- Liittynyt
- 12 Lokakuu 2011
- Viestit
- 148
Se, ettei kaluston teknisiä vikoja korjata, ei liene suoranaisesti auton syytä/huonoutta?
Oli vika kenen tahansa, sellaisia nuo olivat jo pakasta vedettynä, ja osa on huoltojen jälkeen yhä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Se, ettei kaluston teknisiä vikoja korjata, ei liene suoranaisesti auton syytä/huonoutta?
Juu, syytäkin toimia noissa kun on tämän kevään aikana asennetut ja ihan Volvon toimesta :lol: Eivät ole niitä Pheroksen pieni tehoisia vaan muistaakseni Eberit... Edit; aikaisemmin laitoin ettei 8xx sarjan Scaloissa ja Volvoissa toimi, volvo lipsahti sinne vahingossa :redface:Kyllä näissä HelB 804-810 ilmastointi toimii hyvin eilen huomasin kun istuin HelB 808 niin vaikka se oli tosi hiljasella ja puhals kylmää ilmaa ni se auttoi kumman hyvin.
Että etulämmittimestä ei saanut kuin kuumaa edes uutena? Hyvin hoidettu hankinta sitten autojen tilanneen tahonkin osaltaOli vika kenen tahansa, sellaisia nuo olivat jo pakasta vedettynä, ja osa on huoltojen jälkeen yhä.
Onko kuljettajan todella liian haastavaa yrittää ymmärtää ajamansa teknisen laitteen hyvin yksinkertaisia toimintoja? Juu, ainahan kattokanavapuhallus voi olla toimimatta. Itselleni näin on tosin käynyt viimeksi viime kesänä.
Viime kesänä matkustin eräällä seutulinjalla. Noustessani kyytiin, autossa oli tukalan kuuma, ja syyksi paljastui että kattokanavista puhalsi kuumaa ilmaa täydellä teholla. Hetkeä myöhemmin eräs matkustaja kävi huomauttamassa asiasta naiskuljettajalle, joka tokaisi:
"Nuo lämmöt ei mulle kuulu!"
Jotenkin tuntuu olevan kaikki vaikeaa tuolla HSL liikinteessä.
Ehkäpä kuljettaja tarkoitti sanoa, että kaikki on viimeiseen asti automaattisesti toimivaa, ettei hän vain pysty vaikuttamaan asiaan mitenkään. Esim Scala ja Vdl ovat autoja, joiden matkustamon lämmitykseen/jäähdytykseen kuljettaja ei pysty vaikuttamaan. Paitsi menemällä pannuhuoneeseen sulkemaan hanoja :shock:
Ehkäpä kuljettaja tarkoitti sanoa, että kaikki on viimeiseen asti automaattisesti toimivaa, ettei hän vain pysty vaikuttamaan asiaan mitenkään. Esim Scala ja Vdl ovat autoja, joiden matkustamon lämmitykseen/jäähdytykseen kuljettaja ei pysty vaikuttamaan. Paitsi menemällä pannuhuoneeseen sulkemaan hanoja :shock:
Veikkaan, että ammattitaidottomien kuljettajien vuoksi on ollut pakko mennä tähän "kiinteään, joka keliin sopivaan" säätöön. Osa kuljettajista kun vääntää lämmöt täysille aina "talvella", oli ulkolämpötila sitten +5 tai -25 astetta. Toisaalta samat tyypit sitten saattavat "kesällä" säätää ilmastointiautomatiikan minimiin (yleensä 16-18 astetta plussaa) riippumatta siitä, onko ulkona +10 tai +30 astetta. Laitteistot eivät käytännössä pysty toteuttamaan etenkään jatkuvasti ovien avaamista sisältävässä kaupunkiliikenteessä näitä toiveita, kuormittuvat liikaa ja sitten sanovat jostain kohtaa järjestelmää poks.Ovatko jotkin kuljettajat rikkoneet säädöt, kun ne ovat olleet käytettävissä?
Auto oli Ikarus E94.
Kenellä on HSL-liikenteessä Ikaruksessa ilmastointilaite?Varsinkin Ikaruksissa tuntuu olevan yleinen ominaisuus, että ilmastointilaite toimii talvella ja lämmityslaite kesällä.
Veikkaan, että ammattitaidottomien kuljettajien vuoksi on ollut pakko mennä tähän "kiinteään, joka keliin sopivaan" säätöön. Osa kuljettajista kun vääntää lämmöt täysille aina "talvella", oli ulkolämpötila sitten +5 tai -25 astetta. Toisaalta samat tyypit sitten saattavat "kesällä" säätää ilmastointiautomatiikan minimiin (yleensä 16-18 astetta plussaa) riippumatta siitä, onko ulkona +10 tai +30 astetta. Laitteistot eivät käytännössä pysty toteuttamaan etenkään jatkuvasti ovien avaamista sisältävässä kaupunkiliikenteessä näitä toiveita, kuormittuvat liikaa ja sitten sanovat jostain kohtaa järjestelmää poks.
Mikäli laitteiden käyttäjille saataisiin taottua päähän laitteiden käytön oikeat periaatteet, ei tämän kaltaisia lukittuja lämpötiloja olisi varmasti koskaan keksitty. Pitää myös huomioida, että vaikka liikennöitsijä a:n Scalan tai 8700:n lämmönsäätö on lukittu, saattaa liikennöitsijä b:n vastaavissa autoissa olla säätömahdollisuus edelleen olemassa.
Viime kesänä matkustin eräällä seutulinjalla. Noustessani kyytiin, autossa oli tukalan kuuma, ja syyksi paljastui että kattokanavista puhalsi kuumaa ilmaa täydellä teholla. Hetkeä myöhemmin eräs matkustaja kävi huomauttamassa asiasta naiskuljettajalle, joka tokaisi:
"Nuo lämmöt ei mulle kuulu!"
Jotenkin tuntuu olevan kaikki vaikeaa tuolla HSL liikinteessä.
Auto oli Ikarus E94.
Juu, yhdessäkään Ikaruksessa ei ole kattolämmitystä eikä ilmastointia :lol: Eli ulkoilmaa tulee kattokanavista. Ja se tarra kojelaudassa tarkoittaa vain ja ainoastaan matkustamon patterilämmityksen automatiikkaa, kaikki puhaltimet saa kyllä päälle/pois ihan katkaisijasta...Varsinkin Ikaruksissa tuntuu olevan yleinen ominaisuus, että ilmastointilaite toimii talvella ja lämmityslaite kesällä.
Juu, yhdessäkään Ikaruksessa ei ole kattolämmitystä eikä ilmastointia :lol: Eli ulkoilmaa tulee kattokanavista. Ja se tarra kojelaudassa tarkoittaa vain ja ainoastaan matkustamon patterilämmityksen automatiikkaa, kaikki puhaltimet saa kyllä päälle/pois ihan katkaisijasta...
Voin kertoo, ei ole ollut... :lol:STA:n "vanhan" mallin Ikaruksissa piti olla kattokanavalämmitys, mutta en sitten tiedä onko ne ikinä toiminut.