Johdinautot

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten tuo rautapyörä liikkuu pystysuunnassa kumipyörään nähden ? Jäi vähän epäselväksi.

Jonkintapaisella säädettävällä epäkeskoratastolla. Aika monimutkainen ratkaisu liikkuvien osien määrän suhteen.
 
Jättäkäämme huvittava Regiorailer omaan arvoonsa.
Case Gent, Belgia:
25.3.1989 alkaen raitiolinja 3 korvattiin johdinautolinjalla. (Osasyynä ilmeisesti Belgian höpöttää-rauta politiikka, kuten Google-kääntäjä asian ilmaisee.)
30.6.2009 liikennöidään Gentissä viimeistä päivää johdinautoilla. Linjaa aletaan liikennöidä hybridibusseilla ja tulevaisuudessa se lienee on tarkoitus muuttaa, arvatkaapa, raitiotieksi :biggrin:.
DoDuck
 
Jättäkäämme huvittava Regiorailer omaan arvoonsa.
Case Gent, Belgia:
25.3.1989 alkaen raitiolinja 3 korvattiin johdinautolinjalla. (Osasyynä ilmeisesti Belgian höpöttää-rauta politiikka, kuten Google-kääntäjä asian ilmaisee.)
30.6.2009 liikennöidään Gentissä viimeistä päivää johdinautoilla. Linjaa aletaan liikennöidä hybridibusseilla ja tulevaisuudessa se lienee on tarkoitus muuttaa, arvatkaapa, raitiotieksi :biggrin:.
DoDuck
Vai olisiko kyseessä flaaminkielisen alueen bussiliikennettä hoitavan De Lijn -yhtiön halusta päästä yhdestä kulkuvälineestä kokonaan eroon? Kun johdinautoliikenne Gentissä lopetetaan ensi kuussa, johdinautot ovat historiaa koko Belgiassa.

Tosin koulusaksaa hieman soveltamalla pystyy ymmärtämään, että tuo linja 3 ei ikinä ollut sopiva johdinautoliikenteelle:
http://trolleybus.ligne54.be/nl-inbelgium.htm
 
Viime maanantain Metro-lehden HKL-linjalla -palsta oli omistettu johdinautoille ja hiljattain ilmestyneessä Paikallisliikenne -lehdessä on myös juttu trollikat takaisin Helsinkiin. Hyvä, että asia saa lisää julkisuutta ja kertonee sen olevan HKL:n virallinen kanta. Joten eiköhän ne tänne tule, vaikka jotkut vastaan kiskoilla sutisivatkin! :)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä, että asia saa lisää julkisuutta ja kertonee sen olevan HKL:n virallinen kanta. Joten eiköhän ne tänne tule, vaikka jotkut vastaan kiskoilla sutisivatkin!
Tässä taisi sittenkin olla vähän huumorinkukkaakin mukana. Tiedän kyllä, että muutkin hallintoyksiköt kuin vain HKL-Suy varautuvat ainakin muodollisesti j-autojen uuteen tulemiseen. Ksv:n kaveri on vastannut Jätkäsaareen liittyneeseen sähköpostikyselyyn suunnilleen näin: "Jätkäsaaren rakentaminen on erittäin pitkäkestoinen projekti, joten katujenkin toteutus voinee muuttua suunnitellusta (tietyissä rajoissa). Kyseessä on tosiaankin monen lautakunnan alaisuuteen kuuluva asia ja joskus lautakunnat ovat tehneet varsin yllättäviäkin päätöksiä, palauttaneet asioita uudelleenvalmisteluun jne. Kiskot sinne siis tulevat, mutta kulkeeko kiskoalueella raitiovaunu vai johdinbussi, on eri asia."
Minä (nimim. Rattivaunun taustahenkilö) omalta osaltani en usko enkä toivo, että esim. Jätkäsaaressa alettaisiin ajaa johdinautoilla. Sellainen suunnittelu on turhaa suunnittelua. Johdinautoja, aivan kuten mitä tahansa liikennevälineitä, kannattaa sijoittaa sellaiseen liikenteeseen, missä niistä on todellista hyötyä.
 
Noin päätöntä ei voine tapahtua edes erityisolosuhteissamme.

Minulle kyllä on jäänyt mielikuva, että tuo johdinautopuuha on juurikin noin päätöntä meininkiä. Halutaan ensin korvata bussilinjoja johdinautoilla, vaikka reitillä kulkee kiskotkin. Ennen pitkään sitten pyritään korvaamaan myös kiskoliikennettä johdinautoilla. Puolustellaan kustannuksilla (kuten vaikkapa ykkösen kanssa saatettaisiin tehdä) ja katsellaan sitten, kun matkustajamäärät laskee ja palvelu huononee.
 
Ksv:n kaveri on vastannut Jätkäsaareen liittyneeseen sähköpostikyselyyn suunnilleen näin: "Jätkäsaaren rakentaminen on erittäin pitkäkestoinen projekti, joten katujenkin toteutus voinee muuttua suunnitellusta (tietyissä rajoissa). Kyseessä on tosiaankin monen lautakunnan alaisuuteen kuuluva asia ja joskus lautakunnat ovat tehneet varsin yllättäviäkin päätöksiä, palauttaneet asioita uudelleenvalmisteluun jne. Kiskot sinne siis tulevat, mutta kulkeeko kiskoalueella raitiovaunu vai johdinbussi, on eri asia."

Tuo taitaa kuitenkin olla rakennusviraston, ei ksv:n, yksittäisen virkamiehen pohdintaa ja hiukan turhan rohkeaa sellaista.

Ensi vuoden alustahan tilanne on niin, että HSL voi tehdä suurin piirtein mitä huvittaa, esimerkiksi muuttaa ykkösen bussilinjaksi ilman että Helsinki tai sen valtuusto voi asialle yhtään mitään. Samoin Jätkään HSL voi ajella bussilla ja jättää kiskot ruostumaan. Näistä asioista päättävät jatkossa ainoastaan HSL:n virkamiehet. Suuret linjat menevät HSL:n hallituksen kautta, mutta jos se seuraa YTV:n hallituksen perintöä niin se ei puutu mihinkään.

Mutta trolleja ei HSL voi tuoda Helsinkiin ensimmäistäkään. Ne nimittäin vaativat oman infransa ja infrasta taas päättää Helsingin valtuusto KSV:n esityksestä. Päätöksentekopolku menee siis niin, että HSL keksii, että nyt halutaan trolleja. Sitten se on yhteydessä KSV:eek:on, että pitäis tällaista saada. KSV:n virkamiehet sitten vievät ehdotuksen lautakuntaansa ja esittävät lautakunnalle joko kielteistä tai myönteistä vastausta. Kun pohditaan taaksepäin miten KSV on suhtautunut joukkoliikenneasioihin ja erityisesti raitiovaunuliikenteeseen ja miten KSV huomioi kokonaisuuksia on erittäin epätodennäköistä, että virkamiesten esitys olisi myönteinen. Ja homma loppuu siihen.
 
Tuo taitaa kuitenkin olla rakennusviraston,...
Rakennusviraston toki. Mutta siis muun kuin HKL-Suy:n.
Kun pohditaan taaksepäin miten KSV on suhtautunut joukkoliikenneasioihin ja erityisesti raitiovaunuliikenteeseen ja miten KSV huomioi kokonaisuuksia on erittäin epätodennäköistä, että virkamiesten esitys olisi myönteinen.
Eli KSV mieluummin ajattaa raitiolinjoja naftabusseilla (olettaen että HSL:n mielestä raitioliikenne "on liian kallista") kuin ympäristöystävällisillä johdinautoilla. Tulevaisuushan on sitten todella loistavaa! Jippii! ;)
 
Eli KSV mieluummin ajattaa raitiolinjoja naftabusseilla (olettaen että HSL:n mielestä raitioliikenne "on liian kallista") kuin ympäristöystävällisillä johdinautoilla. Tulevaisuushan on sitten todella loistavaa! Jippii! ;)

Ei, vaan KSV ajattaa tietysti ratikkalinjoja ratikoilla, niin kuin se on suunnitellut. Mutta kun päätösvalta näissä asioissa ensi vuoden alussa luisuu pois Helsingiltä, niin virkamiehet tekevät sitten siellä HSL:ssä mitä lystäävät ja KSV katsoo sivusta.

Tosiasiallisesti on kuitenkin niin, että jos HSL yrittää mennä älyttömyyksiin (kuten vaikka jättää uudet kiskot Jätkässä ruostumaan) niin kyllä Helsingillä on painostuskeinonsa. HSL kuitenkin saa kaikki rahansa kunnilta, joten tokihan kunnat pysyvät ohjeistamaan, mitä ne rahoillaan haluavat ostaa. Eli HSL kertoo, mitä Jätkän liikenne maksaa ratikoilla/busseilla ja sitten Helsinki päättää, kumman hinnan se maksaa. Se, kuka tuon päätöksen tekee, onkin hyvä kysymys. Ei ainakaan HKL eikä sen johtokunta. Ehkä sitten KSV?

En pidä mitenkään todennäköisenä, että tällaisiin absurdeihin tilanteisiin joudutaan uusilla radoilla. Sen sijaan ykkösen kohtalosta en olisi niinkään varma. :(
 
Eli KSV mieluummin ajattaa raitiolinjoja naftabusseilla (olettaen että HSL:n mielestä raitioliikenne "on liian kallista") kuin ympäristöystävällisillä johdinautoilla. Tulevaisuushan on sitten todella loistavaa! Jippii! ;)
Eihän johdinautossa ole mikään paremmin kuin naftabussissa. Päinvastoin. Johdinauto on sidottu niihin lankoihinsa. Esim nopeusrajoitukset ovat molemmille samat. Samoin kadussa olevat epätasaisuudet vaikuttavat molempiin samalla tavalla. Ratikalla sen sijaan on mahdollista päästä nopeammin omalla väylällä. Kadullakin kyyti on tasaisempaa kuin bussilla. Samoin ratikassa voi olla kolmen bussin kapasiteetti.
 
Takaisin
Ylös