Järvenpään HSL-jäsenyys

Tuota uutista ei pääse lukemaan maksamatta. Oliko siellä muita mielenkiintoisia yksityiskohtia?
Ei nyt mitenkään kovin paljon, mutta pari juttua;
Järvenpäässä käytetään Keski-Uusimaalla vähiten rahaa joukkoliikenteeseen asukasta kohden: Järvenpäässä 16,4 €/as., Keravalla 74,3€/as. ja Tuusulassa 97,5€/as. Vrt. Helsinki, jossa luku on 318,8€/as.
Lisäksi oli maininta, että Keravalla on haluja tihentää vuorovälejä nykyisellä linjastolla
 
Toihan oli tosi mielenkiintoista. Eli jos siellä Jäkessä on se 44 000 asukasta kuten Wikipedia sanoo, niin vuodessa menee noin 720 000 €. Höselin jäsenkuntana toi pomppaisi sitten varovasti arvioiden jonnekin 80 € tasolle eli 3,5 miljoonaa euroa. En usko, että on valtuustolle vaikea asia päättää :ROFLMAO:

Edelleen olen sitä mieltä, että Jäke voisi, jos katsoo tarpeelliseksi, tukea asiakkaidensa VR-junamatkoja hyvittämällä VR:n kuukausilippuja asukkailleen jollain fiksulla tavalla. Vuonna 1988 Jake Jäkeläinen olisi mennyt jonottamaan kunnankansliaan, näyttänyt lippunsa ja saanut sieltä seteleitä, mutta nykyisin varmaan tuon voi hoitaa pienemmälläkin vaivalla.
 
Ei nyt mitenkään kovin paljon, mutta pari juttua;
Järvenpäässä käytetään Keski-Uusimaalla vähiten rahaa joukkoliikenteeseen asukasta kohden: Järvenpäässä 16,4 €/as., Keravalla 74,3€/as. ja Tuusulassa 97,5€/as. Vrt. Helsinki, jossa luku on 318,8€/as.
Lisäksi oli maininta, että Keravalla on haluja tihentää vuorovälejä nykyisellä linjastolla
Ihan mielenkiinnosta. Onko vastaavia lukuja saatavilla muilta kaupunkiseuduilta. Esim Tampere, Oulu, Turku, Kuopio, Joensuu, Jyväskylä? Olisivat mielenkiintoinen verrata.

Tai vaikka Nurmijärvi, joka on kuitenkin harvahkoon asuttu kunta, jossa kulkee "omaa" joukkoliikennettä suhteellisen kattavasti kuitenkin kuntakeskusten välillä. Paljonkohan tuommoinen kustantaa?

Palvelu on palvelua ja olisi sinänsä kiva päästä vertailemaan miten hyvin tai tehokkaasti meitä palvellaan HSL-alueella versus muualla. Varmasti meillä on kaupunkiseutujen tiheimpiä vuorovälejä, mutta sillä on hintansa.
 
Edelleen olen sitä mieltä, että Jäke voisi, jos katsoo tarpeelliseksi, tukea asiakkaidensa VR-junamatkoja hyvittämällä VR:n kuukausilippuja asukkailleen jollain fiksulla tavalla. Vuonna 1988 Jake Jäkeläinen olisi mennyt jonottamaan kunnankansliaan, näyttänyt lippunsa ja saanut sieltä seteleitä, mutta nykyisin varmaan tuon voi hoitaa pienemmälläkin vaivalla.
Ainakin jonkin aikaa oli sellainen järjestely, jossa sisäisen bussilipun sai alennettuun hintaan, jos oli myös VR:n kausilippu (olisikohan ollut 10€/kk). Kyseinen lippu lopetettiin kuitenkin 2023(?)

Mutta en nyt varsinaisesti usko, että Järvenpäässä joukkoliikenteen osuutta kulkutapana saataisiin lisättyä sillä, että junamatkoja aletaan subventoimaan. Ellei kausilippuja maksettaisi kunnan toimesta täysin, matkustaminen töihin muualle kuin Tikkurilan, Pasilan tai päärautatieaseman läheisyyteen on joka tapauksessa todella kallista, kun VR:n lisäksi pitää ostaa HSL-lippu. Vapaa-ajan matkoilla toki toimii paremmin, koska Järvenpäästä pääsee Helsinkiin ABCD-lipulla

Varmaankin merkittävin asia millä saataisiin useampi käyttämään joukkoliikennettä olisi paremmat liityntälinjat. Tällä hetkellä Järvenpäässä linjat ovat sinänsä ihan ok liityntään, mutta kuitenkin isossa osassa kaupungissa bussit ovat niin kaukana ja kulkevat niin harvoin, että eivät ne houkuttele käyttämään niitä. Lisäksi jos työmatkoilleen tarvitsee kaksi tai jopa kolme lippua, niin eihän se nyt hirveästi kannusta käyttämään joukkoliikennettä, kun autoilu ei enää ole paljoa kalliimpaa.

Tosin Järvenpää on selkeästi rakennettu autoilun ehdoilla ja kevyt liikenne on toissijaista useassa paikassa. Lisäksi kaupalliset palvelut eivät ole kovin keskitettyjä, vaan esimerkikisi K-Citymarket on sellaisessa paikassa, että liityntälinjoilla olisi vaikea palvella. Prisma nyt sentään on niin lähellä asemaa, että se ei aiheuttaisi ongelmia. Toki Järvenpää on niin pahoissa talousongelmissa, että ei nyt varsinaisesti ole yllättävää ettei mitään panostuksia kestävän liikkumisen eteen tehdä, vaikka se tarkoittaakin sitä, ettei ilmastotavoitteita tulla saavuttamaan.
 
Varmaankin merkittävin asia millä saataisiin useampi käyttämään joukkoliikennettä olisi paremmat liityntälinjat. Tällä hetkellä Järvenpäässä linjat ovat sinänsä ihan ok liityntään, mutta kuitenkin isossa osassa kaupungissa bussit ovat niin kaukana ja kulkevat niin harvoin, että eivät ne houkuttele käyttämään niitä. Lisäksi jos työmatkoilleen tarvitsee kaksi tai jopa kolme lippua, niin eihän se nyt hirveästi kannusta käyttämään joukkoliikennettä, kun autoilu ei enää ole paljoa kalliimpaa.
Mä vähän mietin tätäkin, tuolla kuvitteellisella rahalla, joka Höseli-jäsenyyteen palaisi, saisi 8–9 kokopäiväistä bussivuoroa. Niillä voisi ajaa liityntäliikennettä aika monipuolisesti ja se voisi olla maksutonta, jolloin kunnan asukkailla ei menisi siihen enää ylimääräistä rahaa.

Toisaalta on niinkin, mitä ylempänä olin kirjoittanut aiemmin: ei Järvenpäässä ole ruuhkia eikä intressiä koittaa lisätä joukkoliikenteen käyttöä. Ruuhkat ja ongelmat ovat Helsingin päässä, joten miksi Järvenpää niistä välittäisi...
 
Toisaalta on niinkin, mitä ylempänä olin kirjoittanut aiemmin: ei Järvenpäässä ole ruuhkia eikä intressiä koittaa lisätä joukkoliikenteen käyttöä. Ruuhkat ja ongelmat ovat Helsingin päässä, joten miksi Järvenpää niistä välittäisi...
Tämä on niin huvittavaa, kun tämä on molemmissa päissä täysin päinvastaista. Helsingissä taas ei ole intressiä vähentää pullonkauloja ja ruuhkia, koska se kannustaa näitä ihmisiä tulemaan kestävillä kulkuneuvoilla eikä täyttämään kaupungin katuja pysäköidyillä autoilla. Joten miksi se Helsinkiä kiinnostaisi, jos järvenpääläiset istuvat Helsingissä ruuhkissa.
 
Toihan oli tosi mielenkiintoista. Eli jos siellä Jäkessä on se 44 000 asukasta kuten Wikipedia sanoo, niin vuodessa menee noin 720 000 €. Höselin jäsenkuntana toi pomppaisi sitten varovasti arvioiden jonnekin 80 € tasolle eli 3,5 miljoonaa euroa. En usko, että on valtuustolle vaikea asia päättää :ROFLMAO:

Edelleen olen sitä mieltä, että Jäke voisi, jos katsoo tarpeelliseksi, tukea asiakkaidensa VR-junamatkoja hyvittämällä VR:n kuukausilippuja asukkailleen jollain fiksulla tavalla. Vuonna 1988 Jake Jäkeläinen olisi mennyt jonottamaan kunnankansliaan, näyttänyt lippunsa ja saanut sieltä seteleitä, mutta nykyisin varmaan tuon voi hoitaa pienemmälläkin vaivalla.

Tosin Järvenpäässä bussiliikenne on todella huonoa. Osa asemakaavoitetusta taajama-alueesta on kokonaan vailla joukkoliikennettä, osaa palvelee arkipäivisin tunnin välein kulkeva bussi. Viikonloppuisin ja iltaisin liikennettä on silloin, kun liikennöidään Järvenpään keskustasta HSL-alueelle HSL:n linjalla. Jos bussiliikenne olisi samalla tasolla kuin HSL-alueella, subvention viisinkertaistaminen ei varmaan edes riittäisi.
 
Jos bussiliikenne olisi samalla tasolla kuin HSL-alueella, subvention viisinkertaistaminen ei varmaan edes riittäisi.
Riippuu mihin vertaa. Esim. Keravalla kuitenkin suht. matalat subventiot, mutta kuitenkin kattava bussiliikenne ok vuoroväleillä. Järvenpäässä ei toki alkuun varmasti kannata yhtä laajalla bussilinjastolla aloittaa, vaan laajentaa sitä mukaa, kun saadaan matkustajia.
 
Riippuu mihin vertaa. Esim. Keravalla kuitenkin suht. matalat subventiot, mutta kuitenkin kattava bussiliikenne ok vuoroväleillä. Järvenpäässä ei toki alkuun varmasti kannata yhtä laajalla bussilinjastolla aloittaa, vaan laajentaa sitä mukaa, kun saadaan matkustajia.

Joo, todennäköisesti Keravan ja Järvenpään subventiotasot olisivat lähellä toisiaan, jos palvelutaso ja lipputulot olisivat suunnilleen samat. Mutta koska Järvenpään lipputulot on oletettavasti pienemmät kuin Keravan, ei Keravan subventiotasolla saa samaa palvelua Järvenpäähän. Ja menisi pitkään, ennen kuin joukkoliikenne saa käyttäjiä, vaikka Järvenpäässä alkaisi huomenna HSL-tyyppinen bussiliikenne, koska muualla kuin rautatieasemien vieressä olevilla kotitalouksilla on auto.
 
Ihan mielenkiinnosta. Onko vastaavia lukuja saatavilla muilta kaupunkiseuduilta. Esim Tampere, Oulu, Turku, Kuopio, Joensuu, Jyväskylä? Olisivat mielenkiintoinen verrata.

Tai vaikka Nurmijärvi, joka on kuitenkin harvahkoon asuttu kunta, jossa kulkee "omaa" joukkoliikennettä suhteellisen kattavasti kuitenkin kuntakeskusten välillä. Paljonkohan tuommoinen kustantaa?

Palvelu on palvelua ja olisi sinänsä kiva päästä vertailemaan miten hyvin tai tehokkaasti meitä palvellaan HSL-alueella versus muualla. Varmasti meillä on kaupunkiseutujen tiheimpiä vuorovälejä, mutta sillä on hintansa.
"95-vuotiaan Korsisaaren toimitusjohtaja kertoo, mitä tapahtuisi jos HSL tulisi Nurmijärvelle"

Tässä ohuesti kerrottu Nurmijärven nykytilanteesta ja mahdollisesta HSL-jäsenyydestä.
 
"95-vuotiaan Korsisaaren toimitusjohtaja kertoo, mitä tapahtuisi jos HSL tulisi Nurmijärvelle"

Tässä ohuesti kerrottu Nurmijärven nykytilanteesta ja mahdollisesta HSL-jäsenyydestä.
Juu tuo on luettu, se tuossa osana oli mielessä. Tuossa ei hintaa kerrottu
 
Jos lankaan linkattua Kuntaliiton sivua on uskominen, Nurmijärvi käyttäisi joukkoliikenteeseen 74 €/asukas/vuosi eli suunnilleen saman verran kuin Kerava ja Tuusula ja noin viisi kertaa enemmän kuin Järvenpää. Järvenpään kohdalla liittymisestä olisi selvästi enemmän hyötyä kuin haittaa. Sama lippu kävisi
  • junissa ja Järvenpään busseissa
  • junissa ja muun HSL-alueen kulkuvälineissä
  • kaikissa busseissa Järvenpäässä, kun nyt on käytössä ainakin kolme eri järjestelmää
ja joukkoliikenteen rakenne ei muuttuisi, bussien vuorovälit vaan tihenisi ja liikennöintiajat laajenisi. Nurmijärvellä varmaan enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:
"95-vuotiaan Korsisaaren toimitusjohtaja kertoo, mitä tapahtuisi jos HSL tulisi Nurmijärvelle"

Tässä ohuesti kerrottu Nurmijärven nykytilanteesta ja mahdollisesta HSL-jäsenyydestä.
Yksi Nurmijärven ongelmia on se, että liikenne tulisi "aidon kilpailutuksen" piiriin. Eikä olisi mahdollista sumplia sitä Korsisaarelle.
 
Takaisin
Ylös