Kun neliraiteinen osuus laajenee nyt Jokelaan ja oletettavasti lopulta Riihimäelle, miten käy nykyisten raiteiden eli tulevien kaukoliikenneraiteiden laitureiden kanssa? Säilyykö mahdollisuus pysäyttää junia 1.-2.-raiteilla vai puretaanko pienemmiltä seisakkeilta laitureita, jotta voidaan ajaa ohi kovempaa?
Nyt kun lähijunien pysähdykset eivät jatkossa hidasta kaukojunien kulkua tai laske kokonaiskapasiteettia, onko harkittu minkään lakkautetun seisakkeen palauttamista? Saunakallion ja Jokelan sekä Jokelan ja Hyvinkään välillä on todella pitkät pätkät ilman asemia. Täällä Hyvinkäällä tuntuu olevan muna/kana-ongelma, kun kaupungin asukasluku kasvaa ja kun keskusta ympäristöineen on "täynnä", katse siirtyy Palopuron sekä Monnin kaltaisille alueille, jonne on suunniteltu lisää asumista. Moni ei kuitenkaan halua muuttaa radan varteen, jos yksikään juna ei omassa kylässä pysähdy. Junaa taas ei haluta pysäyttää nykyisillä asukasmäärillä. HSL-lähiliikenne ei kuitenkaan toimi kuten VR, jossa kaiken on oltava tuottavaa, joten ehkä 50% subventiolla voisikin olla järkevää avata joitakin seisakkeita olettaen että kunta kaavoittaa tontit?