Järvenpään HSL-jäsenyys

Järvenpää-Kellokoski ei ole HSL-alueen sisäinen matka niin kauan kuin Järvenpää ei kuulu HSL-kuntayhtymään.

Mutta tällainen palaveri taitaa olla aika turha. Oikea kysymys kai on, että kuka nuo 665/K/N/A-linjat on tilannut ja millaisella sopimuksella? Jos tilaajana on HSL niin HSL päättää mitkä liput kelpaavat, sopiiko lippuyhteistyö muihin lippuihin. Jos taas ELY:n, Järvenpään tai Mäntsälän tilaamaa liikennettä tai markkinaehtoista mistä HSL:n kanssa sopimus lippuyhteistyöstä, niin sitten varmaan tässä tilanteessa edes oltaisi. Tuusulan kuntaa näissä asioissa edustaa joka tapauksessa HSL.
Linja 665 on A-varianttia lukuunottamatta ihan normaali HSL:n tilaama linja. A puolestaan on HSL:n ja ELY:n yhteistyössä hoitama linja, mutta sekin HSL:n tilaamaa liikennettä.

Matkahuollolta saa näköjään edelleen ostettua lippuja myös linjan 665 ei-A -lähdöille, vaikka vuoden alusta alkaen MH:n lipputuotteet eivät ole kelvanneet Järvenpään alueella liikennöivissä HSL:n busseissa (pl. 665A).
 
Tuo ei ole vastaus kysymykseen. Hyökännummi on osa Mäntsälää, joten lukijan voisi pitää käytössä ihan niin pitkälle, kun haluaa (jopa Kirkonkylälle). Onhan myös 245A:n päätepysäkki Kattila Vihdissä. Lukijaa vaan ei jostain (itselleni tuntemattomasta) syystä pidetä käytössä Kirkonkylälle asti.
Se on valitettavasti vastaus. Olen mennyt Mäntsälään linjalla 665A monta kertaa, ja lukija poistuu itsensä käytöstä Pyydyskorventien pysäkillä. Bussin sisänäytöllä vyöhyke näyttää "Ei HSL":ksi. HSL:n alueen ulkopuolella HSL:n lukijat eivät toimi, paitsi linjalla 965(K) Nurmijärvellä. Syy ei ole mitään tekninen rajoitus, koska poikkeus voidaan koodata. En tiedä miksi tämä ei ole tehnyt jo, mutta HSL ilmeisesti haluavat kaikkien käyttävän sovellusta...
 
Missään ei kuitenkaan sanota siitä, että kortilla ei saisi matkustaa tuolla 665A:lla koko matkaa. Mistä joku "peruspulliainen" tietää, että tarvitset sovelluksen, jotta voit matkustaa Mäntsälään asti?
 
Missään ei kuitenkaan sanota siitä, että kortilla ei saisi matkustaa tuolla 665A:lla koko matkaa. Mistä joku "peruspulliainen" tietää, että tarvitset sovelluksen, jotta voit matkustaa Mäntsälään asti?
Ei tiedä. Kyllä, on tyhmää. Sinun pitäisi vain tietää sen etukäteen. Kun järjestely otettiin käyttöön vuonna 2018/19(?), sitä mainostettiin esim. sanomalehdissä.
 
Se on valitettavasti vastaus. Olen mennyt Mäntsälään linjalla 665A monta kertaa, ja lukija poistuu itsensä käytöstä Pyydyskorventien pysäkillä. Bussin sisänäytöllä vyöhyke näyttää "Ei HSL":ksi. HSL:n alueen ulkopuolella HSL:n lukijat eivät toimi, paitsi linjalla 965(K) Nurmijärvellä. Syy ei ole mitään tekninen rajoitus, koska poikkeus voidaan koodata. En tiedä miksi tämä ei ole tehnyt jo, mutta HSL ilmeisesti haluavat kaikkien käyttävän sovellusta...
Kyseessä on todennäköisesti vain ja ainoastaan kumminkin kämmi jonka takia se ei anna ostaa sitä lippua. Tämä on kuljettajan puolesta ratkaistu niinkin helposti kun, että kuljettaja porrastaa auton sinne pysäkille jossa se laite toimii. Vaikka HSL selkeästi suosii kännykkälippuja niin tuskin ne tahallisesti tiedottamatta "pakota" ostamaan kännykkälippuja.
 
Tarkoitus taitaa olla se, että ainoastaan mobiilikertalippu D-vyöhykkeelle käy, eli esim. Helsingistä Mäntsälään ei voi matkustaa Järvenpään kautta matkaan nähden kovin edullisella ABCD-lipulla.

Etenkin lähimaksun tullessa kannattaisi harkita HSL-alueen ulkopuolelle uutta E tai F vyöhykettä, jolle liput sitten voisivat olla kalliimpia. Etenkin vaihdollisilla matkoilla ja HSL-linjojen latvoilla selkeys voittaisi haitat. Olisipa kätevä matkustaa vaikkapa Porvoosta Keravalle Nikkilässä vaihtaen kun voisi ostaa suoraan lähimaksulla DE-lipun. Uusi vyöhyke voisi soveltuvin osin olla myös ELY-liikenteen käytössä.
 
Se on valitettavasti vastaus. Olen mennyt Mäntsälään linjalla 665A monta kertaa, ja lukija poistuu itsensä käytöstä Pyydyskorventien pysäkillä. Bussin sisänäytöllä vyöhyke näyttää "Ei HSL":ksi. HSL:n alueen ulkopuolella HSL:n lukijat eivät toimi, paitsi linjalla 965(K) Nurmijärvellä. Syy ei ole mitään tekninen rajoitus, koska poikkeus voidaan koodata. En tiedä miksi tämä ei ole tehnyt jo, mutta HSL ilmeisesti haluavat kaikkien käyttävän sovellusta...

Tässä taitaa nyt mennä sekaisin kaksi asiaa.

HSL on määritelly D-vyöhykkeen Hyökännummella jatkumaan parin pysäkin verran Mäntsälän puolelle, jotta Ohkolan sairaalaan pääsee samalla lipulla. Kuntaraja menee Linjatien kohdalla, mutta HSL:n reittioppaassa D-vyöhkkeen raja tekee koukkauksen Mäntsälän puolelle.

Ja sitten se toinen super-erikoisuus eli D-lipulla Mäntsälään asti. Siitä voi lukea lisää vaikka tästä https://www.mantsalanuutiset.fi/paikalliset/4369662

Se vaikuttaa olevan sellainen erikoisuus, että kyseiselle linjalle ei ole viitsitty määritellä erillistä lipputuotetta tai jotain, ja siksi noita D-vyöhykkeen lippuja on voinut käyttää myös Pyydyskorventielle ja jopa Mäntsälän keskustaan asti.
 
Hyökännummi on käytännössä osa Kellokosken taajamaa, vaikka alue Mäntsälää onkin. Kellokoskelle päättyvien linjojen päätepysäkki on ollut iät ja ajat tuolla. Hyökännummen ja Mäntsälän keskustan välillä on parikymmentä kilometriä hyvin harvaan asuttua maaseutua. Tuo Hyökännummen ja Mäntsälän keskustan väli on Uudenmaan Ely-keskuksen kustantamaa liikennettä, kun taas Hyrylä - Hyökännummi -väli on HSL:n maksamaa Hyrylän ja Kellokosken taajamien välistä liikennettä.

Tää vastaa kysymykseen siitä, miksi Hyökännummi kuuluu D-vyöhykkeeseen, mutta ei kysymykseen siitä, miksi kortinlukija ei toimi koko matkaa.

Nähdäkseni syy on melko ilmeinen: järjestelmä on tilattu sellaisin speksein, että sinne voidaan HSL:n toimesta ohjelmoida vain ja ainoastaan vyöhykkeiden rajat, mutta ei mitään muuta.

Pitäisi siis ohjelmoida, että linjan 665A reitti on D-vyöhykettä, mutta toi aiheuttaisi sen, että linjan 665A kanssa risteävässä liikenteessä voi myös leimata HSL:n matkakortin, vaikka ei ole tarkoitus, että voi tehdä niin. Sekin ois todennäköisesti hankaluutena, että HSL:n omissa järjestelmissä reitti olisi D-vyöhykettä, mutta samalla pitäisi olla tarkkana, että avoimissa rajapinnoissa D-vyöhykkeen esitetään päättyvän Hyökännummeen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ja sitten se toinen super-erikoisuus eli D-lipulla Mäntsälään asti. Siitä voi lukea lisää vaikka tästä https://www.mantsalanuutiset.fi/paikalliset/4369662

Se vaikuttaa olevan sellainen erikoisuus, että kyseiselle linjalle ei ole viitsitty määritellä erillistä lipputuotetta tai jotain, ja siksi noita D-vyöhykkeen lippuja on voinut käyttää myös Pyydyskorventielle ja jopa Mäntsälän keskustaan asti.

Joo, tähän just viittaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyseessä on todennäköisesti vain ja ainoastaan kumminkin kämmi jonka takia se ei anna ostaa sitä lippua. Tämä on kuljettajan puolesta ratkaistu niinkin helposti kun, että kuljettaja porrastaa auton sinne pysäkille jossa se laite toimii. Vaikka HSL selkeästi suosii kännykkälippuja niin tuskin ne tahallisesti tiedottamatta "pakota" ostamaan kännykkälippuja.
HSL:n kortinlukija toimii sama kuin esimerkiksi linjoilla 961 ja 787-788.
Tarkoitus taitaa olla se, että ainoastaan mobiilikertalippu D-vyöhykkeelle käy, eli esim. Helsingistä Mäntsälään ei voi matkustaa Järvenpään kautta matkaan nähden kovin edullisella ABCD-lipulla.
Voi matkustaa Helsingistä Mäntsälään ABCD-mobiililipulla tai edes kortilla ostettu lipulla, jos nousee kyytiin D-vyöhykkeellä. Olen tehnyt molemmat, koska on paljon halvempi kuin Z-junaa :D
 
Pitäisi siis ohjelmoida, että linjan 665A reitti on D-vyöhykettä, mutta toi aiheuttaisi sen, että linjan 665A kanssa risteävässä liikenteessä voi myös leimata HSL:n matkakortin, vaikka ei ole tarkoitus, että voi tehdä niin. Sekin ois todennäköisesti hankaluutena, että HSL:n omissa järjestelmissä reitti olisi D-vyöhykettä, mutta samalla pitäisi olla tarkkana, että avoimissa rajapinnoissa D-vyöhykkeen esitetään päättyvän Hyökännummeen.
No, lukija toimii jotenkin linjalla 965(K) kun bussi on Nurmijärven pysäkillä (siis täysin D-vyöhykkeen ja HSL-alueen ulkopuolella).
 
No, lukija toimii jotenkin linjalla 965(K) kun bussi on Nurmijärven pysäkillä (siis täysin D-vyöhykkeen ja HSL-alueen ulkopuolella).

Saattaisiko kuitenkin olla, että se alue Nurmijärvellä, jossa 965(K) menee, on HSL:n matkakortinlukijoita ohjaavassa järjestelmissä ohjelmoitu D-vyöhykkeeksi?
 
Linja 989(A) ajaa koko matkan HSL-alueen ulkopuolella. Kuitenkin sille voi Reittioppaan kautta ostaa D-lipun Järvenpään asemalta Linjatien pysäkille (Mä2375) asti ja toiseen suuntaan Linjatien pysäkiltä (Jä2171) Järvenpään asemalle. Liekö Reittioppaassa jotain bugeja, koska tuosta Linjatien (Mä2375) pysäkiltä Pornaisiin päin muutaman seuraavan pysäkin numerot alkavat kirjaimilla "Tu". Koskaan en ole tuolla Järvenpään seudulla joukkoliikennettä käyttänyt, mutta tavalliselle ihmiselle, joka ei joukkoliikennejärjestelmää sen syvällisemmin tunne eikä siitä edes ole sen enempää kiinnostunut, on varmasti hankala hahmottaa mitä lippuja tuolla tarvitaan. Kellokosken jonkin asteisesta liikenteellisestä eksklaavista johtuen ja Järvenpään haluttomuudesta liittyä HSL:ään, mitään suurempia parannuksia ei liene luvassa?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös