Järvenpään HSL-jäsenyys

Linja 989(A) ajaa koko matkan HSL-alueen ulkopuolella. Kuitenkin sille voi Reittioppaan kautta ostaa D-lipun Järvenpään asemalta Linjatien pysäkille (Mä2375) asti ja toiseen suuntaan Linjatien pysäkilta (Jä2171) Järvenpään asemalle. Liekkö Reittioppaassa jotain bugeja, koska tuosta Linjatien (Mä2375) pysäkiltä Pornaisiin päin muutaman seuraavan pysäkin numerot alkavat kirjaimilla "Tu". Koskaan en ole siis tuolla Järvenpään seudulla joukkoliikennettä käyttänyt, mutta tavalliselle ihmiselle, joka ei joukkoliikennejärjestelmää sen syvällisemmin tunne eikä siitä edes ole sen enempää kiinnostunut, on varmasti hankala hahmottaa mitä lippuja tuolla tarvitaan.
Järvenpään alueella D-vyöhykkeen lippu kelpaa kaikilla HSL-vuoroilla. Pysäkkikoodeja (Tu....) taitavat olla virheellisiä.
 
Järvenpään alueella D-vyöhykkeen lippu kelpaa kaikilla HSL-vuoroilla. Pysäkkikoodeja (Tu....) taitavat olla virheellisiä.

Joo totta. Mutta esimerkiksi Linjatien pysäkin tapauksessa suorastaan samalta pysäkiltä lähtee seuraavan tyyppisiä busseja:

1) Busseja, jotka ei kulje HSL-alueella, ja joissa kelpaa HSL:n lippu
2) Busseja, jotka ei kulje HSL-alueella, ja joissa ei kelpaa HSL:n lippu
3) Busseja, jotka kulkee HSL-alueella, ja joissa ei kelpaa HSL:n lippu.

Tuo ei ole satunnaisen matkustajan kannalta intuitiivista, vaikka tausta onkin looginen, eli kohdan 1 bussit on HSL:n busseja ja kohdan 2 ja 3 bussit Uudenmaan Ely-keskuksen ja/tai markkinaehtoisia.
 
Koska se on ainut tapa saada kuntaan kattava ja edullinen joukkoliikenne. Nämä pitkänmatkan bussit jotka jonnekki helsingin keskustaan on käteviä vain ihmisten mielestä jotka ei joukkoliikennettä käytä
Ei se taida kuntatalouden kannalta kovin edullinen vaihtoehto kyllä olla. Millaisia yhteyksiä kaipaisit? Tehokasta liityntää juniin ja HSL-lippujen kelpoisuutta niissäkö?

Jos tuo on se ongelma, niin sen voisi ratkaista huomattavasti pienemmällä rahankäytöllä niin, että järvenpääläiset, jotka ostavat sellaisen huippukalliin ABCD-kausilipun, saavat kunnalta takaisin hinnanerotuksen eli saavat sen lippunsa samalla hinnalla kuin vaikka Tuusulassa D-vyöhykkeellä asuvat, ja syöttöbussi maksuton. Tietysti nämä pitäisi laskea auki, mutta Höselin kuntaosuuspolitiikka tietäen tuo tulisi todennäköisesti kunnalle paljon edullisemmaksi kuin liittyminen Höseliin.
 
Se on valitettavasti vastaus. Olen mennyt Mäntsälään linjalla 665A monta kertaa, ja lukija poistuu itsensä käytöstä Pyydyskorventien pysäkillä. Bussin sisänäytöllä vyöhyke näyttää "Ei HSL":ksi. HSL:n alueen ulkopuolella HSL:n lukijat eivät toimi, paitsi linjalla 965(K) Nurmijärvellä. Syy ei ole mitään tekninen rajoitus, koska poikkeus voidaan koodata. En tiedä miksi tämä ei ole tehnyt jo, mutta HSL ilmeisesti haluavat kaikkien käyttävän sovellusta...
Mites 961 sit Nurmijärven puolella sisänäyttö näyttää ku ei ole HSL aluetta se ihan vain mielenkiiinnosta vaan🤔
 
Mites 961 sit Nurmijärven puolella sisänäyttö näyttää ku ei ole HSL aluetta se ihan vain mielenkiiinnosta vaan🤔
Käsittääkseni, noiden HSL:n ja ELY-keskuksen yhteisten linjojen reitit näkyy kokonaan reittioppaassa. Sen takia että niillä käytetään LIJ-laitetta, että lähdön toteutus voidaan todistaa.
 
Takaisin
Ylös