Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,964
Salomaa: Minä en kyllä lähtisi johdottamaan 1:1 -periaatteella nykyisiä kantakaupungin alueella kulkevia bussilinjoja. Syitä on useita.
1) Eräät suurhankkeet, kuten PISARA, tulevat vääjäämättä vaikuttamaan vaikutusalueensa pintaliikenteeseenkin. Ei ole syytä sementoida nykyisiä bussilinjoja tietyille urilleen. 2) Kantakaupungin alueella linjanopeudeltaan heikot linjat eivät ole mielekäs pohja johdinautoliikenteelle. 3) Runkolinjasuunnitelma puuttuu. On järkevämpää miettiä tarkemmin vasta runkolinjaselvityksen valmistuttua, mitkä tulevat olemaan bussien ja raitiovaunujen pysyvämmät roolit, suhteutettuna vielä eräisiin raskaisiin hankkeisiin, kuten aiemmin mainittuun PISARAan ja mahdollisiin metron laajennuksiin. Siinä tilanteessa voi olla aihetta palata bussien käyttövoimaankin liittyviin radikaalimpiin kysymyksiin. Aika näyttää, millä tavoin esimerkiksi varastoidulla sähköenergialla kulkevat bussit ovat kehittyneet tuolloin. Sähköbussit ovat lähipäästöttöminä aina ylivertaisia verrattuna dieseleihin ja ehkä olisi syytä puhua bussien sähkökäytöstä laajemminkin - ei vain juuttua ajojohtimiin. Juuri tällä hetkellä johdinautot ovat ainoa todellinen vaihtoehto kokopäiväisesti liikennöityyn raskaaseen bussiliikenteeseen - mutta milloin tapahtuu odotettu läpimurto ajojohdot korvaavalla tekniikalla?
1) Eräät suurhankkeet, kuten PISARA, tulevat vääjäämättä vaikuttamaan vaikutusalueensa pintaliikenteeseenkin. Ei ole syytä sementoida nykyisiä bussilinjoja tietyille urilleen. 2) Kantakaupungin alueella linjanopeudeltaan heikot linjat eivät ole mielekäs pohja johdinautoliikenteelle. 3) Runkolinjasuunnitelma puuttuu. On järkevämpää miettiä tarkemmin vasta runkolinjaselvityksen valmistuttua, mitkä tulevat olemaan bussien ja raitiovaunujen pysyvämmät roolit, suhteutettuna vielä eräisiin raskaisiin hankkeisiin, kuten aiemmin mainittuun PISARAan ja mahdollisiin metron laajennuksiin. Siinä tilanteessa voi olla aihetta palata bussien käyttövoimaankin liittyviin radikaalimpiin kysymyksiin. Aika näyttää, millä tavoin esimerkiksi varastoidulla sähköenergialla kulkevat bussit ovat kehittyneet tuolloin. Sähköbussit ovat lähipäästöttöminä aina ylivertaisia verrattuna dieseleihin ja ehkä olisi syytä puhua bussien sähkökäytöstä laajemminkin - ei vain juuttua ajojohtimiin. Juuri tällä hetkellä johdinautot ovat ainoa todellinen vaihtoehto kokopäiväisesti liikennöityyn raskaaseen bussiliikenteeseen - mutta milloin tapahtuu odotettu läpimurto ajojohdot korvaavalla tekniikalla?