Huomauttaisin, että tässä ketjussa on toistuvasti pyritty esittämään johdinauto Helsingin keskustan läheisillä alueilla raitiotiehen verrattuna ylivertaisena vaihtoehtona. Asialliseen keskusteluun kuuluu, että tällaisia väitteitä voi kritisoida myös esimerkiksi tuomalla esille raitioteiden todettuja etuja johdinautoon verrattuna.
Johdinautojen osalta olen tuonut eri yhteyksissä tällä foorumilla esille, että olen pyrkinyt tuomaan Suomeen johdinautoja koskevaa asiatietoa mm. yhteyksieni Salzburgiin ja Kaunasiin kautta. Asiatietoa on toimitettu sekä tutustumismatkoina, linkkeinä, kutsumalla seminaareihin väkeä ko. kaupungeista että antamalla tietoa selvittäjille.
Se, mihin olen ollut äärimmäisen pettynyt, on se, että tätä asiatietoa on käytetty epäasiallisella tavalla sekä harrastajien, konsulttien että viranomaisten taholta sekä mm. Helsingin raitioteiden laajennusten että Tampereen ja Turun raitiotiehankkeiden hidastamiseen. Argumentaatio ei ole ollut näissä toimissa mitenkään kestävällä pohjalla seuraavasta syystä.
Johdinauto on sähköllä kulkeva linja-auto, joka ottaa virtansa ilmajohdosta. Muutoin sitä koskevat samat ominaisuudet kuin muitakin linja-autoja.
JOnko se asiallista, että eräät henkilöt tuputtavat joka käänteessä joka rakoon ratikan ilosanomaa? Vrt. uskonlahkojen toiminta. Onneksi ei ole pitkiin aikoihin tarvinnut olla yhteydessä muutamiin jehoviin hairahtuneisiin sukulaisiin, kun tuppasivat tyrkyttämään jatkuvasti lehdyköitään.
Jos tällainen argumentaatio jatkuu, seuraava vastaus on ilmoitus asiattomasta viestistä.
Kuvaavaa on, että et mitenkään vastannut asiaan.
---------- Viesti lisätty kello 8:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 8:32 ----------
No se pännii, että vriston hyvien kehittävien linkkien jälkeen aletaan jälleen kerran tarjoamaan ratikkaa linjoille 14 ja 18, vaikka kyseessä oli trollikoiden sujuvan liikenteen Huopalahdentiellä mahdollistavan järjestelyehdotuksen esittäminen.
Kuvassa esitetyn ratkaisun tilantarve on noin 1-2 m suurempi, investointikustannukset käytännössä samat ja ylläpitokulut todennäköisesti suuremmat kuin Huopalahdentien raitiotien. Lisäksi se ei tarjoa liikennöintikustannusetuja, joita raitiotien laajennus samalle suunnalle tarjoaisi, eli integraatiohyötyjä nykyiseen linjaan 4 ja Raide-Jokeriin.
Johdinautosta tälle osuudelle ei siis ole todennäköisesti mitään taloudellisia hyötyjä verrattuna raitiotiehen.