.

Mikähän se kesä on? Jos se on vain kaksi kuukautta eli normaali kesäaikataulukausi niin vielä kummallisemmaksi menee. Kyllä Seuriksessa turisteja riittää varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn. Eivätkä kaikki sieltä ole arkenakaan poistuneet 15:een mennessä. Mukava kävellä Paciuksenkadulle tms:een.
 
Perustelut 17:sta lopettamiselle ja 24:n muutoksille ovat melko hyvin perusteltuja. Jos nyt pitäisi etsiä lisää säästökohteita niin Vantaalla lopettaisin linjat 619 ja 737(K). Perusteluna 619:sta lopettamiselle on se, että 736 kulkee samaa reittiä reilusti yli puolet matkasta ja poistuva reittiosuus on vähäinen ja 631:n ja 641:n voisi laittaa koukkaamaan lenkki Leinikkitie-Sananjalantie-Kallioimarteentie. Vastaavasti 737(K) korvautuu hyvin muilla linjoilla eli 735:lla, 736:lla ja 739:llä.
 
Eikö linjaa 24 voisi ruveta liikennöimään pienkalustolla?

PS kuka vielä muistaa kun 70-luvulla 24 kulki kesäsunnuntaisin 10 minuutin välein?
 
Muita säästökohteita voisi olla myös Höslän oman henkilöstön vähentäminen. Siinä määrin kun tämäkin kilpailutuksen osalta on hölmöilty, olisi se varsin perusteltua.

Meinataanko nyt sitten että Kampin terminaaliin kuitenkin liikennöidään sähköillä mutta ne ladataan aina "landella".
 
Eikö linjaa 24 voisi ruveta liikennöimään pienkalustolla?

PS kuka vielä muistaa kun 70-luvulla 24 kulki kesäsunnuntaisin 10 minuutin välein?

Miksei ajeta kesäisin shuttlea vaikka Munkan aukiolta ja nivottaisi 4een.... Eihän siihen monta pikkubussia menisi .....
 
Eikö linjaa 24 voisi ruveta liikennöimään pienkalustolla?
Nyt kun linjan 24 päätepysäkki siirtyy Kamppiin ja sen kalusto on yhteneväistä muiden Kämpin linjojen kanssa, niin niillä kaikkialla lienee yhtenäinen kalustokierto. Toisin sanoen bussit kiertävät linjalta toiselle, mikä osaltaan vähentää kustannuksia.
 
Muita säästökohteita voisi olla myös Höslän oman henkilöstön vähentäminen. Siinä määrin kun tämäkin kilpailutuksen osalta on hölmöilty, olisi se varsin perusteltua.

Meinataanko nyt sitten että Kampin terminaaliin kuitenkin liikennöidään sähköillä mutta ne ladataan aina "landella".

Henkilöstöä voisi tosiaan vähentää.
 
Takaisin
Ylös