Vs: Re: Joukkoliikennekuvia Italiasta
Kun järkeä käytetään enemmän, nijn aika pian havaitaan että johdinauto on pikaraitiovaunua parempi vaihtoehto myös linjalla 550 eli Jokeri 1.
???
Minä taas havaitsen, että eri joukkoliikennemuotoja ei kustannussyistä tulisi olla liikaa. Johdinauton ongelma on se, että kapasiteetiltaan se ei ylitä nykyaikaista pikaraitiotietä ja bussi pääsee samoihin kapasiteettilukuihin kuin johdinauto. Matkustusmukavuus ei paljoa eroa bussista (paitsi äänenvoimakkuus) ja infrakustannukset ovat bussia korkeammat.
Pikaraitiovaunussa ne ovat tietysti vielä korkeammat, mutta pikaraitiovaunulla on taas niin paljon muita etuja (joista on keskusteltu täällä jo moneen kertaan), että ne kompensoivat nämä kustannukset kansantaloudellisesti (ja usein myös liiketaloudellisesti) katsoen.
Kaupungeissa, joissa on jo johdinautoverkko eikä raitiovaunuja, tilanne on täysin erilainen. Mutta onko Helsingissä todellakin tarpeen rakentaa lähijunan, metron ja raitiotien rinnalle neljäs (!) sähkökäyttöinen joukkoliikenneväline kaikkine ekstrakuluineen? Aika moni kaupunki, jossa on raitiovaunu, pyrkii eroon johdinautoista tai on sen viime aikoina jo tehnyt (Basel, Innsbruck). Niissä kaupungeissa, joissa johdinauto on pääasiallinen joukkoliikenneväline, on täysin johdonmukaista kehittää sitä ja nostaa se nykyaikaiselle tasolle (Salzburg).
Helsingille uusi teknologia tarvitsee oman organisaation, huoltotoiminnan, know-how:n ja siihen erikoistuneen henkilökunnan. Tottakai osa näistä on päällekkäisiä jo olemassa olevan kapasiteetin kanssa mutta organisaatio tulee joka tapauksessa paisumaan tarpeettomasti jos johdinautoverkko päätetään rakentaa.
Johdinauton perusongelma on se, että sillä ei ole selvästi omaa luonteenomaista käyttöprofiilia erityisesti kapasiteetin suhteen. Johdinauton taloudellisesti järkevän kapasiteetin alarajalla se on päällekkäinen bussin kanssa ja ylärajalla se on päällekkäinen raitiovaunun kanssa (joskin bussikin pääsisi näihin lukemiin). Bussilla on kuitenkin se etu johdinautoon nähden, että sen taloudellisesti järkevä kapasiteetti jatkuu pienempiin lukuihin, jonne johdinauto ei yllä. Raitiovaunun kapasiteetti taas ylittää johdinauton.
Jos siis Jokerista ei haluta tehdä raiteilla kulkevaa (mikä olisi melko tragikoomista), bussi on ja pysyy kustannuksiltaan tehokkaampana.