Villi arvaus: HS:n (toimittajan) oma mielipide on johdinautojen puolesta ja tällä tavalla lukijoillekin saadaan syötettyä "varmaa" tietoa?
Ei toimittajan tarvitse välttämättä olla varsinaisesti mitään "mieltä". Toimittajia kiinnostaa aina kaikki uutisoinnin arvoinen; se, että ollaan tekemässä jotain uutta ja jännää. Koska se kiinnostaa lukijoitakin. Kiinnostavamman uutisen saa, kun kirjoittaa, että Helsinkiin ollaan tekemässä johdinautoja, köysirataa, vesibusseja, minimetroa, lisää metroa, ratikkaakin, ratikkasiltoja, Pisaraa, Tallinnan tunnelia jne. Toimittajien silmissä valitettavasti kaikki selvitykset näyttävät aina siltä, että nyt ollaan kovaa vauhtia puuhaamassa sitä sun tätä. Ja kaikki mainitut hyödyt ovat aina yksiselitteisesti syitä myös rakentaa sitä sun tätä. Kokonaishyödyn arviointia ja vertailua kustannuksiin ei tehdä. Eikä se mitään helppoa olisikaan. Mutta siitä seuraa, että jos Lehmuskoski mainitsee pari hyötyä johdinautoille (ja useimmiten samat vanhat fraasit), toimittaja tekee jutun jossa johdinautot on sitten päätetty rakentaa niiden hyötyjen vuoksi.
Suotavaa toki olisi, että kun Helsingin kaupunki- ja liikennesuunnittelu on Helsingin alueen tärkeimpiä uutisia, että toimittajat perehtyisivät asioihin pitkän aikavälin päätöksentekoketjuina eivätkä aina pudottelisi satunnaisia uutisotsikoita aina kun mainitaan sana "metro", "raitiovaunu" tai "johdinauto". Minusta relevantti asia uutiseen on, että milloin ja mikä taho on seuraavaksi tekemässä asiassa ratkaisuja ja mikä on sen päätöksen painoarvo. Ei valtionpolitiikkaakaan uutisoida niin, että kun joku opetusministeriön virkamies sanoo, että lukukausimaksuja selvitetään, että "lukukausimaksut ovat tulossa". Valtakunnanpolitiikassakin ymmärretään, että eduskunta päättää. Miksei sitten kunnallispolitiikassa?
Ja tuo ei tosiaan ole HS:n uutinen vaan STT:n. Lisäksi HS:n verkkouutisoinnin taso on selkeästi kehnompaa kuin painetun. On hyvinkin mahdollista, että huomiseen painettuun HS tekee asiasta vähän kattavamman jutun.
---------- Viesti lisätty kello 22:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:13 ----------
Lisää virallisia mielipiteitä asiasta saadaan, kun Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta esittää asiasta lausuntoa Helsingin kaupunginhallituksen päätettäväksi.
Niin ja täsmennys tähän: oikeasti en tiedä, mikä taho tai mitkä tahot on Helsingin puolella lausuntoa asiasta antamassa. Kuvittelisin kuitenkin, että kaupunkisuunnitteluvirasto/-lautakunta asiaa jossain muodossa käsittelee. Onhan kyseessä selvitys, joka vaikuttaisi esim. Hernesaaren ratikkaan ja KSV:n suunnittelemiin katumuutoksiin.