HSL:n liikennöintisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Nimenomaan. Ja saiko joku tuosta selkeän käsityksen siihen, mitä ysille tapahtuu? Jossain mainittiin Välimerenkadun radan valmistuminen, ja kerrottiin seiskan päätepysäkin siirtyvän Länsiterminaalille. Ei kuitenkaan sanottu, että ysi siirtyisi mihinkään, joten tyhjän pantiksiko tuo rata rakennetaan? Onko meillä kohta kaksi linjaa, joilla on käytännössä samat päätepysäkit (7 ja 9)?

Raitiolinjastosuunnitelmassa on kyllä ihan selkeästi selostettu Jätkäsaaren tulevat muutokset. Vuonna 2017 linja 7 alkaa kulkemaan nykyistä 9:n reittiä Länsiterminaalille. Linja 9 puolestaan kulkee uutta Välimerenkadun rataa pitkin Saukonpaaden kääntöpaikalle (tapahtuuko tämä jo 2017, sitä en tiedä) Lopullisessa tilanteessa vuonna 2023 (arvio) linja 7 jatketaan Länsiterminaalilta Melkin laiturille ja linjat 8 ja 9 jatketaan Saukonpaadesta Länsiterminaalille.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Raitiolinjastosuunnitelmassa on kyllä ihan selkeästi selostettu Jätkäsaaren tulevat muutokset. Vuonna 2017 linja 7 alkaa kulkemaan nykyistä 9:n reittiä Länsiterminaalille. Linja 9 puolestaan kulkee uutta Välimerenkadun rataa pitkin Saukonpaaden kääntöpaikalle (tapahtuuko tämä jo 2017, sitä en tiedä).
Ei ehkä sittenkään ihan selkeästi, vai mitä? Tämän juuri olisin halunnut tietää: siirtyykö ysi Saukonpaateen ensi kesänä? Suunnitelma ei kerro.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Ajetaanko 2, 3 ja 7 samalla kalustolla? Siis malliin seiskalla Pasilaan, jossa vaihtuu kakkoseksi, josta Eteläsatamaan, jossa vaihtuu kolmoseksi, josta Kuusitielle, jossa ympäri ja sama toisin päin, 3-2-7? Tavoitteena häiriöistä ketjureaktio joka linjalle?

Vai enkö vain ymmärtänyt?
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Ajetaanko 2, 3 ja 7 samalla kalustolla? Siis malliin seiskalla Pasilaan, jossa vaihtuu kakkoseksi, josta Eteläsatamaan, jossa vaihtuu kolmoseksi, josta Kuusitielle, jossa ympäri ja sama toisin päin, 3-2-7? Tavoitteena häiriöistä ketjureaktio joka linjalle?
Siltähän tuo kuulostaa. Tosin lisäbonuksena tulee mahdollisuus hypätä yksi vaihe yli häiriön sattuessa ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 12:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:48 ----------

Tietääkö muuten kukaan, onko Kuusitien lenkille tulossa jotain remonttia? Nythän siinä ei ole kyytiin nousijoille pysäkkiä tuossa silmukassa. Kiinnostaa ihan siksikin, että eräs työpisteistäni on siinä 100 m päässä tuosta silmukasta...
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Tässä nyt elävä esimerkki siitä, miten ihmiset heräävät myöhään kysymyksineen. Ja ollaan sentään jlf:llä, joten väki kaiketi seuraa asioita tarkemmin kuin peruspentit.

Näistähän on puhuttu foorumilla paljon, ja Raitiokin on muutoksia selostanut useaan otteeseen. Vähän kertausta:

Tammikuussa, kun LTR2 otetaan käyttöön, linjat 6T ja 9 pitenevät Tyynenmerenkadun eteläpäähän. Tai ainakin tavoite on, että rata on käytössä, kun uusi terminaali avautuu.

Elokuussa muuttuvat linjojen 1, 2, 3, 7, 9 reitit ja vuoroväleissä tapahtuu lisäksi muutoksia linjoilla 6 ja 8. Tuleeko samaan aikaan muutoksia linjoille 4 ja 10, en tiedä. Nehän jäävät Manskulle kahdestaan.

Linjan 1 uusi reitti on Käpylä–Sörnäinen–Ooppera–Arkadiankatu–Erottaja–Freda–Perämiehenkatu, vuorovälipyrkimys on 10 min ja liikennöintiajat ovat nykyistä laajemmat. Linjaa liikennöidään päivittäin, viikonloppuisinkin alkuiltaan asti.

Linjat 2, 3 ja 7 yhdistetään kalustokierroltaan. Ratkaisu on osittan tilapäinen luonteeltaan ja purkautuu linjan 7 osalta, kun Rusinapuiston silmukka valmistuu Tukholmankadun poskeen ja kun Itä-Pasilan raiteisto mahdollistaa linjan 2 kääntämisen siellä. Linja alkaa Länsiterminaalilta (siltä uudelta), ajaa seiskan tunnuksilla Kampin läpi ja Mikonkadulle, siitä nykyseiskan reittiä Pasilaan. Länsi-Pasilassa vaihdetaan tunnusta ja ajetaan kakkosen kilvin Eltsuun, mistä nykykakkosen reittiä Runeberginkadulle. Sitten Arkadiankatua Lasipalatsille ja Aleksilta jälleen nykykakkosta Olympiaterminaalille. Fredan rata Kampissa jää vaille linjaliikennettä. Olympiaterminaalilta jatketaan kolmosen kilvin nykykolmosen reittiä koko matka Eltsuun saakka ja vielä edelleen Reijolankadun uutta rataa pitkin Kuusitielle. Silmukalle ei tehdä ainakaan tässä vaiheessa muutoksia, vaan tarkoitus on, että vaunut poimivat lähtiessään matkustajia vasta Jalavatieltä. Tilaahan siellä kyllä olisi kapealle korokkeelle, mutta könkkölöitsijät eivät niistä pidä, joten me kaikki saamme nyt sitten kävellä Jalavatielle asti päästäksemme kolmosen kyytiin.

Linja 9 siirtyy Jätkässä Saukonpaateen, minne mennään uutta Välimerenkatua pitkin. Päättärinvaihdon peruste Jätkässä on yöliikenteen helpompi järjestäminen.

Uudisratojen pitäisi olla käytössä elokuussa, mutta ilmeisesti ainakaan Reijola ei ole silloin vielä valmis, joten 3 kääntyy aluksi Töölön hallilla.

Raitiolinjoilla pyritään 10 min vuoroväleihin kautta päivän, joten linjojen 6 ja 8 tihennetty ruuhkaliikenne päättyy.

Linjasto on laadittu niin, että useilla yhteysväleillä kulkee kaksi linjaa, jolloin ne voidaan tahdistaa keskenään. Toistaiseksi tällaisia tahdistuksia ei ole käytännössä juuri tehty, vaikka ne mahdollisia olisivatkin olleet (3/9, 6/8). Minusta mielenkiintoisinta onkin juuri se, miten nämä tahdistukset toteutuvat.

Lisäksi kiinnostaa, millaiset tauot linjalle 2/3/7 tulee tunnuksenvaihtopisteisiin. Säännöllisyyttähän se lisäisi, jos OLYssa seistäisiin 10 min, mutta käytettävyyttä se tietysti heikentäisi aika olennaisesti.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

On oikein, että 4 ja 10 ovat tulevaisuudessakin muita tiheämpiä linjoja, mutta kyllä ne saisi tihentää siihen mitä ne olivat takavuosina. Olen koko ajan kummastellut, että mikä tarkoitus on sillä, että vain ne kulkevat Cityn ja Oopperan väliä Manskua pitkin, vai onko siinäkin taas samanlainen ajatus kuin sillä, että 2 poistuu Fredalta: käyttäkää busseja. Jos näin on, niin suuntaus on täysin väärä. Vaikka raitioliikennettä lisättäisiin uusille alueille, miksi sitä vähennetään entisiltä reiteiltä?
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Jos näin on, niin suuntaus on täysin väärä. Vaikka raitioliikennettä lisättäisiin uusille alueille, miksi sitä vähennetään entisiltä reiteiltä?

Värikynäjannuille palvelutaso on sivuseikka liikennepeliä pelatessa. Mahtanevatkohan tuntea koko käsitettä.

Aivan yhtä lailla voitaisiin kysyä, miksi tehdään matalalattiaratikoita huonojalkaisia ajatellen ja samalla haluttaisiin nostaa keskinopeutta pysäkkiväliä kasvattamalla, jolloin huonojalkaiset eivät enää jaksa kävellä pysäkille. Seudun liikennesuunnittelun kohdejoukko lienee se osa 20-40-vuotiaasta väestöstä, jolla on rajattomasti aikaa seisoskella vaihtopysäkeillä.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Tammikuussa, kun LTR2 otetaan käyttöön, linjat 6T ja 9 pitenevät Tyynenmerenkadun eteläpäähän. Tai ainakin tavoite on, että rata on käytössä, kun uusi terminaali avautuu.

Ja tähän tarkennuksena, että uudisrata otetaan käyttöön 27.1. Megastar aloittaa 29.1.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Jees, kiitokset 339-DFlle selostuksesta. En ehkä ihan ymmärrä, mikä kiire linjastomuutosta on aloitella ennen kuin radat ovat valmiit, väliaikaisjärjestelyin, mutta kait siihen on värikynämiehillä hyvät perusteet.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Jees, kiitokset 339-DFlle selostuksesta. En ehkä ihan ymmärrä, mikä kiire linjastomuutosta on aloitella ennen kuin radat ovat valmiit, väliaikaisjärjestelyin, mutta kait siihen on värikynämiehillä hyvät perusteet.

Eiköhän se ole jo käynyt selväksi muutaman viime vuoden aikana, että HSL rakastaa ylikaiken kaikkea puolivalmista ja tilapäistä.:lol:
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2017468-2-1.PDF

Linkin takaa 17.1.2017 päivitetty ehdotus liikennesuunnitelmaksi.

Positiivista mm. eräät johdonmukaiset linjanumerointimuutokset: linjasta h72 tulee h61 ja linja h68 muuttuu linjaksi h78.

Kirkonkylän tiellä metromainen liikenne kohta ainakin osalla pätkää kun uutta linjaa tulee.... Hyviä ideoita, koilisen liikenne kyllä paranee ja oman suvun iso uusi etu on että Maunulasta Jakikseen suoralla linjalla....
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Eiköhän se ole jo käynyt selväksi muutaman viime vuoden aikana, että HSL rakastaa ylikaiken kaikkea puolivalmista ja tilapäistä.:lol:

Katselin nyt nuo uudet reitit läpi. Voiko noista tehdä sen johtopäätöksen, ettei rautatieasemalta enää pääse ollenkaan suoraan Olympiaterminaalille? No, kolmosella toki, mutta minusta se on ihan turha kierros kiertää Eiran kautta.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Katselin nyt nuo uudet reitit läpi. Voiko noista tehdä sen johtopäätöksen, ettei rautatieasemalta enää pääse ollenkaan suoraan Olympiaterminaalille? No, kolmosella toki, mutta minusta se on ihan turha kierros kiertää Eiran kautta.

Näinhän se on. Hyvä, että linja 2 siirretään pois ruuhkaiselta Kaivokadulta. Kyllä se kolmonen riittää ja aina voi kävellä Aleksille.
 
Vs: HSL:n liikennöntisuunnitelma 2017-2018 kommentoitavana

Hyvä, että linja 2 siirretään pois ruuhkaiselta Kaivokadulta. Kyllä se kolmonen riittää ja aina voi kävellä Aleksille.
Eipä tämä taida Kaivokadun kuormitusta hirveästi keventää, koska sinne jäävät linjat 3, 5, 7 ja 9.
 
Takaisin
Ylös