Sen sijaan ykkösen kohtalosta en olisi niinkään varma.
Iso Liityntä-suunnitelman kantakaupunkilinjasto pelastaisi ykkösen ja antaisi sille nykyistä tärkemmän roolin. Tuossa suunnitelmassa sensijaan on lopetettu nykyisen kaltaiset kolmoset ja niiden tehtävät jaettu muille raitiolinjoille sekä muutamille jäljelläoleville kantakaupungin bussilinjoille.
Käynpa hieman läpi ko. suunnitelman muutoksia raitiolinjoissa ja pohdin niitä "ääneen":
Kolmosten lopetettua ykkönen jakaisi ysin kanssa Alppilan ja Kallion ja hoitaisi myöskin Kaivopuiston lenkin aina Perämiehen kadulle saakka. Seiska puolestaan hoitaisi Töölön osuuden kulkien Kampin ja Mikonkadun kautta aivan kuten 3T nykyäänkin. Ysi puolestaan hoitaisi 3B:n osuuden Fredalta (sehän voisi kulkea Hernesaareen saakka) Bulevardin kautta Kaivokadulle ja edelleen Kallion suuntaan ja jatkettuna Ilmalaan saakka saisi varmasti nykyistä suuremman roolin. Linja 6 ajaa ko. suunnitelman mukaan Kirurgille kympin sijaan, joka puolestaan on yksi Jätkäsaaren uusista raitiolinjoista. Raitiolinja 8 rooli puolestaan on parantunut entisestään kun se ajaa suunnitelman mukaan Ruoholahden ja Kampin kautta Töölöön ja edelleen nykyiselle reitilleen, mutta sen päätepysäkki onkin Hermannissa, jonne se menisi Kalasataman metroaseman kautta.
Kolmosten lopettamisen yhteydessä on raitioliikenne Porvoonkadulla on lakkautettu (tämä on muuten useimmissa raitioliikenteen kehittamissuunnitelmissä, mm. Ratikka 2015) ja sen tehtävät on ottanut bussilinja 18, joka on yhdistetty entisistä bussilinjoista 18 sekä 23. Suunnitelmassa on myös yhdistetty bussilinjat 24 ja 55 ja kun raitioliikenne Mechelininkadulla on lopetettu, voisi se osaltaan lisätä sen käyttäjiä jonkinverran. Bussilinja 16 kulkee suunnitelmassa Merikadulta Rautatientorin kautta Kulosaareen ja edelleen Herttoniemeen ja bussilinjaa 14 on puolestaan jatkettu Hernesaareen saakka. Nämä suunnitelman mukaiset vahvat kantakaupungin bussilinjat 14, 16, 18 ja 55 voisivat hyvinkin olla trollikkalinjoja.
Eihän raitiolinjaa 3 varsinaisesti lopettaa tarvitsisi tuon suunnitelman mukaisesti, vaan seiskojen ollessa edelleenkin kiertolinjoja, voisi sen länsipuolen puolisko olla numeroltaan 3 ja itäinen puolisko 7, jolloin linjakilpiä vaihdettaisiin aina lenkin päätepysäkeillä, joita voisivat olla Pasilan asema ja Kauppatori (tai Senaatintori).
Iso Liityntä suunnitelman kantakaupunkilinjaston ratikkalinjastosta puuttuu kokonaan Laajasalon tuleva raitiolinjasto, mutta sehän voisi olla niin, että nykyinen linja 10 jakautuu keskustassa Bulevardin kautta Jätkäsaareen kulkevaan linjaan sekä Aleksin ja Kruununhaan kautta Laajasaloon kulkeviin linjaan (voisivat olla linjat 10 Jätkään ja 11 Laajasaloon). Kruunuvuorenrannasta tuleva raitiolinja menisi puolestaan keskustassa Kaivokatua (Rautatieaseman edestä) Kamppiin ja edelleen Ruoholahden kautta Jätkäsaaren Länsiterminaaliin (voisi olla linja 12).
Raitioverkon toimivuuden takia on mielestäni ihan aiheellista keskustella jopa radikaalin oloisista muutoksista raitiolinjoissa ja Iso Liityntä-suunnitelman mukaiset muutokset voisi olla yksi mahdollisuus. Silloin myös trollikoille voitaisiin saada toimivia ratkaisuja. Ei kai ole tarkoitus, että Helsingin keskusta ahdetaan mahdollisimman täyteen raitiolinjoja, vaan enemminkin saada aikaan toimivia ratkaisuja.