Järvenpään HSL-jäsenyys

Vaikea nähdä miksi tuollaista erityistä tukea kehitettäisiin kun se koskisi kuitenkin vain osaa kuntalaisista
Niinhän se on aina kaiken subventoidun joukkoliikenteen kanssa (kuten myös Järvenpään bussiliikenteessä), että sen tukeminen hyödyttää vain niitä joille reitit, vuorovälit, matka-aika ja palvelutaso sattuvat sopimaan.
ja noiden avustusten maksaminen olisi hurja uusi byrokratia...
Tämä on totta. Tulee myös sellainen mieleen, että jos kunta maksaisi suoraan junalippujen osuuksia, VR:llä saattaisi olla houkutus nostaa hintoja. Entä jos Järvenpää neuvottelisi VR:n kanssa kuukausilippujen hinnanalennuskampanjasta, jolla saataisiin lisää junamatkustajia? Kunhan päästäisiin sopuun siitä mikä on kunnan maksuosuus kampanjaan, en usko että VR:llä olisi mitään sitä vastaan.
 
Jeps, siihen pitäisi kehittää toimiva ratkaisu. Kuten sanottu, 30 vuotta sitten kuntalaiset jonottaisivat kaupungintalon kassalle ja saisivat sieltä seteleitä ostettua lippua vastaan, mutta eiköhän tuohon saada nykyteknologialla keveämpikin ratkaisu, jos sellaista halutaan.
 
Kun neliraiteinen osuus laajenee nyt Jokelaan ja oletettavasti lopulta Riihimäelle, miten käy nykyisten raiteiden eli tulevien kaukoliikenneraiteiden laitureiden kanssa? Säilyykö mahdollisuus pysäyttää junia 1.-2.-raiteilla vai puretaanko pienemmiltä seisakkeilta laitureita, jotta voidaan ajaa ohi kovempaa?

Nyt kun lähijunien pysähdykset eivät jatkossa hidasta kaukojunien kulkua tai laske kokonaiskapasiteettia, onko harkittu minkään lakkautetun seisakkeen palauttamista? Saunakallion ja Jokelan sekä Jokelan ja Hyvinkään välillä on todella pitkät pätkät ilman asemia. Täällä Hyvinkäällä tuntuu olevan muna/kana-ongelma, kun kaupungin asukasluku kasvaa ja kun keskusta ympäristöineen on "täynnä", katse siirtyy Palopuron sekä Monnin kaltaisille alueille, jonne on suunniteltu lisää asumista. Moni ei kuitenkaan halua muuttaa radan varteen, jos yksikään juna ei omassa kylässä pysähdy. Junaa taas ei haluta pysäyttää nykyisillä asukasmäärillä. HSL-lähiliikenne ei kuitenkaan toimi kuten VR, jossa kaiken on oltava tuottavaa, joten ehkä 50% subventiolla voisikin olla järkevää avata joitakin seisakkeita olettaen että kunta kaavoittaa tontit?
 
E-vyöhyke tullee, tai ainakin sitä HSL:n johto esittää. Ensi tiistaina on HSL:n hallituksen kokous, jossa asiasta päätetään. Esityslistalla perusteluna mainitaan Järvenpään "kohtuuton" hyöty nykytilanteessa.

"Uusi E-vyöhyke otetaan käyttöön vuoden 2025 aikana. Sitä ennen D-
vyöhykkeen hinta nousee kahden vyöhykkeen lipun hintaiseksi 1.1.2025.
Muutoksella vähennetään Järvenpään kohtuutonta etua hyödyntää HSL:n
tarjoamaa joukkoliikennepalvelua. E-vyöhyke tulee sijoittumaan osin nykyisen
D-vyöhykkeen alueelle ja kattamaan Tuusulan ja Sipoon pohjoisosat sekä
Järvenpään. Taajamista alueelle kuuluvat Järvenpään lisäksi Tuusulan
Kellokoski ja Jokela. Tarkka vyöhykeraja määritellään lähempänä
käyttöönottoa."
 
"Mites me saatais houkuteltua Järvenpää meidän jäseneksi? Hei nyt mä keksin, potkitaan sitä päähän, murskataan sen kylkiluut, uhkaillaan ja kiristetään sitä niin paljon kuin vain voidaan! Sitten se tykkää meistä niin paljon että varmasti tulee leikkimään meidän kanssa."
 
E-vyöhyke tullee, tai ainakin sitä HSL:n johto esittää. Ensi tiistaina on HSL:n hallituksen kokous, jossa asiasta päätetään. Esityslistalla perusteluna mainitaan Järvenpään "kohtuuton" hyöty nykytilanteessa.

"Uusi E-vyöhyke otetaan käyttöön vuoden 2025 aikana. Sitä ennen D-
vyöhykkeen hinta nousee kahden vyöhykkeen lipun hintaiseksi 1.1.2025.
Muutoksella vähennetään Järvenpään kohtuutonta etua hyödyntää HSL:n
tarjoamaa joukkoliikennepalvelua. E-vyöhyke tulee sijoittumaan osin nykyisen
D-vyöhykkeen alueelle ja kattamaan Tuusulan ja Sipoon pohjoisosat sekä
Järvenpään. Taajamista alueelle kuuluvat Järvenpään lisäksi Tuusulan
Kellokoski ja Jokela. Tarkka vyöhykeraja määritellään lähempänä
käyttöönottoa."
Mitäköhän Sipoon ja Tuusulan kunnat tulee tykkäämään tästä? Muunmuassa Jokelan, Kellokosken ja Pohjois-Paippisten alueen koululaisten liput tulevat maksamaan nykyistä enemmän.
 
Sekä Sipoo että Tuusula lausunnoissan vastustivat E-vyöhykkeen perustamista. Ihan kauheasti liput eivät kuitenkaan kallistu. Nykyinen yhden vyöhykkeen D-lippu maksaa 2,85 € ja se korvautuu uudella DE-lipulla, joka maksaa 3,20 €. Tässä siis nousua on 12 % kun yleinen hintojen nosto on 8 %. Luulisi E-vyöhykkeen myös laskevan Tuusulan ja Sipoon kuntaosuuksia HSL:lle, joten ihan yksioikoinen asia ei välttämättä lopulta ole. Kausilippujen hintoja en jaksanut verrata, vaan oletan niiden nousujen olevan samassa suhteessa.

Mutta asiasta päättää toki HSL:n hallitus. Siellähän aiemmin ainakin Vantaan edustaja on kannattanut koko alueelle tasataksaa, joka taas ei Helsingille käy. Silloin yksittäinen ratikkamatka kantakaupungissa olisi suhteessa todella kallis.

Sipoossa hiljattain 12 valtuutettua ehdotti eroamista HSL:stä.
 
Sipoossa hiljattain 12 valtuutettua ehdotti eroamista HSL:stä.
Muistelisin, että Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen eivät voi erota siitä, mutta muut voivat. Se olisi mielenkiintoinen ennakkotapaus. 12/43 on vasta 28 %, mutta 10 valtuutettua lisää muuttaisi jo tilanteen.
 
Miksi Sipoota ei voinut pitää kokonaan D-vyöhykkeellä ja vastaavasti siirtää kauempana sijaitsevaa Siuntiota E-vyöhykkeelle?
Kun yhden vyöhykkeen D-liput loppuvat ja tilalle tulee DE-lippu (samoin kuin Helsingin keskustassakin ostetaan AB-lippu), niin ei tuo minusta Sipoon tai Tuusulan sisäisissä matkoissa ole merkittävä ero. Siuntion osalta on toki kiinnostavaa miksei se muutu E-vyöhykkeeksi. Oletan, että näihin liittyy kabineteissa kuntien kanssa neuvotteluja, koska näillä lipputuloilla on myös merkitystä kunnan maksaman kuntaosuuden määrään.
 
Paikallislehdessä oli joku muistellut Keravan HSL-jäsenyyden vaikutuksia VR-lippujen hintoihin. Ihan eivät faktat olleet kohdallaan, mutta osaako joku kertoa miten junalippujen hinnat muuttuivat Keravalla vuosina 2005-2007 kun Kerava liittyi YTV:n (HSL:n edeltäjä) ja käyttöön tuli "lähiseutu 3" -liput? Löysin vuoden 2007 kausilippujen hinnat netistä, mutta niitä edeltäviä hintoja en löytänyt (vielä).
 
Paikallislehdessä oli joku muistellut Keravan HSL-jäsenyyden vaikutuksia VR-lippujen hintoihin. Ihan eivät faktat olleet kohdallaan, mutta osaako joku kertoa miten junalippujen hinnat muuttuivat Keravalla vuosina 2005-2007 kun Kerava liittyi YTV:n (HSL:n edeltäjä) ja käyttöön tuli "lähiseutu 3" -liput? Löysin vuoden 2007 kausilippujen hinnat netistä, mutta niitä edeltäviä hintoja en löytänyt (vielä).
VR:n 30 vuorokauden ABC-vyöhykelippu vuonna 2005 (ja ilmeisesti myös 2006) oli 98 euroa ja YTV:n vastaavan alueen lippu vuonna 2007 113,90 euroa. VR:llä tosin oli tarjolla myös suoraveloituksella laskutettava 360 päivän lippu, jonka sai kymmenen 30 päivän lipun hinnalla. Tässä 360 vuorokauden lipputyypissä hintaero oli siis 980 euroa vs YTV:n vastaava kausilippu 1235,90 euroa. Nämä toki eivät ole suoraan vertailukelpoisia, koska YTV:n myötä tuli mahdollisuus käyttää junien lisäksi kaikkia muitakin liikennevälineitä koko YTV-alueella.

 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös