Nyt kun mietin noita synkronointeja tarkemmin, niin joku osuus taitaa nyt kyllä jäädä synkronoimatta. Uudessa suunnitelmassa kun päällekkäistä palvelua on
- linjat 1 ja 2 Lasipalatsilta Runeberginkadulle
- linjat 1 ja 3 keskustasta Eiraan
- linjat 1 ja 7 Kurvista kohti Mäkelänkatua
- linjat 1 ja 8 Kurvin ja Runeberginkadun välillä
- linjat 3 ja 9 keskustasta Kallioon ja Alppilaan
- linjat 6 ja 7 keskustan ja Hämeentien Hakaniemen ja Kurvin välisen osuuden välillä sekä 6T ja 7 ennen Telakkakadun radan valmistumista
- linjat 6 ja 8 Kurvista aina päätepysäkille Arabiaan asti
En nyt ihan vielä pidättelisi hengitystäni noiden tahdistusten suhteen. Mahdollisuuksia olisi tähänkin asti ollut, mutta niitä on käytetty hyvin niukasti. Elokuussa näemme sitten, kuinka paljon näiden tahdistusten eteen todellisuudessa on tehty töitä ja missä määrin ne ovat olleet enemmänkin markkinointipuhetta. Tähän asti Helsingissä esimerkiksi vuorovälit ovat olleet hyvin teoreettisesti tasavuorovälejä. Jos 10 min vaatii yhden vaunun enemmän kuin epämääräinen vuorotteleva 10–11 min vuoroväli, niin on päädytty siihen epämääräiseen. Sitä ei sitten tahdista pirukaan mihinkään. Tuosta periaatteesta pitäisi luopua ja olla valmis käyttämään siihen rahaa, jotta vuorovälit olisivat sitten aidosti tasaisia ja tahdistus mahdollinen.
Kaikkea ei voi tahdistaa keskenään, joten jos tahdistuksia yritetään, niin arvelisin, että ne koskevat vain joitakin yksittäisiä välejä, esimerkiksi linjoja 1 ja 8 Hesarilla.
Sitten on vielä sekin, että meidän liikenneympäristömme on niin raitiovaunuepäystävällinen, että vaikka aikataulusuunnittelu yrittäisi kaikkensa ja saisi homman toimimaan paperilla näppärästi, niin totuus "tuolla ulkona" voi silti olla ihan toisenlainen, ja siihen on HSL:n koko lailla mahdotonta puuttua järkevällä tavalla.
Ehkäpä tässäkin on ajateltu, että Fredrikinkadun puuttuva pätkä ratkaisee tämän ongelman, sillä sitten 1 ei enää ole naimisissa linjojen 2 ja 3 kanssa vaan aivan oma palvelunsa.
Ei valitettavasti ole. HSL tahtoo hoitaa tuon yhteyden busseilla. Se on tuotu esiin useamman kerran useissa eri yhteyksissä. Helsinki vielä lausunnossaan aikanaan tahtoi tuon radan, mutta olen ymmärtänyt, että KSV:n suunnittelijat on aika hyvin saatu ylipuhuttua eikä sitä puuttuvaa pätkää ole tarkoitus tehdä. En sano "koskaan", sillä ihmiset vaihtuvat, tilanteet muuttuvat ja painotukset elävät. Mutta nykyinen ajattelumalli on kuitenkin se, että tuo yhteys hoidetaan busseilla, mikä tarjoaa kyllä tiheämmän vuorovälin mutta aiheuttaa myös aika lailla kalliimmat kustannukset. Niitä ei varmaan uskalleta enää laskea auki – Munkkivuoren ratikankin (koko se pitkä rata!) H/K alkaa lähennellä kakkosta kaikkien bussiliikennelisäysten jälkeen. Sähköbussit varmaan nostavat sen kakkosen ylikin – olisipa hauska nähdä siitä aiheesta päivitetty laskelma!
Lähde sille, että raitiovaunu on liikennöintikustannuksiltaan 2.5 kertaa kalliimpi kuin bussi samalla reitillä?
On se Helsingissä suunnilleen noin. Löytyy jostain päin JLF:ääkin. Laskin sen itsekin joskus yksikkökustannuksista.
Tuo on kuitenkin vain osittain relevanttia tässä kohtaa. Ensinnäkin ne ratikat on jo hankittu ja niillä on tuon vuorokauden aikana jo ajettu, joten ajopäivän pidentäminen muutamalla tunnilla ei maksa 2,5 kertaa sitä mitä bussilla, vaan vähemmän. Pääomakulut eivät yöliikenteen vuoksi kasva, vaikka kilometrejä ja tunteja tulee lisää.
Toiseksi tuollainen vertailu on oleellista vain, jos kapasiteettia ei tarvitse ottaa huomioon eli ratikan suurempaa kapasiteettia ei voida hyödyntää eli matkustajia on niin vähän, että vuoroväli = tarjonta määräytyy yksinomaan palvelutason perusteella. Arkiöiden liikenteessä näin varmasti on, mutta viikonloppuöisin voidaan perustellusti kysyä, voisiko raitiovaunulla ajaa harvemmin kuin mitä nyt tehdään bussilla. (Tähän voi tietysti näppärästi vastata, että se tiheämpi (bussien) vuoroväli on parempaa palvelua, ja niin se onkin, mutta se ei ole kelvollinen perustelu, kun HSL toisaalta samaan aikaan käyttää tätä samaa argumenttia pidentääkseen vuorovälejä suuremman kaluston myötä, jopa kiireisimpinä ruuhka-aikoina).