Tässä ketjussa johdinautoja on nyt nostettu raitiotien laajennusten vaihtoehdoksi Helsingissä.
Nähdäkseni tämä ei ole kovin mielekäs lähtökohta.
Johdinauto on linja-auto, jonka kapasiteetti on täsmälleen sama kuin vastaavan polttomoottoriauton. Suorituskykyero on marginaalinen. Linjojen suunnittelun näkökulmasta polttomoottori- ja johdinautolinjoina voi hoitaa täsmälleen samat linjat. Johdinauton edut ovat ensisijaisesti parempi energiatalous ja meluttomuus, sekä se, että linjat muodostuvat "automaattisesti" runkolinjoiksi.
Mielestäni johdinautot eivät sovellu Helsingissä esimerkiksi linjoille 14 ja 18 tai linjalle 550 seuraavista syistä.
Linja 550 on jo nyt ylikuormitettu telilinja-autoilla, jotka ovat kustannustehokkain linja-autoratkaisu. Linjan matkamäärät tulevat jatkossakin kasvamaan voimakkaasti sekä maankäytön kehityksen että linjan järjestelmämerkityksen vuoksi. Ottaen huomioon raideliikenteen suuremman vetovoiman, joka vain korostuu tällaisella poikittaislinjalla, linjalla tulee olemaan mahdollisuudet yhtä tiheään liikenteeseen raitiotienä kuin bussina. Lisäksi linjan rataosia on mahdollista käyttää Helsingin raitiotien lyhyisiin, päällekkäistä bussiliikennettä karsiviin ratoihin esimerkiksi Haagassa, Maunulassa ja Viikissä.
Linjat 14 ja 18 puolestaan ovat pitkälti päällekkäisiä Helsingin raitiotieverkon kanssa. Ne on mahdollista korvata pidentämällä ja haaroittamalla olevia raitiolinjoja. Tarvittavat uudet rataosat, esimerkiksi Fredrikinkadun ja Topeliuksenkadun radat, ovat lyhyehköjä ja toteutettavissa vaiheittain. Rataosat lisäisivät myös nykyisen raitioverkon käytettävyyttä aivan oleellisesti. Kun otetaan huomioon, että suuri osa liikenteestä on hoidettavissa nykyisiä linjoja muokkaamalla, raitiotien laajentaminen tulee aivan oleellisesti halvemmaksi kuin raitiotiestä erilliset johdinautolinjat.
Helsingin seudulla hyvin johdinautoiksi soveltuisivat erityisesti paikallisjunia ja metroa syöttävät tiheästi liikennöitävät linjastot, joilla ei ole kapasiteettitarvetta raitiotielle. Esimerkiksi suuren osan Itä-Helsingin metron syöttölinjastoa voisi muuttaa johdinautoiksi, samoin vaikkapa Malmille, Tikkurilaan tai Keravalle paikallisjunia syöttäviä linjoja. Ehkä parhaiten johdinautoksi soveltuu juuri tiheästi liikennöitävä raideliikenteen syöttölinja.
Johdinautovastaisuudesta minua on turha syyttää. Olen itse pyrkinyt auttamaan johdinautokeskustelun esilletuloa Suomessa mm. järjestämällä ekskursiot Salzburgiin ja Landskronaan, tuomalla Salzburgin asiantuntijan Suomeen sekä levittämällä mainion
www.trolleymotion.org - sivuston tietoja.
Johdinauto vain on sähkökäyttöinen bussi, jolla on sähkökäytön ja bussin edut, mutta ei raideliikenteen etuja.