HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Liittynyt
25 Toukokuu 2011
Viestit
493
HSL kerää palautetta koskien liikennöintisuunnitelmaluonnosta talvikaudelle 2017-2018:

https://www.hsl.fi/uutiset/2016/hsl-keraa-palautetta-liikennointisuunnitelmasta-9471

Raitioliikennepuolella tapahtuu ainakin linjaparin 2/7 tiimoilta. Kolmonen alkaa liikennöidä Töölön hallille, kunnes Reijolankadun rata valmistuu.

Bussipuolella mm. linja 17 muutetaan reitille Hakaniemi - Kruununhaka - Kauppatori - Tehtaankatu - Fredrikinkatu - Hietalahti - Ruoholahti - Salmisaari, ja linjan 20 kulkeekin Hietalahden sijasta Jätkäsaaren kautta Länsiterminaaliin; samoin aloitetaan esim. Jätkäsaaren yöliikenne linjalla 23N.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Se on vähän epäselvä ratikoiden osalta, mutta mun käsittääkseni myös linjojen 1 ja 3 reitit muuttuvat samalla. Ykköstä ei ole eritelty siinä.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Tuossa suunnitelmaluonnoksessa ei ole esitetty niitä muutoksia, jotka toteutuvat jo aiemmin vuorovaikutettujen suunnitelmien mukaisina. Esim. ykkönen on muuttumassa juuri sen mukaisena kuin se oli Raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa 2016 - 2024.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Varmaan pyrkimyksenä on vähentää kommentteja jo läpikäydyistä asioista, mutta tuo tekee sen dokumentin tosi hankalaksi, kun kokonaisuutta muutoksien jälkeen ei miellä millään. Jopa sellaiselle, joka on tutustunut raitioliikenteen linjastosuunnitelmaan täytyy todella pohtia mitä muita muutoksia tuohon aikaan onkaan tulossa - saati sitten sellaiselle, joka ei koko suunnitelmaa ole noteerannut.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Kulkeeko h69 Jakomäkeen syksyllä 2017?
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmankin osalta oli ymmärtääkseni pientä puutteellisuutta. Esimerkiksi linjaa 506 ei mainittu, vaikka linjastosuunnitelmassa se on ollut tarkoitus jatkaa Myllypuron metroasemalle uuden katuyhteyden avauduttua.

Uusi katuyhteys Kehä I:n laitaa Myllypuroon on muuten jo avattu ja pysäkkitolpatkin ovat pystyssä, joten linja voitaisiin jatkaa sinne milloin tahansa.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmankin osalta oli ymmärtääkseni pientä puutteellisuutta. Esimerkiksi linjaa 506 ei mainittu, vaikka linjastosuunnitelmassa se on ollut tarkoitus jatkaa Myllypuron metroasemalle uuden katuyhteyden avauduttua.

Uusi katuyhteys Kehä I:n laitaa Myllypuroon on muuten jo avattu ja pysäkkitolpatkin ovat pystyssä, joten linja voitaisiin jatkaa sinne milloin tahansa.

Oliko sen tarkoitus kulkea Latokartanonkaarta?
Lisäksi, onko 79A:n toinen päätepysäkki Latokartanonkaaren ja Tilanhoitajankaaren risteyksen lähellä oleva kääntöympyrä, jossa Transdev ainakin seisottaa nykyään ei-linjalla olevia h68:n autoja?
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Oliko sen tarkoitus kulkea Latokartanonkaarta?
Lisäksi, onko 79A:n toinen päätepysäkki Latokartanonkaaren ja Tilanhoitajankaaren risteyksen lähellä oleva kääntöympyrä, jossa Transdev ainakin seisottaa nykyään ei-linjalla olevia h68:n autoja?

Pakko sanoa, että jänniä koukeroita etenkin keskustalinjoille on suunniteltu. Toisaalta H17:n reittimuutos tuo mukanaan puuttuneen yhteyden eteläisistä kaupunginosista Ruoholahden ja Salmisaaren suuntaan, mutta toisaalta Kauppatorin seutu ruuhkautuu voimakkaasti ruuhka-aikoina, puolen tunnin vuoroväli on pitkä ja matka-ajan hajonta varmasti suurta kuljettaessa kaikkien keskustan pahimpien ruuhkasumppujen läpi. Saapa nähdä, mitä tästä tulee ja löytävätkö matkustajat linjan.

Modernissa kaupungissa tämäkin vaihtoehto olisi varmasti voitu toteuttaa raideliikenneratkaisulla. Helsingissä on näemmä siirrytty aikaan, jolloin raitiolinjoja korvataan bussilinjoilla keskustassa.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Saapa nähdä, mitä tästä tulee ja löytävätkö matkustajat linjan.

On minusta itsestäänselvää, että linjalle ei tule paljoa matkustajia. Jo puolen tunnin vuoroväli yksistään tarkoittaa, että useimmille linjan potentiaalisille käyttäjille nopeammaksi tulee joko kävellä koko matka tai mennä osa matkasta ratikalla ja kävellä loput. Ajoaikojen suuri hajonta ei ainakaan lisää suosiota.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Tuossa suunnitelmaluonnoksessa ei ole esitetty niitä muutoksia, jotka toteutuvat jo aiemmin vuorovaikutettujen suunnitelmien mukaisina. Esim. ykkönen on muuttumassa juuri sen mukaisena kuin se oli Raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa 2016 - 2024.

Hyvä näin.

On tietysti vähän kakspiippuinen juttu, miten tuon asian esittää. Maallikko ilman muuta ajattelee, että tuolla otsikolla varustettu pumaska sisältää kootusti kaikki ne muutokset, jotka astuvat voimaan ensi vuonna – vaikka osa niistä olisikin nuijittu läpi vuosia aiemmin. Toisaalta virkamiehet eivät varmasti tahdo enää kiukkuista palautetta uudelleen jostain sellaisesta, jonka ovat jo kerran saaneet runnottua läpi.

Mielenkiintoisinta tässä taitaa kuitenkin olla se, miten asia esitellään sitten hallitukselle. Siellä ei kellään ole aavistustakaan mistään vuosia sitten tehdyistä, alustaviksi tai kauas tulevaisuuteen sijoittuvaksi koetuista ratkaisuista.

Täytyy sanoa, että HSL:n virkamiehistö ylittää kyllä tässä mielessä viekkaudellaan jo aika monta Helsingin virastoa. ;)

No, tämän asian kohdalla voi olla sikäli tyytyväinen, että kokonaisuutena Raili on nykytilanteeseen verrattuna parannus. Muotoilisiko sen vaikka niin, että sodassa ja rakkaudessa raitioliikenteen puolesta ovat kaikki keinot sallittuja. Nämä vähän likaisetkin.

On minusta itsestäänselvää, että linjalle ei tule paljoa matkustajia. Jo puolen tunnin vuoroväli yksistään tarkoittaa, että useimmille linjan potentiaalisille käyttäjille nopeammaksi tulee joko kävellä koko matka tai mennä osa matkasta ratikalla ja kävellä loput. Ajoaikojen suuri hajonta ei ainakaan lisää suosiota.

Uusi 17 on vanhaa fiksumpi siinä mielessä, että se korvaa poistuvaa 1A:ta. Käyttäjiä sille ei tietenkään tule, mutta eipä niitä ollut vanhalla 17:llakaan eikä kai se ole tarkoituskaan, että busseissa olisi matkustajia.

Olin ensin sanomassa, että 24 on vähän sukua uudelle 17:lla, mutta eipä se kyllä oikeastaan olekaan. 24 on hyvä ratkaisu, koska siinä saadaan kustannustehokkaasti toteutettua välttävälaatuinen joukkoliikennepalvelu sellaisille yhteystarpeille, jotka ovat välttämättömiä mutta virraltaan todella ohuita. 17 ei ole sitä – sehän on vain ylimääräistä, täydentävää palvelua ilman mitään omaa palvelualuetta tai välttämätöntä yhteystarvetta ja palvelutasoltaan se on vielä sen verran heikko, että rooli täydentäjänä jää aika nimelliseksi.

Minä kuvittelin, kun 17 perustettiin, että se tehtiin poliitikkojen lepyttelemiseksi ja että se lakkautettaisiin parin vuoden päästä, mutta toisin kävi. Joko nyt rohkenisi toivoa, että tämä uusi 17-viritelmä saataisiin sitten matkustajien puutteessa lakkautettua ja varat kohdennettua järkevämmin?
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Eipä toi 17 nykyisinkään mikään jokerilinja ole. Melkein riittäisi pienkalusto, ehkä joku 20 paikkainen midi olisi paras. Viiskulman terveysasemalle tuskin on niin paljon menijöitä kuitenkaan, millä ainakin joskus linjan olemassaoloa on perusteltu. 69:lle toivon mukaan tehdään pariin kohtaan ajantasaus, ehkä Malmille ja Pasilaan paras. Linjasivu on ruuhkassa kuitenkin suunnilleen 1 tunti ja 20 minuuttia-luokkaa, ja on ilman ajantasauksia huono liityntälinja.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Mielenkiintoisinta tässä taitaa kuitenkin olla se, miten asia esitellään sitten hallitukselle. Siellä ei kellään ole aavistustakaan mistään vuosia sitten tehdyistä, alustaviksi tai kauas tulevaisuuteen sijoittuvaksi koetuista ratkaisuista.

Kyllä nuo jo aiemmin linjastosuunnitelmien yhteydessä käsitellyt linjastomuutoksetkin tulevat sisältymään lopulliseen liikennöintisuunnitelmaan ja ne tulevat siten vielä kertaalleen HSL:n hallituksen hyväksyttäviksi. Hallitus (ja sen jälkeen vielä yhtymäkokous) on toki jo aiemmin hyväksynyt talousarvion, jossa muun muassa raitioliikenteelle on varattu uuden linjaston mukainen rahoitus.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Liikennnöintisuunnitelmassa kommentoidaan paljon uuden Kruunuvuoren asuinalueen heikkoja yhteyksiä Herttoniemeen. Nykyisin gunillankallioon pääsee ainoastaan linjalla 84 joka kiertää Gunillantien ja Reiherintien kautta ja on kommenttien mukaan hidas ja varsinkin ruuhka-aikoina ylikuormitettu. Ensi syksynä gunillankallioon ollaan jatkamassa linjaa 89 jolle myös siirrettäisiin puolet linjan 88 lähdöistä. Tämäkään ratkaisu ei kuitenkaan asukkaita miellytä koska linja kiertää Yliskylässä Ilomäentien kautta. Asukkaiden toiveissa olisi oma linja joka kulkisi suoraa reittiä Kuvernöörintie-Isosaarentie-Koirasaarentie. Myöskin muutoksen tekemistä vasta ensi syksynä pidetään liian hitaana. Asukkaat haluaisivat paremman yhteyden jo huomattavasti aiemmin.
Epäilen että alue tuskin tulee saamaan omaa bussilinjaansa vielä pitkään aikaan, vaan joudutaan tyytymään kompromissiin jossa matkustajia kerätään myös Yliskylän perukoilta. Kruunuvuoren alueen asukasmäärä ei taida vielä riittää täysin omaan bussilinjaan.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Varmaan pyrkimyksenä on vähentää kommentteja jo läpikäydyistä asioista, mutta tuo tekee sen dokumentin tosi hankalaksi, kun kokonaisuutta muutoksien jälkeen ei miellä millään. Jopa sellaiselle, joka on tutustunut raitioliikenteen linjastosuunnitelmaan täytyy todella pohtia mitä muita muutoksia tuohon aikaan onkaan tulossa - saati sitten sellaiselle, joka ei koko suunnitelmaa ole noteerannut.
Nimenomaan. Ja saiko joku tuosta selkeän käsityksen siihen, mitä ysille tapahtuu? Jossain mainittiin Välimerenkadun radan valmistuminen, ja kerrottiin seiskan päätepysäkin siirtyvän Länsiterminaalille. Ei kuitenkaan sanottu, että ysi siirtyisi mihinkään, joten tyhjän pantiksiko tuo rata rakennetaan? Onko meillä kohta kaksi linjaa, joilla on käytännössä samat päätepysäkit (7 ja 9)?
 
Takaisin
Ylös