- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Jani rakentaa väkisin kantansa. Pysäkki sijaitsee monasti niin lähellä risteystä, että vasemmalle kääntyvän linjan pysäkki on rakennettu risteyksen jälkeen. Varsinkin silloin jos linja kulkee kaksikaistaisella vilkkaalla kadulla. Näitä paikkoja on Helsingissä vaikka kuinka monta.
Jos on herraskainen ajattelutapa, niin on mentävä omalla autolla, koska joukkoliikenneväline ei vie kotiovelta viiden minuutin välein.
Reittiopas näyttää uskomattoman hyvin käytettävän linjan. Itse käytän sitä aina varsinkin silloin kun menen uuteen osoitteeseen.
Yhteenveto: Kyllä Helsingin joukkoliikenne on jo nyt riittävän korkeatasoista myös 40-vuotiaan businesmiehen käytettäväksi. Taitaa olla Tampereellakin.
Quod erat demonstrandum... :frown:
Salomaan näkemys edustaa pakkokäyttäjäjoukkoliikenteen suunnittelua puhtaimmillaan. Ei väliä matkustuskokemuksen helppoudella, kunhan reitti on optimoitu yksittäisen linjan liikennöinnin kannalta. Matkustaja katsokoon etukäteen aikataulusta ja reittioppaasta ja odottakoon sitten siinä bussia joka tulee +/- 10 min toleranssilla. Tällä asenteella ei houkutella matkustajia, joilla on vaihtoehtoja.
Minusta on suorastaan asiatonta väittää herraskaiseksi näkemystä, että pysäkit ja pysähtymiskäyttäytyminen pitäisi suunnitella matkustajan kannalta rationaaliseksi. Saahan tuollakin tavalla kyllä keskustelun loppumaan. En ymmärrä mitä "herraskaista" on siinä, että jos olen menossa esim. Hatanpään valtatieltä keskustaan ja sinne menevät (mm.) linjat 1 ja 21 niin että olisi järkevämpää että ne molemmat pysähtyisivät samalla pysäkillä eivätkä eri kaduilla vastakkaisilla puolilla risteystä. Tuo tarkoittaa että minun pitäisi matkustajana ottaa selvää kumpi on tulossa ensin (ja arvata vielä oikein liikennöintiin liittyvä epätarkkuus) ja sen mukaan mennä oikealle pysäkille. Sinä aikana kun tarkistaa tuon reittioppaasta mobiililaitteella (jos soveltuva laite on mukana) ehtii pahimmassa tapauksessa yksi vuoro mennä jo ohi ja sitten saa odottaa seuraavaa.
Muistutan vielä että kyseessä ei ole mikään uusi osoite minulle. Tunnen paikan hyvin, mutta en mitenkään voi muistaa ulkoa kaikkia joukkoliikenneyhteyksiä aikatauluineen tuonne, kun en kulje siellä jatkuvasti ja ne saattavat sitäpaitsi muuttua jonkin verran joka aikataulukausi. Kyseessä on suuren sisääntuloväylän varsi josta kulkee kohtuullisesti busseja, joten oletus olisi että niiden synergia hyödynnettäisiin paremman joukkoliikennepalvelun tarjoamiseksi eikä tahallaan fragmentoitaisi tarjontaa.
Mitä muuten tulee "viiden minuutin vuoroväliin" niin pari kommenttia vielä tuosta:
1) Pilkka osuu omaan nilkkaan, koska asun paikassa, josta kulkee ruuhkatunnin aikana n. 25 bussivuoroa tunnissa (taitaa olla enemmänkin nykyään, mutta en ole laskenut muutamaan vuoteen uusiksi -- ja lisäksi tulevat vielä seutuliikenteen vuorot joita ei näy pysäkkiaikatauluissa). Se on paljon tiheämmin kuin kerran viidessä minuutissa. Tosin vain keskimäärin, kun bussit yleensä valitettavasti ajavat letkassa.
2) Oikeasti viiden minuutin vuoroväliä ei tarvita. 10 minuuttia olisi ihan sopiva ja sivummalla (=pidemmän matka-ajan takana) 15 minuuttiakin riittäisi. Harmi vaan että Tampereella on valittu pikemminkin tie, jossa liian monella linjalla on 30 minuutin vuoroväli ja on paljon suurimmalta osaltaan päällekäisiä linjoja, jotka vain rönsyilevät jossain kohtaa palvelemaan marginaalisesti eri alueita. Tämäkin on myrkkyä joukkoliikenteen selkeydelle ja palvelutasolle. Pitäisi olla mieluummin hieman niukemmin linjoja lukumääräisesti, mutta nuo olisivat vahvan palvelutason linjoja 10-15 min vuorovälillä, jolloin ei tarvitsisi aikatauluja tuijotella vaan reittikartta riittäisi matkustamiseen. Ja sen reittikartan pitäisi olla selkeä ja diagrammaattinen. Näillä eväillä saataisiin myös keski-ikäisiä ja keskiluokkaisia asiakkaita lisää joukkoliikenteeseen.