Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Olet oikeassa. Joukkoliikenteen kustannuksista noin 80 % on kiinteitä. Siis kulut ovat olemassa siitä, että joukkoliikenne on olemassa, ei siitä, paljonko on käyttäjiä. Kustannukset syntyvät tarjotusta kapasiteetista, ei sen menekistä.Olen aina luullut, että joukkoliikenteen kulut ovat ruuhkatunteja lukuunottamatta aika lailla riippumattomia käyttäjien määrästä. Kapasiteetti päiväsaikaan on aika vähällä käytöllä.
Mietin, voisiko Tallinnan mallin toteuttaa Helsingissä tiukasti rajattuina aikoina. Esim ilmainen joukkoliikenne 11:00-13:00? ...
Ajatuksesi tilanteessa on kyse hinnoittelun joustosta, jolla pyritään tasaamaan kuormitusta ja lisäämään menekkiä. Jos päiväsaikaan tarjotaan ilmaista liikennettä kaikille tai rajatulle ryhmälle (eläkeläiset, työttömät esim.), järjestely ei lisää tuloja vaan saattaa jopa vähentää niitä niiden osalta, jotka siirtävät matkansa maksuttomaan aikaan. Mutta toisaalta, maksullisen ajan palvelutaso ehkä paranee vähentyvän kuorman vuoksi. Myös kokonaiskustannukset voivat laskea, jos ruuhka-aikaan ollan kapasiteetin rajalla.
Antero