Ilmastointi

Kyllä näissä HelB 804-810 ilmastointi toimii hyvin eilen huomasin kun istuin HelB 808 niin vaikka se oli tosi hiljasella ja puhals kylmää ilmaa ni se auttoi kumman hyvin.
Juu, syytäkin toimia noissa kun on tämän kevään aikana asennetut ja ihan Volvon toimesta :lol: Eivät ole niitä Pheroksen pieni tehoisia vaan muistaakseni Eberit... Edit; aikaisemmin laitoin ettei 8xx sarjan Scaloissa ja Volvoissa toimi, volvo lipsahti sinne vahingossa :redface:
 
Viimeksi muokattu:
Oli vika kenen tahansa, sellaisia nuo olivat jo pakasta vedettynä, ja osa on huoltojen jälkeen yhä.
Että etulämmittimestä ei saanut kuin kuumaa edes uutena? Hyvin hoidettu hankinta sitten autojen tilanneen tahonkin osalta :)
 
Onko kuljettajan todella liian haastavaa yrittää ymmärtää ajamansa teknisen laitteen hyvin yksinkertaisia toimintoja? Juu, ainahan kattokanavapuhallus voi olla toimimatta. Itselleni näin on tosin käynyt viimeksi viime kesänä.

Viime kesänä matkustin eräällä seutulinjalla. Noustessani kyytiin, autossa oli tukalan kuuma, ja syyksi paljastui että kattokanavista puhalsi kuumaa ilmaa täydellä teholla. Hetkeä myöhemmin eräs matkustaja kävi huomauttamassa asiasta naiskuljettajalle, joka tokaisi:
"Nuo lämmöt ei mulle kuulu!"
Jotenkin tuntuu olevan kaikki vaikeaa tuolla HSL liikinteessä.
 
Viime kesänä matkustin eräällä seutulinjalla. Noustessani kyytiin, autossa oli tukalan kuuma, ja syyksi paljastui että kattokanavista puhalsi kuumaa ilmaa täydellä teholla. Hetkeä myöhemmin eräs matkustaja kävi huomauttamassa asiasta naiskuljettajalle, joka tokaisi:
"Nuo lämmöt ei mulle kuulu!"
Jotenkin tuntuu olevan kaikki vaikeaa tuolla HSL liikinteessä.

Ehkäpä kuljettaja tarkoitti sanoa, että kaikki on viimeiseen asti automaattisesti toimivaa, ettei hän vain pysty vaikuttamaan asiaan mitenkään. Esim Scala ja Vdl ovat autoja, joiden matkustamon lämmitykseen/jäähdytykseen kuljettaja ei pysty vaikuttamaan. Paitsi menemällä pannuhuoneeseen sulkemaan hanoja :shock:
 
Ehkäpä kuljettaja tarkoitti sanoa, että kaikki on viimeiseen asti automaattisesti toimivaa, ettei hän vain pysty vaikuttamaan asiaan mitenkään. Esim Scala ja Vdl ovat autoja, joiden matkustamon lämmitykseen/jäähdytykseen kuljettaja ei pysty vaikuttamaan. Paitsi menemällä pannuhuoneeseen sulkemaan hanoja :shock:

Näinhän asia valitettavasti on. Vähän aika sitten menin Nobinan Lauttasaaren teli-Volvolla #764 linjalla h66A ja bussi oli kuin sauna. Syykin löytyi: patterit hehkuivat kuumaa lämpöä kuin sydäntalvella ikään! Kävin tästä kuljettajalle sanomassa, ja hän sanoi olevansa kykenemätön vaikuttamaan asiaan, kun kaikki säädöt ovat salasanan takana. Miksiköhän asia on näin? Ovatko jotkin kuljettajat rikkoneet säädöt, kun ne ovat olleet käytettävissä?
 
Ehkäpä kuljettaja tarkoitti sanoa, että kaikki on viimeiseen asti automaattisesti toimivaa, ettei hän vain pysty vaikuttamaan asiaan mitenkään. Esim Scala ja Vdl ovat autoja, joiden matkustamon lämmitykseen/jäähdytykseen kuljettaja ei pysty vaikuttamaan. Paitsi menemällä pannuhuoneeseen sulkemaan hanoja :shock:

Auto oli Ikarus E94.
 
Ovatko jotkin kuljettajat rikkoneet säädöt, kun ne ovat olleet käytettävissä?
Veikkaan, että ammattitaidottomien kuljettajien vuoksi on ollut pakko mennä tähän "kiinteään, joka keliin sopivaan" säätöön. Osa kuljettajista kun vääntää lämmöt täysille aina "talvella", oli ulkolämpötila sitten +5 tai -25 astetta. Toisaalta samat tyypit sitten saattavat "kesällä" säätää ilmastointiautomatiikan minimiin (yleensä 16-18 astetta plussaa) riippumatta siitä, onko ulkona +10 tai +30 astetta. Laitteistot eivät käytännössä pysty toteuttamaan etenkään jatkuvasti ovien avaamista sisältävässä kaupunkiliikenteessä näitä toiveita, kuormittuvat liikaa ja sitten sanovat jostain kohtaa järjestelmää poks.

Mikäli laitteiden käyttäjille saataisiin taottua päähän laitteiden käytön oikeat periaatteet, ei tämän kaltaisia lukittuja lämpötiloja olisi varmasti koskaan keksitty. Pitää myös huomioida, että vaikka liikennöitsijä a:n Scalan tai 8700:n lämmönsäätö on lukittu, saattaa liikennöitsijä b:n vastaavissa autoissa olla säätömahdollisuus edelleen olemassa.
 
Auto oli Ikarus E94.

Eräällä liikennöitsijällä suurimmassa osassa Ikaruksista matkustamon lämmönsäädin on poistettu kokonaan ja teipattu kojetauluun teipit "matkustamon lämmönsäätö automatisoitu". Silti en ole vielä kertaakaan törmännyt ikarukseen, jossa kattokanavapuhallusta ei saisi pois päältä. Mutta ei siellä tietääkseni mitään kattokanavalämmitystä pitäisi olla.
 
Varsinkin Ikaruksissa tuntuu olevan yleinen ominaisuus, että ilmastointilaite toimii talvella ja lämmityslaite kesällä.
 
Veikkaan, että ammattitaidottomien kuljettajien vuoksi on ollut pakko mennä tähän "kiinteään, joka keliin sopivaan" säätöön. Osa kuljettajista kun vääntää lämmöt täysille aina "talvella", oli ulkolämpötila sitten +5 tai -25 astetta. Toisaalta samat tyypit sitten saattavat "kesällä" säätää ilmastointiautomatiikan minimiin (yleensä 16-18 astetta plussaa) riippumatta siitä, onko ulkona +10 tai +30 astetta. Laitteistot eivät käytännössä pysty toteuttamaan etenkään jatkuvasti ovien avaamista sisältävässä kaupunkiliikenteessä näitä toiveita, kuormittuvat liikaa ja sitten sanovat jostain kohtaa järjestelmää poks.

Mikäli laitteiden käyttäjille saataisiin taottua päähän laitteiden käytön oikeat periaatteet, ei tämän kaltaisia lukittuja lämpötiloja olisi varmasti koskaan keksitty. Pitää myös huomioida, että vaikka liikennöitsijä a:n Scalan tai 8700:n lämmönsäätö on lukittu, saattaa liikennöitsijä b:n vastaavissa autoissa olla säätömahdollisuus edelleen olemassa.

Valitettavasti on juuri näin. Hyvin usein (etenkin edellisessä työpaikassa) sai auton joka oli säädetty nin alas kuin mahdollista. Ei laitteet sitä kestä.
Myös Koiviston Autolla siirryttiin ainakin Kabussien osalta käytäntöön, jossa lämmönsäätöyksikkö piilotettiin muovilevyn alle.

Toisaalta katselin kerran kun Veolian ihka uusi ilmastoitu Volvo 8700 kaarsi Tikkurilan asemalle. Lauhdevettä autosta tuli sangollinen, joten ainakin sen perusteella ilmastointi myös olisi toiminut. Siinä kuljettaja sitten repäisi kaikki kattoluukut auki ja ajoi seuraavaan lähtöön.
Kun ajaa vasta-aurinkoon, ilmastointi ei välttämättä kauheasti auta kuljettajan paikalla. Se että siinä on kuuma, ei tarkoita että näin olisi koko autossa.
 
Viime kesänä matkustin eräällä seutulinjalla. Noustessani kyytiin, autossa oli tukalan kuuma, ja syyksi paljastui että kattokanavista puhalsi kuumaa ilmaa täydellä teholla. Hetkeä myöhemmin eräs matkustaja kävi huomauttamassa asiasta naiskuljettajalle, joka tokaisi:
"Nuo lämmöt ei mulle kuulu!"
Jotenkin tuntuu olevan kaikki vaikeaa tuolla HSL liikinteessä.

Auto oli Ikarus E94.

Varsinkin Ikaruksissa tuntuu olevan yleinen ominaisuus, että ilmastointilaite toimii talvella ja lämmityslaite kesällä.
Juu, yhdessäkään Ikaruksessa ei ole kattolämmitystä eikä ilmastointia :lol: Eli ulkoilmaa tulee kattokanavista. Ja se tarra kojelaudassa tarkoittaa vain ja ainoastaan matkustamon patterilämmityksen automatiikkaa, kaikki puhaltimet saa kyllä päälle/pois ihan katkaisijasta...
 
Juu, yhdessäkään Ikaruksessa ei ole kattolämmitystä eikä ilmastointia :lol: Eli ulkoilmaa tulee kattokanavista. Ja se tarra kojelaudassa tarkoittaa vain ja ainoastaan matkustamon patterilämmityksen automatiikkaa, kaikki puhaltimet saa kyllä päälle/pois ihan katkaisijasta...

STA:n "vanhan" mallin Ikaruksissa piti olla kattokanavalämmitys, mutta en sitten tiedä onko ne ikinä toiminut.
 
Takaisin
Ylös