HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

Niiden kyytiinhän ei saisi edes nousta takaovesta, eli se varmasti selittää, miksi kukaan ei käytä takaovea.

Joo, se selittää sen, että takaovea ei käytetä niin paljoa, mutta sitten kun myöskään etuovea ei käytetä kovin paljoa, alkaa ongelmat. Eli etuoven käyttämättömyys muodostaa ongelman busseissa, joissa ei saa käyttää myöskään takaovea.
 
Niiden kyytiinhän ei saisi edes nousta takaovesta, eli se varmasti selittää, miksi kukaan ei käytä takaovea.
Mikähän on syy, että miksi runkobussiin ei saisi nousta takaa? Ja onko kukaan ikinä huomauttanut niitä jotka takaa kulkevat?
Liittyykö jotenkin siihen, että matkustajia ei näe takaa noustessa?
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän on syy, että miksi runkobussiin ei saisi nousta takaa? Ja onko kukaan ikinä huomauttanut niitä jotka takaa kulkevat?
Liittyykö jotenkin siihen, että matkustajia ei näe takaa noustessa?
Kuvitellaan, että bussi saapuu pysäkille eikä kukaan tule ulos takaovesta ensimmäisen sekunnin aikana. Ulkona odottava matkustaja todennäköisesti lähtee siinä vaiheessa kiipeämään portaita. Jos puolessa välissä portaita poistuva matkustaja tuleekin vastaan, ainoa vaihtoehto on peruuttaa takaisin ulos bussista ja odottaa, että toinen pääsee pois kyydistä. Portaissa tai kapealla käytävällä kun ei ole tilaa väistää vastaantulevaa. Tuollainen tilanne olisi todennäköisesti aika yleinen, jos takaovesta saisi nousta kyytiin, ja koko sähläys hidastaisi bussia enemmän kuin mitä ekstraovi nopeuttaa keskivertopysähdystä.
 
Kuvitellaan, että bussi saapuu pysäkille eikä kukaan tule ulos takaovesta ensimmäisen sekunnin aikana. Ulkona odottava matkustaja todennäköisesti lähtee siinä vaiheessa kiipeämään portaita. Jos puolessa välissä portaita poistuva matkustaja tuleekin vastaan, ainoa vaihtoehto on peruuttaa takaisin ulos bussista ja odottaa, että toinen pääsee pois kyydistä. Portaissa tai kapealla käytävällä kun ei ole tilaa väistää vastaantulevaa. Tuollainen tilanne olisi todennäköisesti aika yleinen, jos takaovesta saisi nousta kyytiin, ja koko sähläys hidastaisi bussia enemmän kuin mitä ekstraovi nopeuttaa keskivertopysähdystä.
Omien havaintojeni mukaan taas Tallinnassa on ollut sujuvampaa, kun myös portaallista takaovea saa virallisesti käyttää ja käytetään paljon. Tuollaisia peruuttamistilanteita sattuu vain harvoin.
 
Omien havaintojeni mukaan taas Tallinnassa on ollut sujuvampaa, kun myös portaallista takaovea saa virallisesti käyttää ja käytetään paljon. Tuollaisia peruuttamistilanteita sattuu vain harvoin.
Onneksi täälläkin 9/10 kuljettajasta päästää runkolinjoilla portaallisesta takaovesta sisään mutta sitten löytyy aina se yksi joka sitä takaovea ei edes avaa vaikka se olisi selvästi nopeampaa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Onneksi täälläkin 9/10 kuljettajasta päästää runkolinjoilla portaallisesta takaovesta sisään mutta sitten löytyy aina se yksi joka sitä takaovea ei edes avaa vaikka se olisi selvästi nopeampaa.
Takaovesta sisään tuleminen oli harvinaisempaa vielä kun oli vain 550 ja 560. Muistan miten monesti Vuosaaressa 560 kuljettajista sulki takaoven vaikka oli selvästi sisään pyrkiviä ihmisiä. Sen jälkeen kun 500 ja 510 alkoi 2019 niin silloin yleistyi takaovesta sisään tuleminen.
 
Juu voipi olla, en muistanut tätä eroa kun on jyrkät takaportaat... kun tottunut vetelee haitarilla, pahoittelut.
 
Omien havaintojeni mukaan taas Tallinnassa on ollut sujuvampaa, kun myös portaallista takaovea saa virallisesti käyttää ja käytetään paljon. Tuollaisia peruuttamistilanteita sattuu vain harvoin.
Voi olla. Tallinnassahan moni bussi on ainakin lähes matalalattiaisia taakse asti, ja suurimmassa osassa on kaksilehtinen eli tilavampi takaovi. En tiedä ovatko yksilehtiset moniportaiset takaovet yleisempiä enemmän seutubussia muistuttavilla reiteillä, joilla on muutenkin vähemmän nousuja pysäkkiä kohden.
 
Tallinnassahan moni bussi on ainakin lähes matalalattiaisia taakse asti, ja suurimmassa osassa on kaksilehtinen eli tilavampi takaovi.
Meillähän on myös Suomessa HSL-alueella tällaisia taakse asti matalalattiaisia busseja, Yutong U12 ja Volvo 7900 Electric ainakin tulee nopeasti mieleen. Yutongissa takana yksilehtinen ovi, Volvossa kaksilehtinen.
Aloin miettimään, onko U15 myös kokomatala. Niitähän ei taida HSL-liikenteessä ainakaan vielä olla yhtään kappaletta, eikä nopealla googlauksella löytynyt ihan selkeää kuvaa josta asia olisi yksiselitteisesti selvinnyt. Mutta mikäli ovat kokomatalia, ne voisivat soveltua hyvin korvaamaan vanhat dieselit runkolinjoilla, joita ajetaan telibusseilla.
 
Meillähän on myös Suomessa HSL-alueella tällaisia taakse asti matalalattiaisia busseja, Yutong U12 ja Volvo 7900 Electric ainakin tulee nopeasti mieleen. Yutongissa takana yksilehtinen ovi, Volvossa kaksilehtinen.
Aloin miettimään, onko U15 myös kokomatala. Niitähän ei taida HSL-liikenteessä ainakaan vielä olla yhtään kappaletta, eikä nopealla googlauksella löytynyt ihan selkeää kuvaa josta asia olisi yksiselitteisesti selvinnyt. Mutta mikäli ovat kokomatalia, ne voisivat soveltua hyvin korvaamaan vanhat dieselit runkolinjoilla, joita ajetaan telibusseilla.
Ilmeisesti U15 ei ole kokomatala, mutta takaosa ei ole niin korkea.
 
Aloin miettimään, onko U15 myös kokomatala. Niitähän ei taida HSL-liikenteessä ainakaan vielä olla yhtään kappaletta, eikä nopealla googlauksella löytynyt ihan selkeää kuvaa josta asia olisi yksiselitteisesti selvinnyt. Mutta mikäli ovat kokomatalia, ne voisivat soveltua hyvin korvaamaan vanhat dieselit runkolinjoilla, joita ajetaan telibusseilla.
Tästä kuvasta näkee, että U15 ei ole kokomatala.
 
HSL voisi kyllä vaatia runkolinjoille aina täysmatalan täyssähköisen nivelauton ja kaksilehtiset ovet. Tällä hetkellä varustukseltaan samanlainen tavallinen puoliksi matala dieseltelibussi kapealla portaallisella takaovella ilman mitään hienouksia voi löytyä yhtä aikaa normi- ja runkolinjalta, eli runkolinjabrändi ei tällä hetkellä takaa kuluttajalle millään tavalla parempaa, modernimpaa, esteettömämpää, puhtaampaa eikä hiljaisempaa kalustoa - tai edes aitoa avorahastusta.

Pysäkkiväli on myös välillä turhan tiheä, joskus jopa pysähdytään kaikilla pysäkeillä. Esim. linjalla 30 pysäkkejä on keskimäärin alle 500 metrin välein, ja sillä on todella hidasta matkustaa pitempiä matkoja.
 
HSL voisi kyllä vaatia runkolinjoille aina täysmatalan täyssähköisen nivelauton ja kaksilehtiset ovet.
En vastusta, mutta silloin päätepysäkit pitäisi olla kaikille runkolinjoille sellaiset, että niihin voi nivelbussilla ajaa. Esimerkiksi Kamppi tai Matinkylä eivät ole toimivia pääteasemia nivelbusseille, koska ne eivät mahtuisi kokonaan lähtölaituriin tai taukopaikoille, enkä usko kuljettajien olevan myöskään innoissaan nivelen peruuttelusta terminaalissa. Omaa kokemusta nivelbussin ajamisesta (eteen- tai taaksepäin) ei tosin ole.
 
HSL voisi kyllä vaatia runkolinjoille aina täysmatalan täyssähköisen nivelauton ja kaksilehtiset ovet. Tällä hetkellä varustukseltaan samanlainen tavallinen puoliksi matala dieseltelibussi kapealla portaallisella takaovella ilman mitään hienouksia voi löytyä yhtä aikaa normi- ja runkolinjalta, eli runkolinjabrändi ei tällä hetkellä takaa kuluttajalle millään tavalla parempaa, modernimpaa, esteettömämpää, puhtaampaa eikä hiljaisempaa kalustoa - tai edes aitoa avorahastusta.

Toisaalta bussin korkea osa on miellyttävämpi matkustaa ja turvallisempi. Puolimatalat telibussit on hyvä kompromissi, jossa kyytiin pääsee lastenvaunuilla ilman portaita, mutta suurin osa bussista on tuota matkustusmukavuudeltaan parempaa ja turvallisempaa korkeaa osaa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Takaisin
Ylös