HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

Olen kokenut järkeväksi tämän idean joten ehdotin sitä linjastosuunnittelijoille: 600 ja 561 vaihettais päittäin niin että 600 menee tammiston läpi ja 561 600 reittiä Kartanonkosken läpi. Matka ajat nopeutuvat ja matkustajia ropisee lisää. ja sillä saataisiin lopetettua tämä 561:n kuorma aina tammiston läpi mentäessä koska 600:lla on huomattavasti isommat autot kuin 561:llä.
 
Olen kokenut järkeväksi tämän idean joten ehdotin sitä linjastosuunnittelijoille: 600 ja 561 vaihettais päittäin niin että 600 menee tammiston läpi ja 561 600 reittiä Kartanonkosken läpi. Matka ajat nopeutuvat ja matkustajia ropisee lisää. ja sillä saataisiin lopetettua tämä 561:n kuorma aina tammiston läpi mentäessä koska 600:lla on huomattavasti isommat autot kuin 561:llä.
Olisi kyllä hyvä idea. Kannatan!
 
matkustajia ropisee lisää
Niin ropiseeko? Kartanonkoski on ensisijaisesti asuinalue, josta ihmiset kulkevat töihin mm. Helsingin keskustaan. Myös vapaa-ajan liikennettä on siihen suuntaan. Tammisto on taas kauppa-alue, jonne asiakkaat saapuvat tasaisemmin eri puolelta seutua, ja varmasti harvemmin Helsingin keskustan suunnalta, jossa on yleisesti ottaen aika paljon tarjontaa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Olen kokenut järkeväksi tämän idean joten ehdotin sitä linjastosuunnittelijoille: 600 ja 561 vaihettais päittäin niin että 600 menee tammiston läpi ja 561 600 reittiä Kartanonkosken läpi. Matka ajat nopeutuvat ja matkustajia ropisee lisää. ja sillä saataisiin lopetettua tämä 561:n kuorma aina tammiston läpi mentäessä koska 600:lla on huomattavasti isommat autot kuin 561:llä.

Kartanonkosken vaikutus 600:n kuormaan onkin jo mainittu, mutta on hyvä muistaa myös, että se kulkee ruuhkassa joko puolella vuorovälistä verrattuna linjaan 561 tai jopa alle.

Toisena nyt uuden liikennöintisopimuksen myötä 561 muuttuu suurimmalta osalta telilinjaksi ensi syksynä ja vuoroväli tihenee. Eli sen yhdeksästä autosta kahdeksan tulee olemaan telejä eli samoja, millä 600 ajetaan suurimmaksi osaksi.
 
Kartanonkosken vaikutus 600:n kuormaan onkin jo mainittu, mutta on hyvä muistaa myös, että se kulkee ruuhkassa joko puolella vuorovälistä verrattuna linjaan 561 tai jopa alle.

Toisena nyt uuden liikennöintisopimuksen myötä 561 muuttuu suurimmalta osalta telilinjaksi ensi syksynä ja vuoroväli tihenee. Eli sen yhdeksästä autosta kahdeksan tulee olemaan telejä eli samoja, millä 600 ajetaan suurimmaksi osaksi.
Eli se mitä bussikuvaaja sanoi niin toteutuu perjaatteessa mut vaan sillee et tulee niit telejä 561:lle
Mainitakseni kun tuo 617 menee jo tammiston läpi niin sehän voisi mennä suoraan vaa lentoasemalle kun siinä liikkuu aika paljon ihmisiä 617:lla niin olisikohan tämä kannattava idea?
 
Eli se mitä bussikuvaaja sanoi niin toteutuu perjaatteessa mut vaan sillee et tulee niit telejä 561:lle
Mainitakseni kun tuo 617 menee jo tammiston läpi niin sehän voisi mennä suoraan vaa lentoasemalle kun siinä liikkuu aika paljon ihmisiä 617:lla niin olisikohan tämä kannattava idea?
Sorry vaan, mutta tämä on jo niin huonoa suomea, että tästä ei saa selvää. Käytä vaikkapa tekoälyä tarkistamaan tekstisi ennen sen julkaisemista.

Eli näin:
"Eli se, mitä bussikuski sanoi, toteutuu periaatteessa, mutta vain siten, että tulee niitä telejä 561:lle. Mainittakoon, että kun 617 menee jo Tammistoon läpi, se voisi mennä suoraan lentoasemalle, koska siellä liikkuu paljon ihmisiä 617:llä. Olisiko tämä kannattava idea?"
 
Tästä toisaan jäi mainitsematta, linja 905 (Pikkala - Kirkkonummi), joka onkin kokonaan uusi.


Liikennöintisuunnitelmassa ei olekkaan summattuna automääriä suoritetaulukon lopussa, mutta laskin että määrät olisivat A1: 265 A2: 331 C: 403 D: 41 MiniB: 45. eli 1070 täysikokoista bussia ja 1115 kaikkiaan. Vastaavat määrät edellisen vuoden suunnitelmassa olivat 203/398/403/71/45/1068/1103

Joissain kohdissa olen saattanut joutua laksemaan mukaan yölinjan automäärän, kun ei ole ollut selvää oliko kyseessä paketissa muuten olemattomattomien autojen mukaanlaskenta, joka ei kasvata autojen kokonaismäärä vai oliko jonkin päivälinjan autot jostain syystä yölinjan kohdalla. Ainakin 78:n suoritteet ovat näyttäneet päätyneen 77N:n riville. Viime vuonna 52-57 paketin kaksiakseliset olivat listattuna A2:na vaikka sopimuksessa on vain A1:stä ja C:tä, mikä selittää ainakin osan noin isosta erosta viime vuoteen. Heti näiden jälkeen on tosiaan mainittu neljä A2:sta linjalle 53, mutta toisesta paketista ja epäilen, että kyseessä on oikeasti linja 212, joka olisi muuten tuossa paketissa.

Muuta suoritteista huomattua on, että 600:lle on merkitty yksi teli lisää vaikka niveliä on edellen kaksi. Arkipäivän kilometrimäärä on silti sama ja tuntimääräkään ei kasva kuin kymmenisellä minuutilla päivää kohden.



Osa liikennöintisuunnitelman muutoksista, pääasiassa kesäkuussa tapahtuvat muutokset, ovat tosiaan jo kuljettajaohjessa. Eli ainakin osa Siuntion muutoksista ja nuo linjat 183 ja 184.


Muuta uutta kuljettajaohjeesta ovat 3.3. alkaen 74B ja 75B, Puistolan aseamalta Heikinlaaksoon. Niillä on lähes identtinen reitti muuten, mutta lähtö ja päätepysäkit ovat peruslinjojen vastaavat ja 75B kulkee vain Heikinlaakson suuntaan. Saa nähdä ovatko lisäliikennettä jotain tapahtumaa varten vai mitä, mutta 74B on merkitty erikseen, kun linja ei muuten muutu 3.3. ja se jatkuu vuoteen 2051 asti (eli loppumisaikaa ei ole erikseen määritelty). 75B:llä se on taas merkitty peruslinjan yhteyteen vain Hakaniemen katkon ensimmäisen vaiheeseen. Reittioppaassa ne eivät vielä ole vaikka muuten maaliskuulle on jo aikatauluja.
Veikkaan, että linjat voitaisiin olla suunniteltu auttaa kuljettemaan koululaisia, sillä Puistolan peruskouluhan siirtyi väistötiloihin Suuntimonpuistoon. Mutta en oikein usko sillä luulisi että se olisi alottanut jo tämän kuun alussa.
 
Veikkaan, että linjat voitaisiin olla suunniteltu auttaa kuljettemaan koululaisia, sillä Puistolan peruskouluhan siirtyi väistötiloihin Suuntimonpuistoon. Mutta en oikein usko sillä luulisi että se olisi alottanut jo tämän kuun alussa.
Ne kyl taitaa olla koska linjojen reittien muuttamiseen menee jonkin verran aikaa.
 
Ilmeisesti noita runkoyölinjoja päivitetään vielä sinne, kun 400 ylöspäin ei vielä löydy vaikka 570 ja 600 kulkee läpi yön ja viime kesänä 600:lla oli juuri kokeiluna tällainen yöversio. Nämä on myös merkitty alkamaan kesäliikenteen alusta ja päättymisaika on 2050, eli ilmeisesti niistä tulee pysyviä.

20N:llä ja 300N:llä on vanhojen versioiden liikennöitsijät mainittuna, mikä on jopa ihmeellistä, kun 300N loppui melkein kymmenen vuotta sitten.


Aikaisemmassa viestissä mainittu 75B on hävinnyt kuljettajaohjeesta, mutta 74B on edelleen siellä.
 
Takaisin
Ylös