Ilmastointi

Kulkuvälineet tyypillisesti lämpenevät paljon lämpimämmäksi kuin ulkoilman lämpötila on, eli miksi tuolloin ei voisi avata luukkuja ja ikkunoita? Eri asia on, jos sisälämpötila on matalampi kuin ulkolämpötila, mutta oletettavasti luukkuja ja ikkunoita on availtu silloin kun ulkoa tuleva ilma on viileämpää kuin sisäilma.

Tämä asia on termostaatin tehtävä, ei kattoluukkujen. Tämän lisäksi ihminen on todella huono arvioimaan mikä ulkolämpötila on ja suhteellinen kosteus vaikuttaa koettuun lämpötilaan melko paljon. Tämä on ilmeistä trooppisilla seuduilla, kuten Thaimaassa. Termostaatti ja kosteusanturi on huomattavasti tarkempia tätä arvioimaan kuin ihminen. Koettuun lämpötilaan vaikuttaa sen lisäksi ikä, sukupuoli, paino, pituus, stressi, nälkä ja yleinen terveydentila.

Samalla logiikalla auton konepelti olisi hyvä avata kun ulkona on liian kuuma ja sulkea kylmällä. Kyseessä on yksinkertaisesti liian monimutkainen asia ihmisen arvioitavaksi mututuntumalla.

Tähän 25 asteeseen on todennäköisesti vaikuttanut TTL:n suositukset.
http://www.ttl.fi/fi/tyoymparisto/lampoolot/lampoviihtyisat_olot/Sivut/default.aspx
https://fi.wikipedia.org/wiki/Termostaatti
http://www.fjallraven.com/perceived-temperature
 
Jostain syystä unohdin nämä uudet Citarot kun en niissä päivittäin kulje.Niissä on loistava ilmastointi!
 
Tähän 25 asteeseen on todennäköisesti vaikuttanut TTL:n suositukset.

...sekä se, että bussissa on tasan yksi energianlähde: tankillinen dieseliä. (No, hybridissä sitten akku lisäksi). Ja koska se kylmän ilman tuottaminen on asia, joka vaatii energiaa, sitä dieseliä menee enemmän kuin ilmastoimattomassa autossa. Kyse on siis myöskin säästöstä.
 
Jostain syystä unohdin nämä uudet Citarot kun en niissä päivittäin kulje.Niissä on loistava ilmastointi!

Niissä ei taida myöskään olla kattoluukkuja, joita matkustajat pääsisivät availemaan. Kuljettajan paikalle noissa saa tehokkaan ja viileän puhalluksen. Noissa on muutenkin hyvät ohjaamon lämmönsäädöt ja lämpenevät kovallakin pakkasella nopeasti.
 
Niissä ei taida myöskään olla kattoluukkuja, joita matkustajat pääsisivät availemaan. Kuljettajan paikalle noissa saa tehokkaan ja viileän puhalluksen. Noissa on muutenkin hyvät ohjaamon lämmönsäädöt ja lämpenevät kovallakin pakkasella nopeasti.

Eivätkös kattoluukut ole pakollisia hätäpoistumisteiden takia?
 
Direktiivibusseissa ei tarvitse olla ainuttakaan kattoluukkua hätäpoistumiseen.

Ei pidä paikkaansa, "Näiden lisäksi enintään 50 matkustajapaikan linja-autossa on oltava vähintään yksi kattoluukku ja muissa kaksi kattoluukkua." -Finlex

HSL-seudullakin on kattoluukuttomia busseja ajossa.

Kuten? En nyt äkkiseltäni keksi missä autossa ei ole kattoluukkua/luukkuja.
 
Ei pidä paikkaansa, "Näiden lisäksi enintään 50 matkustajapaikan linja-autossa on oltava vähintään yksi kattoluukku ja muissa kaksi kattoluukkua." -Finlex

EU:n bussidirektiivi edellyttää hätäluukkuja, ei kattoluukkuja. Hätäluukun ei tarvitse olla avattavissa kuin hätäpoistumista varten.

Kirjoitan tätä viestiä kaukoliikenteen bussin kyydistä juuri hätäluukun kohdilta. Sen avaaminen edellyttää muovikuvulla peitetyn hätäkahvan käyttämistä.
 
Jos kerran ilmastoinnin tarkotus on alentaa lämpöä vain muutamalla asteella ulkolämmöstä, olisi parempi jättää koko ilmastointi pois ja vaatimukseksi 2x kattoluukku 4x sivuikkunoita, eteen ja taakse jolloin olisi paljon parempi kun joku ilmastointi.
 
Jos kerran ilmastoinnin tarkotus on alentaa lämpöä vain muutamalla asteella ulkolämmöstä, olisi parempi jättää koko ilmastointi pois ja vaatimukseksi 2x kattoluukku 4x sivuikkunoita, eteen ja taakse jolloin olisi paljon parempi kun joku ilmastointi.

Näinhän se olikin silloin "vanhaan hyvään aikaan". Joskus 70-luvulla bussien ikkunat muuttuivat umpinaisiksi ja oliko se 80- ja 90-lukujen vaihteessa vai hieman myöhemmin kun sivuikkunoita taas sai auki. Sitten joku keksi "ilmastoinnin".
 
Jos kerran ilmastoinnin tarkotus on alentaa lämpöä vain muutamalla asteella ulkolämmöstä, olisi parempi jättää koko ilmastointi pois ja vaatimukseksi 2x kattoluukku 4x sivuikkunoita, eteen ja taakse jolloin olisi paljon parempi kun joku ilmastointi.

Joo. Aikamoista pelleilyä nämä bussien ja vanhojen ratikoiden ilmastointilaitteet. Kyllä ilmastointilaitteiden pitäisi pitää kulkuneuvojen sisätilat 21-25 asteessa vähän ulkoilman lämpötilasta ja suhteellisesta kosteudesta riippuen. Tuollaiseen pystyy periaatteessa henkilöauton ilmastointilaite tai kodin ilmalämpöpumppu sopivalla ohjauselektroniikalla varustettuna.

Toki joukkoliikenteen ilmastoinnissa pitää huomioida ulkoilman lämpö, koska muuten sisällä tuntuu keveissä vaatteissa jääkaapilta, mutta kategorinen muutaman asteen lämpötilan laskeminen ei ole siihen oikea ratkaisu. Kunnollinen ilmastointilaite mittaa koko ajan ulkoilman lämpöä ja kosteutta ja viilentää tai lämmittää kulkuneuvon sisätiloja sen mukaan. Sisätilan lämmön pitää vaihdella muutaman aste ylös alas riippuen millainen ulkoilma on, käytännössä riippuen siitä millaisissa vaatteissa ihmiset liikkuvat.
 
Joo. Aikamoista pelleilyä nämä bussien ja vanhojen ratikoiden ilmastointilaitteet. Kyllä ilmastointilaitteiden pitäisi pitää kulkuneuvojen sisätilat 21-25 asteessa vähän ulkoilman lämpötilasta ja suhteellisesta kosteudesta riippuen. Tuollaiseen pystyy periaatteessa henkilöauton ilmastointilaite tai kodin ilmalämpöpumppu sopivalla ohjauselektroniikalla varustettuna.

Väitän, että tuollainen 21:een asteeseen bussin sisälämpötilan laskeminen hellekelillä on käytännössä mahdoton tehtävä, taikka sitten se vaatisi suurinpiirtein jääpalasia autoon heittävän ilmastointilaitteen rakentamista. Bussihan on metallikoppa, jonka sisätilan lämpötila nousee suuremmaksi kuin ulkona olevan ilman lämpötila auringonlämmön ansiosta. Lisäksi pysäkeillä menee koko ajan sitä "viileää" ilmaa harakoille, kun pitää ovia koko ajan aukoa.

Toinen asia kokonaan on se, miten taajaan noita ilmastointilaitteita huolletaan. Nykyään kun freonit ovat kiellettyä kamaa, tiivisteet tuppaavat falskaamaan aika helposti, koska eivät saa samanlaista voitelua kuin freonin kanssa. Jos laitteessa ei ole kylmäainetta, se ei myöskään viilennä.
 
Väitän, että tuollainen 21:een asteeseen bussin sisälämpötilan laskeminen hellekelillä on käytännössä mahdoton tehtävä, taikka sitten se vaatisi suurinpiirtein jääpalasia autoon heittävän ilmastointilaitteen rakentamista. Bussihan on metallikoppa, jonka sisätilan lämpötila nousee suuremmaksi kuin ulkona olevan ilman lämpötila auringonlämmön ansiosta. Lisäksi pysäkeillä menee koko ajan sitä "viileää" ilmaa harakoille, kun pitää ovia koko ajan aukoa.

Ei kovalla helteellä pidäkään lämpötilaa 21 asteeseen laskea, se tuntuu liian kylmältä. 23-25 on ihan ok. 21 astetta tai allekin on sitten enemmän kevään, syksyn ja talven juttuja, kun ihmisillä on enemmän vaatetta päällä.

Mitä ilmastointilaitteen tehoon tulee, Variotramin tai Sm5:n ilmastointiteho on minusta ihan riittävä, kyllä tuohon pitäisi busseissakin päästä. Toki ero ilmastoinnin toimivuudessa varmaan johtuu myös siitä, että uusissa sähkökäyttöisissä kulkuvälineissä ilmapumppu on tehokkain lämmitysväline ja vastukset vasta toissijainen kun sen teho ei riitä. Toki silloin ilmapumpussa on usein enemmän tehoa sekä viilennys- että lämmityssuuntaan.
 
Takaisin
Ylös