HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

Mistä aloitetaan? Esimerkkejä, kiitos.

"Henkilöstömenoissa on varauduttu 396 henkilön työpanokseen". Kuulostaa lukuna järjettömän suurelta, mutta eipä tuota lukua varmaan sen enempää avata että kuinka työpaikat jakautuu hsl:n sisällä mihinkin ammattiryhmään, muuten kuin että asiantuntijatyön osuus on 43%. Toisaalta henkilöstökustannukset on näemmä ollut 23,3milj. euroa vuonna 2019, joka on 3,1% toimintamenoista, joten henkilöstön vähentäminen säästösyistä olisi kuin pisara meressä.
 
Jos nyt pitäisi etsiä lisää säästökohteita niin Vantaalla lopettaisin linjat 619 ja 737(K). Perusteluna 619:sta lopettamiselle on se, että 736 kulkee samaa reittiä reilusti yli puolet matkasta ja poistuva reittiosuus on vähäinen ja 631:n ja 641:n voisi laittaa koukkaamaan lenkki Leinikkitie-Sananjalantie-Kallioimarteentie. Vastaavasti 737(K) korvautuu hyvin muilla linjoilla eli 735:lla, 736:lla ja 739:llä.

Ennen kuin aletaan lakkauttamaan mitään ainakin itse perkaisin koko linjaston autokiertoineen huolellisesti ja katsoisin missä voidaan tehostaa kaluston käyttöastetta. Tässä sivusta seuranneena voin todeta, että nykyisin liikennetuotannossa on ihan järkyttävä määrä liikennettä, joka seisoo todella pitkiä aikoja päätepysäkeillä linjasivujen välissä tuottamattomana. Ajoaikojen ja elpymisaikojen tarkastelu on muutenkin ihan validi pointti, jos näkemys on se, että yleisesti liikennemäärät vähenevät, mikä keskimäärin nopeuttaa bussiliikenteen ajoaikoja ja pienentää ajoaikojen hajontaa - toisinsanoen tuottaa taloudellisia säästöjä.
 
Miksei ajeta kesäisin shuttlea vaikka Munkan aukiolta ja nivottaisi 4een.... Eihän siihen monta pikkubussia menisi .....

24 voisi jatkaa Munkan aukiolle muutekin. Ongelman ei pitäisi olla ainakaan Meilahdentien silta, kun sitä kautta on ajettu 24 poikkeusreittiä, eikä myöskään Munkkiniemenaukion päätepysäkin riittävyys, kun 52 lähtee sieltä samoihin aikoihin kun nämä muutkin muutokset ollaan toteuttamassa. 57:lle on kuitenkin ennemmin tai myöhemmin tulossa latauspaikka sinne, jota voivat käyttää myös 24 bussit ja samalla saadaan lisää matkustajia kun Seurasaareen pääsee kahdesta suunnasta.

24 Kamppiin katkaisun myötä siitä ja 14 tulee vielä selvemmin linjapari. Jos 14 säilyy Länsi-Helsingin raitioteiden jälkeen, niin sille voisi jo nyt harkita uuden reitin mukaista linjanumeroa. Esimerkiksi 29, joka oli 24 apulinjan numero 80-luvun puolessavälissä ja kulki juuri 14:sta tulevaa reittiä Mechelinin- Ja Paciuksenkadun kautta.
 
Mikähän se kesä on? Jos se on vain kaksi kuukautta eli normaali kesäaikataulukausi niin vielä kummallisemmaksi menee. Kyllä Seuriksessa turisteja riittää varhaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn. Eivätkä kaikki sieltä ole arkenakaan poistuneet 15:een mennessä. Mukava kävellä Paciuksenkadulle tms:een.

En tajua miksei Seurasaaren kautta voisi kierrättää jotain Paciuksenkadun busseista. Bussin 24 päätepysäkin ja Ramsaynrannan välillähän kulkee tie. Suurimman osan vuotta tuolta tulee vain vähän matkustajia, jolloin ne eivät kuormita tuota kautta ajavaa linjaa, mutta palvelu olisi kuitenkin olemassa. Tamminiemen museo on esimerkiksi auki kello 17 asti, vaikka liikenne loppuisi jo 15, ja varmaan Mäntyniemessäkin on työntekijöitä.

24 voisi tällöin palvella pelkästään Hietaniemeä. Se kulkisi toki huomattavan tyhjänä, mutta kokonaisuutena malli olisi kuitenkin halvempi, kunhan ei tuijotettaisi liikaa 24:n nousukustannuksia, vaan mietittäisiin kokonaistaloudellisuutta.
 
Halut ilmeisesti lisää yksityisautoja kantakaupunkiin.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:26 ----------


Haluat siis enemmän yksityisautoliikennettä kantakaupunkiin?

Noin kymmenen käytöstä poistetun pysäkin, joille ei ole myöskään linjastosuunnitelmissa merkitty käyttöä, voi aivan huoletta muuttaa pysäköintikäyttöön. Ei mitään ongelmaa. Ei mitään vaikutusta yksityisautoiluun, joka muutenkin on hurskastelun kohteena vain keskusta-alueella, samaan aikaan kun muualla Helsingissä poistetaan suojateitä, laajennetaan katualueita ja ollaan rakentavinaan viihtyisää loskan ja saasteiden täyteistä "kaupunkibulevardimiljöötä".
 
24 voisi jatkaa Munkan aukiolle muutekin. Ongelman ei pitäisi olla ainakaan Meilahdentien silta, kun sitä kautta on ajettu 24 poikkeusreittiä, eikä myöskään Munkkiniemenaukion päätepysäkin riittävyys, kun 52 lähtee sieltä samoihin aikoihin kun nämä muutkin muutokset ollaan toteuttamassa. 57:lle on kuitenkin ennemmin tai myöhemmin tulossa latauspaikka sinne, jota voivat käyttää myös 24 bussit ja samalla saadaan lisää matkustajia kun Seurasaareen pääsee kahdesta suunnasta.

24 Kamppiin katkaisun myötä siitä ja 14 tulee vielä selvemmin linjapari. Jos 14 säilyy Länsi-Helsingin raitioteiden jälkeen, niin sille voisi jo nyt harkita uuden reitin mukaista linjanumeroa. Esimerkiksi 29, joka oli 24 apulinjan numero 80-luvun puolessavälissä ja kulki juuri 14:sta tulevaa reittiä Mechelinin- Ja Paciuksenkadun kautta.
Järkevää olis jos linjat 14 ja 24 yhdistäis yhdeksi linjaksi joka kulkisi Hietaniemen/Seurasaaren/Munkkiniemen/Pitäjänmäen kautta Pajamäkeen. Sillon säilyisi Hietaniemeen/Seurasaareen kokopäiväliikenne.
 
Järkevää olis jos linjat 14 ja 24 yhdistäis yhdeksi linjaksi joka kulkisi Hietaniemen/Seurasaaren/Munkkiniemen/Pitäjänmäen kautta Pajamäkeen. Sillon säilyisi Hietaniemeen/Seurasaareen kokopäiväliikenne.

Tällainen olisi tosi fiksu idea!
 
Järkevää olis jos linjat 14 ja 24 yhdistäis yhdeksi linjaksi joka kulkisi Hietaniemen/Seurasaaren/Munkkiniemen/Pitäjänmäen kautta Pajamäkeen. Sillon säilyisi Hietaniemeen/Seurasaareen kokopäiväliikenne.

Pohdin sitä, pystyykö linjoja 14, 18 ja 39 tahdistamaan keskenään Munkkiniemessä ja Munkkivuoressa, jos 14 ajaa Hietaniemen kautta.

Jos 14, 18 ja 39 ajaisi Mechelininkadun kautta, tahdistaminen onnistuisi edelleen, koska Seurasaaren portin kautta kulkeva reitti on nopeampi kuin Paciuksenkadun reitti. Paciuksenkadun kautta on siis ajettu, koska se on kaupunkirakenteen kannalta keskeisemmällä sijainnilla, vaikka reitti on hitaampi. Tämä kompensoisi pelkän Hietaniemen kierroksen aiheuttaman pidennyksen.

Mechelininkadun reitti on kuitenkin lisäksi hitaampi kuin Runeberginkadun kautta ajaminen, jolloin 14 olisi hitaampi Munkkiniemeen ja Munkkivuoreen kuin 18 ja 39. Mutta ehkä tämä on ihan hyväksyttävissä oleva uhraus.
 
Järkevää olis jos linjat 14 ja 24 yhdistäis yhdeksi linjaksi joka kulkisi Hietaniemen/Seurasaaren/Munkkiniemen/Pitäjänmäen kautta Pajamäkeen. Sillon säilyisi Hietaniemeen/Seurasaareen kokopäiväliikenne.

tuo ide a ei kuulosta kehityskelpoiselta. 14 ja 24 ovat niin erilaisia alueita ja käyttäjäryhmiä palvelevia että ei taida mennä edes pohdintaan. Vai oliko vitsiksi tarkoitettu. Jos oli, niin menin ansaan.
 
Pohdin sitä, pystyykö linjoja 14, 18 ja 39 tahdistamaan keskenään Munkkiniemessä ja Munkkivuoressa, jos 14 ajaa Hietaniemen kautta.

Ei pystyisi vuorovälien puolesta kuitenkaan, koska 18:sta ja 39:stä tulee tiheään kulkevia runkolinjoja ja 14:stä harvakseltaan kulkeva täydentävä linja. Tämän keskeytetyn kilpailukierroksen aikatauluissa 18 ja 39 oli tahdistettu keskenään ja 14 kulki niistä riippumattomasti.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle on jäänyt hieman epäselväksi 14:lle suunniteltu reitti. Mikä se on?

Tässä kartta kilpailukierroksen aineistosta. Kampista mennään Pohjoisen Rautatiekadun, Meklun ja Linnankoskenkadun kautta Paciuksenkadun eteläpäähän.
1014.jpg
 
Ei pystyisi vuorovälien puolesta kuitenkaan, koska 18:sta ja 39:stä tulee tiheään kulkevia runkolinjoja ja 14:stä harvakseltaan kulkeva täydentävä linja. Tämän keskeytetyn kilpailukierroksen aikatauluissa 18 ja 39 oli tahdistettu keskenään ja 14 kulki niistä riippumattomasti.

Ja hyvä näin, koska 39:n reitin varrella rakennetaan lisää ja matkustajamäärät kasvavat. (Jollei korona halvaannuta maailmaa pysyvästi.) Jos A-juna kulkisi tiheämmin, luultavasti nykyistä useampi 39:n matkustaja vaihtaisi siihen Pitäjänmäen asemalla. Silloin 39:n matkustajakapasiteettia vapautuisi Pitäjänmäen asemalta keskustaan päin.
 
Karttakuvan perusteella 14 on jo niin lähellä 24:n reittiä, että eiköhän sen voi vetää Seurasaaren kautta ja lakkauttaa 24 kokonaan. 16 voidaan vetää Rautatientorilta Hietaniemeen silloin kun tarvitsee.
 
Takaisin
Ylös