Vähän keskustaliikenteen tulevaisuudesta kun liippaa aihettaa:
Käsittääkseni yhtä metrolinjaa suunnitellaan Kampista Pasilaan Töölön kautta. Koska maan alle saadaan ehdottomasti nopea yhteys, niin tässä tapauksessa nimenomaan raitoliikenteelle jää täydentävä rooli.
Kaikennäköistä on suunniteltu iät ajat, mutta tuo ei kyllä toteudu missään lähitulevaisuudessa, ja esim. Pasilan kaavoituksessa käytännössä lähdetään siitä että metroa ei tule vaikka siellä se asemavaraus onkin. Siitä tulee sitten parkkihalli. Siihen metroon yksinkertaisesti ei ole rahaa, ja tämä ei ole kannanotto vaan tosiasia. Ainoa tapa millä siitä voisi saada kannattava olisi että tehtäisiin pikaratikkana, eli tunnelissa Kamppi - Pasila ja siitä pinnassa haaroja, sekä yksi haara Paciuksenkadulle. Enkä minä tuohonkaan oikein usko.
Keskustan suhteen pitää olla visio, ei pelkästään tekniikkapainoteinen keskustelu siitä, miten keskustassa liikutaan. Tällä hetkellä keskustaan rakennetaan pysäköintiluolia eikä keskustatunnelille ole lyöty lopullista pistettä, niin mikään joukkoliikennemuoto ei toimi sujuvasti metroa lukuunottamatta. Töölönlahdelle rakennava konttorislummi lisää edelleen henkilöauton käyttäjiä Mannerheimintien, Postitalon ja
rautatieaseman tuntumassa. Tästä johtuen kaikki joukkoliikenne alueella hidastuu edelleen.
No nyt aletaan olla asian ytimessä. Se suuri visio yhdessä vaiheessa oli että viedään liikenne maan alle. Sitten iski rahoitusrealismi. Esimerkiksi siitä keskustatunnelista puhutaan ikäänkuin se olisi joku poliittinen kysymys, Vihreät mielellään esittää että he torppasivat sen ja Kokoomus että pahat Vihreät ja Demarit kiusaa autoilijoita ja estää kävelykeskustan. Oikeasti kyse on siitä että siihen ei nyt vaan ole rahaa, viimeksi tutkittiin että voiko sen rahoittaa käyttömaksuilla, tulos oli että noin saisi ehkä kolmanneksen rahoitustarpeesta.
Ainoa mikä niistä maanalaisista hankkeista on kunnolla elossa on Pisara. Saa nähdä miten käy, mutta veikkaisin että tehdään aikanaan. Syy jälleen kerran raha, tuon maksaa valtio, ja jos ei maksa niin ei tehdä.
Mistä pääsemmekin sitten siihen että mites maan päällä? Kun tila on ihan oikesti kortilla, oli jotenkin liikuttavaa lukea Johdinautorapparista että heilurilinjat saadaan Simonkatu - Kaivokadulle niin että sinne hoidetaan bussikaistat ja valoetuudet, noin niinku ilmoitusluontoisesti.
Topeliuksenkatu - Freda on yksi esimerkki, sille ehkä saisi järkevät ratikkaistat ja fillarikaistat jotenkin, sinne ei saa noita kahta ja bussikaistaa, ja kun otetaan huomioon että bussit tarvitsee leveämmät kaistat niin epäilen suuresti että mahtuuko ne vaikkei kiskoja olisikaan. Ja ne bussikaistat muuten sitten maksaa ihan sen mitä kiskotkin, niiden kuljetuskapasiteetti on vaan pienempi.
Toinen esimerkki on Mannerheimintie. Kuten DF sen ilmaisee, siellä on Euroopan kapeimmat ratikkaistat ja tuo hidastaa liikennettä huomattavasti kun peilejä ei saa jyrätä. Eikä ne auto- tai bussikaistatkaan ole leveydellä pilattu. Ja nyt sinne pitäisi saada vielä fillarikaistat.
Henkilöautojenkin rajoittamista kannatan, mutta on siinäkin käytännön rajansa, esimerkiksi huoltoajo pitää jotenkin onnistua.
En myöskään pidä nykyisenkaltaista bussirallia hyvänä tai kustannustehokkaana. Ei siinä nyt ihan oikeasti ole mitään järkeä että vaikka Hämeentietä jyrää parikymmentä linjaa kokonaisuudessaan noin 45s vuovovälillä. Tuo on matkustajien kannalta sekavaa ja kallista nyt, ja varsinkin jatkossa kun palkat nousee ja bussiyhtiöt ei voi tehdä loputtomiin tappiota.
Minun johtopäätökseni, saa sitä visioksikin kutsua, on että bussiliikenne tulee saada pois ahtailta kaduilta ja se tarvitsee hyvät omat väylät. Käytännössä esimerkiksi näin (ilman Pisaraa, sen kanssa olisi paljon helpompaa):
- Korvataan ne Helsingin sisäiset bussit joita voi korvata ratikoilla (14, 16, 18, 55, jne.)
- Korvataan suoria vuoroja poikittaislinjoilla jotka toimii myös liityntänä, esim. Maunulan suunta.
- Muutetaan osa suorista linjoista heilureiksi esim. Pasilan tai Helsinginkadun kautta.
- Tehdään kunnollinen BRT-tasoinen väylä jotta jäljelle jäävä bussiliikenne kulkee mallikkaasti.
Tuo viimeinen on visainen juttu. Lähtisin siitä että Elielinaukio ja Rautatientori poistetaan, ja kaikki keskustaan tulevat bussit ajaa Länsimetron jälkeen vapautuvalle Kampin asemalle, osa voi jäädä Hakaniemeen. Tässä on pari vaihtoehtoa. Itäpuolelta sanoisin että Sturenkadulle voisi saada ihan kunnon bussikaistat, siis sellaiset muusta liikenteestä tasoeristetyt eikä semmoiset kääntymiskaistat kuin nyt. Mun puolesta kiskot välillä Brahenkatu - Paavalinkirkko saa uhrata tuohon. Länsipuoli on vähän hankalampi, kun minusta bussit pitäisi saada pois ainakin Topeliuksenkadulta ja mielellään myös Manskulta Töölöntullista etelään. Pinnalla Urheilukatu on yksi vaihtoehto, ihan siis täysin bussikatuna etuuksine kaikkineen, ja Mechelininkadulle kyllä mahtuisi Hesperiaan saakka hyvät bussikaistat. Mutta niin paljon kuin ne tunnelit mua tökkiikin, niin mielenkiintoinen vaihtoehto voisi olla jatkaa kampin sisäänajoramppeja reilusti pidemmällä tunneleina, voisivat toimia samalla myös pysäköintilaitoksen sisäänajona. Vaikka johonkin Kisahallin nurkille. Tietäisi vaan että mitä maksaa?
Ja joo, sillä BRT:llä voi sitten olla vaikka johtimetkin. Se nykyinen johdinsuunnitelma linjastoineen ei kuitenkaan ratkaise yhtään mitään, 18 esimerkiksi on ihan yhtä surkea tuonkin jälkeen.