339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Helsingissä on ollut johdinautoliikennettä. Mikäköhän se voisi olla mikä ei toimi?
Kaikki se, mikä ylipäätään ei helsinkiläisessä bussiliikenteessä toimi. Ei ne asiat edelleenkään muutu siitä mihinkään, vaikka bussi kulkisi dieselin sijaan sähköllä. Ei levene kaistat, ei vähene ruuhkat, ei sujuvoidu liikennevalot jne.
Trollilobbareiden tärkein tavoite on kuitenkin saavutettu: raitioliikenteen kehittämistä saatiin torpattua usealla vuodella, kun liikennemuodon asema kantakaupungissa oli, kiitos trolliselvityksen, hetkellisesti epäselvä.
Ei nyt oikeastaan. Trollit viivästyttivät ratikkavarikkoratkaisua, kun oli epäselvää, millaiselle vaunumäärälle varikkoa suunnitellaan. Mutta vaikka varikon toteuttamiseen ei liikaa aikaa ole, tuskin varsinaista vakavaa vahinkoa on sattunut.
Varsinaisiin raidehankkeisiin trollit eivät oikeasti vaikuttaneet tuon taivaallista. Seuraavana jonossa lienevät Ilmala, jonka toteutus on kiinni Pasilansillasta ja Pasilankadusta ja se tulee kun on tullakseen, sekä Topeliuksenkadun eka vaihe, jonka suunnittelu on koko ajan käynnissä.
Kalasatama ja Hernesaari eivät vielä ratikkaa tarvitse, mutta suunnittelu on silti käynnissä. Munkkivuoren suunnittelu käynnistyy toden teolla syksyllä. Oikeastaan ratikkalaajennuksilla menee aika hyvin, vaikka tietysti vielä ollaan tilkkutäkkitasolla.
Toisaalta trollilausunnoista voi aistia sen, että ehkäpä trollit saavat nyt vihdoin aikaan sen, että HSL ryhtyy suunnittelemaan runkolinjastoa. Tällainen kokonaissuunnitelma luonnollisesti nostaisi raitioliikenteen aivan uudelle tasolle eli parhaimmillaan trollilobbarit ovat saaneet aikaan sen, että sähköinen joukkoliikenne tosiaan on tulevaisuudessa huomattavasti merkittävämmässä asemassa kuin nyt, joskin se sähköinen joukkoliikenne ei ole busseja vaan ratikoita.
Esimerkiksi Hämeentiellä rinnakkaiset ratikka- ja bussikaistat ovat käytännössä pyöräkaistojen ja leveämpien jalkakäytävien esteenä. Väitän, että yksilläkin joukkoliikenteen kaistoilla pystytään Hämeentiellä tarjoamaan hyvää joukkoliikennettä ja ne ovat ratikkakaistat. Varsinkin, kun alla kulkee jo metro. Tarvittaessa rajoitetaan autoilua, jos kumipyöräkaistoille pitää jättää hiukan joukkoliikennettä.
Nyt alkaa minusta kuulostaa erittäin hyvältä. Jos ja kun trollit ovat antaneet tällaiselle ajattelulle kipinän, en voi kuin kiittää niitä, jotka ovat trollien puolesta voimakkaasti lobanneet. Kun soppaan liitetään vielä pisara ja sen mahdollistama laajamittainen liityntäliikenne, ollaankin tilanteessa, jossa tosiaan olisi syytä lähteä suunnittelemaan runkolinjaperiaatteella toimivaa pintalinjastoa. Toivottavasti HSL:n ja KSV:n yhteistyö tässä asiassa on avointa ja aitoa.
Järjestys tietysti on se, että ensin suunnitellaan se runkolinjasto ja sitten katsotaan, millä vehkeellä kutakin runkolinjaa on järkevintä liikennöidä. Esim. Hämeentiellä voidaan sijoittaa ratikkakaistoille vain tietty määrä raitiovaunuja per tunti, jotta kulku on varmasti sujuvaa. Se on enimmäismäärä, sitten katsotaan niille järkevät reitit ja päätepisteet pohjoisessa. Jäljelle jäävä liikenne hoidetaan busseilla, joiden ei kuitenkaan tarvitse kulkea Rautatientorille asti.
Myös ajatus pisaran, runkolinjaston, pyöräteiden, jalkakäytävien ym. kietomisesta yhteen isoksi kokonaisuudeksi on minusta aivan oikein. Tietysti jossain menee rajakin, mutta ainakin nämä neljä asiaa ihan oikeasti liittyvät mainitulla Hämeentien, miksei myös Manskun, suunnalla toisiinsa. Vaatii ennakkoluulotonta ajattelua ja yhteistyötä sellaisilta suunnittelijoilta, jotka eivät siihen ehkä ole tottuneet. Uudella KSV:n liikennesuunnittelupäälliköllä on siis KSV:ssä aikamoiset haasteet odottamassa!