Järvenpään HSL-jäsenyys

VR:n 30 vuorokauden ABC-vyöhykelippu vuonna 2005 (ja ilmeisesti myös 2006) oli 98 euroa ja YTV:n vastaavan alueen lippu vuonna 2007 113,90 euroa. VR:llä tosin oli tarjolla myös suoraveloituksella laskutettava 360 päivän lippu, jonka sai kymmenen 30 päivän lipun hinnalla. Tässä 360 vuorokauden lipputyypissä hintaero oli siis 980 euroa vs YTV:n vastaava kausilippu 1235,90 euroa. Nämä toki eivät ole suoraan vertailukelpoisia, koska YTV:n myötä tuli mahdollisuus käyttää junien lisäksi kaikkia muitakin liikennevälineitä koko YTV-alueella.

Eli tuon YTV:n lipun hinta vuoden 2023 rahassa olisi:
Vuoden 2005 rahamäärää 113,90 euroa vastaava rahamäärä vuonna 2023 oli 164,08 euroa.
 
Järvenpään ratkaisu HSL-jäsenyydestä siirtymässä pitkälle ensi vuoteen seuraavalle valtuustokaudelle.
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/8098379 (Maksumuurin takana)
Järvenpään kaupunginhallitus käsittelikin mahdollista HSL:ään liittymistä maanantaina. Kaupunginhallitus päätti, että kaupungin tekemä tuore HSL-selvitys viedään valtuustolle tiedoksi. Käytännössä esitys tarkoittaa sitä, että HSL:ään liittymistä ei edistettäisi nykyisellä valtuustokaudella.
Eihän HSL:ssä ole mitään muuta huonoa kuin hinta. Se on kallis. Minulla ainakin se painaa vaakakupissa paljon, valtuuston puheenjohtaja sanoo.
 
Pitäisiköhän valtuuston puheenjohtajalle viestittää, että onhan siinä nyt muutakin huonoa kuin hinta – sananvalta siirtyy Järvenpäästä Pasilaan. Kun ei edes Helsingillä ole sananvaltaa oikein mihinkään, mitä norsunluutorni tekee, niin minkä verran sitä olisi pienellä Järvenpäällä?
 
Tätäpä en ollut huomannut aiemmin, mutta nythän vuoden vaihteesta alkaen Järvenpää-Tuusula-väli kallistui aika merkittävästi säännöllisesti matkustaville. Aiemmin on kelvannut Järvenpää-Tuusula-lippu (45 €/kk) tai kehyskuntasopimuksen nojalla D-vyöhykkeen kausilippu (64,90 €/kk).

Nyt jäljelle jää enää vaihtoehdoksi D-vyöhykkeen kausilippu ulkopuolisille (167 €/kk) tai sitten Järvenpää-lippu, joka kelpaa vain linjalla 665A (jatkaa Mäntsälän puolelle). Sen vuoroväli on hyvin harva eli sillä ei kovin moni pääse liikkumaan...
 
Tätäpä en ollut huomannut aiemmin, mutta nythän vuoden vaihteesta alkaen Järvenpää-Tuusula-väli kallistui aika merkittävästi säännöllisesti matkustaville. Aiemmin on kelvannut Järvenpää-Tuusula-lippu (45 €/kk) tai kehyskuntasopimuksen nojalla D-vyöhykkeen kausilippu (64,90 €/kk).

Nyt jäljelle jää enää vaihtoehdoksi D-vyöhykkeen kausilippu ulkopuolisille (167 €/kk) tai sitten Järvenpää-lippu, joka kelpaa vain linjalla 665A (jatkaa Mäntsälän puolelle). Sen vuoroväli on hyvin harva eli sillä ei kovin moni pääse liikkumaan...
Monessa tapauksessa HSL-sovelluksen sarjalippu voi tulla edullisemmaksi. Esimerkiksi 20 matkan lippu D- tai CD-vyöhykkeille maksaa 54,90 euroa. Tuleva DE-vyöhykkeiden hinta lienee vastaava.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Monessa tapauksessa HSL-sovelluksen sarjalippu voi tulla edullisemmaksi. Esimerkiksi 20 matkan lippu D- tai CD-vyöhykkeille maksaa 54,90 euroa. Tuleva DE-vyöhykkeiden hinta lienee vastaava.
Täydennyksenä tähän: Matkahuolto näyttää myyvän useiden Uudenmaan ja Kanta-Hämeen kuntien alueella kelpaavia kausi- ja sarjalippuja, jotka hinnoitellaan 12/25/40 km:n hintaportaiden mukaan (esim. 12 km / 30 vrk 65 eur). Kelpoisuusalueena mainitaan myös Järvenpää ja Tuusula, joten mahtaisivatko nämä liput kelvata myös linjan 665(K) Hyrylän ja Hyökännummen välisillä lähdöillä. Ainakin kyseiset lähdöt löytyvät Matkahuollon aikatauluhausta eikä vuorojen kohdalla ole mainintaa lippujen kelpoisuuteen liittyvistä rajoituksista.
 
Viimeksi muokattu:
Tätäpä en ollut huomannut aiemmin, mutta nythän vuoden vaihteesta alkaen Järvenpää-Tuusula-väli kallistui aika merkittävästi säännöllisesti matkustaville. Aiemmin on kelvannut Järvenpää-Tuusula-lippu (45 €/kk) tai kehyskuntasopimuksen nojalla D-vyöhykkeen kausilippu (64,90 €/kk).

Nyt jäljelle jää enää vaihtoehdoksi D-vyöhykkeen kausilippu ulkopuolisille (167 €/kk) tai sitten Järvenpää-lippu, joka kelpaa vain linjalla 665A (jatkaa Mäntsälän puolelle). Sen vuoroväli on hyvin harva eli sillä ei kovin moni pääse liikkumaan...
Hyvä juttu. Järvenpääläiset voisivat ottaa nyt lusikan kauniiseen käteen ja liittyä HSL
 
Nyt jäljelle jää enää vaihtoehdoksi D-vyöhykkeen kausilippu ulkopuolisille (167 €/kk) tai sitten Järvenpää-lippu, joka kelpaa vain linjalla 665A (jatkaa Mäntsälän puolelle). Sen vuoroväli on hyvin harva eli sillä ei kovin moni pääse liikkumaan...

Matkahuollon liput kelpaavat myös linjoilla 665/K/N, ei vain 665A. Joskus kuljettaja sanoi Matkahuollon lippujen kelpaavan matkustajalle, kun matkustin kyseisellä linjalla. Veikkaan, että Matkahuollon lipulla ei todennäköisesti saa kuitenkaan matkustaa HSL-alueen sisäistä matkaa.

Järvenpää-lippu tosiaan kelpaa tosiaan Järvenpään ja Tuusulan välisillä matkoilla vain 665A-linjalla, mikä on perin erikoista. https://www.matkahuolto.fi/matkustajat/jarvenpaan-kuukausiliput

Jotta asiat eivät olisi liian yksinkertaisia, niille Mäntsälän pysäkeille, joille menee 665/K/N, voi matkustaa HSL-kortilla ja HSL-sovelluksella, mutta lopuille pysäkeille vain HSL-sovelluksella.

Eri sidosryhmien, kuten HSL:n, Tuusulan, Järvenpään ja Mäntsälän kuntien ja Pohjolan Liikenteen pitäisi oikeasti pitää joku palaveri tuon alueen liikenteen lipuista.
 
Viimeksi muokattu:
Matkahuollon liput kelpaavat myös linjoilla 665/K/N, ei vain 665A. Joskus kuljettaja sanoi Matkahuollon lippujen kelpaavan matkustajalle, kun matkustin kyseisellä linjalla. Veikkaan, että Matkahuollon lipulla ei todennäköisesti saa kuitenkaan matkustaa HSL-alueen sisäistä matkaa.

Järvenpää-lippu tosiaan kelpaa tosiaan Järvenpään ja Tuusulan välisillä matkoilla vain 665A-linjalla, mikä on perin erikoista. https://www.matkahuolto.fi/matkustajat/jarvenpaan-kuukausiliput

Jotta asiat eivät olisi liian yksinkertaisia, niille Mäntsälän pysäkeille, joille menee 665/K/N, voi matkustaa HSL-kortilla ja HSL-sovelluksella, mutta lopuille pysäkeille vain HSL-sovelluksella.

Eri sidosryhmien, kuten HSL:n, Tuusulan, Järvenpään ja Mäntsälän kuntien ja Pohjolan Liikenteen pitäisi oikeasti pitää joku palaveri tuon alueen liikenteen lipuista.
Miksi lopuille pysäkeille ei voi mennä HSL-kortilla, tää tuntuu syrjinnältä
 
Koska lukija poistuu käytöstä HSL:n rajalla.
Tuo ei ole vastaus kysymykseen. Hyökännummi on osa Mäntsälää, joten lukijan voisi pitää käytössä ihan niin pitkälle, kun haluaa (jopa Kirkonkylälle). Onhan myös 245A:n päätepysäkki Kattila Vihdissä. Lukijaa vaan ei jostain (itselleni tuntemattomasta) syystä pidetä käytössä Kirkonkylälle asti.
 
Tuo ei ole vastaus kysymykseen. Hyökännummi on osa Mäntsälää, joten lukijan voisi pitää käytössä ihan niin pitkälle, kun haluaa (jopa Kirkonkylälle). Onhan myös 245A:n päätepysäkki Kattila Vihdissä. Lukijaa vaan ei jostain (itselleni tuntemattomasta) syystä pidetä käytössä Kirkonkylälle asti.
Pysäkki ole Vihdissä vaan kansallispuistossa valtion omaisuutena alueella vaikkakin Vihdissä onkin kunnan kartalla.
 
Tuo ei ole vastaus kysymykseen. Hyökännummi on osa Mäntsälää, joten lukijan voisi pitää käytössä ihan niin pitkälle, kun haluaa (jopa Kirkonkylälle). Onhan myös 245A:n päätepysäkki Kattila Vihdissä. Lukijaa vaan ei jostain (itselleni tuntemattomasta) syystä pidetä käytössä Kirkonkylälle asti.
Hyökännummi on käytännössä osa Kellokosken taajamaa, vaikka alue Mäntsälää onkin. Kellokoskelle päättyvien linjojen päätepysäkki on ollut iät ja ajat tuolla. Hyökännummen ja Mäntsälän keskustan välillä on parikymmentä kilometriä hyvin harvaan asuttua maaseutua. Tuo Hyökännummen ja Mäntsälän keskustan väli on Uudenmaan Ely-keskuksen kustantamaa liikennettä, kun taas Hyrylä - Hyökännummi -väli on HSL:n maksamaa Hyrylän ja Kellokosken taajamien välistä liikennettä.
 
Matkahuollon liput kelpaavat myös linjoilla 665/K/N, ei vain 665A. Joskus kuljettaja sanoi Matkahuollon lippujen kelpaavan matkustajalle, kun matkustin kyseisellä linjalla. Veikkaan, että Matkahuollon lipulla ei todennäköisesti saa kuitenkaan matkustaa HSL-alueen sisäistä matkaa.


Eri sidosryhmien, kuten HSL:n, Tuusulan, Järvenpään ja Mäntsälän kuntien ja Pohjolan Liikenteen pitäisi oikeasti pitää joku palaveri tuon alueen liikenteen lipuista.
Järvenpää-Kellokoski ei ole HSL-alueen sisäinen matka niin kauan kuin Järvenpää ei kuulu HSL-kuntayhtymään.

Mutta tällainen palaveri taitaa olla aika turha. Oikea kysymys kai on, että kuka nuo 665/K/N/A-linjat on tilannut ja millaisella sopimuksella? Jos tilaajana on HSL niin HSL päättää mitkä liput kelpaavat, sopiiko lippuyhteistyö muihin lippuihin. Jos taas ELY:n, Järvenpään tai Mäntsälän tilaamaa liikennettä tai markkinaehtoista mistä HSL:n kanssa sopimus lippuyhteistyöstä, niin sitten varmaan tässä tilanteessa edes oltaisi. Tuusulan kuntaa näissä asioissa edustaa joka tapauksessa HSL.
 
Takaisin
Ylös