HSL:n hallituksen esityslistassa 21.11.2023 esitetään Järvenpään kehyskuntasopimuksesta irtautumista. Esitystä perustellaan sillä, että Järvenpää hyötyy merkittävästi HSL:n liikenteestä maksamatta siitä. Esityksessä on myös maininta siitä, että mitään muutoksia ei tapahdu, jos Järvenpää päättää liittyä HSL-alueeseen 2025 alkaen.
HSL esittää, että se täydentäisi Helsinki–Järvenpää junaliikennettä arkisin ja lauantaisin kahdella junalla tunnissa (Järvenpää–Helsinki välille siis 15 min vuoroväli). Ehtona on Järvenpään liittyminen alueeseen vuodesta 2025 alkaen ja siitä päättäminen viimeistään tammikuussa 2024.
Alustavan junaliikenteen liikennöintisuunnitelman mukaan Helsingin ja Järvenpään välillä liikennöisi J-juna, joka pysähtyisi Helsingin jälkeen Pasilassa, Tikkurilassa, Keravalla ja Ainolassa. Junaa liikennöitäisiin yhdellä Sm5-yksiköllä.
Itselle Järvenpäähään säännöllisesti liikkuvana suunnitelma kuulostaa hyvältä, mutta liikennöintiaikojen takia ei tule apua R-junien ruuhkaongelmiin. (Toki varmaan johtuu siitä, että kapasiteettia ei ole ruuhka-aikana tarpeeksi.)
HSL esittää, että se täydentäisi Helsinki–Järvenpää junaliikennettä arkisin ja lauantaisin kahdella junalla tunnissa (Järvenpää–Helsinki välille siis 15 min vuoroväli). Ehtona on Järvenpään liittyminen alueeseen vuodesta 2025 alkaen ja siitä päättäminen viimeistään tammikuussa 2024.
Alustavan junaliikenteen liikennöintisuunnitelman mukaan Helsingin ja Järvenpään välillä liikennöisi J-juna, joka pysähtyisi Helsingin jälkeen Pasilassa, Tikkurilassa, Keravalla ja Ainolassa. Junaa liikennöitäisiin yhdellä Sm5-yksiköllä.
Itselle Järvenpäähään säännöllisesti liikkuvana suunnitelma kuulostaa hyvältä, mutta liikennöintiaikojen takia ei tule apua R-junien ruuhkaongelmiin. (Toki varmaan johtuu siitä, että kapasiteettia ei ole ruuhka-aikana tarpeeksi.)
Viimeksi muokattu: