Järvenpään HSL-jäsenyys

Liittynyt
5 Heinäkuu 2023
Viestit
419
HSL:n hallituksen esityslistassa 21.11.2023 esitetään Järvenpään kehyskuntasopimuksesta irtautumista. Esitystä perustellaan sillä, että Järvenpää hyötyy merkittävästi HSL:n liikenteestä maksamatta siitä. Esityksessä on myös maininta siitä, että mitään muutoksia ei tapahdu, jos Järvenpää päättää liittyä HSL-alueeseen 2025 alkaen.

HSL esittää, että se täydentäisi Helsinki–Järvenpää junaliikennettä arkisin ja lauantaisin kahdella junalla tunnissa (Järvenpää–Helsinki välille siis 15 min vuoroväli). Ehtona on Järvenpään liittyminen alueeseen vuodesta 2025 alkaen ja siitä päättäminen viimeistään tammikuussa 2024.

Alustavan junaliikenteen liikennöintisuunnitelman mukaan Helsingin ja Järvenpään välillä liikennöisi J-juna, joka pysähtyisi Helsingin jälkeen Pasilassa, Tikkurilassa, Keravalla ja Ainolassa. Junaa liikennöitäisiin yhdellä Sm5-yksiköllä.

Itselle Järvenpäähään säännöllisesti liikkuvana suunnitelma kuulostaa hyvältä, mutta liikennöintiaikojen takia ei tule apua R-junien ruuhkaongelmiin. (Toki varmaan johtuu siitä, että kapasiteettia ei ole ruuhka-aikana tarpeeksi.)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä luulette, alistuuko Jäke kiristykseen?

Kaikki kulut huomioiden sille voisi olla edullisempaa menettely, jossa jäkeläiset ostavat VR:n kausilippuja juniinsa ja saavat sitten kaupungintalolta maksunpalautusta näitä ostettuja lippuja vastaan kotikunnan perusteella.
 
Kaikki kulut huomioiden sille voisi olla edullisempaa menettely, jossa jäkeläiset ostavat VR:n kausilippuja juniinsa ja saavat sitten kaupungintalolta maksunpalautusta näitä ostettuja lippuja vastaan kotikunnan perusteella.

Ehkä olisikin, mutta kyseinen järjestely kuitenkin vaikeuttaisi nykytilaan verrattuna työmatkoja Helsinkiin, kun suuri osa kuitenkin jatkaa eteenpäin muuten kuin kävellen.

Järvenpäälle myös aiheuttaisi ongelmia linjan 665 menettäminen, koska sillä kulkee paljon ihmisiä Järvenpäähän/-stä. Järvenpäällä olisi myös ihan merkittävääkin potentiaalia bussiliikenteen kasvattamisessa, jos samalla lipulla pääsisi bussiin ja junaan. Nykyisellään Järvenpään omat bussit palvelevat vain Järvenpään sisäistä liikennettä, jolle ei ole kovin suurta tarvetta.

HSL-jäsenyys voisi olla jopa ihan järkevä keino houkutella ihmisiä Järvenpäähän, kun nyt on kärsitty siitä, ettei kunta houkuttele tarpeeksi. Junaliikennettä lukuunottamatta Järvenpään joukkoliikenne on nykyisellään ala-arvoinen.
 
Jostakin syystä tuosta puuttuu J-junat Helsingistä arkisin klo 7:55, 8:25, 17:25 ja 17:55 ja Järvenpäästä 8:38, 9:08, 18:08 ja 18:38. Noihin aikoihin ei ajeta ylimääräisiä junia Riihimäelle/Riihimäeltä.
 
Järvenpäänä katsoisin hösselipuuhastelijoiden bluffin. Ei kannata ottaa muutamaa lisäjunaa jos samalla "pääsee" kankkulankaivokerhon jäseneksi.
 
Järvenpäänä katsoisin hösselipuuhastelijoiden bluffin. Ei kannata ottaa muutamaa lisäjunaa jos samalla "pääsee" kankkulankaivokerhon jäseneksi.

Näinpä. Tulee ne junat noin niin kuin himskatin kalliiksi nimittäin.
 
HSL:n hallitus päätti tänään esityksen mukaisesti irtisanoa kehyskuntasopimuksen ja hyväksyi alustavan liikennöintisuunnitelman J-junalle. HSL julkaisi myös erillisen tiedotteen asiasta

Olisihan HSL-jäsenyys Järvenpäälle kallis, mutta onko oikeasti olemassa mitään realistista vaihtoehtoa sille, jos joukkoliikenteestä halutaan tehdä houkuttelevaa? Lisäkapasiteettia tarvitaan kuitenkin junissa Järvenpää–Helsinki välillä ja busseissa Järvenpää–Hyrylä välillä ja työmatkojen teko vaikeutuu merkittävästi, jos tarvitsisi VR:n lipun lisäksi AB-lipun.

Oma veikkaus on kuitenkin se, että jos Järvenpää päättää olla liittymättä HSL:ään, tehdään kuitenkin uusi kehyskuntasopimus, mutta se myös varmasti tulee olemaan paljon kalliimpi, ihan vain jo siksi, että siinä otetaan paremmin huomioon bussiliikenne
 
Olisihan HSL-jäsenyys Järvenpäälle kallis, mutta onko oikeasti olemassa mitään realistista vaihtoehtoa sille, jos joukkoliikenteestä halutaan tehdä houkuttelevaa?

En ole varma siitä, kannattaako Järvenpään pistää hirveästi paukkuja siihen, että joukkoliikenne olisi erityisen houkuttelevaa. Ei siellä Jäkessä mitään ruuhkia ole, ja jos niitä Lahdentien eteläpäässä onkin, niin se murhe on jokun ihan muun.

Mutta varmaan kannattaisi laskea auki, mitä maksaa Järvenpään tuottaa oma bussilinja Hyrylään, jos se on tärkeä suunta, ja tehdä diiliä VR:n kanssa lähijunista. Kuten sanoin aiemmin, Järvenpäällä on itsenäisenä mahdollisuus myös tukea omien asukkaidensa matkoja innovatiivisillakin tavoilla, eli esim. hyvittää ostetuista VR:n junalipuista sopiva osa jne. Tämä kokonaisuus voi olla kunnan kannalta edullisempi, kun huomioidaan paitsi rahanmeno myös päätöksenteon riippumattomuus.
 
On aika optimistisia olettaa J-junien pystyvän kääntymään sujuvasti Järvenpäässä, kun siellä ei ole minkäänlaista kääntöraidetta. Lähijunathan käyttävät ulompia raiteita, joten suunnanvaihdon yhteydessä niiden on siirryttävä itäisimmältä raiteilta (jolla on laituri) läntisimmälle, joka menee etelään. Tämä tapahtuu lisäksi nopeiden raiteiden poikki. Ilmeisesti tämä onnistuu jotenkin hyvissä, hiljaisemman liikenteen oloissa mutta tuskin ruuhka-aikana. Joka tapauksessa hyvin häiriöherkkä ratkaisu.
 
On aika optimistisia olettaa J-junien pystyvän kääntymään sujuvasti Järvenpäässä, kun siellä ei ole minkäänlaista kääntöraidetta. Lähijunathan käyttävät ulompia raiteita, joten suunnanvaihdon yhteydessä niiden on siirryttävä itäisimmältä raiteilta (jolla on laituri) läntisimmälle, joka menee etelään.

Periaatteessa ehkä olisi mahdollista liikennöidä pelkästään raiteelta 1 tai 4 vaihtamalla Järvenpäässä ajosuuntaa, mutta eri asia on sitten, että kuinka toimiva ratkaisu se olisi ja todella häiriöaltis ratkaisu se joka tapauksessa olisi
 
On aika optimistisia olettaa J-junien pystyvän kääntymään sujuvasti Järvenpäässä, kun siellä ei ole minkäänlaista kääntöraidetta. Lähijunathan käyttävät ulompia raiteita, joten suunnanvaihdon yhteydessä niiden on siirryttävä itäisimmältä raiteilta (jolla on laituri) läntisimmälle, joka menee etelään. Tämä tapahtuu lisäksi nopeiden raiteiden poikki. Ilmeisesti tämä onnistuu jotenkin hyvissä, hiljaisemman liikenteen oloissa mutta tuskin ruuhka-aikana. Joka tapauksessa hyvin häiriöherkkä ratkaisu.

Ainakin nykyiset R-junan aikataulut Helsingin suuntaan mahdollistavat J-junan kääntymisen raiteilla 1.
 
On puolenvaihtopaikka Jokelassa: https://juliadata.fi/map/view?mode=diagram#13.32/60.55045/24.97667/-47.6 (vaihdet V101+V103) Miksi junat eivät voi kääntää raiteilla 3?

Tuo kommentti puolenvaihtopaikan puuttumisesta Jokelassa viittaa tulevaan tilaanteeseen, kun Riihimäelle asti kulkee neljä yhtenäistä raidetta. Jokelaan asti ajaminen vaatisi yhden ekstrayksikön, ja lisäksi nykytilanteessa J-junat pitäisi mahduttaa muun liikenteen sekaan Järvenpään pohjoispuolella.

Eipä tuossa HSL:n vastauksessa kyllä avata kovin paljon puolenvaihdon toimivuuttaa Jäkessä. Mainitaan vain, että "Aikataulut pitää suunnitella niin, että J-juna lähtee sellaiseen aikaan, jolloin muun liikenteen välissä on sopiva tauko." Eri asia sitten kuinka helppoa tuollaisen tauon löytyminen on erityisesti, jos J-juna halutaan synkronoida R-junan kanssa mahdollisimman toimivasti.
 
Erikoista tässä on myös se, että simulaatiossa on todettu, että raide 4 on toimivin raide J-junalle. Sinänsä ihan loogista, kun raiteelta 4 ei kauheasti muuta liikennettä R-junien lisäksi ole
 
Takaisin
Ylös