Johdinautot

Ratikoiden (ja miksei myös johdinautojen) haittana raskaasti kuormitettujen bussilinjojen korvaajana on nimenomaan investointikustannukset. Siksi ratikkarataa rakennetaan kovin hitaasti.

Sitä odotellessa miksei seisomavuoroja ruuhkaan? Kysynnän huippuaikoina huonompikin palvelu on hyväksyttävää, kun vaihtoehtona on ei palvelua ollenkaan osalle matkustajia. Kenties täyteenahdettu seisomavuoro on jo riittävän tuottoisa lisävuoroja maksamaan... jolloin täyteen ahtamiselta voi välttyä kunnes matkustajavirrat kasvavat lisää. Mikäli suosittu linja tulee näin vielä suositummaksi, tulevat ratikka- ja johdinautovaihtoehdot entistäkin kannattavammaksi. Mietin vain, miten tämä on niin huono juttu. Seisoma-alueen vaihtoehtonahan on edelleen 12-14 istumapaikkaa bussissa ja yli 20 ihmistä pysäkillä odottamassa seuraavaa vuoroa.
Jos kustannustehokas bussiyksikkö on telibussin kokoinen, niin niillä kannattaa minusta pikemmin hoitaa kapasiteettiongelmia niin että tehdään tukilinjoja. Etuna tässä on se että palvelualue/reittivalikoima laajenee. Ratikalla ja rollilla taas sitten voi punoa linjoja yhteen.
 
Tarkentaisitko vähän, mitä tarkoitat tällä. Kuulostaa pelottavalta virkkeeltä.
Pelottavaltako?

Tarkennatko sinä ensin hieman, että mitäs pelottavaa johdinautoliikenteen palauttamisen hanketasonsuunnitelmassa ja sen johdosta tehtävässä päätöksessä voisi olla? Kyllä tai ei; helppo juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkennatko sinä ensin hieman, että mitäs pelottavaa johdinautoliikenteen palauttamisen hanketasonsuunnitelmassa ja sen johdosta tehtävässä päätöksessä voisi olla? Kyllä tai ei; helppo juttu.

OK, viestisi koski siis sitä.

Viestistä kun sai sellaisen kuvan, että auktoriteettiuskosi on joltisenkin sokeaa eli tuli ylhäältä päin sitä taikka tätä, niin uskot sokeasti kaiken ja hyväksyt maailman parhaana asiana. :) Ajattelin vaan, että ehkä olisi jo aika tulla sieltä Kiinasta pois. Siksi pyysin tarkennusta, kun ajattelin, että ehkä et kuitenkaan ihan sitä tarkoita.

Mutta jos siis tarkoitat tuolla "tyydyn ilmanmuuta lopputulokseen" sitä, että Sinulle on samantekevää, tekevätkö trollit comebackin, niin sitten ymmärrän pointtisi. Voin sanoa saman itsenkin: tyydyn lopputulokseen, mutta sillä varauksella, että suunnitelmien tulee olla ammattitaitoisesti laadittuja ja sellaiset puutteet, joista edellistä trollikyhäelmää on kritisoitu, eivät saa toistua tässä vakavammassa suunnitelmassa.

Uskonkin, että nyt työn alla olevaan suunnitelmaan kohdistuu niin monelta taholta painetta ja valvontaa, että työ tehdään ammattitaitoisemmin.
 
Viestistä kun sai sellaisen kuvan, että auktoriteettiuskosi on joltisenkin sokeaa eli tuli ylhäältä päin sitä taikka tätä, niin uskot sokeasti kaiken ja hyväksyt maailman parhaana asiana. Ajattelin vaan, että ehkä olisi jo aika tulla sieltä Kiinasta pois.
Johan oli tekstiä, josta en kyllä vähäänkään tunnista itseäni. No, samapa tuo; sana on vapaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Johan oli tekstiä, josta en kyllä vähäänkään tunnista itseäni.

Siksihän mä sitä tarkentamista sulta pyysinkin, kun ajattelin, että olen saattanut tulkita sanasi väärin. Vaan eipä tullut sulta tarkennusta, tuli vastakysymys. Että tällä kertaa näin.
 
OK, viestisi koski siis sitä.Mutta jos siis tarkoitat tuolla "tyydyn ilmanmuuta lopputulokseen" sitä, että Sinulle on samantekevää, tekevätkö trollit comebackin, niin sitten ymmärrän pointtisi. Voin sanoa saman itsenkin: tyydyn lopputulokseen, mutta sillä varauksella, että suunnitelmien tulee olla ammattitaitoisesti laadittuja ja sellaiset puutteet, joista edellistä trollikyhäelmää on kritisoitu, eivät saa toistua tässä vakavammassa suunnitelmassa.
Täsmennetään nyt vielä sen verran, etten voi sanoa asian olevan aivan samantekevää, sillä, tottakai, iloitsen siitä mahdollisuudesta, että trollikat todella palaisivat Helsingin katukuvaan. Nyt se on kuitenkin lähempänä kuin viimeiseen noin neljäänkymmeneen vuoteen. Mutta koska itse en ole päätöstä niistä tekemässä, vaan sen tekevat HSL ja Helsingin kaupunki, en voi muuta kuin tyytyä siihen päätökseen, joka siitä aikanaan tulee, oli se sitten mitä tahansa.

OT: En voi kuin ihmetellä, että vedit asumiseni ja olemiseni täällä Kiinassa jotenkin mukaan tähän trollikkaketjuun. Lisäksi "osaat arvoida" sen jotenkin muuttaneen minua jonkilaiseksi "sokeaksi työläismuurahaiseksi". Mitä sinä siitä mitään tiedät? Aika outoa käytöstä sanoisin, vaikka jonkinlaiseksi vitsiksi sen veditkin.
 
Täsmennetään nyt vielä sen verran, etten voi sanoa asian olevan aivan samantekevää, sillä, tottakai, iloitsen siitä mahdollisuudesta, että trollikat todella palaisivat Helsingin katukuvaan. Nyt se on kuitenkin lähempänä kuin viimeiseen noin neljäänkymmeneen vuoteen. Mutta koska itse en ole päätöstä niistä tekemässä, vaan sen tekevat HSL ja Helsingin kaupunki, en voi muuta kuin tyytyä siihen päätökseen, joka siitä aikanaan tulee, oli se sitten mitä tahansa.

OT: En voi kuin ihmetellä, että vedit asumiseni ja olemiseni täällä Kiinassa jotenkin mukaan tähän trollikkaketjuun. Lisäksi "osaat arvoida" sen jotenkin muuttaneen minua jonkilaiseksi "sokeaksi työläismuurahaiseksi". Mitä sinä siitä mitään tiedät? Aika outoa käytöstä sanoisin, vaikka jonkinlaiseksi vitsiksi sen veditkin.
Käsittääkseni trollikkasuunnitelmaa ei olla kiireellä vääntämässä, joten eiköhän kaikki mahdollisuudet tule rauhassa perusteellisesti tarkasteltua.
Oli lopputulos mikä tahansa, ei sitten kannata itkuvirsiä ruveta rustaamaan, vaikka oletettavasti sellaisia täällä nähdään, varsinkin jos trollikoita päätetään hankkia! Mutta murheensa kullakin! :)

Ehkäpä tämä asia on taas tälläerää käsitelty, ja toivottavasti erään harrastusyhdistyksen varapj. ei jatkossa esitä epäilyttäviä vitsejä harrastajakollegastaan. :(
 
Mahtaisiko tämä tällainen yhteiselo olla mahdollista Helsingissä, kuten on Milanossa?
 

Liitetiedostot

  • Mailand 020208.jpg
    Mailand 020208.jpg
    152 KB · Lukukerrat: 162
Ratikoiden (ja miksei myös johdinautojen) haittana raskaasti kuormitettujen bussilinjojen korvaajana on nimenomaan investointikustannukset. Siksi ratikkarataa rakennetaan kovin hitaasti.

Ei ratikkaradan rakentamisen tarvitsisi olla niin hidasta ja kallista, mutta kun puistokaduillekin rata pitää valaa betoniin ja upottaa maahan. Pintakiskot tuskin tulisivat juuri kalliimmaksi kuin tavallisen kadun asfaltointi.
 
Eberswalde tilaa puolalaisen Solariksen Trollinoja. Siten siellä jatketaan Saksan tällä hetkellä vanhimman trollikkakaupungin perinteitä vielä vuosikymmeniä eteenpäin.

Vuonna 2010 Eberswalden johdinautot täyttävät 70 vuotta, eli laitos on peruja Saksan valtakunnan ajoilta. Trolleyliikenne alkoi 3.11.1940.

http://www.bbg-eberswalde.de/information.php
 
Itsekin pidin M100-junien ääntä alkujaan outona äänenä, mutta nyt sanoisin sen olevan helsinkilaisen metrojunan tunnusmerkki, joka kuuluu oleellisena osana Helsingin metron "brändiin".

"Ostaroosna ,dveri shakrivajutsja" sanoo matala miesääni ison kauniin kaupungin metrossa. On ollut jo pitkään sama ääni ja toivottavasti säilyy.

Martti Salomaa
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miten niin M200t eivät ulise? Kyllä ne ulisevat, mutta hiljaisemmin. Mutta se jarrujen vingunta asemalla käydessä.

Ulinasta puheenollen, Portugalin Lissabonissa laskin pari vuotta sitten kolme neljä erilaista vaunusarjaa, jotka paitsi näyttivät joitain yksityiskohtia lukuunottamatta samalta, myös ulisivat lähes identtisesti toisiinsa verrattuna.
 
Takaisin
Ylös