Tavallaan asian voi nähdä niinkin, että kun pääkaupunkiseudulla ei ole kuin kourallinen ihmisiä, jotka eivät tarvitse moottoriliikennettä tullakseen toimeen, ja joukkoliikenne on moottoriliikenteen oletusarvo, jonka oheen voi lisämaksusta ottaa käyttöönsä yksityisauton, kaikilla on joka tapauksessa tarve maksaa joukkoliikenteestä. Se, että yksityisautoilijoita ei velvoiteta hankkimaan joukkoliikennelippua, on tietysti yhteiskunnallinen epäkohta, mutta selvää kai on, että kaupunkioloissa joukkoliikenne on se tapa, jolla ihmisten tulisi liikkua. Jos haluaa liikkua muuten kuin järkevällä tavalla, vastatkoon myös siitä seuraavista kuluista ja ongelmista.
Kun sitten on tarve jokaisella ihmisellä joukkoliikennettä käyttää, miksi ihmeessä tarvitaan joukkoliikenteeseen "aiheuttaja maksaa" -periaatetta? Jos jokainen meistä kuitenkin on moottoriliikenteen tarpeen aiheuttaja, eikö jokaisen meistä pitäisi siitä maksaa? Ja edelleen, kun jokaisen pitäisi aiheuttajana kuitenkin maksaa, miksi ihmeessä olisi järkevää ylipäätänsä ylläpitää kallista lippujärjestelmää?
Tämä kiteytyy toki siihen, katsotaanko kaupunkiyksityisautoilu ylipäätään paheksuttavaksi toiminnaksi vai ei. Jos yksityisautoilu kaupunkioloissa oletetaan paheksuttavaksi, silloin joukkoliikenteen maksullisuus ei ole järkevästi perusteltavissa.