Mielestäni tämän keskustelun suunta pitäisi olla enemmänkin: mitkä dieselbussilinjat muutetaan johdinautolinjoiksi, eikä ratikoiden ja johdinautojen väliseksi taisteluksi, vaikka selvitys antaa tällaisen kuvan. Kertokaa omat ideanne jotta ne HSL:n (harvat) päättäjät, jotka lukevat näitä, saattaisivat ymmärtää että:
-johdinautot ovat hyvä idea, varsinkin siellä missä kapasiteettitarve ei ole niin pieni eikä suuri
-raitiovaunut ovat hyvä idea matkustusmukavuuden(=+matkustajia),kapasiteetin vuoksi.
-diesel(päästöt,melu)
-maakaasu (huono toimivuus, melu)
ovat huono idea.
Oma mielipiteeni on kuitenkin seuraava:
Raitiolinjat, jotka muutetaan johdinautolinjoiksi:
1 --> Johdinautolinja 12: Oulunkylän tori-Käpylä-(linjan 1 reittiä)-Unioninkatu-Kasarmintori-Eira-Hernesaari
Dieselbussilinjat, jotka muutetaan raitiolinjoiksi:
14 --> Raitiolinja 4M: Merikatu-(linjan 14 reittiä)-Munkkivuoren ostoskeskus-Raumantie
18 Eteläinen pää --> 7B:n reittimuutos Pohjoisrannan kautta
20 --> Raitiolinja 6A: Viikki-Arabia-(linjan 6 reittiä)-Hietalahti-Itämerenkatu-(linjan 20 reittiä)-Pohjois-Lauttasaari
15A,55/K --> Raitiolinja 5: Jätkäsaari-Länsisatama-(linjan 15A reittiä)-Marian sairaala-(linjojen 55,55K reittiä)-Hakaniemi-Linjat
Dieselbussilinjat, jotka korvataan toisilla dieselbussilinjoilla:
Linjojen 14,18 pohjoinen pää --> Bussilinja 35: Laajalahden aukio-Ulvilantie-(linjan 18 reittiä)-Tali(vain Pajamäen suuntaan, toiseen suuntaan tullaan linjan 18 reittiä Raumantien pysäkiltä Professorintien risteykseen)-Huopalahdentie-(Linjan 14 reittiä)-Pajamäki
Linja 66A --> Linja 26: Lauttasaaren metroasema-(linjan 66A reittiä)-Etelä-Lauttasaari
Dieselbussilinjat, jotka korvataan johdinautoilla ilman reittimuutosta:
11,15,24,39/A,40,41,43,45,57,58(Johdinautojen toimivuus Itäväylällä?),59,65A,66,67(ei X),68(ei X),71,74,75(mahd.ei ajeta Lahdenväylää),79,80,81,84,87,88,90,96
Dieselbussilinjat, jotka korvataan johdinautoilla reittimuutoksen kera:
82 --> 82: Herttoniemi-Itäkeskus 82:n reittiä(+Tammisalon kautta)-(linjan ex94 reittiä Karpalotien kautta)-Kontulankaari.
82B,94 --> 82B: Nykyisen 82B:n reittiä+Nykyisen 94:n reittiä
89 --> Yliskylä-(nykyisen 89:n reittiä)-Herttoniemi-(linjan 81 reittiä)-Länsi-Herttoniemi-Viikin tiedepuisto
98 ja 82:n ei-Tammisalo-osuus --> 83:Herttoniemi-Marjaniemi-Roihuvuori-Itäkeskus (ex-93)
96 --> Nykyinen 96+Rastilasta Itäkeskukseen.
Liitteenä kartat Herttoniemi,Laajasalo ja Kontula.
Lisään kun valmis:
Osa 3 - Vuosaari
Osa 4 - Malmi
Osa 5 - 40-sarjan linjat
Osa 6 - Hakamäentien eteläpuoli