Hämmästelen, kuinka Ideapark voi kannattaa itsensä edes Lempäälässä, jonka 160 km säteellä asuu suurin osa suomalaisista, puhumattakaan jostain korven Pieksämäestä! Sukarin Ideapark olisi muuten ihan OK, mutta se uhkaa kuihduttaa paikallisen elinkeinoelämän Pieksämäen keskustasta. Jos Ideaparkiin käytettävät rahat käytettäisiin Pieksämäen elinkeinoelämän kehittämiseen vaikka Sukarin oman elinkeinoyhtiön kautta, uskoisin sillä olevan paremman tuoton kuin hehtaarihallilla, jota käydään kerran pällistelemässä.
Itsekään en Ideaparkista mitenkään erityisesti pidä (käynyt 3 kertaa, ostokset varmaan yhteensä luokkaa alle 50 €), mutta markkinataloudessa on se hyvä puoli, että asiakkaan ei tarvitse huolehtia kannattavuudesta, kun sijoittaja tuhlaa vain omia rahojaan. Ja äänestää voi jaloillaan: jos ei pidä, ei käy, jolloin markkinamekanismi hoitaa asiat loppuun.
Toki negatiiviset vaikutukset keskustoihin ovat tiedossa. Tulee toisaalta mieleen, että olisiko muita keinoja ohjata kauppaa keskustoihin kuin soveltaa rajoituksia näihin isoihin kauppakeskuksiin. Tarkoitan vain sitä, että yksi syy investoida pelloille on se, että keskustassa se on paitsi kallista, myös äärimmäisen hankalaa. Ei tarvitse kuin ajatella miten paljon Ratinan kauppakeskusta on vastustettu.
Pahaa kyllä pelkään, että investoinnin tuotto (ROI, return on investment) ei välttämättä olisi Pieksämäen keskustassa parempi kuin pelloilla. Jos näin olisi, niin fiksu sijoittaja ohjaisi rahansa sinne.
Entäpä jos ryhdyttäisiin aktiivisesti kaavoittamaan isoja kauppapaikkoja hyville paikoille keskustojen tuntumaan ja ratojen varsille? Tampereella voisi esimerkiksi rautatieaseman yhteyteen matkakeskuksen rakentaa laitureiden päälle ja ison kauppakeskuksen siihen sen kylkeen, siis esimerkiksi. Katettaisiin vain ratapihaa. Ne neliöt olisivat ainakin hyvällä paikalla.
Tai vaikka Tampereen Koskikeskuksen kaltainen wau-arkkitehtuurin suhteellisen tiivis mutta mielenkiintoinen kauppakeskus keskellä kaupunkia, joka on oikeasti piristävä lisä kaupunkikuvaan, olipa mitä mieltä Verkatehtaan purkamisesta tahansa.
Heh, niin se aika menee. Kun Koskikeskus vuonna 1988 avattiin, se oli olevinaan aivan käsittämättömän, suorastaan järjettömän iso. Nyt se tuntuu pieneltä.
Muuten: ihmiset käyttäytyvät kauppakeskuksessa ja kaupungin keskustassa eri tavalla. Kauppakeskuksessa on kyllä paljon kävijöitä mutta pieni konversio katselijasta ostajaksi. Keskustan kauppakaduilla liikkeeseen poikkeaja ostaa varmemmin jotain, mikä oikeastaan on liikkeen kannalta varsin hyvä, kun ei tarvitse uhrata neliöitä, siivouspalveluita jne. pelkkien katselijoiden palvelemiseksi. Tämän ja muita näkemyksiä aiheesta löytää hyvästä kirjasta
Call of the Mall, kirjoittanut Paco Underhill. Saman kirjoittajan edellinen kirja
Why We Buy on myös erinomainen lukukokemus jos on kiinnostunut shoppailun luonteesta. (Näitä saanee tilattua myös Akateemisen ja Amazon.co.uk:n kautta.)